دندان‌های خرگوشی یا دندان‌های باک (Buck teeth)، شکلی از مال اکلوژن یا نامرتب بودن دندان‌هاست و زمانی رخ می‌دهد که دندان‌های جلویی فک بالا نسبت به فک پایین جلو‌ آمده باشند. این جلوآمدگی می‌تواند در حد ۲ تا ۳ میلی متر و حتی بیشتر باشد. این امر باعث می‌شود که دندان‌های جلویی فک بالا بیش از حد معمول به سمت بیرون بیرون بزنند و ظاهری شبیه دندان خرگوش پیدا کنند. این نوع مال اکلوژن همچنین می‌تواند به مشکلات گاز گرفتن، مشکلات گفتاری و حتی ناراحتی هنگام غذا خوردن منجر شود. به همین خاطر بسیاری از افراد به دنبال درمان دندان خرگوشی هستند. با این حال برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند دندان‌های جلویی بزرگتر و جلوتری داشته باشند. هر دو دسته می‌توانند از کامپوزیت دندان خرگوشی استفاده کنند. در مطلب امروز هر آنچه لازم است در مورد کامپوزیت دندان خرگوشی بدانید، گردآوری شده است.

کلینیک تخصصی کامپوزیت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

کامپوزیت دندان خرگوشی (درمانی)

کامپوزیت دندان‌های خرگوشی می‌تواند اصطلاحی برای درمان دندان خرگوشی باشد. موارد خفیف دندان خرگوشی را می‌توان با کامپوزیت اصلاح کرد. کامپوزیت یا باندینگ دندان شامل استفاده از رزین کامپوزیت روی دندان‌های جلو برای تغییر شکل و سایز آنهاست. این ماده می‌تواند اندازه و شکل دندان‌های بیرون زده را تغییر دهد تا طوری بنظر برسند که گویی در یک راستا قرار دارند. با این حال این نوع کامپوزیت با هدف درمانی برای همه افراد مناسب نیست.

کامپوزیت مدل دندان خرگوشی (زیبایی)

کامپوزیت مدل دندان خرگوشی، یک اصطلاح در دندانپزشکی زیبایی نیز محسوب می‌شود. مدل دندان خرگوشی با کامپوزیت بدین معناست که بیماران یا مراجعین از دندانپزشک می‌خواهند که کامپوزیت دندان‌های جلو برای آنها کمی بزرگتر و حجیم‌تر باشد و به اصطلاح مدل کامپوزیت دندان خرگوشی برای آنها کار شود. 

نمونه دندان‌های کامپوزیت شده خرگوشی

در ادامه، چند نمونه از دندان‌ کامپوزیت شده خرگوشی را مشاهده می‌کنید.

کامپوزیت دندان خرگوشی

اهمیت درمان دندان خرگوشی

درمان دندان خرگوشی در زمان مناسب و به روش صحیح، اهمیت بسیاری دارد. برخلاف تصور عموم، این درمان فقط به جنبه زیبایی آن مربوط نمی‌شود و جنبه عملکردی نیز دارد.

مشکلات زیبایی

دندان‌های خرگوشی با توجه به شدت بیرون زدگی می‌توانند نگرانی‌های زیبایی ایجاد کنند که ممکن است افراد را از لبخند زدن با اعتماد به نفس بازدارد. درمان دندان خرگوشی به روش مناسب باعث می‌شود که دندان‌های بیرون زده بالا هماهنگ‌تر، متناسب‌تر و طبیعی‌تر به نظر برسند و فرد در هنگام صحبت کردن و خندیدن احساس راحتی و اعتماد بنفس بیشتری نماید.

مشکلات عملکردی

داشتن دندان‌های خرگوشی می‌تواند مشکلات عملکردی متعددی برای فرد ایجاد کند که برخی از آنها جدی محسوب می‌شوند. درمان دندان خرگوشی با بازگرداندن شکل و اندازه طبیعی دندان‌های جلویی فک بالا می‌تواند به جلوگیری یا رفع مواردی نظیر اختلالات گفتاری، مشکلات تنفسی، اختلالات جویدن، آسیب به سایر دندان‌ها و لثه‌ها و احساس درد در هنگام جویدن یا گاز گرفتن کمک کند.

مزایای کامپوزیت دندان خرگوشی

این نوع کامپوزیت مزایای متعددی دارد و به همین خاطر جزء محبوب‌ترین روش های اصلاح دندان خرگوشی محسوب می‌شود. برجسته‌ترین مزایای این روش شامل موارد زیر هستند.

