ایمپلنت دندان، مطمئن‌ترین و بادوام‌ترین روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. تا چند سال پیش، فرایند طراحی، ساخت و نصب ایمپلنت دندان صرفا به روش سنتی و با تکیه بر دقت چشمی و دستی دندانپزشک انجام می‌شد اما خوشبختانه تکنیک موثری به نام ایمپلنت دیجیتال، تحول شگرفی در عرصه ایمپلنت‌های دندان ایجاد کرده است. در مطلب امروز قصد داریم در مورد ایمپلنت دیجیتال و تفاوت آن با ایمپلنت معمولی صحبت کنیم. امیدواریم تا پایان با ما همراه باشید.

سریتا: بهترین کلینیک ایمپلنت دیجیتال

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید.

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که ایمپلنت دندان چیست؟ ایمپلنت‌های دندان، پایه‌هایی هستند که برای نگه داشتن دندان‌های مصنوعی در استخوان فک شما قرار می‌گیرند. آنها مانند ریشه دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند تا پایه‌ای قوی برای دندان‌های جایگزین ثابت (دائمی) یا متحرک که مطابق با دندان‌های طبیعی شما ساخته شده‌اند، فراهم کنند. 

این روزها تکنولوژی دیجیتال در اکثر صنایع مورد استفاده قرار گرفته و به سرعت، دقت و کیفیت آنها کمک کرده است. خوشبختانه صنعت دندانپزشکی نیز دیجیتالی شده است و با بهره‌گیری از دانش دیجیتال، خدمات دندانپزشکی دقیق‌تر و سریع‌تری ارائه می‌دهد. امروزه بسیاری از کلینیک‌ها و مراکز دندانپزشکی به جای انجام ایمپلنت به روش سنتی و معمولی، ایمپلنت را به صورت دیجیتالی انجام می‌دهند. فناوری ایمپلنت دیجیتال از مدل‌های کامپیوتری سه بعدی استخوان فک استفاده می‌کند تا امکان قرارگیری دقیق پایه ایمپلنت را فراهم کند. فرآیند ایمپلنت دیجیتال باعث ساده شدن روش کاشت ایمپلنت و کاهش قابل توجه زمان درمان شده است.

مقایسه و تفاوت اصلی ایمپلنت دندان دیجیتال با ایمپلنت معمولی

در جدول زیر به طور خلاصه به مقایسه ایمپلنت دندان دیجیتال با ایمپلنت معمولی می‌پردازیم.

مقایسهایمپلنت معمولیایمپلنت دیجیتال
دقت در کاشتمتوسطبسیار بالا
تعداد جلسات مورد نیاززیادکم
میزان تهاجمی بودنکاملا تهاجمیبا حداقل تهاجم
نتایج ظاهریطبیعیطبیعی‌تر و زیباتر
هزینه‌هامتوسطبالا
سرعت بهبودیمتوسطبسیار بالا

تفاوت اصلی ایمپلنت دندان دیجیتال با ایمپلنت معمولی شامل موارد زیر است:

  • دقت در کاشت
  • تعداد جلسات مورد نیاز
  • میزان تهاجمی بودن
  • نتایج ظاهری
  • هزینه‌ها
  • سرعت بهبودی

دقت در کاشت

در ایمپلنت سنتی، جراح به صورت چشمی، حدودی و تخمینی پایه‌های ایمپلنت را درون فک قرار می‌دهد اما در روش دیجیتالی، جراح از یک راهنمای جراحی (سرجیکال گاید) استفاده می‌کند که باعث می‌شود پایه‌‌ها با دقیق‌ترین زاویه و در مناسب‌ترین محل کاشته شده و استانداردهای کاشت پایه در بالاتری سطح ممکن رعایت شود. این بدان معناست که دقت کاشت پایه ایمپلنت در ایمپلنت دیجیتال به مراتب بیشتر از ایمپلنت معمولی است.

