شاید شما نیز هنگام مشاهده دندان‌های لمینت شده و مرتب دیگران از خود پرسیده باشید که آیا دندان‌های من نیز قابل لمینت کردن هستند؟ در پاسخ به این سوال که لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است باید گفت به طور کلی کسانی که قصد دارند لبخند زیباتری داشته باشند و وضعیت نامرتب دندان‌های خود را اصلاح کنند می‌توانند از این روش استفاده کنند؛ اما این روش محدودیت‌هایی نیز دارد. این روش نمی‌تواند هرگونه ناهنجاری در دندان‌های شما برطرف کند و همچنین ممکن است بعضی بیماری‌های زمینه‌ای یا عادات سبک زندگی مانع از استفاده از این روش شوند. در این مقاله قصد داریم در ابتدا شما را با این روش زیبایی آشنا کنیم و در ادامه محدودیت‌ها و کاربردهای لمینت دندان را شرح دهیم.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت دندان چیست؟

لمینت‌ها پوسته‌های نازکی هستند که به صورت جداگانه روی سطح دندان‌های شما قرار داده می‌شود. این روش برای اصلاح مشکلات جزئی در زیبایی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به سطح جلوی دندان شما چسبانده می‌شوند. لمینت معمولا از مواد سرامیکی ساخته می‌شود و با یک چسب فرموله شده مخصوص روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. لمینت دندان‌های شما را مرتب و اندازه آن‌ها را متناسب می‌کند. همچنین می‌تواند فاصله بین دندان‌های شما را پر کند و ظاهر سفید و درخشانی به دندان‌های شما ببخشد. البته این لمینت‌ها در رنگ‌های متفاوتی ساخته می‌شوند و در صورتی که قصد داشته باشید یک یا چند دندان را لمینت کنید می‌توانید رنگی متناسب با سایر دندان‌های خود انتخاب کنید. لمینت تا چندین سال می‌تواند بدون هیچ مشکلی روی دندان شما بماند.

لمینت دندان مناسب چه دندان هایی است؟

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی اغلب افرادی که قصد دارند دندان‌های مرتب‌تر و سفیدتری داشته باشند می‌توانند از این روش برای اصلاح ظاهر دندان‌های خود استفاده کنند. افراد مناسب برای لمینت دندان می‌توانند شامل گروه‌های زیر باشد:

  • افرادی که رنگ دندان‌های آن‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض فلوراید، داروهای تجویزی، استعمال دخانیات یا روش‌های درمان ریشه تیره شده است.
  • افرادی که آسیب جزئی در دندان‌های خود دارند.
  • افراد دارای دندان‌های منحنی، نامنظم، کج و دارای مشکلات همسانی
  • برای اصلاح فاصله بین دندان‌ها
  • برای پرکردن دندان با مشکلات اندازه و رنگ.
  • اصلاح دندان‌های خرگوشی
  • برای اصلاح لکه‌هایی که به دلیل مصرف آنتی بیوتیک ایجاد می‌شوند و با جرم‌گیری قابل اصلاح نیست.
  • هنگامی که بیمار از زیبایی  و اندازه دندان‌های خود ناراضی است.

دندانپزشک در جلسه اول ویزیت وضعیت دندان‌های شما را مشاهده می‌کند و اگر مشکلات خاصی (که در ادامه مقاله ذکر می‌شود) را نداشته باشید روش لمینت دندان را برای شما اعمال خواهد کرد.

لمینت دندان برای چه دندان هایی مناسب نیست؟

بعد از پاسخ به این پرسش که لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است لازم است که محدودیت‌های انجام این روش را نیز بشناسیم. زیرا همه افراد امکان استفاده از این روش زیبایی را ندارند. دندانپزشک ابتدا دندان‌های شما را معاینه می‌کند و به دنبال علائم آسیب یا حفره روی دندان‌ها می‌گردد. سپس با توجه به وضعیت دندان‌های شما تصمیم می‌گیرد که آیا لمینت درمان مناسبی برای شما هست یا خیر.

