روکش دندان یک کلاهک برای دندان آسیب دیده است. معمولاً از روکش ها برای پوشاندن روی دندان بعد از عصب کشی استفاده می شود. آنها به افزایش استحکام و حمایت از دندان کمک می‌ کنند. روکش ها همچنین از دندان در برابر نیروهای خارجی و عفونت محافظت می کنند و در عین حال احساس و ظاهر یک لبخند طبیعی را ایجاد می نمایند. بر خلاف ونیرها که فقط جلوی دندان را می پوشانند، تاج روی کل دندان را پوشش می دهد. گاهی اوقات دندانپزشک برای حدود دو هفته از یک روکش موقت به عنوان نگهدارنده استفاده می کند. این کار به محافظت از دندان تا زمان آماده شدن تاج دائمی کمک می کند. بسته به موادی که تاج یا روکش از آن ساخته شده است، باید چند سال دوام بیاورد. با این حال ممکن است تاج شما شل شود یا حتی قبل از تعویض آن بیفتد. اگر تاج شما کنده شد یا افتاد، مهم است که بدانید چگونه با این وضعیت برخورد کنید. وقتی تاج می افتد، نیازی به وحشت نیست. با این حال، رسیدگی فوری به این وضعیت مهم است. در مطلب امروز به علل احتمالی افتادن روکش دندان می پردازیم و توضیح می دهیم که برای پیشگیری از این وضعیت و رسیدگی به آن چه کارهایی می توانید انجام دهید. از توجه شما عزیزان سپاسگزاریم.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

افتادن روکش دندان

علت افتادن روکش دندان چیست؟

روکش ‌های دندان روی دندان هایی با پرکردگی عمیق و بزرگ، ایمپلنت‌ ها یا دندان‌ های عصب کشی شده قرار می ‌گیرند. آنها با سمان لوتینگ به دندان های مورد نظر چسبانده می شوند که بسته به اندازه ذرات، استحکام باند، حلالیت و … در انواع مختلفی موجود است. اگر تحت هر شرایطی، تاج به خوبی قرارنصب نشود و ثابت نباشد، تبدیل به یک تاج شل می شود و حتی ممکن است بیفتد. اما علت افتادن روکش دندان چیست؟ در زیر به مهم ترین علت های احتمالی اشاره می کنیم.

۱. عدم تناسب یا ساخت نامناسب

اگر تاج دندان نسبتا جدید شما بیفتد، به احتمال زیاد علت آن متناسب نبودن یا ساخت نامناسب روکش است. اگر فقط چند سال است که تاج خود را نگه داشته اید و شروع به شل شدن یا افتادن کرده است، احتمالاً به طور نامتناسبی ساخته شده است. در صورت متناسب نبودن تاج دندان با گذشت زمان، فشار و نیروی گاز گرفتن و جویدن می تواند باعث شل شدن و افتادن آن شود.

همچنین ممکن است دندان شما خیلی کوتاه باشد یا ساختار کافی برای حمایت کافی از تاج را نداشته باشد. روکش ها به مقدار مناسبی از ساختار دندان نیاز دارند تا در جای خود ثابت شوند. در دندان‌ های کوتاه یا دندان‌ های عقبی که فرسوده شده ‌اند، ممکن است مینای دندان کافی برای نگه‌ داشتن تاج در دراز مدت وجود نداشته باشد.

۲. خراب شدن سمان یا چسب دندان

سمان دندانی که برای نگه داشتن روکش در جای خود استفاده می شود، محکم و با دوام است اما برای همیشه دوام نمی آورد. حتی اگر مراقب دندان های خود باشید، احتمالاً به مرور زمان خراب می شود بنابراین ممکن است تاج شما شل شده و بیفتد.

اگر این اتفاق بیفتد، معمولاً می‌توان دندان و روکش را به سادگی تمیز کرد تا سمان باقی‌ مانده برداشته شود و سپس تاج را مجددا به ساختار دندان چسباند. تا زمانی که تاج آسیب ندیده باشد، نیازی به تعویض آن نیست.

افتادن روکش دندان

۳. دندان قروچه باعث شل شدن تاج می شود

این یک دلیل رایج برای شکست زودهنگام تاج به ویژه در دندان های عقب است. اگر شب ها دندان قروچه کنید، به دندان های آسیاب عقب و پره مولرهای عقب (دندان های آسیاب کوچک) فشار زیادی وارد می کنید. با گذشت زمان، این مسئله می تواند باعث شود سمانی که روکش را در جای خود نگه می دارد شل شود یا باعث شکستن خود تاج شود. اگر دندان‌ های خود را به هم می ‌سایید و روی یکی از دندان‌ های عقب خود تاج گذاشته اید، استفاده از نایت گارد هنگام خواب برای محافظت از سلامت دندان‌ هایتان ضروری است.