تعداد جلسات مورد نیاز

تعداد جلسات مورد نیاز برای دریافت ایمپلنت معمولی، بسیار بیشتر از ایمپلنت دیجیتالی است. ایمپلنت دیجیتالی معمولا در سه جلسه کامل می‌شود اما ایمپلنت معمولی مستلزم مراجعات مکرر به مطب دندانپزشکی است. علاوه بر این جراحی کاشت پایه ایمپلنت معمولی طولانی‌تر است، در حالیکه کاشت پایه ایمپلنت دیجیتال به سرعت و در مدت کوتاهی انجام می‌شود (کمتر از ۳۰ دقیقه). کوتاه‌تر شدن جراحی ایمپلنت دندان به معنای پروسه درمان سریع‌تر و تعداد جلسات درمانی کمتر است.

میزان تهاجمی بودن

برای انجام ایمپلنت معمولی، جراح ناگزیر است یک برش طولی و عمیق در لثه ایجاد کند تا محل دقیق کاشت ایملنت را مشخص نماید. پس از اتمام کار، محل برش بخیه زده خواهد شد. اما در جراحی دیجیتال نیازی به برش دادن و شکافتن لثه و بخیه وجود ندارد. به منظور ایجاد دسترسی برای کاشت ایمپلنت فقط کافی است یک پانچ کوچک در ناحیه بی دندانی انجام شود. به همین خاطر درد و خونریزی در ایمپلنت دیجیتالی تقریبا به صفر می‌رسد. بنابراین روش ایمپلنت معمولی تهاجمی‌تر از ایمپلنت به روش دیجیتالی است و این، یکی از مهم‌ترین مزایای ایمپلنت دیجیتال است. 

نتایج ظاهری

نتایج ظاهری حاصل از ایمپلنت دیجیتال، زیباتر و طبیعی‌تر از ایمپلنت معمولی است. زیرا ایمپلنت دیجیتال بر اساس تصاویر ۳ بعدی دهان و فک بیمار طراحی و ساخته می‌شود و بنابراین امکان سفارشی سازی بیشتر آن وجود دارد. این بدان معناست که ایمپلنت‌های نهایی از نظر سایز، شکل و زاویه کاشت، تطابق بیشتری با دندان‌های طبیعی فرد خواهند داشت.

هزینه‌ها

استفاده از تکنولوژی دیجیتال در مراحل ساخت ایمپلنت دیجیتالی باعث بالا رفتن هزینه آن خواهد شد. بنابراین ایمپلنت دیجیتال در اغلب موارد، گران‌تر از ایمپلنت معمولی است. این مورد از نظر بسیاری از مراجعین جزء معایب ایمپلنت دیجیتال محسوب می‌شود.

سرعت بهبودی

به علت آنکه جراحی ایمپلنت دیجیتال، کمتر تهاجمی است بنابراین نسبت به ایمپلنت معمولی، بهبودی لثه در مدت زمان کمتری انجام می‌شود. با این حال جوش خوردن پایه‌های ایمپلنت به استخوان فک در هر دو روش حدود ۲ تا ۴ ماه به طول می‌انجامد.

مزایای ایمپلنت دیجیتال نسبت به روش معمولی

ایمپلنت دیجیتال به علت مزایای قابل توجهی که دارد، روز به روز محبوب‌تر می‌شود. مهم‌ترین مزایای ایمپلنت دیجیتال شامل موارد زیر هستند:

  • دقت و کارایی بالا
  • کاهش درد و خونریزی
  • زمان بهبودی کوتاه‌تر

دقت و کارایی بالا

از آنجایی که ایمپلنت دیجیتال توسط نرم افزارهای خاصی طراحی شده و با کمک سرجیکال گاید درون لثه کاشته می‌شود، از دقت و کارایی بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است که نرم افزارهای طراحی ایمپلنت دیجیتال از استانداردهای بخصوصی پیروی می‌کنند که در صورت عدم رعایت آنها طراحی ایمپلنت انجام نخواهد شد. این بدان معناست که خطای انسانی به صفر می‌رسد و ایمپلنت نهایی می‌تواند بالاترین کیفیت و سازگاری را با دهان بیمار داشته باشد.

