دندان‌های صاف، براق و بدون لکه می‌توانند اعتماد بنفس افراد را تا حد زیادی افزایش دهند و یکی از راه‌های رسیدن به لبخندی درخشان و جذاب، بروساژ دندان است. بروساژ که به پولیش دندان نیز معروف است، یک روش سریع و کاملا بدون درد می‌باشد. بسیاری از مطب‌های دندانپزشکی بروساژ را پس از جرم گیری دندان یا به عنوان آخرین مرحله از ویزیت معمول دندانپزشکی ارائه می دهند. اگر هنوز هم مطمئن نیستید که بروساژ تا چه اندازه می تواند در جذاب تر کردن لبخند شما موثر باشد، مطلب امروز ما را از دست ندهید. در بخش های زیر به طور کامل توضیح خواهیم داد که بروساژ چیست، چگونه انجام می شود،چه مزایایی دارد و ماندگاری نتایج آن چقدر است. 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی سریتا

مشاوره رایگان، تنها با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

بروساژ دندان چیست

بروساژ دندان چیست؟

برخی از افراد ممکن است پاکسازی و جرم گیری دندان را با بروساژ اشتباه بگیرند و این دو را یکی و یکسان بدانند. اما تفاوت های ظریفی بین این دو روش وجود دارد و اگر از یک دندانپزشک حرفه ای بپرسید بروساژ دندان چیست، احتمالاً پاسخ دقیق تری دریافت خواهید کرد. وقتی لایه ‌هایی از پلاک روی دندان‌ ها ایجاد می ‌شود، آنها سخت شده و ماده معدنی سختی به نام تارتار را تشکیل می‌ دهند. دندانپزشک شما ممکن است از آن به عنوان کالکولوس یا جرم یاد کند. باکتری ها می توانند در تارتار زندگی کنند و باعث بیماری های دندانی شوند. در طول تمیز کردن منظم دندان در مطب دندانپزشکی، دندانپزشک تارتار را با روشی به نام جرم گیری از بین می برد و پس از تراشیدن تارتار سخت با وسایل مخصوص، دندان ها را بروساژ می کند یا پولیش می دهد.

بروساژ می‌تواند لکه‌‌های سطحی روی دندان‌‌ها را از بین ببرد و آن‌ها را براق و صاف نگه ‌دارد، همچنین به عنوان آخرین مرحله در درمان‌های پیشگیرانه دندانپزشکی به کار می‌رود.

 به بیان ساده، بروساژ یک روش تکمیلی است که معمولاً بعد از تمیز کردن و جرم گیری دندان به کار می رود. این روش برای از بین بردن لکه های سطحی و گاهی بعد از جراحی دندان به منظور از بین بردن باکتری ها نیز استفاده می شود. 

اربردهای بروساژ دندان

کاربرد بروساژ دندان

بروساژ دندان، چندین کاربرد دارد که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • پاک کردن پلاک های باقی مانده روی دندان ها پس از جرم گیری
  • جلا دادن دندان ها و براق کردن آنها
  • صیقلی و صاف کردن سطح دندان ها
  • کمک به سفیدی بیشتر دندان
  • پاک کردن لکه های دندانی
  • پیشگیری از تحریک لثه، تورم لثه و تحلیل لثه
  • جلوگیری از بیماری های دندانی
  • رفع بوی بد دهان به علت از بین رفتن باکتری های دهانی
  • کاهش احتمال پوسیدگی دندان
بروساژ دندان چگونه انجام می شود؟

بروساژ دندان چگونه انجام می شود؟

بروساژ دندان، یک درمان سطحی در دندانپزشکی محسوب می شود بنابراین انجام آن کاملا بدون درد است و شما هیچ گونه ناراحتی احساس نخواهید کرد. دو روش رایج برای بروساژ دندان وجود دارد.

