روکش دندان یکی از روش‌های درمانی بسیار موثر است که می‌تواند ظاهر دندان پوسیده شما را پس از ترمیم بازسازی کند. روکش‌ها می‌توانند از جنس سرامیک، فلز و… غیره باشند که بر حسب نیاز شما یا دلایل زیباشناختی نصب می‌شوند. درد روکش دندان یکی از عوارضی است که بعضی از افراد پس از درمان از آن گلایه می‌کنند. این احساس درد ممکن است بلافاصله پس از درمان آغاز شود یا اینکه سال‌ها بعد ایجاد گردد. در این مقاله قصد داریم عوامل بروز این مشکل و روش‌های کاهش آن را بررسی نماییم.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

تراش دندان برای روکش

آیا تراش دندان برای روکش درد دارد؟

اولین مرحله درد روکش دندان، معمولا به علت تراشیدن دندان‌ها است؛ زیرا به طور معمول، برای نصب روکش نیاز به تراشیدن دندان است. در گام اول، دندانپزشک اقدام به درمان پوسیدگی‌های دندان کرده و سپس برای اینکه شکل کلی دندان برای نصب روکش آماده شود اقدام به تراشیدن بخش‌هایی از آن خواهد کرد.

تراشیدن دندان، به طور رایج می‌تواند موجب درد و ناراحتی شود. اما میزان درد و ناراحتی که احساس می‌شود، بستگی به وضعیت هر فرد دارد. همچنین، نوع و میزان تراش بستگی به شرایط فردی بیمار دارد. در بعضی موارد، دندانپزشک قبل از تراشیدن دندان مسکن تجویز می‌کند و در برخی دیگر، کل دندان را بی‌حس می‌نماید. پس از تراشیدن دندان و نصب روکش، ممکن است حساسیت یا درد برای مدتی ادامه یابد. با این حال، در صورت مداومت و یا بالا رفتن شدت درد، لازم است به دندانپزشکی مراجعه کنید.

علت درد دندان بعد از روکش

چرا بعد از روکش کردن دندان، درد ایجاد می‌شود؟

علت درد روکش دندان می‌تواند عوامل مختلفی باشد. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم:

  • حساسیت دندان: بعضی افراد حساسیت بیشتری در دندان‌هایشان دارند و روکش کردن دندان ممکن است باعث افزایش این حساسیت شود.
  • نیاز به سازگاری: با روکش کردن دندان، بعضی تغییرات در سازگاری دندان با دهان ایجاد می‌شود که ممکن است باعث شود تا مدتی درد و ناراحتی را تجربه کنید.
  • عفونت: روکش کردن ممکن است باعث ورود میکروب‌ها و عفونت در ناحیه دندان گردد که درد را به همراه دارد.
  • درمان نامناسب: در برخی مواقع، ممکن است به علت نامناسب بودن ساختار روکش، ترمیم نامناسب یا بد تراشیدن دندان احساس درد و ناراحتی کنید.
علت درد دندان روکش شده بعد از چند سال

علت درد دندان روکش شده، بعد از چند سال چیست؟

احساس درد روکش دندان پس از چند سال، یک عارضه طبیعی نیست و غالبا به دلیل بروز مشکلی است که نیازمند مراجعه به دندانپزشکی است. بعضی از رایج‌ترین دلایل رخ دادن این مشکل شامل موارد زیر است:

۱.  عفونت‌های پری اپیکال یا عفونت در راس ریشه دندان

اتصال روکش دندان ممکن است در اثر گذشت زمان و فشار زیادی به مرور دچار آسیب شود و این مسئله راه ورود باکتری‌ها به دندان را باز کند. فعالیت باکتری می‌تواند باعث نفوذ عفونت به ریشه و اطراف آن شود که معمولا با درد و آبسه همراه است.