کاهش درد و خونریزی

در جراحی ایمپلنت دیجیتال، لثه شکافته نشده و بخیه زده نمی‌شود بلکه کاشت پایه ایمپلنت از طریق یک سوراخ کوچک (پانچ) انجام خواهد شد. بنابراین درد و خونریزی در ایمپلنت دیجیتال به حداقل می‌رسد. استفاده از راهنمای جراحی باعث می‌شود که دندانپزشک دقیقا بداند پایه ایمپلنت باید کجا و با چه زاویه‌‌ای قرار بگیرد و به همین خاطر به شکافتن کامل لثه نیازی نخواهد بود.

زمان بهبودی کوتاه‌تر

عدم استفاده از بخیه برای بستن شکاف لثه و کاهش قابل توجه درد و خونریزی در ایمپلنت دیجیتال باعث کوتاه‌تر شدن دوره نقاهت آن می‌شود. 

تجهیزات مورد نیاز برای ایمپلنت دیجیتال

برای طراحی، ساخت و نصب ایمپلنت دیجیتال به یک‌سری تجهیزات و دستگاه‌های خاص نیاز است که در ادامه با مهم‌ترین آنها آشنا می‌شویم.

اسکنر سه بعدی

اسکنر سه بعدی که با عنوان اسکنر داخل دهانی نیز شناخته می‌شود، در واقع دوربین کوچکی است که درون دهان بیمار قرار می‌گیرد و تصاویر سه بعدی بخش‌های مختلف دهان را به صورت دقیق روی صفحه نمایش نشان می‌دهد. استفاده از اسکنر سه بعدی، جایگزین روش قالب گیری معمولی با قالب و گچ شده است که فرایندی پرزحمت، ناخوشایند (برای برخی بیماران) و با احتمال خطای بالاست.

نرم افزارهای مدل‌سازی

نرم افزارهای مدل‌سازی سه بعدی به نرم افزارهایی گفته می‌شود که یک مدل مجازی و در عین حال دقیق از اجزای ایمپلنت ارائه می‌دهد. این مدل سه بعدی شامل اطلاعات دقیقی از فرم و سایز دندان‌ها، فاصله بین آنها، سایز فک و سایر جزئیات دهان بیمار است.

تجهیزات جراحی دقیق

استفاده از تجهیزات جراحی دقیق در طی انجام ایمپلنت دیجیتال به دندانپزشک امکان می‌دهد که با کمترین میزان آسیب، درد و خونریزی لثه بتواند پایه ایمپلنت را در مناسب‌ترین موقعیت و با دقیق‌ترین زاویه قرار دهد. راهنمای جراحی یا سرجیکال گاید، ابزاری است که برای جراحی دقیق و کم تهاجمی ایمپلنت دیجیتال به کار می‌رود.

مزایای ایمپلنت دیجیتال

فرایند و مراحل ایمپلنت دیجیتال

فرایند ایمپلنت دیجیتال شامل چندین مرحله است که شاید در ابتدا وقت‌گیر و پیچیده بنظر برسد اما یک دندانپزشک با تجربه و تکنسین آموزش دیده می‌تواند مراحل ایمپلنت دیجیتال را در کمترین زمان ممکن و با بالاترین دقت به انجام برساند. فرایند ایمپلنت دیجیتال شامل مراحل زیر است:

  • جمع‌آوری داده‌ها
  • برنامه‌ریزی و طراحی ایمپلنت دیجیتال
  • ساخت به کمک کامپیوتر 
  • کاشت فیکسچر ایمپلنت دیجیتال 
  • اتصال اباتمنت و روکش ایمپلنت دیجیتال

جمع‌آوری داده‌ها

در ابتدا لازم است اطلاعات دهانی و دندانی بیمار جمع آوری شود. دندانپزشک برای جمع‌آوری داده‌های دقیق از روش‌های زیر استفاده می‌کند: 

