همه افراد خواهان لبخندی سفیدتر و درخشان تر هستند  و همانطور که می دانید بلیچینگ دندان، مطمئن ترین و موثرترین روش برای بهبود رنگ و ظاهر دندان هاست. دلایل زیادی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد. به عنوان مثال در پیش داشتن یک مراسم مهم مانند جشن عروسی یکی از نزدیکان. اما آنچه برای اکثر زنان می تواند یک تصمیم ساده و راحت باشد، برای آنهایی که باردار هستند کمی پیچیده تر می شود. آیا سفید کردن دندان و بارداری ترکیب بدی هستند؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا (https://www.ada.org) خاطرنشان می کند که به دلیل نگرانی های ایمنی بالقوه در مورد مواد سفید کننده، زنان باردار باید هر گونه روش سفید کردن دندان را به تأخیر بیندازند. در واقع وقتی بحث بلیچینگ در بارداری به میان می آید، ایمنی این روش برای سلامتی مادر و جنین مورد بحث قرار می گیرد.

در مطلب امروز قصد داریم درباره اثرات بلیچینگ در دوران بارداری و سلامتی مادر و جنین به طور کامل صحبت کنیم. لطفا تا پایان، همراه ما باشید.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

مشاوره تخصصی و ویزیت رایگان

خطرات بلیچینگ در دوران بارداری , عوارض بلیچینگ در بارداری

اثرات بلیچینگ در دوران بارداری

طبق گفته انجمن بارداری آمریکا (https://americanpregnancy.org) درمان‌ های زیبایی که فوراً ضروری نیستند، مانند سفید کردن دندان ‌ها باید به بعد از زایمان موکول شوند.

در مورد اثرات بلیچینگ در بارداری، چندین نگرانی وجود دارد که در زیر به آنها می پردازیم.

جذب و نفوذ مواد بلیچینگ در سیستم بدن

نگرانی هایی پیرامون جذب و نفوذ مواد بلیچینگ در سیستم بدن مادر وجود دارد. بعنوان مثال ممکن است مقداری از ژل بلیچینگ با لثه ها تماس پیدا کند و از این طریق جذب بدن شود. و یا فرد به طور ناخواسته مقدار کمی از ژل بلیچینگ را قورت دهد. شاید این احتمال ها بسیار کم باشند اما وقتی پای سلامت یک خانم باردار در میان است، باید مهم تلقی شوند.

تأثیرات بلیچینگ بر سطح هورمون های بارداری

هورمون های بارداری، نقش مهمی در طی روند یک بارداری ایمن و سالم ایفا می کنند. در واقع عدم تعادل هورمون های بارداری (به عنوان مثال پروژسترون) می تواند به لکه بینی، انقباض های زودهنگام، خونریزی، زایمان زودرس و حتی از دست دادن جنین منجر شود. تأثیرات بلیچینگ بر سطوح هورمون های بارداری به طور کامل شناخته شده نیست. اما از آنجایی که ماده بلیچینگ بسیار قدرتمند است، در صورت جذب شدن توسط بدن ممکن است تعادل هورمون های بارداری را بهم بزند.

اثرات جانبی ممکن بر روی سلامت مادر 

تغییرات سطوح هورمون ها در بارداری می تواند به ژنژیویت منجر شود. در این وضعیت لثه ها متورم و ملتهب می  شوند. بنابراین انجام بلیچینگ دندان در چنین شرایطی می تواند به صدمه جدی به لثه و دندان ها منجر شود. همچنین در صورت بروز حساسیت دندان ها که از عوارض شایع بلیچینگ است، درد و ناراحتی ناشی از حساسیت دندانی در یک خانم باردار به مراتب بیشتر و شدیدتر از سایر افراد خواهد بود و از آنجایی که یک زن باردار در استفاده از داروها محدودیت دارد، این وضعیت می تواند تأثیر زیادی روی نحوه غذا خوردن و کیفیت زندگی او بگذارد. علاوه بر اینها، دراز کشیدن طولانی مدت به پشت در دوره بارداری (خصوصا سه ماهه سوم) توصیه نمی شود زیرا می تواند جریان خون را کاهش دهد و در روند انتقال اکسیژن و غذا به جنین اختلال ایجاد کند. همچنین ممکن است علائم ناخوشایندی مانند سرگیجه، سوزش سر دل  و کمر درد را در مادر افزایش دهد.

ثر بلیچینگ روی سلامت جنین , تاثیر بلیچینگ در بارداری بر سلامت جنین

اثرات بلیچینگ بر سلامت جنین

علاوه بر اثرات احتمالی بلیچینگ بر مادر باردار، نگرانی هایی در مورد تأثیرات منفی آن بر سلامت جنین نیز وجود دارد.

