دندان‌های شیری را می‌توان بستری موقت برای رشد دندان‌های دائمی دانست. این دندان‌ها چند سالی در دوره کودکی مهمان دهان هر فردی هستند. پس از مدتی نیز یک به یک می‌افتند و دندان‌های اصلی یا دائمی به جایشان در می‌آید. این احتمال وجود دارد که گاهی اوقات یک یا چند مورد از دندان‌های شیری زودتر از موعد بیفتند. در این شرایط جای آن‌ها برای زمان بیشتری در دهان خالی می‌ماند. این موضوع ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند رشد نامنظم دندان‌ها شود. ایمپلنت دندان شیری به عنوان یک راه حل برای جایگزین کردن دندان‌های کودکان شناخته می‌شود. اما آیا استفاده از این روش صحیح است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم. 

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ایمپلنت دندان شیری

ملاحظات ایمپلنت دندان شیری 

در حالت طبیعی دندان‌های شیری وقتی لق می‌شوند که دندان‌های اصلی ریشه زده و آماده جایگزینی هستند. بدیهی است که ایمپلنت دندان شیری در چنین شرایطی اصلا توصیه نمی‌شود. بلکه باید منتظر بمانید تا دندان‌های اصلی به‌صورت طبیعی جایگزین شوند. 

همان‌طور که می‌دانید کودکان خیلی اهل بازیگوشی هستند. چه بسا تحرک زیاد آن‌ها باعث شود تا یک یا چند تا از دندان‌های شیری آن‌ها زودتر از موعد بیفتند. هر چه فاصله زمانی بین افتادن دندان شیری و رویش دندان اصلی بیشتر باشد، احتمال بروز یک مشکل وجود دارد. خالی شدن دهان باعث برهم خوردن چیدمان طبیعی دندان‌ها می‌شود. 

به عبارت دیگر این احتمال وجود دارد که دندان‌های دیگر به سمت جای خالی در کنار خود متمایل شوند. چنین رخدادی باعث می‌شود که پس از رویش دندان‌های اصلی نیاز به ارتودنسی برای بازگردندان نظم به چیدمان و نحوه قرارگیری دندان‌ها پیدا کنند. در این حالت ایمپلنت دندان کودکان با نظر متخصص دندانپزشکی برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی گزینه‌ای مناسب است. 

البته داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود. گاهی اوقات ممکن است که کودکان به دلیل بیماری‌های مادرزادی نیاز به ایمپلنت دندان پیدا کنند. این موضوع را در ادامه بیشتر بررسی می‌کنیم. 

آژنزیس دندان 

عامل بروز آژنزیس دندان 

آژنزیس یا آژنزی یک بیماری مادرزادی است. اگر در دوره جنینی فرآیند تکامل یا رشد یک عضو از بدن به طور کامل شکل نگیرد، پس از تولد نوزاد به آژنزیس مبتلا می‌شود. یکی از انواع این بیماری مادرزادی، آژنزیس دندان است. در حالت کلی اگر تعداد دندان‌های دائمی کودکی بیش از ۶ تا کمتر از حالت عادی باشد، می‌توان گفت که به آژنزی دندان مبتلاست. این بیماری ریشه در عوامل ژنتیکی دارد. معمولا اگر شاهد کمبود بافت لامینای دندان باشید، احتمال بروز آژنزیس بسیار بالا خواهد بود. 

وارد شدن ضربه‌های شدید، قرار گرفتن تحت درمان‌های سنگین مانند شیمی درمانی و بروز عفونت‌های شدید دهانی نیز از جمله عواملی هستند که می‌توانند در بروز آژنزی دندان در کودکان موثر باشند. به هر ترتیب در صورتی که دندانپزشک تشخیص چنین بیماری را در کودکان دهد، به عنوان راهی جایگزین می‌توان به سراغ ایمپلنت دندان شیری رفت. 