  • اسکن سه بعدی فک (CBCT): سی‌تی اسکن فک یا اسکن سه بعدی فک، دستگاهی است که به طور کامل دور سر بیمار می‌چرخد و با استفاده از اشعه ایکس، تصاویر دقیقی از ساختار استخوان فک ارائه می‌دهد. CBCT بسیار دقیق‌تر از عکس OPG است و اطلاعات جزئی نظیر اندازه ضخامت و طول استخوان فک بیمار را در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد.
  • اسکن یا قالب‌گیری از فک بیمار: دندانپزشک با توجه به امکانات مطب یا کلینیک دندانپزشکی، از طریق اسکن یا قالب گیری از فک بیمار، داده‌های مورد نیاز برای طراحی راهنمای جراحی را جمع‌آوری می‌کند. اگر مطب به چاپگر سه بعدی مجهز باشد، از بافت نرم دهان و دندان‌ها یک اسکن انجام خواهد شد. در غیر اینصورت یک قالب از فک بیمار تهیه شده و به لابراتوار فرستاده می‌شود تا تکنسین با استفاده از این قالب، فک بیمار را اسکن نماید.

برنامه‌ریزی و طراحی ایمپلنت دیجیتال

طراحی ایمپلنت دیجیتال توسط نرم افزارهای مخصوص انجام می‌شود.

مدل‌سازی کامپیوتری: اطلاعات جمع‌آوری شده وارد نرم افزار مربوطه شده و با مدل‌سازی کامپیوتری، طراحی مجازی انجام می‌شود. سپس راهنمای جراحی طراحی می‌شود تا در پروسه جراحی ایمپلنت دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد.

ساخت به کمک کامپیوتر

بعد از طراحی سرجیکال گاید به صورت سه بعدی، این راهنما توسط پرینتر سه بعدی ساخته شده و در اختیار جراح قرار می‌گیرد. 

کاشت فیکسچر ایمپلنت دیجیتال

جراح در این مرحله، راهنمای جراحی را روی لثه بیمار قرار می‌دهد و جراحی کاشت پایه ایمپلنت را آغاز می‌کند. با کمک راهنمای جراحی، دندانپزشک می‌تواند محل کاشت و زاویه قرارگیری فیکسچر ایمپلنت را به طور دقیق تشخیص دهد. به همین خاطر پس از بیحس کردن محل کاشت، بدون ایجاد برش طولی و بزرگ فقط محل مورد نظر را پانچ (سوراخ) می‌کند و فیکسچر ایمپلنت را با حداقل تهاجم درون فک قرار می‌دهد. همچنین به دلیل آنکه لثه شکافته نشده است، به بخیه نیازی نخواهد بود و فرایند کاشت پایه ایملپنت با حداقل ناراحتی و خونریزی به اتمام می‌رسد.

 در این مرحله از بیمار خواسته می‌شود که بین ۸ تا ۱۲ هفته بعد مجددا به مطب مراجعه کند. این زمان برای جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک در نظر گرفته شده است؛ به طوری که برای نگه داشتن اباتمنت و روکش ایمپلنت به قدر کافی مستحکم باشد. توجه داشته باشید که جراحی دیجیتال ایمپلنت، به شرایط بافت‌های دهانی بستگی دارد و در تمام موارد امکان پذیر نیست.

اتصال اباتمنت و روکش ایمپلنت دیجیتال

بعد از سپری شدن زمان مورد نیاز، جراح پایه ایمپلنت را چک می‌کند و در صورت هم‌جوشی مناسب ابتدا اباتمنت و سپس روکش ایمپلنت دیجیتال را نصب خواهد کرد. لازم به ذکر است که برای ساخت روکش ایمپلنت لازم است پس از نصب اباتمنت، قالب‌گیری انجام شود. سپس لابراتوار از روی این قالب، روکش ایمپلنت را به صورت دیجیتالی می‌سازد و برای نصب در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد.

موارد استفاده و محدودیت‌های ایمپلنت دندان دیجیتال

با وجود دقت و سرعت بالای ایمپلنت دیجیتال، این روش محدودیت‌هایی دارد و استفاده از آن برای همه بیماران امکان پذیر نیست.

