لمینت دندان از جمله محبوب‌ترین خدمات ترمیمی و زیبایی دندان پزشکی است که تقاضای بسیار بالایی دارد و افراد زیادی برای زیباتر کردن لبخند خود از این روش استفاده می‌کنند. ممکن است در این میان زنان بارداری هم وجود داشته باشند که بخواهند دندان‌های خود را لمینت کنند؛ اما سوال مهمی که در اینجا باید پرسیده شود این است که آیا لمینت دندان در بارداری ضرر دارد؟ آیا می‌توان این کار را در دوران بارداری انجام داد یا باید صبر کرد و پس از زایمان دندان‌ها را لمینت کرد؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کلینیک تخصصی لمینت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

لمینت دندان چیست؟

لمینت ها روکش‌هایی هستند که به صورت جداگانه و تک به تک روی دندان‌های فرد قرار می‌گیرند تا شکل و رنگ و اندازه آن‌ها را تغییر دهند. در واقع، لمینت کاری شبیه به روکش دندان را انجام می‌دهد با این تفاوت که کمتر تهاجمی است و نازک‌تر است. لمینت ها به دلیل رنگ طبیعی که دارند، بسیار محبوب هستند. برای این که بتوان لمینت را روی دندان وصل کرد، باید مقدار کمی از مینای دندان تراشیده شود تا لمینت روی آن بچسبد. علت این تراش دادن این است که دندان‌ها پس از نصب لمینت بسیار بزرگ و غیرطبیعی جلوه ندهند و جلو نیایند. البته میزان تراشیدگی بسیار کمی است و به دندان آسیب وارد نمی‌کند.

لمینت دندان در بارداری

پیش از انجام لمینت تمامی دندان‌ها باید با دقت معاینه شوند تا در صورت آسیب‌دیدگی و پوسیدگی، ابتدا این مشکلات رفع و سپس از لمینت استفاده شود. لمینت انواع گوناگونی دارد که تمامی انواع آن وظیفه رفع عیوب ظاهری دندان را دارند. پس نمی‌توان گفت که لمینت کردن دندان‌ها کاری ضروری است! اصولاً در شرایط زیر از لمینت دندان استفاده می‌شود:

  • تغییر دادن رنگ دندان‌ها به دلیل عدم امکان استفاده از سایر روش‌ها
  • ترمیم دندان‌های شکسته
  • رفع ترک‌خوردگی دندان‌ها
  • صاف و متقارن کردن دندان‌های جلویی که کمی کج هستند
  • ترمیم دندان‌هایی که در اثر ساییدگی آسیب دیده‌اند
  • یکدست و هموار کردن دندان‌های نامتقارن
  • رفع فاصله بین دندان‌ها و دندان‌های خرگوشی

حال با توجه به موارد گفته شده، افرادی هستند که نمی‌توانند از لمینت استفاده کنند و بهتر است از روش‌های دیگری برای درمان مشکلات ذکر شده استفاده کنند:

  • افرادی که دندان‌ها و لثه‌های سالمی ندارند و میزان پوسیدگی زیادی دارند.
  • افرادی که دندان قروچه می‌کنند؛ زیرا این کار باعث ساییدگی دندان‌ها می‌شود و ممکن است لمینت‌ها را بشکند.
  • افرادی که دندان‌های آنان مینای کافی ندارد. همان طور که ذکر شد برای نصب لمینت مقدار کمی از مینای دندان برش داده می‌شود.
  • افرادی که دندان‌های ضعیفی دارند. به عنوان مثال، دندان‌های آنان شکستگی و پوسیدگی زیادی دارد و مدام پر شده است.

با وجود مزایی که لمینت کردن دندان دارد و ظاهر زیبایی که به دندان‌ها می‌دهد، نقاط ضعفی هم وجود دارد که پیش از انجام لمینت باید آنان را در نظر بگیرید. لمینت را نمی‌توان ترمیم کرد. برای همین باید از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید که ترک نخورند و نشکنند. در صورتی بروز این مشکلات باید لمینت را دوباره نصب کرد. علاوه بر این، وقتی لمینت کردید، دیگر نمی‌توانید تغییرات انجام داده شده را برگشت دهید؛ زیرا دیگر مینای دندان شما تراشیده شده است و نمی‌توان آن را دوباره برگرداند. علاوه بر این، لمینت می‌تواند موجب حساس شدن دندان‌ها شود.

آیا لمینت دندان در بارداری ضرر دارد؟

بارداری دوره حساسی است؛ زیرا مادر باید علاوه بر سلامت خود، به سلامت جنین نیز توجه کند. بسیاری از غذاها و داروها را مصرف نکند، از برخی از فعالیت‌های برای مدتی دوری کند و از خود به خوبی مراقبت کند. دوران بارداری به دلیل حساس بودن ممکن است کمی دشوار باشد. به همین دلیل بهتر است با انجام کارهای غیرضروری این فشار را بیشتر نکنید. واین گونه اقدامات بعد از دوران بارداری انجام شود. 

برای این که بتوان دندان‌ها را لمینت کرد، به حداقل دو جلسه حضور در مطب دندان پزشک نیاز است. همین ملاقات می‌تواند دشوار و خسته‌کننده باشد. مخصوص این که اکثر مطب‌های دندان پزشکی شلوغ هستند و فرد باید برای مدتی طولانی در انتظار باشد. در نتیجه نشستن در اتاق انتظار می‌تواند آزاردهنده باشد و مادر را اذیت کند.