اگر یک بیماری زمینه‌ای در شما وجود داشته باشد که دندان‌های شما را در معرض خطر قرار دهد، مانند مشکلات لثه یا دندان قروچه، دندانپزشک ممکن است لمینت را توصیه نکند. اما اگر دندان‌های شما سالم باشند و مشکلات دندان صرفا جنبه زیبایی داشته باشند، می‌توان فرآیند ساخت لمینت را آغاز کرد. البته باید توجه داشت در صورتی که دندان‌های شما بیش از حد نامنظم باشد نمی‌توان با لمینت مشکل آن را برطرف کرد و لازم است که از روش ارتودنسی استفاده کنید. علاوه بر این عادات سبک زندگی یا مشکلات عصبی که موجب مشکلات زیر شود نیز باعث می‌شود که لمینت کردن روش مناسبی برای شما نباشد:

  • خوردن ناخن‌ها
  • گاز گرفتن مداد و خودکار
  • افرادی که عاداتی مانند سفت کردن چانه دارند.
  • این درمان برای افرادی که فک پایین آن‌ها جلوتر است و دندان‌های آن‌ها به طور نرمال روی هم قرار نمی‌گیرند مناسب نیست.

در صورت وجود چنین مشکلاتی پزشک استفاده از روش‌های زیبایی جایگزین لمینت را به شما پیشنهاد می‌کند.

چه افرادی می توانند دندانشان را لمینت کنند؟

درمان لمینت دندان چقدر طول می‌کشد؟

انجام این روش معمولا در ۲ تا ۳ جلسه کامل می‌شود. تعداد جلسات بسته به تعداد دندان‌هایی که باید درمان شوند و وضعیت سلامت دندان‌ها ممکن است قدری بیشتر از این باشد. در جلسه اول هیچ اقدامی روی دندان‌ها انجام نمی‌شود و فقط معاینات لازم انجام می‌شود. ظاهری که قرار است پس از لمینت دندان به دست آید، بر روی مدلی که از اندازه دندان‌های شما به دست آمده طراحی می‌شود و قالبی از آن‌ها تهیه شود. این فرآیند در یک جلسه تکمیل می‌شود و می‌تواند تا یک ساعت طول بکشد. در جلسه بعد متناسب با قالبی که تهیه شده است سطح دندان‌های شما تراشیده شده و برای قرار گرفتن لمینت آماده می‌شود. پس از انجام عملیات لازم روی دندان، اندازه‌گیری جدیدی برای لمینت انجام می‌شود و یک لمینت موقت تا روز چسباندن لمینت‌های اصلی روی سطح دندان‌های شما قرار می‌گیرد. در جلسه بعد لمینت‌های تهیه شده روی سطح جلوی دندان‌های شما چسبانده خواهد شد.

آیا انجام لمینت دندان درد دارد؟

روش درمان زیبایی لمینت مزایای زیادی به همراه دارد. یکی از این مزایا این است که بیماران در حین عمل احساس درد نمی‌کنند. برای انجام لمینت، سطح دندان بسیار ریز تراشید‌ه می‌شود و به همین دلیل در طول این روش غالبا دردی وجود ندارد. اما در صورت لزوم می‌توان از بی‌حسی موضعی نیز برای افراد حساس استفاده کرد. به این ترتیب روند درمان بدون احساس درد انجام خواهد شد. بعد از خارج از مطب دندانپزشکی نیز هیچ‌گونه دردی احساس نخواهید کرد.

ماقیسه لمینت دندان و کامپوزیت دندان

لمینت مناسب‌تر است یا کامپوزیت؟

اینکه لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است و چه کسانی باید از کامپوزیت استفاده کنند به ویژ‌گی‌های این روکش‌ها و سلیقه و بودجه بیمار بستگی دارد. رایج‌ترین انواع ونیر که مردم بیشتر با آن‌ها آشنا هستند، انواع فرونتال هستند که روی جلوی دندان‌ها اعمال می‌شوند. دو نوع اصلی ونیر فرونتال به نام لمینت و کامپوزیت وجود دارد که در ادامه به معرفی بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

ونیر کامپوزیت

کامپوزیت با ساختن چندین لایه رزین به طور مستقیم روی دندان‌های شما اعمال می‌شوند. در درمان با کامپوزیت از چسب برای کمک به چسبندگی رزین استفاده می‌شود. از نور متمرکز آب رنگ نیز برای خشک کردن مواد کامپوزیت و مواد چسبنده در جای خود استفاده می‌شود. سپس کامپوزیت تمیز می‌شود و تا به دست آمدن ظاهر نهایی خود صیقل داده می‌شود.