شرایط مناسب برای انجام ایمپلنت دیجیتال

شرایط مناسب برای انجام ایمپلنت دیجیتال مشابه ایمپلنت به روش سنتی است. برای آنکه یک فرد کاندید مناسبی برای دریافت ایمپلنت دیجیتال باشد، لازم است:

  • بافت لثه سالم و بدون التهاب باشد.
  • استخوان فک کافی در ناحیه بی دندانی وجود داشته باشد و تراکم استخوانی مطلوب باشد.
  • عفونت مزمن و درمان نشده وجود نداشته نباشد.
  • افرادی که به دلیل ابتلا به شرایط سلامتی مانند فشار خون، اضطراب، اختلالات خونریزی، دیابت و بیماری قلبی کاندید مناسبی برای جراحی ایمپلنت نیستند، می‌توانند از مزایای جراحی دیجیتال ایمپلنت (عدم شکافتن لثه، خونریزی و بخیه) بهره ببرند؛ به شرط آنکه بیماری آنها کاملا کنترل شده باشد.
  • کسانی که شرایط مناسب برای دریافت ایمپلنت را دارند اما به علت آستانه درد پایین، ترس از جراحی یا نداشتن زمان کافی نمی‌توانند برای دریافت ایمپلنت دندان معمولی اقدام کنند.

مزایای استفاده از ایمپلنت دیجیتال

مهم‌ترین مزایای استفاده از ایمپلنت دیجیتال برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته شامل موارد زیر است:

  • یک درمان دائمی و مادام العمر است.
  • با دقت و سرعت بالایی انجام می‌شود.
  • به حفظ ساختار صورت و جلوگیری از تحلیل استخوان فک کمک می‌کند.
  • ایمپلنت دندا  دیجیتال، تطابق و سازگاری بسیار بیشتری با سایر دندان‌های بیمار دارد.
  • یک روش کم تهاجمی است و تقریبا بدون درد و خونریزی انجام می‌شود.
  • زمان جراحی دیجیتال، بسیار کوتاه است.
  • به دلیل شکافته نشدن لثه و عدم استفاده از بخیه، دوره بهبودی کوتاه‌تری دارد.
  • ریسک عفونت بعد از عمل تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
  • تعداد جلسات درمانی کمتری دارد.
  • به دلیل شبیه سازی اجزای ایمپلنت به صورت کامپیوتری، سطح رضایت بیمار بسیار بالاتر خواهد بود.

محدودیت‌ها و مشکلات احتمالی

ایمپلنت دندان دیجیتالی به تجربه و مهارت بالای دندانپزشک و تکنسین‌های آموزش دیده نیاز دارد. در غیر اینصورت علی‌رغم استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری و طراحی دیجیتالی موفقیت آمیز نخواهد بود. همچنین لازم است کلینیک یا مطب دندانپزشکی مورد نظر شما به پرینتر سه بعدی و سایر تجهیزات مورد نیاز در مراحل کاشت ایمپلنت دیجیتال مجهز باشد. در برخی موارد پیدا کردن کلینیک یا مطب دندانپزشکی واجد شرایط ممکن است دشوار باشد و گزینه‌های محدودی پیش روی شما قرار بگیرد. علاوه بر این، ایمپلنت دیجیتال برای همه افراد مناسب نیست.

ایمپلنت دیجیتال اقساطی کلینیک سریتا

اقساط ۶-۱۰-۱۲-۱۸-۲۴ ماهه + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

چه کسانی نمی‌توانند ایمپلنت دیجیتال انجام دهند؟

ایمپلنت دیجیتال، یک روش کارامد، مطمئن و سریع برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته شماست؛ البته به شرطی که شرایط لازم برای دریافت آن را داشته باشید. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، ایمپلنت دندان دیجیتال به شما توصیه نمی‌شود.