۲- درمان ریشه ناقص و عفونت‌های ناشی از آن

یکی از دلایل درد روکش دندان پس از چند سال می‌تواند این باشد که از همان ابتدا فرایند درمان ریشه به خوبی انجام نشده است و عفونت فعال همچنان وجود دارد. این باعث می‌شود که پس از چند سال، عفونت به حدی برسد که باعث درد و ورم شود. در این حالت باید ریشه دندان مورد درمان مجدد قرار گیرد.

۳- تحلیل لثه و ناراحتی های مربوط به آن

بعضی اوقات ممکن است ساخت روکش به خوبی انجام نشود و باعث فشار اضافه به لثه گردد. همچنین ممکن است اتصال روکش به دندان به صورتی باشد که باعث تجمع مواد غذایی در حاشیه لثه شود. این مشکلات می‌تواند در بلندمدت باعث تحلیل لثه شما و احساس ناراحتی شود. 

۴.  شکستگی تاج دندان به دلیل فشار بیش از حد

اگر روکش دندان دچار خوردگی یا ترک شود، می‌تواند منجر به درد و ناراحتی شود. همچنین فشار زیادی می‌تواند باعث ترک خوردن دندان شما در زیر روکش شود. طبعا این مشکلات باعث بروز ناراحتی‌های برای شما خواهد شد.

در هر صورت، اگر درد و ناراحتی در ناحیه روکش دندان دارید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت مشکل را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

نحوه کاهش درد دندان

چگونه می‌توان درد ناشی از روکش دندان را کاهش داد؟

بعضی از روش‌ها که می‌تواند به شما در کاهش درد روکش دندان کمک کند شامل موارد زیر است:

  • استفاده از داروهای ضد التهاب: ممکن است پزشک شما داروهای ضد التهابی مانند نوافن یا ایبوپروفن تجویز کند تا درد شما را کاهش دهد.
  • قرار دادن وسایل تسکین دهنده در ناحیه دردناک: فشار دادن دندان با گاز استریل یا قرار دادن کمپرس سرد از روی گونه می‌تواند درد را تسکین دهد.
  • اجتناب از مواد و غذاهای سخت و گرم: برای جلوگیری از تحریک دندان، می‌توانید از مصرف غذاهای سخت و داغ خودداری کنید.
  • استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت: این خمیر دندان‌ها شامل موادی هستند که حساسیت دندان را کاهش می‌دهند و ممکن است برای کاهش درد روکش دندان مفید باشند.
  • مراجعه به دندانپزشک: در صورتی که درد بعد از روکش دندان بیش از چند روز ادامه دارد و یا بسیار شدید است، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.
نکات مراقبتی روکش دندان

نکات مراقبتی از روکش دندان چیست؟

برای اینکه عمر روکش‌های دندانی شما افزایش یابد و دچار درد و حساسیت نگردند، باید به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید. بعضی از نکات مهم برای مراقبت از روکش‌ها شامل موارد زیر است:

۱. بهداشت دهانی مناسب

برای حفظ روکش دندان و جلوگیری از عفونت و حساسیت آن، باید بهداشت دهان خوبی داشته باشید. شستشوی دندان‌ها و روکش دندان به صورت منظم با استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلورید ضروری است.

۲. استفاده از نخ دندان و دهانشویه

پیشنهاد می‌شود علاوه بر مسواک، به طور منظم و حداقل دو بار در روز از دهانشویه و نخ دندان استفاده کنید تا مواد غذایی بین دندان‌ها باقی نماند و فعالیت باکتری‌ها کاهش یابد.

۳. پیشگیری از خوردگی روکش

خوراکی‌های قندی و اسیدی را محدود کنید و به عنوان جایگزین، میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و غذاهای پروتئینی را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

۴. پرهیز از جویدن خوراکی‌های سفت

 روکش دندان در برابر فشار مقاوم است؛ اما استفاده نادرست از دندان‌های روکش شده می‌تواند آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد کند. بنابراین، از جویدن چیزهای سفت، مانند شکستن آجیل با دندان خودداری کنید.