سرعت بالا

به طور کلی کامپوزیت دندان جزء سریع‌ترین پروسه‌های دندانپزشکی زیبایی محسوب می‌شود. کامپوزیت دندان خرگوشی در یک جلسه تکمیل می‌شود. این بدان معناست که مستلزم مراجعات متعدد به مطب دندانپزشکی نیست. علاوه بر این، کامپوزیت دندان خرگوشی یک روش کاملا سرپایی و بدون دوره نقاهت است و شما می‌توانید تنها چند ساعت بعد از دریافت کامپوزیت، بدون هیچ گونه درد و مشکل از دندان‌های کامپوزیت شده خود استفاده کنید.

ظاهر طبیعی

کامپوزیت دندان خرگوشی می‌تواند یک تغییر مثبت و بزرگ در ظاهر دندان‌های بیرون زده شما ایجاد کند. این روش علاوه بر تغییر فرم و اندازه دندان‌ها باعث روشن‌تر شدن رنگ آنها نیز خواهد شد. این بدان معناست که پس از کامپوزیت، شما یک لبخند مرتب و در عین حال سفید و درخشان خواهید داشت.

عدم نیاز به جراحی فک

یکی از روش‌های اصلاح دندان خرگوشی، جراحی فک است؛ یک روش پرهزینه و تهاجمی که با درد و دوره نقاهت همراه است. کامپوزیت دندان خرگوشی، یک روش غیر تهاجمی، بدون درد و خونریزی است که شما را از جراحی فک برای اصلاح دندان خرگوشی بی نیاز می‌کند. این روش حتی برای بیمارانی که از پروسه‌های دندانپزشکی وحشت دارند، نیز کاملا ایده آل است زیرا در اغلب موارد دندانپزشک برای افزایش راحتی بیمار در حین درمان از اسپری‌ بی حسی استفاده کند بنابراین هیچ گونه استرس و دردی وجود نخواهد داشت.

قیمت مناسب

هزینه کامپوزیت دندان خرگوشی در مقایسه با سایر روش‌های اصلاح دندان خرگوشی مانند ارتودنسی، جراحی فک و … کاملا مناسب و مقرون بصرفه است. بنابراین همه افرادی که کامپوزیت به آنها توصیه شده است، می‌توانند به راحتی برای انجام آن اقدام نمایند. حتی در صورت تغییر رنگ، شکستگی و ترک خوردگی نیز جای نگرانی وجود ندارد زیرا ترمیم و تعویض کامپوزیت نیز هزینه چندانی نخواهد داشت.

ایمن بودن

کامپوزیت کاملا ایمن است و هیچ گونه خطری سلامت دندان‌های شما را تهدید نمی‌کند. زیرا در اغلب موارد نیازی به تراشیدن و دستکاری مینای دندان ندارد و بنابراین ساختار طبیعی دندان‌ها بدون تغییر و دست نخورده باقی می‌ماند.

کمک به تمیزی دندان‌ها

داشتن دندان‌های خرگوشی می‌تواند در تمیز کردن صحیح دندان‌ها اختلال ایجاد کند. زیرا در اغلب موارد، دندان‌های خرگوشی کج یا خمیده هستند بنابراین تمیز کردن مطلوب آنها سخت و زمانبر است و همین امر، احتمال پوسیدگی و خرابی دندان‌ها را افزایش می‌دهد. کامپوزیت دندان خرگوشی با رفع نواقص دندان‌های بیرون زده جلو، شرایط مناسبی را برای تمیز کردن صحیح آنها فراهم می‌کند و از این طریق به بهبود وضعیت سلامت دهان و دندان‌ها کمک می‌نماید.

معایب کامپوزیت دندان خرگوشی

با وجود مزایای متعدد کامپوزیت دندان خرگوشی، این روش کاملا بدون ایراد نیست. موارد زیر، مهم‌ترین معایب آن هستند.

نیاز به تعویض دوره‌ای

کامپوزیت دندان خرگوشی یک روش موقتی است و شما باید به طور منظم برای تعویض کامپوزیت‌های خود اقدام کنید. کامپوزیت‌ها ممکن است ترک بخورند، تغییر رنگ دهند و حتی جدا شوند و بنابراین نیاز به تعویض دوره‌ای دارند.

ممکن است تحت تأثیر رنگ غذاها قرار گیرد

مصرف زیاد مواد غذایی پررنگ مانند قهوه، شکلات و نوشابه‌های تیره و همچنین مصرف دخانیات می‌تواند بر رنگ کامپوزیت دندان خرگوشی تأثیر منفی بگذارد و باعث ایجاد تیرگی و لکه روی سطوح مختلف آن شود.