  • خانم‌های باردار
  • افرادی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی‌کنند.
  • افراد زیر ۱۸ سال
  • کسانی که اهل مصرف دخانیات هستند.
  • افراد مبتلا به پوکی استخوان و کسانی که داروهای حاوی مشتقات بیس فسفونات مصرف می‌کنند.
  • مبتلایان به بیماری‌های لثه درمان نشده و عفونت مزمن
  • مبتلایان به دیابت کنترل نشده، ضربان قلب نامنظم، بیماری‌های خود ایمنی

افراد با بیماری‌های زمینه‌ای خاص

در صورت ابتلا به برخی بیماری‌های زمینه‌ای خاص نمی‌توانید کاندید مناسبی برای ایمپلنت دیجیتال باشید. به عنوان مثال ایمپلنت دیجیتال برای افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی، پوکی استخوان یا کسانی که دیابت کنترل نشده دارند، توصیه نمی‌شود. زیرا احتمال پس زدن ایمپلنت و ایجاد عفونت در این افراد به مراتب بیشتر از سایرین است. از طرف دیگر، داروهایی که برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مصرف می‌کنند نیز می‌تواند مانع دیگری برای انجام ایمپلنت دیجیتال باشد. داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، یکی از این موارد هستند. مصرف این داروها ریسک بروز عفونت را افزایش خواهد داد.

افراد با تراکم استخوان ناکافی

تراکم استخوان کافی، شرط اصلی دریافت هر نوع ایمپلنت دندان است؛ چه دیجیتالی باشد و چه معمولی! ضعیف بودن استخوان فک باعث می‌شود که هم‌جوشی مناسبی بین پایه ایمپلنت و فک بیمار اتفاق نیفتد و فیکسچر به خوبی با استخوان‌های اطراف ادغام نشود. این مورد، اصلی‌ترین دلیل شکست ایمپلنت محسوب می‌شود. 

هزینه ایمپلنت دیجیتال چقدر است؟

هزینه ایمپلنت دیجیتال به طور کلی بالاتر از ایمپلنت معمولی است. با این حال برخی از کلینیک‌های دندانپزشکی مانند کلینیک سریتا، هزینه‌ اضافه‌ای بابت ایمپلنت دیجیتال دریافت نمی‌کنند. قیمت ایمپلنت دیجیتال با در نظر گرفتن عوامل مختلفی و بر حسب واحد دندانی مشخص می‌شود و بنابراین نمی‌توان مقدار ثابتی را برای آن تعیین کرد. 

عوامل موثر بر هزینه ایمپلنت دیجیتال عبارتند از:

  • قیمت پایه ایمپلنت
  • قیمت روکش ایمپلنت
  • برند ایمپلنت
  • تخصص و مهارت جراح
  • روش جراحی پایه ایمپلنت (با ایجاد برش یا پانچ) و هزینه جراحی
  • محل کلینیک یا مطب دندانپزشکی
  • تعداد دندان‌های تحت درمان

به عنوان مثال قیمت روکش ایمپلنت با توجه به برند از ۳ میلیون تومان تا ۲۵ میلیون تومان به ازای هر واحد دندانی متغیر است. قیمت پایه ایمپلنت نیز بر اساس برند و کشور سازنده از ۱۱ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد دندانی است.

سوالات متداول

در زیر چند سوال پر تکرار در مورد ایمپلنت دندان دیجیتال را مرور می کنیم.

۱.آیا ایمپلنت دیجیتال از روش معمولی سریع تر است؟

بله. کاشت یک عدد ایمپلنت دیجیتال معمولا سریع تر از ایمپلنت معمولی انجام می شود.

۲. آیا ایمپلنت دیجیتال درد دارد؟

از آنجایی که کاشت ایمپلنت دیجیتال با کمترین میزان تهاجم انجام می شود، درد آن در مقایسه با ایمپلنت معمولی کمتر است.

۳. آیا ایمپلنت دندان دیجیتال بهتر از ایمپلنت معمولی است؟

میزان خطا در ایمپلنت دیجیتال تقریبا به صفر می رسد و مراحل دریافت آن در مدت زمان کمتری کامل می شود. بنابراین می توان گفت در صورت مساعد بودن شرایط (یعنی وجود تجربه و تخصص کافی دندانپزشک و دسترسی به تجهیزات مورد نیاز) می تواند نسبت به ایمپلنت معمولی، گزینه مناسب تری باشد.