  • روش اول استفاده از یک فنجان لاستیکی نرم است که دندانپزشک آن را با خمیر ریز، درشت یا متوسط را پر می کند. ابزار چرخشی فنجان را می‌چرخاند و هنگامی که روی دندان فشار داده می ‌شود، به از بین بردن پلاک و لکه کمک می‌ کند.
  • روش دوم شامل استفاده از یک سیستم پولیش هوا، یک جت هوا و آب تحت فشار به همراه یک ماده ساینده است که معمولا گلیسین یا بی کربنات سدیم می باشد. این روش بروساژ برای رفع لکه‌ هایی که عمیق ‌تر هستند یا دندان‌ های حساس ‌تر به کار می رود.
انواع بروساژ دندان

انواع بروساژ دندان

بروساژ دندان، انواع مختلفی دارد که هر یک، اهداف مختلفی را دنبال می کنند. ۴ مورد زیر، انواع بروساژ دندان هستند.

  • بروساژ درمانی: در بسیاری از مواقع در طول یک عمل جراحی دندان، سمنتوم پوشاننده ریشه دندان در معرض دید قرار می گیرد. بروساژ درمانی به حذف هر گونه میکرو فلور و اندوتوکسین از سطح سمنتوم کمک می کند.
  • بروساژ کرونال / زیبایی: این نوع بروساژ، پلاک و لکه های سطحی دندان را از بین می برد. برای براق کردن مینای دندان (لایه بیرونی که تاج دندان را می پوشاند) از مواد ساینده بسیار ریز استفاده می شود. سطح مینا به حدی صیقلی است که حتی می تواند نور مرئی را منعکس کند.
  • بروساژ سطحی: این تکنیک تاج دندان را جلا می دهد. با این حال، این روش مزایای درمانی خاصی ندارد و در درجه اول برای بهبود ظاهر زیبایی دندان ها انجام می شود.
  • بروساژ انتخابی: بروساژ انتخابی به حذف لکه خارجی یا حذف انتخابی لکه نیز معروف است. این روش بروساژ پس از جرم گیری توصیه می شود و لکه های باقی مانده را از بین می برد.

مزایای بروساژ دندان

مزیت آشکار بروساژ دندان ها آن است که شما لبخند درخشانی خواهید داشت. با این حال، مزایای بروساژ دندان فراتر از ظاهر زیباست.

  • بروساژ دوره ای دندان ها باعث می شود که هیچ پلاک و تارتاری ایجاد نشود و بنابراین مینای دندان شما حفظ می شود. پلاک و تارتار باعث ایجاد باکتری هایی می شوند که می توانند باعث بوی بد دهان و حتی مشکلات قلبی عروقی شوند.
  • با انجام بروساژ، احتمال کمتری برای پوسیدگی دندان وجود خواهد داشت و دندان های شما کارایی خود را حفظ می کنند. 
  • اگر دو بار در سال بروساژ دندان انجام دهید، نیازی نیست نگران تورم لثه ها، عقب نشینی لثه ها و از دست دادن دندان یا دندان درد باشید.
نکات بروساژ

نکات بروساژ

نکات زیر شامل موارد احتیاط بروساژ دندان هستند که لازم است مد نظر قرار دهید.