نیاز به مراقبت‌های ویژه

کامپوزیت دندان خرگوشی به توجه و مراقبت دقیق نیاز دارد. مصرف مواد غذایی بسیار سفت و چسبناک، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده ابزاری از دندان‌های جلو (به عنوان مثال باز کردن درب بطری با دندان) و عادات ناسالمی مانند دندان قروچه همگی می‌توانند به ایجاد ترک، شکستگی، شل شدن و حتی افتادن کامپوزیت دندان خرگوشی منجر شوند.

برای همه افراد مناسب نیست

متأسفانه کامپوزیت دندان خرگوشی برای همه افراد مناسب نیست و فقط بیمارانی که میزان بیرون زدگی دندان‌های جلو آنها در حد خفیف و جزئی است، می‌توانند از این روش استفاده کنند.

مراحل انجام کامپوزیت دندان خرگوشی

همانطور که گفته شد، موارد خفیف بیرون زدگی دندان‌ها ممکن است با روش‌های زیبایی مانند کامپوزیت قابل درمان باشد. کامپوزیت یا باندینگ دندانی می‌تواند باعث شود که دندان‌ها صاف به نظر برسند تا ظاهر زیبایی داشته باشند. این روش شامل استفاده از رزین کامپوزیت روی دندان است. سپس دندانپزشک مواد همرنگ دندان را فرم می‌دهد و آن را با نور کیورینگ سفت می‌کند. در نهایت هر گونه تنظیمات لازم انجام شده و دندان‌ها پولیش می‌شوند. مراحل انجام کامپوزیت دندان خرگوشی به قرار زیر است.

مشاوره و بررسی اولیه

در ابتدا دندانپزشک، وضعیت فک بیمار و میزان بیرون زدگی دندان‌های بالای او را بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود برای انجام کامپوزیت دندان خرگوشی مناسب است. این روش در صورتی تأیید می‌شود که از نظر دندانپزشک، شدت جلوآمدگی دندان‌ها خفیف باشد. همچنین در این مرحله، وضعیت سلامت لثه‌ها و دندان‌های بیمار چک می‌شود. اگر پوسیدگی، التهاب یا بیماری لثه وجود داشته باشد، ابتدا باید این مشکلات درمان شده و سپس کامپوزیت انجام شود.

آماده سازی دندان‌ها

برای آنکه مواد کامپوزیت بتوانند به خوبی روی سطح دندان‌ها بنشینند، دندانپزشک دندان‌ها را با ماده مخصوص به خوبی پاک می‌کند. در برخی موارد ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد که به منظور اصلاح فرم دندان‌ها لازم است آنها اندکی تراشیده شوند. در اینصورت برای جلوگیری ناراحتی بیمار در حین پروسه تراش دندان از ماده بی حسی (معمولا به شکل اسپری) استفاده می‌شود. میزان تراش دندان در این روش بسیار جزئی است و فقط در موارد واقعا ضروری انجام می‌شود.

اِعمال کامپوزیت

در این مرحله، ماده کامپوزیت متناسب با رنگ سایر دندان‌های بیمار روی دندان‌های جلویی بیرون زده قرار داده می‌شود. ماده کامپوزیت به صورت لایه لایه روی هر دندان اعمال شده و فرم داده می‌شود. سپس با تاباندن نور مخصوص سفت می‌شود.

اصلاح و پایان دهی

دندانپزشک در انتها، کامپوزیت را از نظر ظاهر و عملکرد مناسب بررسی می‌کند. فاصله و زاویه قرارگیری دندان‌های کامپوزیت شده و همچنین ارتفاع آنها باید مناسب باشد. علاوه بر این دندان‌های کامپوزیت شده باید در هنگام حرکت دادن فک و جویدن، عملکرد مطلوب و نرمالی داشته باشند. دندانپزشک پس از بررسی این موارد، تغییرات و اصلاحات لازم را انجام می‌دهد و با پولیش نهایی، کار را به پایان می‌رساند.

مراقبت‌های پس از کامپوزیت دندان خرگوشی 

برای آنکه کامپوزیت دندان خرگوشی بتواند به بهترین نحو، ظاهر و عملکرد دندان‌های جلویی شما را بهبود بخشد و حداکثر دوام را داشته باشد، لازم است نکات مراقبتی پس از آن را رعایت کنید.