۴. آیا هزینه ایمپلنت دندان دیجیتال بیشتر است؟

بله. به علت استفاده از تجهیزات و فناوری های پیشرفته در طراحی و ساخت ایمپلنت دیجیتال غالبا هزینه آن بالاتر از ایمپلنت معمولی خواهد بود. با اینحال در کلینیک سریتا لازم نیست که مراجعین برای دریافت ایمپلنت دیجیتال، هزینه اضافی پرداخت نمایند.

نحوه مراقبت‌های بعد از کاشت ایمپلنت چگونه است؟

برای افزایش دوام و حفظ کارایی ایمپلنت دندان خود باید به خوبی از آن مراقبت کنید. مهم‌ترین نکات مراقبتی پس از کاشت ایمپلنت عبارتند از:

  • با استفاده از مسواک نرم یا مسواک برقی، دندان‌های خود را دو بار در روز به مدت ۲ دقیقه تمیز کنید.
  • از مصرف مواد غذایی سفت و چسبناک خودداری کنید.
  • استفاده روزانه از مسواک بین دندانی یا نخ دندان؛ دندانپزشک شما ممکن است استفاده از ابزارهای تمیز کننده خاصی که برای تمیز کردن اطراف ایمپلنت طراحی شده اند را توصیه کند.
  • سیگار نکشید (حداقل تا ۳۰ روز پس از دریافت ایمپلنت) اگر در حال حاضر سیگار می‌کشید، لازم است قبل از ورود به پروسه دریافت ایمپلنت آن را ترک کنید. 
  • برای ارزیابی وضعیت ایمپلنت و پاکسازی عمیق دندان‌ها به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • اگر اهل دندان قروچه هستید، در مورد استفاده از محافظ دهان با دندانپزشک خود مشورت کنید.

تأثیر سیگار کشیدن بر ایمپلنت چیست؟

سیگار کشیدن و به طور کلی استعمال دخانیات با افزایش ریسک بروز التهاب و عفونت همراه است و به همین خاطر می‌تواند ریسک شکست ایمپلنت در کوتاه مدت و دراز مدت را افزایش دهد. همچنین سیگار کشیدن می‌تواند باعث کُند شدن روند ترمیم زخم و هم‌جوشی نامناسب ایمپلنت با استخوان فک شود که این موارد به عدم موفقیت ایمپلنت دندان منجر خواهد شد.

ایمپلنت دیجیتال اقساطی

اقساط ۶-۱۰-۱۲-۱۸-۲۴ ماهه + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

سخن پایانی

ایمپلنت دیجیتال، یک تحول بزرگ در عرصه جایگزینی دندان با ایملپنت محسوب می‌شود. در روش ایمپلنت دیجیتال از طریق مهندسی معکوس ابتدا پروتز در ایده آل‌ترین حالت ممکن بصورت مجازی طراحی میش‌ود و سپس پایه‌ها بصورت مجازی زیر پروتز قرار می‌گیرند و تنظیم می‌شوند. در نهایت یک راهنمای جراحی (سرجیکال گاید) برای جراح ساخته خواهد شد. دندانپزشک با کمک آن راهنما پایه‌ها را دقیقا در همان نواحی خاص و با همان زوایای مشخص قرار می‌دهد تا بعدا پروتز به راحتی بتواند استاندارهای ممکن رو رعایت کند و بهترین نتیجه ممکن در بلند مدت از کل درمان گرفته شود. ایمپلنت دیجیتال دقیق‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تر از ایمپلنت سنتی است. با این حال اجرای آن مستلزم دانش و تجربه دندانپزشک و همچنین در دسترس بودن تجهیزات دیجیتال و تکنسین‌های آموزش دیده است. در صورت مساعد بودن شرایط بیمار و رعایت استانداردهای لازم، ایمپلنت دیجیتال نسبت به ایمپلنت معمولی در اولویت قرار خواهد داشت.