۴. پوسیدگی مکرر دندان

اگر به درستی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ممکن است دندان در زیر تاج دچار پوسیدگی شود. این مسئله خیلی رایج نیست اما در برخی موارد اتفاق می افتد. همچنین اگر دندانپزشک قبل از قرار دادن تاج دندان به درستی دندان شما را آماده نکرده باشد، این مسئله ممکن است رخ دهد.

۵. مصرف غذاهای چسبناک و بسیار سفت

جویدن آدامس، گاز زدن یخ، آبنبات و سایز مواد غذایی چسبناک می تواند باعث شل و کنده شدن روکش دندان شود.

۶. ضربه یا تروما به دندان

وارد آمدن ضربات شدید به دندان روکش شده (مثلا در حین زمین خوردن، تصادف یا دعوا) و استفاده ابزاری از دندان (به عنوان مثال برای باز کردن درب بطری) ممکن است به افتادن روکش دندان منجر شود.

۷. ریزنشت 

اگر سمانی که روکش را به ساختار دندان می چسباند شسته شود، یک فضای خالی داخل سمان ایجاد می شود که به آن ریزنشت یا Microleakages می گویند. این وضعیت می تواند به شل شدن روکش و در نهایت افتادن آن منجر شود.

دلایل افتادن روکش دندان

اگر روکش دندان افتاد چکار کنیم؟

موارد زیر اقداماتی هستند که بهتر است پس از افتادن روکش دندان انجام دهید.

فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید

اولین کاری که باید هنگام افتادن روکش انجام دهید، تماس با دندانپزشک است. در صورت از بین رفتن تاج یا اگر دندان آسیب دیده درد دارد، به دندانپزشک اطلاع دهید. هنگام تعیین قرار ملاقات، از دندانپزشک در مورد نحوه مراقبت از دندان تا زمانی که تاج قابل تعویض یا چسباندن مجدد باشد، راهنمایی بیشتری بخواهید. اگر یک متخصص ریشه به جای دندانپزشک، عمل کانال ریشه را انجام داد، با متخصص ریشه که این روش را انجام داده است تماس بگیرید.

اگر روکش شل یا جابجا شده اما نیفتاده است، از دندانپزشک بپرسید که آیا روکش را بردارید یا خیر. در صورت توصیه دندانپزشک، تاج را به آرامی بردارید. اگر این کار باعث درد می شود، صبر کنید تا به دندانپزشک مراجعه نمایید. در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است توصیه کند که روکش را به طور موقت با سمان دندان مصنوعی بچسبانید. این کار را انجام ندهید مگر اینکه توسط دندانپزشک تان تأیید شده باشد.

تاج را تمیز کنید و نگه دارید

روکش را با آب گرم بشویید. این کار به تمیز نگه داشتن آن کمک می کند. سپس مهم است که تاج را در جای مطمئنی قرار دهید. دندانپزشک می خواهد تاج را بررسی کند. اتصال مجدد آن نیز ممکن است امکان پذیر باشد که باعث صرفه جویی در هزینه دریافت یک روکش دندان جدید می شود. اگر دندانپزشک توصیه کرده است که به طور موقت روکش را با سمان دندان بچسبانید، به جای کنار گذاشتن تاج، این کار را انجام دهید.

دلایل افتادن روکش دندان

با درد و ناراحتی مقابله کنید

برای کمک به کاهش درد می توانید از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید. همچنین توصیه می شود حتی در صورت چسباندن موقت روکش دندان از سمت آسیب دیده دهان تان برای غذا خوردن استفاده نکنید. این کار به جلوگیری از ناراحتی کمک می کند.

از برخی غذاها اجتناب کنید و به آرامی مسواک بزنید

از خوردن غذاهای چسبناک، سفت، خیلی گرم، خیلی سرد و همچنین از هر غذایی که جویدن آن سخت است یا نیاز به جویدن زیاد دارد خودداری کنید. همچنین عاقلانه است با سمتی که روکش دندان‌ تان افتاده است، غذا نجوید. بهداشت دهان و دندان را به طور معمول اما با ملایمت رعایت کنید.

به دندانپزشک خود مراجعه کنید

در روز ملاقات، دندانپزشک دندان را معاینه کرده و مراحل بعدی را تعیین می کند. اگر تاج به دلیل پوسیدگی دندان از بین رفته باشد، ممکن است لازم باشد دندانپزشک حفره و پوسیدگی دندان را پر کند. صرف نظر از علت افتادن روکش، دندانپزشک یا روکش قدیمی را دوباره وصل می کند یا یک تاج جدید سفارش می دهد.

نحوه چسباندن روکش دندان افتاده در خانه

ممکن است دندانپزشک تان توصیه کند که تا زمان مراجعه به مطب، روکش دندان افتاده را در جای خود بچسبانید. برای این کار لازم است ابتدا دندان آسیب دیده و روکش افتاده را به آرامی با آب گرم و مسواک تمیز بشویید و سپس به طور کامل هر دو را خشک کنید. آنگاه با مقدار مناسبی چسب موقت دندان که در داروخانه ها موجود است، روکش را به دندان مورد نظر بچسبانید. توجه داشته باشید که این کار یک راه حل موقتی است و فقط پس از تأیید دندانپزشک شما توصیه می شود. حتی در صورت چسباندن موفق روکش دندان در خانه نیز لازم است حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت اصلی افتادن روکش را تشخیص داده و اقدامات لازم را انجام دهد.