  • بروساژ دندان یک روش کاملاً ساده است و ریسک زیادی ندارد. با اینحال برخی از شرایط دندانی ممکن است به روش پولیش ملایم تری نیاز داشته باشند.
  • بروساژ به طور کلی برای همه ایمن در نظر گرفته می شود. اما اگر کسی دندان ‌های بسیار حساسی دارد، ممکن است بروساژ فنجانی به او توصیه شود زیرا کمتر تهاجمی است.
  • اگر بیمار دارای فرسایش شدید یا ساییدگی قبلی روی دندان های خود باشد، ممکن بروساژ محدود شود.
  • بروساژ به تنهایی از پوسیدگی دندان جلوگیری نمی کند مگر اینکه بخشی از یک روال تمیز کردن حرفه ای باشد که شامل جرم گیری در مطب دندانپزشکی است.
  • اگر بیمار دچار تحلیل لثه و آشکار شدن سمنتوم دندان باشد، دندانپزشک ممکن است استفاده از خمیر پولیش بسیار ریز را برای کاهش احتمال ایجاد حساسیت بیشتر توصیه کند. اگر بیمار مشکلات دهانی مانند حساسیت دندان، حفره‌ های درمان ‌نشده، عاج یا ریشه‌ های آشکار یا لثه‌ های ملتهب یا عقب‌ رفته داشته باشد، باید قبل از جرم گیری و بروساژ، دندان ‌ها درمان شوند.
  • برای براق و سالم نگه داشتن دندان ها، جرم گیری و بروساژ هر ۶ ماه یکبار توصیه می شود.
  • برای کسانی که مشکلات پریودنتال دارند، بروساژ دندان هر ۲ ماه یکبار پیشنهاد می شود.
  • بیمارانی که از مشکلات تنفسی رنج می ‌برند، نباید دندان‌های خود را بروساژ کنند.
  • کسانی که به مواد ساینده حساسیت دارند نیز باید از بروساژ خودداری کنند.
  • برای به حداقل رساندن سایش در سطح دندان باید از یک تکنیک صحیح در طول بروساژ استفاده شود.
  • تا حد امکان باید از ماده پولیش ساینده کمتری استفاده شود.
  • فشار، سرعت دستگاه بروساژ و زمان صرف شده برای این کار باید به دقت کنترل شود.
مراقبت های پس از بروساژ

مراقبت های پس از بروساژ

پس از بروساژ لازم است تا چند روز با دهان و دندان هایتان با ملایمت رفتار کنید و همچنین دستورالعمل های ارائه شده توسط دندانپزشک را به خوبی رعایت نمایید. موارد زیر، مهم ترین مراقبت های پس از بروساژ هستند.

  • حداقل به مدت نیم ساعت پس از بروساژ، از خوردن و آشامیدن اجتناب کنید.
  • ممکن است تا ۳ روز بعد از بروساژ در لثه های خود احساس ناراحتی و کمی درد داشته باشید. برای تسکین این ناراحتی، با محلول آب ولرم و نمک غرغره کنید و در صورت درد شدید از مسکن استفاده نمایید.
  • ممکن است تا چند روز بعد از بروساژ، مینای دندان شما حساس باشد. در این مدت از مصرف غذاها و نوشیدنی های بسیار سرد و بسیار گرم اجتناب کرده و غذاهای نرم و آبکی مصرف کنید.
  • یک یا دو بار اول بعد از انجام بروساژ، با ملایمت مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • حداقل تا یک روز بعد از بروساژ از مصرف نوشیدنی ها و خوراکی های رنگی خودداری کنید.
آیا بروساژ دندان باعث حساسیت دندان می شود؟

آیا بروساژ دندان باعث حساسیت دندان می شود؟

خمیر مورد استفاده در بروساژ دندان، ماهیت ساینده دارد. به همین دلیل ممکن است تا چند روز پس از بروساژ، حساسیت دندانی را تجربه کنید. در اغلب موارد، این حساسیت دندانی موقتی و زودگذر است. اما در صورت استفاده بیش از حد از بروساژ و یا اعمال فشار یا تکنیک نامناسب توسط دندانپزشک، احتمال آسیب دیدگی و فرسایش مینای دندان وجود خواهد داشت. در این صورت، بیمار درد و حساسیت دندانی شدید و طولانی مدت را تجربه خواهد کرد که ممکن است غیر قابل جبران باشد.

دوام بروساژ

چه مدت زمانی بروساژ دندان دوام می آورد؟

نتایج حاصل از بروساژ دندان ها در صورت مراقبت منظم و صحیح دندانی و کاهش مصرف نوشیدنی ها و خوراکی های رنگی می تواند تا ۶ ماه دوام داشته باشد. این بدان معناست که انجام بروساژ هر ۶ ماه یکبار برای اکثر افراد کافی خواهد بود. با اینحال اگر جنس دندان های شما از نوعی باشد که پلاک ها سریع تر روی آن جمع می شوند، زودتر تغییر رنگ می دهند و یا روال منظمی را برای مراقبت از دندان هایتان دنبال نکنید، ممکن است هر ۲ ماه یکبار به انجام بروساژ نیاز داشته باشید.