انتخاب کامپوزیت دندان ممکن است راحت‌تر از لمینت باشد؛ زیرا هزینه کمتری دارند و نیاز به مراجعه کمتری به دندانپزشک دارید. با این حال، معمولا دوام کمتری نسبت به لمینت دارند و معمولا طی ۵ تا ۸ سال پس از نصب نیاز به تعویض دارند. در بسیاری از موارد، کامپوزیت همچنین بیشتر مستعد لکه شدن است و همیشه شفافیت دندانی طبیعی را ندارد، که می‌تواند کیفیت زیبایی کامپوزیت را تحت تاثیر قرار دهد.

مراقبت‌های لازم پس از نصب لمینت

شما باید با لمینت خود به همان روش محافظت از دندان‌های طبیعی خود رفتار کنید. علاوه بر این، توجه به موارد زیر برای افزایش طول عمر لمینت ضروری است:

  • دندان‌های شما باید به صورت دایره‌ای و کاملا نرم مسواک زده شوند.
  • تمیز کردن دهان و دندان باید به طور منظم انجام شود.
  • روزی یک یا دو بار از نخ دندان استفاده کنید.
  • غذاهای سفت را نباید با دندان‌های لمینت شده جوید.
  • اگر عاداتی مانند جویدن ناخن یا جویدن قلم وجود دارد، باید آن‌ها را ترک کنید
  • اگر هنگام خواب عادت دارید فک خود را به هم فشار دهید یا دندان قروچه کنید، باید با دندانپزشک خود مشورت کنید و از محافظ شب استفاده کنید.
  • علاوه بر همه این‌ها، از معاینات منظم نیز نباید غافل شوید.
اصلاح نواقص دندان و طرح لبخند با لمینت دندان

لمینت چه کمکی به دندان‌های شما می‌کند؟

استفاده از لمینت این روزها یک درمان بسیار محبوب است و عمدتا برای اهداف زیبایی استفاده می‌شود. بررسی اینکه لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است می‌تواند علاوه بر موضوع زیبایی، به کاربردهای ترمیمی نیز معطوف باشد. اگر دندان‌های شما به شکلی آسیب دیده باشد می‌توان از لمینت برای اصلاح آن‌ها استفاده کرد. علاوه بر این، لمینت را می‌توان در کل خط فک یا به‌عنوان موارد جداگانه برای رفع مشکلات ذکر شده در زیر اعمال کرد:

  • خط فک نامتقارن
  • اختلالات گفتاری
  • اختلالات جویدن
  • مشکل در بستن دهان

آیا لمینت می‌تواند برای کسی خطر و عوارضی ایجاد کند؟

معمولا لمینت خطر قابل توجهی برای افراد ندارند اما قبل از انتخاب آن‌ها لازم است نسبت به ریسک‌های احتمالی آن‌ها آگاه باشید. مهمترین این موارد عبارتند از:

  • این روش قابل برگشت نیست و دندان‌های شما بدون لمینت قابل استفاده نیست.
  • اگر لمینت ترک خورده باشد، معمولا ترمیم آن غیرممکن است و باید لمینت جدیدی جایگزین کنید.
  • با تراشیدن مینای دندان ممکن است دندان‌های شما به غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم حساس‌تر شوند.
  • لمینت‌ها ممکن است دقیقا با رنگ دندان‌های دیگر شما مطابقت نداشته باشند. همچنین، رنگ لمینت پس از قرار گرفتن در جای خود قابل تغییر نیست. اگر قصد دارید دندان‌های خود را سفید کنید، باید این کار را قبل از لمینت انجام دهید تا بعد از آن دچار تفاوت رنگ دندان‌ها نشوید.
  • اگرچه بعید است، اما لمینت‌ها در مواردی می‌توانند کنده شوند. برای به حداقل رساندن خطر این اتفاق ناخن‌های خود را نجوید، مداد، تکه‌های یخ یا سایر اشیاء سخت را زیر دندان‌های خود قرار ندهید فشار زیادی مثل شکستن پسته را به دندان‌های خود وارد نکنید.
  • پوسیدگی دندان در دندان‌های لمینت شده نیز می‌تواند رخ دهد. پس لازم است که در مراقبت از آن‌ها جدی باشید.
  • لمینت برای افرادی که بیماری‌های دندانی دارند (مثلا افرادی که عفونت دندان یا بیماری فعال لثه دارند) یا دندان‌های ضعیف دارند (به دلیل پوسیدگی دندان، شکستگی، پرکردگی‌های بزرگ) یا افرادی که تعداد دندان‌های موجود آن‌ها کم است انتخاب خوبی نیست.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع‌بندی

لمینت دندان می‌تواند مشکلات زیبایی دندان مثل نامرتب بودن، عدم هم‌ترازی و تغییر رنگ دندان‌های شما را برطرف کند. همچنین مشکلاتی مثل شکاف بین دندان‌ها را می‌کند. اغلب کسانی که دوست دارند دندان‌های زیباتر و درخشان‌تری داشته باشند می‌توانند از این روش استفاده کنند. اما به دلیل حساسیت لمینت بعضی افرادی که به بعضی بیماری‌های دهان و دندان مبتلا هستند نباید از این روش استفاده کنند. برای مثال کسانی که دچار عفونت فعال دندان هستند یا لثه‌های ضعیفی دارند نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. دندان قروچه نیز می‌تواند باعث آسیب به لمینت شود. همچنین عاداتی مثل جویدن ناخن یا مداد نیز باید قبل از انجام لمینت ترک شوند.

برای مراقبت از لمینت دندان لازم است که به طور مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و از وارد کردن فشار زیاد به دندان‌ها اجتناب کنید. در این مقاله به این پرسش که لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است پاسخ دادیم و ویژگی‌ها و کاربردهای آن را شرح دادیم. برای دریافت اطلاعت بیشتر می‌توانید سایر مقالات سایت ما را مطالعه کنید.

سوالات متداول

۱. طول عمر لمینت چقدر است؟

در صورت رعایت توصیه‌های دندانپزشک و رعایت منظم بهداشت دندان، لمینت می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۵ سال یا حتی بیشتر دوام بیاورند. بنابراین طول عمر لمینت به رفتار شخص بستگی دارد. برای استفاده طولانی مدت، مراقبت روزانه باید به طور منظم انجام شود.

از غذاهایی که به تاج دندان آسیب می‌رسانند، مانند آجیل یا شیرینی نیز باید پرهیز کرد و نباید فشار زیادی به دندان وارد کرد. اگر بیمار از دندان قروچه رنج می‌برد، باید به دندانپزشک اطلاع داده شود.

۲. چگونه از لمینت دندان مراقبت کنیم؟

لمینت‌ها باید مانند دندان‌های طبیعی مسواک زده شوند و در صورت گیرکردن غذا بین دندان‌ها نخ دندان باید استفاده شود. علاوه بر این، اقدامات مراقبتی توصیه شده توسط دندانپزشک باید مورد استفاده قرار گیرد.

۳. لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

استفاده از لمینت برای بیمارانی که قرار است تحت درمان ریشه قرار گیرند و از التهاب رنج می‌برند مناسب نیست. همچنین افرادی که ناهنجاری‌های زیادی دارند و نباید از این روش استفاده کنند. بنابراین ابتدا بیماران معاینه می‌شوند و مشخص می‌شود که آیا درمان لمینت برای آن‌ها مناسب است یا خیر.