نکات بهداشتی

رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان برای حفظ دوام و ماندگاری مطلوب کامپوزیت دندان خرگوشی ضروری است. شما باید حداقل دو بار در روز با یک مسواک نرم و خمیر دندان غیر ساینده، دندان‌های خود را مسواک بزنید و روزی یکبار نخ دندان بکشید. همچنین می‌توانید تحت نظر دندانپزشک خو از دهانشویه‌های آنتی باکتریال یا ضد جرم نیز استفاده کنید.

اجتناب از غذاها و نوشیدنی‌های خاص

مصرف غذاهای سفت یا چسبنده ممکن است به جابجایی، شل شدن یا افتادن رزین کامپوزیت منجر شود؛ خصوصا در چند روز اول دریافت کامپوزیت دندان خرگوشی. همچنین لازم است مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که باعث لکه و تیره شدن کامپوزیت می‌شوند را به حداقل برسانید؛ از جمله دخانیات، آبمیوه‌های تیره و قرمز، قهوه و شکلات و …

مراجعات دوره‌ای به دندانپزشک

مراجعات دوره‌ای به دندانپزشک برای تمام افراد توصیه می‌شود اما این مسئله برای کسانی که خدمات دندانپزشکی زیبایی و درمانی نظیر کامپوزیت، لمینت، ارتودنسی و … دریافت کرده‌اند، اهمیت بیشتری دارد. حتی اگر هیچ گونه مشکلی در دندان‌های خود ندارید، لازم است هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید. در واقع، این مراجعات می‌تواند به دندانپزشک شما کمک کند تا هر گونه مشکل احتمالی در کامپوزیت را تشخیص دهد و همچنین از سلامت و بهداشت کلی دندان شما مراقبت می‌‌کند. پاکسازی حرفه‌ای سالانه و پولیش دندان‌ها نیز احتمال لکه شدن کامپوزیت دندان خرگوشی را به حداقل می‌رساند.

محافظت از دندان‌ها در برابر آسیب دیدگی

اگر اهل دندان قروچه هستید یا در ورزش‌ها و فعالیت‌های بدنی  پربرخورد شرکت می‌کنید، این مسئله را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا در صورت نیاز برای شما محافظ دهانی تجویز کند. پوشیدن نایت گارد و اسپلینت دندان در هنگام خواب و فعالیت‌های ورزشی پربرخورد به کاهش فشار وارد بر دندان‌ها و محافظت از مواد کامپوزیت در برابر اصطکاک مداوم کمک می‌کند و مانع ترک خوردن، شکستن و لب پر شدن آن می‌شود.

روش‌های دیگر درمان دندان خرگوشی

کامپوزیت دندان خرگوشی، تنها یکی از روش‌های درمان بیرون زدگی دندان‌های جلویی است. ممکن است دندانپزشک با توجه به وضعیت فک بیمار و شدت بیرون زدگی دندان‌های جلو از سایر روش‌های درمان دندان خرگوشی استفاده کند که شامل موارد زیر هستند.

لمینت دندان خرگوشی: لمینت دندان خرگوشی شامل چسباندن پوسته‌های سفارشی و نازک از جنس پرسلن به قسمت جلوی دندان‌های بیرون زده است. لمینت دندان خرگوشی برای دندان‌هایی که بشدت حالت کمانی و رو به جلو پیدا کرده‌اند، مناسب نیست.

ارتودنسی برای دندان خرگوشی: در این روش، سیم‌ها و براکت‌های فلزی به دندان‌های جلو زده کمک می‌کنند تا به مرور زمان در تراز دلخواه قرار گیرند. اگر فضای کافی برای حرکت دندان‌ها وجود نداشته باشد، ممکن است برای برخی از بیماران نیاز به کشیدن دندان باشد.

استفاده از دستگاه گسترش‌دهنده کام:  گسترش دهنده کام معمولاً برای درمان کودکان یا نوجوانانی که فک بالایی آنها کوچکتر از آن است که بتواند دندان‌های دائمی را در خود جای دهد استفاده می‌شود. این دستگاه مخصوص از دو قطعه تشکیل شده است و به دندان‌های آسیاب بالایی متصل می‌شود. یک پیچ انبساطی، دو قطعه را به تدریج از هم جدا می‌کند تا کام باز شود.

جراحی فک: در موارد شدید بیرون زدگی دندان‌ها و هنگامی که ارتودنسی موفقیت آمیز نبوده و علت اصلی دندان خرگوشی، ناهماهنگی در استخوان‌های فک باشد، از جراحی فک برای اصلاح دندان خرگوشی استفاده خواهد شد. 