سوالات متداول

در زیر چند سوال رایج در مورد بروساژ دندان را مشاهده می کنید.

۱. بروساژ دندان، کدام نوع از لکه های دندان را می تواند از بین ببرد؟

دو نوع لکه دندان وجود دارد: اندوژن و اگزوژن. لکه‌ های اندوژن، لکه‌ های داخلی هستند که به دلیل برخی نقص‌ های دندانی مانند هیپوپلازی مینا رشدی یا ناشی از دارو ایجاد می ‌شوند. لکه های اگزوژن، لکه های خارجی هستند که به دلیل عادت های بد دندانی و سیگار کشیدن تشکیل می شوند. بروساژ فقط برای از بین بردن لکه های بیرونی مفید است و نمی تواند لکه های داخلی یا اندوژن را از بین ببرد.

۲. خمیر بروساژ چیست؟

خمیرهای بروساژ دندان را خمیرهای پروفی می نامند که مخفف پروفیلاکسی است. این نام به اثرات پیشگیرانه و پیشگیری کننده از بیماری روش پاکسازی و بروساژ دندان اشاره دارد. دندانپزشک می تواند خمیر ریز، متوسط یا درشت را برای بروساژ انتخاب نماید. خمیرهای درشت و متوسط بیشترین تأثیر را در از بین بردن لکه های سطحی دارند. با این حال، آنها همچنین می توانند مینای دندان را به صورت میکروسکوپی خراش داده و زبر کنند و ایجاد لکه در آینده را آسان تر کنند. خمیرهای ریز آسیب کمتری دارند و ظاهری بسیار صیقلی ایجاد می ‌کنند اما گاهی اوقات در از بین بردن لکه‌های عمیق کارایی چندانی ندارند.

۳. چه فاکتورهایی بر نتایج بروساژ دندان اثر می گذارد؟

برخی از عوامل کلیدی که بروساژ دندان را موثرتر می کنند، عبارتند از:

  • تعداد چرخش در دقیقه دستگاه بروساژ مانند فنجان لاستیکی
  • فشاری که در آن فنجان لاستیکی بر روی سطح دندان در حین پولیش اعمال می شود
  • میزان درشتی خمیر پروفیلاکسی
  • زمان صرف شده برای این روش

بروساژ دندان در ابتدا باید با سایش درشت و سپس با سایش ریز انجام شود. این تغییر تدریجی از سایش درشت ‌تر به سایش ریزتر منجر به خراش‌ هایی با اندازه کمتر از نیم میلی‌ متر خواهد شد. قطر این خراش ها کمتر از طول موج نور مرئی است و در نتیجه سطح دندان را براق تر و صاف تر نشان می دهد. با این حال عامل ساینده باید با دقت انتخاب شود زیرا سختی عامل ساینده نباید از سختی سطحی که قرار است صیقل داده شود، بیشتر باشد.

سخن پایانی

بروساژ دندان روشی است که نه تنها دندان ها را جلا می دهد، بلکه لکه های دندانی، پلاک ها و میکروارگانیسم های تشکیل شده روی سطح خارجی دندان را نیز از بین می برد بنابراین تا حد زیادی از مشکلات دندانی نظیر پوسیدگی دندان، تورم و التهاب لثه جلوگیری می نماید. مزیت اصلی بروساژ آن است که یک روش بدون درد است و همچنین در مدت کوتاهی (۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت) انجام می شود. پس از انجام بروساژ به مراقبت خاصی نیاز ندارید، فقط کافی است به مدت ۱ تا ۳ روز خوراکی ها و نوشیدنی هایی با دمای متعادل مصرف کنید و با ملایمت مسواک بزنید.