جذب مواد بلیچینگ توسط جنین

تمام چیزهایی که مادر به صورت خوراکی یا موضعی مصرف می کند، وارد بدن جنین نیز خواهد شد. به همین دلیل است که به زنان باردار توصیه می شود حتی در مورد محصولات پوستی دوران بارداری خود نیز با پزشک مشورت کنند زیرا برخی از ترکیبات ایمن موجود در آنها ممکن است برای جنین خطرناک باشد. در مورد مواد بلیچینگ نیز همینطور است. با آنکه هنوز شواهد قطعی در مورد جذب مواد بلیچینگ توسط بدن مادر وجود ندارد اما در صورت محتمل بودن این مسئله، این امکان نیز وجود دارد که مواد فوق توسط جنین جذب شوند و تأثیرات نامطلوبی داشته باشند.

تأثیر بلیچینگ بر رشد و نمو جنین

نگرانی اصلی، تأثیرات ناشی از مواد بلیچینگ بر رشد و نمو جنین است، خصوصا در طول سه ماهه اول بارداری که اندام ها و سیستم های اصلی جنین در حال شکل گیری هستند و کوچکترین اختلال در روند بارداری می تواند بر رشد لوله های عصبی و اندام های اصلی او تأثیر بگذارد. 

اثرات جانبی ممکن بر روی سلامت جنین

مطالعات انگشت شماری نشان می دهند که مواد شیمیایی مورد استفاده در مواد بلیچینگ دندان، مانند پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربامید می توانند از جفت عبور کنند و به طور بالقوه بر سلامت جنین تأثیر بگذارند. اگرچه تاکنون شواهد قطعی از اثرات بلیچینگ بر روی سلامت جنین ارائه نشده است اما مخالفان انجام بلیچینگ در بارداری معتقدند که ترکیبات شیمیایی به کار رفته در این روش می تواند بر مغز، پوست و بینایی و عملکرد کلیه های جنین تأثیر بگذارد. 

بلیچینگ در دوران بارداری

مطالعات و پژوهش های موجود در این زمینه

تحقیقات محدودی در مورد اثرات بلیچینگ دندان بر سلامت مادر و جنین وجود دارد.

مطالعات بالینی درباره ایمنی بلیچینگ در بارداری

در حال حاضر، هیچ مطالعه گسترده ای در مورد اثرات سفید کردن دندان در دوران بارداری انجام نشده است. در حالی که به نظر می رسد هیچ عارضه جانبی منفی وجود ندارد و فرض بر این است که بلیچینگ در بارداری ایمن است اما به طور قطعی ثابت نشده که برای زنان باردار بی خطر می باشد.

علاوه بر این، بیشتر دندانپزشکان به زنان باردار توصیه می کنند تا زمانی که نوزاد خود را به دنیا بیاورند، از انجام اقدامات دندانپزشکی غیرضروری خودداری کنند. این توصیه به دلیل آن است که بارداری می تواند تغییراتی در دهان و دندان ها ایجاد کند که ممکن است روند سفید کردن دندان ها را پیچیده سازد.

نتایج و یافته های اصلی این مطالعات

تحقیقات محدودی در مورد ایمنی بلیچینگ دندان به طور خاص در دوران بارداری وجود دارد، زیرا به طور کلی یک روش پزشکی ضروری یا فوری در نظر گرفته نمی شود. بنابراین، مطالعات بالینی بسیار کمی به طور خاص در مورد اثرات بلیچینگ دندان بر سلامت جنین انجام شده است.

با این حال، برخی از مطالعات بی خطر بودن بلیچینگ دندان را به طور کلی بررسی کرده اند که می تواند بینش هایی در مورد خطرات بلیچینگ در دوران بارداری ارائه دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا نشان داد که محصولات بلیچینگ دندان حاوی حداکثر ۳۵ درصد پراکسید هیدروژن برای استفاده بر روی دندان های انسان بی خطر هستند و هیچ گونه اثرات نامطلوب قابل توجهی بر سلامت دهان و دندان ندارند.

مطالعه دیگری که در مجله دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی منتشر شد به این نتیجه رسید که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد بلیچینگ دندان تأثیر منفی بر کیفیت مینای دندان یا پیوند ترمیم های دندانی دارد. این مطالعه همچنین نشان داد که تفاوت معنی داری در حساسیت مینای دندان بین افرادی که تحت بلیچینگ دندان قرار گرفته اند و افرادی که این کار را انجام نداده اند وجود ندارد.