روش‌های جایگزین کامپوزیت برای اصلاح دندان خرگوشی

اگر بیمار تمایلی به انجام کامپوزیت دندان خرگوشی نداشته باشد، می‌تواند از روش‌های جایگزین آن برای اصلاح دندان‌های خود کمک بگیرد که در ادامه به دو مورد آنها می‌پردازیم.

لمینت دندان خرگوشی

افرادی که به دنبال یک روش با دوام‌تر و طبیعی‌تر برای اصلاح دندان‌های خرگوشی خود هستند، می‌توانند لمینت دندان خرگوشی را امتحان کنند. در این روش، دندانپزشک پس از تراشیدن مینای دندان‌ها و قالب گیری از آنها، پوسته‌های نازکی از پرسلن را به طور سفارشی برای بیمار می‌سازد و در جلسه بعدی، آنها را به قسمت جلو دندان‌های بیرون زده می‌چسباند. لمینت دندان خرگوشی یک روش برگشت ناپذیر محسوب می‌شود زیرا مینای دندان بیمار تراشیده شده و در صورت افتادن لمینت باید در اسرع وقت برای جایگزینی یا تعویض آن اقدام نمایید.

ارتودنسی دندان خرگوشی

بریس‌ها می‌توانند به اصلاح موقعیت دندان‌ها به منظور کاهش درد و سایر مشکلات ناشی از دندان‌های خرگوشی کمک کنند. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی از یک چسب مخصوص برای چسباندن براکت‌ها به هر دندان استفاده می‌کند. سپس سیم‌ها را در براکت‌ها قرار می‌دهد و با نوارهای لاستیکی، آنها را در جای خود ثابت نگه می‌دارد. ارتودنسی دندان خرگوشی، یک روش مناسب برای اصلاح موارد شدید دندان خرگوشی محسوب می‌شود و برای کودکان، نوجوانان و حتی بیماران بزرگسال قابل استفاده است.

مقایسه روش‌های درمان دندان خرگوشی

همانطور که مشاهده کردید، روش‌های درمان دندان خرگوشی به کامپوزیت محدود نمی‌شود. اگر مردد هستید که کامپوزیت دندان خرگوشی بهتر است یا روش‌هایی نظیر لمینت و ارتودنسی، نگاهی به مقایسه زیر بیندازید.

کامپوزیت در مقابل لمینت

لمینت در مقایسه با کامپوزیت، محکم‌تر و بادوام‌تر است و ظاهر طبیعی‌تری ایجاد می‌کند. علاوه بر این، لمینت برخلاف کامپوزیت دندان خرگوشی لزوما مستلزم تراشیدن مینای دندان است و هزینه بالاتری نیز دارد. تنها فردی که می‌تواند تشخیص دهد لمینت برای شما مناسب‌تر است یا کامپوزیت، دندانپزشک معالج‌تان است.

کامپوزیت در مقابل ارتودنسی

ارتودنسی در مقایسه با کامپوزیت دندان خرگوشی، یک روش درمان زمانبر و نسبتا پرهزینه است. همچنین ارتودنسی می‌تواند با مقداری درد و ناراحتی همراه باشد زیرا قرار است دندان‌ها با اعمال فشار براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی حرکت کنند. در حالیکه کامپوزیت کاملا بدون درد است و در یک جلسه کامل می‌شود. بنابراین اگر به دنبال یک روش سریع، مقرون بصرفه و کاملا بدون درد برای اصلاح دندان‌های جلوآمده خود هستید، کامپوزیت دندان خرگوشی می‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ البته به شرط آنکه میزان کجی، بیرون زدگی و فاصله بین دندان‌های جلویی بیش از حد شدید نباشد. زیرا در اینصورت دیگراین روش نمی‌تواند نواقص دندانی را بپوشاند و باید حتما ارتودنسی انجام دهید.

هزینه کامپوزیت دندان خرگوشی

همانطور که در قسمت‌های فوق اشاره شد، شما مجبور نیستید هزینه بالایی برای کامپوزیت پرداخت کنید  و این روش برای همه افراد مقرون بصرفه است. 