از طرفی هم باید به این نکته شود که لمینت قرار نیست مشکل ضروری همچون پوسیدگی دندان را رفع کند. فرض کنید دندان زنی باردار پوسیده شده است. این پوسیدگی به دندان‌های دیگر سرایت کرده است. در این زمان باید به دندان پزشکی مراجعه کرد و دندان را درمان کرد؛ زیرا پوسیدگی علاوه بر آسیب به دندان‌ها می‌تواند باعث درد هم شود. نکته مهم دیگر شرایط دندان و دهان زنان باردار در این دوره است.

بارداری می‌تواند باعث بروز کمبودهایی در بدن زن حامله شود. علت این امر هم این است که بدن زن اول جنین را تغذیه می‌کند و مواد لازم برای رشد او را فراهم می‌کند. به همین دلیل ممکن است میزان کلسیم و ویتامین‌های بدن او پایین بیاید. برای همین هم پزشکان توصیه می‌کنند زنان باردار از مکمل‌های مخصوص دوران بارداری استفاده کنند.

ضرر های لمینت دندان در بارداری معایب

از جمله مشکلاتی که ممکن است در دوران بارداری برای دندان‌های زنان رخ بدهد، شامل ضعیف شدن مینای دندان و التهاب لثه‌ می‌شود. علت بروز این مشکلات هم ضعیف شدن بدن زن باردار در این دوره است. برای همین زنانی که قصد دارند باردار شوند، باید به خوبی غذا بخورند و به خود برسند و این رسیدگی را در دوران بارداری و بعد از آن نیز ادامه دهند. کلسیم که مهم‌ترین عامل در استحکام دندان‌ها هست، در این دوره کاهش پیدا می‌کند. بدن جنین برای رشد استخوان‌ها به کلسیم زیادی نیاز دارد. برای همین میزان کلسیم بدن مادر در این دوران کم می‌شود و به جنین می‌رسد و از طرفی دیگر دندان‌ها و استخوان‌های مادر کمی ضعیف می‌شوند.

علت دیگری که باعث ضعیف شدن مینای دندان می‌شود، حالت تهوعی است که زنان باردار به صورت مداوم تجربه می‌کنند. استفراغ می‌تواند باعث بازگشت اسید معده به دهان شود. اسید معده بسیار قوی است و می‌تواند حتی باعث تحلیل رفتن مینای دندان شود. مینای دندان از سخت‌ترین قسمت‌های دندان است ولی با این حال اگر به صورت مداوم در معرض اسید معده قرار بگیرد، بهداشت دهان و دندان رعایت نشود و کلسیم بدن هم پایین باشد، می‌تواند ضعیف شود و آسیب ببیند.

مشکل دیگری که ممکن است رخ بدهد، التهاب لثه است. زنان باردار در این دوران دچار تغییرات هورمونی زیادی می‌شوند. این تغییرات می‌تواند روی کل بدن زن تأثیر بگذارد و لثه‌ها را متورم کند. این مشکل می‌تواند اذیت کننده باشد. در نتیجه، بهتر است بیشتر از این به لثه‌ها فشار وارد نشود زیرا به اندازه کافی حساس شده‌اند.

چرا نباید در دوران بارداری دندان‌ها را لمینت کرد؟

برای این که دندان‌ها لمینت شوند، باید مراحلی را طی کنید و کارهایی را انجام دهید. که این کار ها ممکن است برای مادر باردار مضر باشد مانند:

۱) مضر بودن عکس برداری با اشعه ایکس برای مادر باردار 

برای انجام لمینت باید از دندان‌های خود عکس بگیرید. برای عکس گرفتن از دندان‌ها از اشعه ایکس استفاده می‌شود. این اشعه می‌تواند مضر باشد. هر چند در زمان عکسبرداری از میزان ضعیف آن استفاده می‌شود. با این حال این اشعه می‌تواند برای جنین مضر باشد. بدون عکسبرداری هم نمی‌توان این کار را انجام دهد.

۲) مضر بودن خوابیدن به پشت  برای طولانی مدت در دوران بارداری 

نکته دیگر این است که زنان باردار نباید برای مدتی طولانی به پشت بخوابند. برای انجام خدمات دندان‌پزشکی باید برای مدتی روی پشت بخوابید. این وضعیت می‌تواند سخت و آزاردهنده باشد. همیشه به زنان باردار توصیه می‌شود که در زمان دراز کشیدن، به پهلو بخوابند. به پشت دراز کشیدن می‌تواند موجب وارد شدن فشار به جنین شود و عروق خون‌رسانی جفت را مسدود کند. 

سوالات متداول

آیا انجام لمینت در بارداری مضر است؟

انجام لمینت به خودی خود مضر نیست اما توصیه می‌شود این کار را در دوران بارداری انجام ندهید. لمینت از خدمات زیبایی دندان پزشکی است و انجام آن ضرورتی ندارد.

چرا نباید در دوران بارداری دندان‌ها را لمینت کرد؟

دندان‌ها و لثه زنان باردار در این دوره حساس‌تر است. علاوه بر این، مراجعه چندین باره به دندان پزشکی می‌تواند خسته‌کننده باشد. علاوه بر انتظار، دراز کشیدن به پشت برای اجرای فر ایند درمان می‌تواند مشکل‌ساز باشد. مهم‌تر از همه، برای لمینت دندان باید ابتدا از دندان عکسبرداری شود. عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می‌شود و می‌تواند برای جنین مضر باشد.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی این سوال پرداختیم که آیا انجام لمینت در دوران بارداری خطرناک است یا خیر. لمینت از خدمات زیبایی دندان پزشکی محسوب می‌شود. در نتیجه ضرورتی برای انجام آن وجود ندارد و می‌توان به سادگی آن را به بعد از زایمان موکول کرد. درست است که ظاهر دندان‌ها مهم است اما سلامت جنین و مادر در این دوران مهم‌تر است. آیا شما هم از خدمات دندان‌پزشکی در دوران بارداری استفاده کرده‌اید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.