۵. تغذیه سالم

بعضی مواد غذایی مانند قهوه، شاه‌توت، سرکه و سایر غذاهای اسیدی می‌توانند روکش دندان را تغییر رنگ بدهند یا به آن آسیب برسانند. بهتر است این مواد را محدود کنید و بعد از مصرف آن‌ها، دهان خود را با آب بشویید تا از روکش دندان محافظت نمایید.

۶. استفاده از نایت گارد برای پیشگیری از دندان قروچه

اگر دندان قروچه دارید، هنگام خواب از گارد محافظ دندان استفاده کنید. زیرا فشار زیاد می‌تواند باعث شکستن یا کنده شدن روکش‌ها شود. همچنین از عادت‌هایی مانند گاز گرفتن مداد، شکستن یخ با دندان و… پرهیز کنید.

۷. مراجعه منظم به دندانپزشک

بهتر است به طور منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید تا وضعیت روکش دندان شما را بررسی نماید. دندانپزشک شما می‌تواند مراقبت‌های لازم را به شما توصیه کند و در صورت لزوم روکش‌های شما را مورد درمان مجدد قرار دهد.

جمع بندی

روکش دندانی زمانی نصب می‌شود که دندان شما به علت پوسیدگی، بخش زیادی از مینای خود را از دست داده باشد. روکش کمک می‌کند تا ظاهر دندان شما طبیعی شود و کارکرد خود را باز یابد؛ اما برای نصب آن معمولا نیاز است که بخشی از دندان شما تراشیده شود. این مسئله باعث می‌شود که تا چند روز احساس درد و ناراحتی داشته باشید. دندانپزشک معمولا برای کنترل این درد، مسکن‌های خوراکی تجویز می‌کند.

اما اگر دندان روکش‌شده پس از چند سال دردناک شود، ممکن است علت بزرگ‌تری داشته باشد. عفونت مجدد دندان، شکستن تاج، تحلیل لثه و… از عواملی هستند که باعث درد روکش دندان می‌شوند. در چنین مواردی ضروری است که برای بررسی بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید. برای مراقبت از دندان‌های روکش شده لازم است که بهداشت دهان را جدی بگیرید و از جویدن غذاهای سفت پرهیز کنید. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد روکش‌های دندانی نیاز دارید، می‌توانید سایر مقالات ما را مطالعه نمایید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

سوالات متداول

۱- آیا درد بعد از روکش دندان طبیعی است؟

بله تا حدودی به علت تراشیدن دندان‌ها ایجاد درد و حساسیت طبیعی است؛ اما این درد باید پس از چند روز متوقف شود. در غیر این صورت به دندانپزشک مراجعه کنید.

۲- علت درد دندان روکش شده هنگام جویدن چیست؟

ممکن است روکش به خوبی ساخته نشده باشد یا اینکه اتصال آن به دندان به درستی انجام نگردیده است. اگر این درد پس از مدتی ایجاد شده باشد می‌تواند به دلیل بروز عفونت باشد.

۳- چگونه می‌توان علت درد دندان روکش شده را تشخیص داد؟

دندانپزشک شما اقدام به معاینه و تصویر برداری می‌کند. این تصاویر به خوبی مشکلاتی مانند عفونت، پوسیدگی یا عدم ساختار مناسب روکش را مشخص می‌کند.

۴- علائم پوسیدگی دندان در زیر روکش چیست؟

از علائم آن می‌توان به حساس شدن دندان به غذاهای سرد و گرم، لق شدن روکش یا دردناک شدن دندان اشاره کرد.

۵- چه زمانی باید برای درد پس از روکش دندان به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

برای دردی که پس از نصب روکش ایجاد می‌شود نیازی به مراجعه به پزشک نیست. این درد با مسکن‌های خوراکی قابل کنترل است. اما اگر درد روکش دندان قابل تحمل نبود یا اینکه درد ایجاد شده پس از چند سال بروز کرده است به دندانپزشک مراجعه کنید.