در حالی که این مطالعات در مورد ایمنی بلیچینگ دندان ها به طور کلی اطمینان می دهد، اما به طور خاص به ایمنی بلیچینگ دندان در دوران بارداری نمی پردازد. بنابراین توصیه می شود که زنان باردار در سه ماهه اول از انجام روش های انتخابی دندانپزشکی خودداری کنند و قبل از انجام هر گونه درمان دندانپزشکی در دوران بارداری، از جمله سفید کردن دندان با پزشک خود مشورت نمایند.

اثرات بلیچینگ در بارداری

راهنمایی ها و توصیه ها

با توجه به عدم وجود شواهد کافی در مورد ایمنی انجام بلیچینگ در دوران باداری به نظر می رسد بهترین کار، دنبال کردن راهنمایی ها و توصیه های متخصصین و دندانپزشکان در این زمینه باشد.

نظر متخصصین در خصوص بلیچینگ در بارداری

تقریبا تمام پزشکان متخصص زنان و دندانپزشکان، انجام بلیچینگ در دوران بارداری را توصیه نمی کنند؛ به خصوص در سه ماهه اول. زیرا اولا یک درمان غیرضروری و صرفا زیبایی محسوب می شود و دوم اینکه نمی توان از چند مطالعه محدود به این نتیجه رسید که بلیچینگ هیچ اثر سوئی روی روند بارداری و جنین در حال رشد نمی گذارد. 

پیشنهادات و راهنمایی های ایمنی برای زنان باردار

اگر برای انجام بلیچینگ در بارداری اصرار دارید و متخصص زنان و دندانپزشک تان نیز تصمیم نهایی را به عهده شما گذاشته اند، به موارد زیر توجه کنید:

  • به هیچ وجه در سه ماهه اول و سه ماهه سوم بارداری، بلیچینگ انجام ندهید. زیرا در سه ماهه اول، ارگان های اصلی جنین در حال رشد و شکل گرفتن هستند و در سه ماهه سوم بهتر است به پشت نخوابید. بهترین زمان برای سفید کردن دندان ها در دوره بارداری، سه ماه دوم است.
  • ممکن است دندانپزشک تان به خاطر بارداری شما از غلظت پایین تر ماده بلیچینگ استفاده کند. این کار به نفع شما و جنین تان خواهد بود. بنابراین انتظارات واقع بینانه داشته باشید و اصرار نکنید که دندان هایتان تا حداکثر میزان ممکن سفید شوند.
  • در صورت مشاهده علائمی نظیر سرگیجه، حالت تهوع و تنگی نفس در حین بلیچینگ حتما به دندانپزشک تان اطلاع دهید. حتی اگر روند بلیچینگ متوقف شود.
  • برای بلیچینگ در بارداری به یک دندانپزشک با تجربه مراجعه کنید و قبل از شروع پروسه در مورد ریسک ها و عوارض جانبی ممکن با او صحبت نمایید.
کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره تخصصی و رایگان تنها با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سخن پایانی

سفید کردن حرفه ای دندان ها می تواند لبخند شما را چندین درجه روشن تر کند و ظاهری شاداب تر و جوان تر به شما بدهد. بنابراین ممکن است عادت کرده باشید که به طور مرتب آن را انجام دهید؛ حتی حالا که باردار هستید! اما به عنوان یک زن باردار لازم است قبل از انجام هر پروسه درمانی یا زیبایی حتما نظر پزشک تان را جویا شوید. می پرسید آیا بلیچینگ در دوره بارداری ایمن است؟ باید بگوییم که هیچ پاسخ قطعی در دسترس نیست. زیرا هیچ مدرکی مبنی بر خطرناک بودن سفید کردن دندان برای افراد باردار وجود ندارد، اما هیچ مدرکی مبنی بر بی خطر بودن آن نیز موجود نمی باشد. بنابراین مشخص نیست که آیا سفید کردن دندان در دوران بارداری واقعاً خطر نقص مادرزادی، سقط جنین، تولد نوزاد کم وزن یا زایمان زودرس را افزایش می دهد یا خیر. لازم به ذکر است که درصد مواد شیمیایی مورد استفاده در روش‌ های سفید کردن دندان‌ ها بیشتر از آن چیزی است که معمولاً با آن تماس داریم و با توجه به آنچه که ما در مورد خطرات سفید کردن دندان به طور کلی می دانیم ( حتی در خارج از دوران بارداری ) اغلب دندانپزشکان پیشنهاد می کنند که این روش به بعد از بارداری موکول کنید تا جانب احتیاط را رعایت کرده باشید.