نحوه چسباندن روکش دندان

چطور از افتادن روکش دندان پیشگیری کنیم؟

اگر روکش دندان به درستی در دهان شما قرار نگرفته باشد یا اگر سمان ضعیف شده باشد، کار زیادی نمی توانید انجام دهید. اما همچنان می‌ توانید با مراقبت پیشگیرانه احتمال شل شدن آن را کاهش دهید.

آکادمی دندانپزشکی عمومی (AGD) رعایت موارد زیر را برای پیشگیری از افتادن روکش دندان توصیه می کند:

  • هرگز یخ نجوید.
  • از خوردن غذاهای بسیار چسبنده یا جویدنی خودداری کنید یا بسیار مراقب باشید.
  • دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.
  • به طور منظم نخ دندان بکشید.
  • از یک مسواک بین دندانی (مسواکی پهن تر که مانند نخ دندان در بین دندان ها قرار می گیرد) استفاده کنید تا هرگونه پلاک را از ناحیه ای که لثه شما با دندان و تاج تماس پیدا می کند، پاک نمایید.
  • اگر شب ها دندان قروچه می کنید، ممکن است دندانپزشک توصیه کند که از محافظ دهان برای محافظت از تاج و دندان های دیگرتان استفاده کنید.
  • خدمات دندانپزشکی از جمله دریافت روکش را نزد یک دندانپزشک معتبر انجام دهید تا مراحل ساخت و نصب روکش به درستی و به طور دقیق انجام شود.
https://www.agd.org

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

در این بخش، چند سوال متداول در مورد روکش دندان را مرور می نماییم.

۱. چه زمانی نمی توان از روکش دندان استفاده کرد؟

متأسفانه اگر دندان کافی باقی نمانده باشد یا مقدار قابل توجهی از ساختار دندان برداشته شده باشد، دندانپزشک شما نمی تواند روکش بگذارد.

۲. چه مدت پس از سمان شدن روکش می توانم دندان هایم را مسواک بزنم؟

هنگامی که تاج دائمی شما در جای خود سمان شد، باید اجازه دهید سمان در ۲۴ ساعت اول کاملاً سفت شود. به همین دلیل، باید از جویدن غذاهای سفت یا چسبنده و همچنین استفاده از مسواک چرخشی یا نخ دندان در اطراف تاج دائمی خود در ۲۴ ساعت اول خودداری کنید.

۳. روکش دندان من افتاده است اما درد ندارد. آیا باید آن را تعویض کنم؟

درست مانند تمام ترمیم ‌ها، روکش‌ های دندان طول عمر مشخصی دارند و پس از ضعیف شدن یا آسیب ‌دیدگی ممکن است بیفتند یا بشکنند. اگرچه ممکن است دندان طبیعی و لثه های اطراف آن آسیب نبینند، اما دندان بدون روکش شما بیشتر مستعد شکستگی است که می تواند به افزایش خطر عفونت و در نتیجه نیاز به عصب کشی منجر شود. اگر تاج دندان شما افتاد اما درد نداشت، باز هم باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

۴. دندان ها بعد از دریافت روکش تا چه مدت حساس خواهند بود؟

هر بیمار در مورد حساسیت دندان پس از روکش تجربه متفاوتی دارد، اما این مشکل باید در عرض حدود دو هفته حل شود. در حالی که برخی از بیماران دوره کوتاهی از حساسیت به دما یا فشار را تجربه می نمایند، برخی دیگر هیچ گونه ناراحتی احساس نمی کنند.

روکش دندان

حرف آخر

تاج دندان، کلاهکی به شکل دندان است که روی دندان قرار می گیرد. روکش می تواند دندان شکسته را ترمیم کند، از دندان ضعیف محافظت نماید یا یک پرکردگی بزرگ یا کانال ریشه را بپوشاند. روکش به طور کلی با سمان دندانی به دندان باقی مانده متصل می شود. برای بسیاری از ما، روکش دندان به بخشی از دهان‌ مان تبدیل می شود، تقریباً مانند یک دندان واقعی. حتی ممکن است فراموش کنیم که آنجاست. بنابراین وقتی یک روکش دندان می افتد، می ‌تواند بسیار نگران کننده باشد. در حالی که روکش‌ ها می ‌توانند ماندگاری طولانی داشته باشند اما در معرض همان نوع سایش و فرسایش دندان ‌های طبیعی ما قرار می‌ گیرند و می توانند بیفتند. افتادن روکش دندان، مسئله وحشتناکی نیست اما لازم است برای پیگیری موضوع حتماً در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.