درمان ایمپلنت برای کودکان مبتلا به فقدان مادرزادی دندان 

ایمپلنت دندان شیری از ماندگاری مناسبی برخوردار است؛ اما نباید یک نکته مهم را فراموش کرد. دندان کاشته شده به همراه سایر دندان‌ها در فرآیند طبیعی رشد مشارکت نمی‌کند. به عبارت دیگر ابعاد و اندازه آن ثابت باقی می‌ماند. در چنین شرایطی ممکن است که در گذر زمان نظم و ترتیب دندان‌ها در دهان بر هم بخورد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در صورت امکان ایمپلنت دندان کودکان را تا پایان دوره رشد استخوان به تاخیر بیندازید. 

ایمپلنت‌ها از دو جزء اصلی تشکیل می‌شوند. پایه یا فیکسچر آن‌ها که شکل ظاهری شبیه به پیچ دارند. فیکسچر در استخوان فک نصب می‌شود. جزء دوم پروتز دندان است که با استفاده از اتصالی روی فیکسچر قرار می‌گیرد. پروتزها را جنس‌های مختلفی تولید می‌کنند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و قیمت خاصی دارند. 

زمان ایمپلنت دندان کودکان

روش‌های درمان آژنزیس دندان 

در حال حاضر دو روش درمانی کلی برای آنژیس دندان وجود دارد که عبارت‌اند از: 

  • ارتودنسی 
  • ایمپلنت دندان 

ایمپلنت دندان راه‌حل درمانی طولانی مدت است که از جمله مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به استحکام بالا، ماندگاری زیاد، قابلیت تعویض و ظاهر شفاف و مقاوم به فرسایش اشاره کرد. در مقابل اشاره کردیم که همواره نمی‌توان روی ایمپلنت دندان شیری حساب کرد. چراکه این روش مشکلاتی مانند برهم زدن نظم دندان‌ها در فرآیند رشد را به همراه خواهد داشت. معمولا اگر دندان‌های کودکان به طور کامل از بین بروند، دندانپزشکان به سراغ ایمپلنت می‌روند. 

راه حل دیگر ارتودنسی است. در این حالت برای پر کردن جای خالی دندان‌ها، تعدادی دندان مصنوعی به سیم ارتودنسی متصل می‌شود. این دندان‌ها در جای خالی درون دهان قرار می‌گیرند. به این ترتیب هم فضای خالی درون دهان پر می‌شود و هم جلوی برهم خوردن چیدمان دندان‌ها گرفته می‌شود. تشخیص اینکه کدام روش برای درمان آژنزیس انتخاب شود، بر عهده دندانپزشک متخصص است. 

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلام پایانی 

در این مطلب به بررسی شرایط استفاده از ایمپلنت دندان شیری پرداختیم. همان طور که مشاهده کردید ایمپلنت دندان کودکان اولین و تنها انتخاب موجود نیست. به طور کلی شما حتما برای تصمیم‌گیری درباره استفاده از ایمپلنت باید با دندانپزشک متخصص مشورت کنید. دقت داشته باشید که کاشت دندان در بین خدمات دندانپزشکی معمولا پیچیده و زمان‌بر است. به همین دلیل ممکن است که تحمل آن برای کودکان تا حدی سخت باشد. 

سوالات متداول 

۱.آیا ایمپلنت می‌تواند جایگزینی برای دندان‌های شیری باشد؟ 

بله ایمپلنت دندان شیری یکی از راه‌هایی است که برای جایگزین کردن دندان‌های افتاده می‌توانید استفاده کنید. 

۲. آیا استفاده از ایمپلنت دندان برای کودکان مناسب است؟ 

تشخیص اینکه ایمپلنت دندان برای کودکان مناسب است یا نه کاملا به شرایط بستگی دارد. نظر نهایی در این زمینه از سوی دندانپزشک متخصص صادر می‌شود. 

 3. زمان مناسب برای ایمپلنت دندان شیری در دختران و پسران چه سنی است؟ 

بهتر است ایمپلنت دندان کودکان تا پایان دوره رشد استخوان (۱۵ سالگی دختران و ۱۷ سالگی پسران) به تعویق بیفتد. 

۴. روش‌های جایگزین ایمپلنت دندان شیری چیست؟ 

بریج، ارتودنسی، باندینگ و کاور دندان از جمله روش‌هایی هستند که به تشخص دندانپزشک می‌توان به عنوان جایگزین دندان‌های شیری کودکان استفاده کرد.