عوامل موثر بر هزینه

قیمت کامپوزیت دندان خرگوشی با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود و بنابراین نمی‌توان مقدار ثابتی را برای آن مشخص کرد. به طور کلی عوامل موثر بر هزینه کامپوزیت شامل موارد زیر هستند:

  • کیفیت و متریال ساخت کامپوزیت
  • کشور سازنده کامپوزیت
  • برند کامپوزیت
  • تعداد دندان‌های تحت درمان
  • اندازه و فرم دندان
  • زیبایی و ظرافت کامپوزیت
  • تخصص، مهارت و دستمزد دندانپزشک
  • محل کلینیک یا مطب دندانپزشکی

قیمت تقریبی در سال ۱۴۰۳

هزینه کامپوزیت دندان بر حسب واحد دندانی محاسبه می‌شود و برای دندان‌های جلو و عقب تفاوتی ندارد. در جدول زیر می‌توانید قیمت تقریبی کامپوزیت در سال ۱۴۰۳ را مشاهده فرمایید.

جدول قیمت کامپوزیت دندان

قیمت هر واحد دندان به تومانبرند کامپوزیت
گلس۱,۵۰۰,۰۰۰
دیاموند۲,۶۰۰,۰۰۰
رابی۳,۹۰۰,۰۰۰
نانوهیبرید۵,۲۵۰,۰۰۰
نانو سرامیک۷,۱۴۰,۰۰۰
سوپر کامپوزیت۹,۵۰۰,۰۰

همچنین هزینه برداشتن کامپوزیت برای هر واحد دندان ۶۰۰۰۰۰ تومان است.

سوالات متداول

در این بخش، چند سوال پرتکرار پیرامون کامپوزیت دندان خرگوشی را با هم مرور می‌کنیم.

آیا کامپوزیت دندان خرگوشی برای همه افراد مناسب است؟

خیر. این روش فقط برای بیمارانی توصیه می‌شود که بیرون زدگی دندان‌های جلویی آنها در حد خفیف است و همچنین فاصله زیادی بین دندان‌های آنها وجود ندارد.

آیا کامپوزیت دندان خرگوشی دائمی است؟

خیر. کامپوزیت دندان خرگوشی یک روش موقتی محسوب می‌شود و کامپوزیت‌هایی که برای اصلاح دندان‌های خرگوشی نصب می‌شوند، به طور دوره‌ای نیاز به تعویض دارند.

آیا کامپوزیت دندان خرگوشی باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

خیر، کاملا برعکس. این روش با رفع ناصافی و نامرتبی دندان‌های جلو به تمیز شدن بهتر آنها کمک می‌کند. این بدان معناست که در صورت رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان، احتمال پوسیدگی دندان‌های جلو با دریافت کامپوزیت دندان خرگوشی تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

آیا کامپوزیت دندان خرگوشی با بیمه قابل انجام است؟

به طور کلی خدمات دندانپزشکی از جمله کامپوزیت دندان توسط بیمه‌های پایه پوشش داده نمی‌شود. با این حال در صورتی که کامپوزیت دندان خرگوشی با اهداف درمانی (نه اهداف زیبایی) انجام شود، ممکن است بیمه‌های تکمیلی هزینه آن را تقبل کنند.

کلینیک تخصصی کامپوزیت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

جمع بندی و نتیجه گیری

دندان خرگوشی، اصطلاحی است که به بیرون زدگی و جلو آمدن بیش از حد دندان‌های جلویی فک بالا اشاره دارد. روش‌های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد که یکی از رایج‌ترین آنها کامپوزیت دندان خرگوشی است.

خلاصه نکات مهم

کامپوزیت دندان خرگوشی یک روش سریع، مقرون بصرفه و کاملا بدون درد برای اصلاح دندان‌های خرگوشی و رفع مشکلات ظاهری و عملکردی دندان‌های بیرون زده است. با این حال این روش فقط برای موارد خفیف جلوزدگی دندان‌ها مناسب است. این روش در یک جلسه کامل می‌شود و بدون دوره نقاهت است. اما توجه داشته باشید که درمان دندان خرگوشی با کامپوزیت، یک درمان موقتی محسوب می‌شود و کامپوزیت‌های نصب شده باید به صورت دوره‌ای تعویض شوند.

توصیه‌های نهایی

برای افزایش دوام و حفظ ظاهر مطلوب کامپوزیت دندان خرگوشی از مصرف غذاهای بسیار سفت و چسبناک، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی و تیره و همچنین استفاده ابزاری از دندان‌ها اجتناب کنید. رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان و مراجعات دوره‌ای به دندانپزشک برای پاکسازی و پولیش دندان‌ها از سایر موارد مهمی هستند که پس از کامپوزیت باید رعایت نمایید.