لمینت دندان که معمولاً به عنوان روکش دندان نیز شناخته می‌شود، یک پوسته نازک ساخته شده از پرسلن یا رزین کامپوزیت است که به صورت سفارشی برای قرار گرفتن روی سطح جلویی دندان ساخته می‌شود. لمینت در درجه اول برای اهداف زیبایی، برای بهبود ظاهر دندان‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند، تراشیده شده، نامرتب یا فرسوده شده‌اند، استفاده می‌شود.

لمینت یک گزینه درمانی کم تهاجمی است. در بیشتر موارد، مقدار کمی از مینای سطح جلویی دندان برداشته می‌شود تا فضایی برای روکش ایجاد شود. سپس لمینت‌ها را بدون درد و در زمان کمی می‌توان روی دندان‌ها چسباند. حال سؤال این است که آیا همه افراد می‌توانند از لمینت استفاده کنند؟ آیا محدودیت سنی برای انجام این کار وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی سن مناسب برای لمینت بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. 

کلینیک تخصصی لمینت دندان

دریافت مشاوره رایگان و تخصصی تنها با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سن لمینت دندان

از چند سالگی می‌توان لمینت دندان انجام داد؟

لمینت دندان که به عنوان روکش دندان نیز شناخته می‌شود، معمولاً برای افرادی که دندان‌های دائمی دارند، انجام می‌شود. عوامل مختلفی روی این مسئله که چه سنی برای انجام لمینت مناسب است، تأثیر دارند. در ادامه انجام لمینت در سنین مختلف را بررسی می‌کنیم. 

لمینت د ندان در کودکی

لمینت دندان کودکان

در حالی که لمینت بیشتر در بزرگسالان استفاده می‌شوند، در موارد خاصی برای کودکان نیز قابل استفاده است. هر چند کودکی سن مناسب برای لمینت کردن نیست؛ اما در مجموع می‌توان از لمینت برای بهبود ظاهر دندان‌هایی که به شدت تغییر رنگ داده‌اند، لکه‌دار شده، شکسته شده‌اند، نامرتب هستند یا بین آنها فاصله وجود دارد، استفاده کرد. 

توجه به این نکته ضروری است که همه کودکان ممکن است واجد شرایط نصب لمینت نباشند. دندانپزشک سلامت دهان، سن و مسائل خاص دندانی کودک را ارزیابی می‌کند تا تشخیص دهد که آیا روکش‌ها گزینه درمانی مناسبی برای او هستند یا خیر. علاوه بر این، از آنجایی که روند لمینت برگشت‌ناپذیر است، باید اطمینان حاصل شود که کودک بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کند. 

همچنین توجه به این نکته مهم است که با رشد کودک، ممکن است لازم باشد روکش‌ها تعویض یا تنظیم شوند تا با هر گونه تغییر در دهان و تراز دندان‌ها سازگار شوند. در مجموع تنها زمانی باید این کار را انجام دهید که دندان کودک مشکل زیادی داشته باشد و شکل ظاهری و رنگ آن روی اعتماد به نفس او و عملکرد دندان‌ها اثر منفی بگذارد.

مزایای لمینت برای نوجوانان

لمینت دندان برای نوجوانان

لمینت‌ها می‌توانند گزینه خوبی برای نوجوانانی باشند که می‌خواهند ظاهر دندان‌های خود را زیباتر کنند. سن آن‌ها نسبت به کودکان بیشتر است و بهتر متوجه نکات مهمی همچون رعایت بهداشت دهان و دندان و روند انجام لمینت می‌شوند. در ادامه برخی از مزایای لمینت دندان برای نوجوانان آورده شده است:

۱. اصلاح مشکلات زیبایی، شکستگی، ترک‌خوردگی و تغییر رنگ

۲. روش کم تهاجمی

۳. بادوام و ماندگار

۴. ظاهر طبیعی

۵. مقاوم در برابر لکه

برای تعیین اینکه آیا لمینت دندان برای نوجوان شما مناسب است یا خیر، مشورت با یک دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی واجد شرایط ضروری است. آنها می‌توانند سلامت دهان و دندان نوجوان را ارزیابی کنند، نتیجه را پیش‌بینی کنند و مشاوره حرفه‌ای در مورد اینکه آیا لمینت گزینه درمانی مناسبی برای نوجوان است یا خیر، ارائه دهند.

نکات مهم لمینت در سنین پایین

لمینت در سن پایین

زمانی که قرار است از لمینت در سن پایین استفاده شود، باید به مواردی توجه شود تا به دندان فرد آسیب وارد نشود. زیرا لمینت یک فرایند برگشت‌ناپذیر است. در این بخش به این فاکتورها می‌پردازیم.

۱. رشد دندان

لمینت معمولاً برای دندان‌های دائمی توصیه می‌شود، زیرا این روش‌ها غیرقابل‌برگشت هستند و ممکن است برای رشد دندان‌ها مناسب نباشند. قبل از استفاده از لمینت، مشورت با دندانپزشک برای تعیین اینکه آیا دندان‌های کودک به طور کامل رشد کرده‌اند یا خیر، ضروری است.

۲. عادات دندانپزشکی

کودکان و نوجوانان ممکن است هنوز عاداتی مانند مکیدن شست، جویدن ناخن یا دندان قروچه داشته باشند. این موارد می‌توانند به لمینت‌های دندان آسیب برسانند. توجه به این عادات قبل از انجام هر گونه عمل زیبایی دندان بسیار مهم است. به عنوان مثال دندان قروچه می‌تواند باعث ترک خوردن لمینت شود.

۳. حفظ دندان

برای نصب لمینت باید مقداری از مینای دندان تراشیده شود. این مقدار بسیار کم است؛ اما به هر حال روی دندان اصلی اعمال می‌شود و غیرقابل‌بازگشت است. به همین دلیل تا جایی که امکان دارد بهتر است از روش‌هایی استفاده شود که به دندان اصلی آسیب وارد نمی‌کنند. کودکان و نوجوانان باید سعی کنند دندان‌های خود را برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ کنند. تراشیدن مینای دندان می‌تواند از استحکام و دوام دندان اصلی بکاهد. 

۴. پیامدهای بلندمدت

لمینت‌ها معمولاً بین ۱۰-۱۵ سال دوام می‌آورند. قبل از نصب لمینت در سنین پایین، مهم است که تغییرات بالقوه سبک زندگی، رشد فک، رشد دندان‌ها و… را که ممکن است در طول زمان رخ دهند، در نظر بگیرید.

پرداخت اقساطی با سریتا

برای دریافت مشاوره رایگان شماره خود را وارد کنید

لمینت دندان در سن پایین

لمینت دندان شیری

لمینت‌های دندان شیری معمولاً در مواردی استفاده می‌شوند که دندان شیری به شدت تغییر رنگ داده، بدشکل شده‌اند یا پوسیدگی قابل‌توجهی دارند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای اصلاح ناهماهنگی‌های جزئی یا شکاف بین دندان‌های شیری استفاده کرد.

فرایند استفاده از لمینت دندان شیری شامل برداشتن مقدار کمی مینا از سطح جلویی دندان می‌شود. سپس از دندان قالب گرفته می‌شود و یک لمینت سفارشی در آزمایشگاه دندانپزشکی برای دندان‌های فرد ساخته می‌شود تا روی دندان قرار گیرد. در نهایت لمینت را با استفاده از چسب مخصوص به دندان می‌چسبانند.

به طور کلی لمینت دندان شیری یک راه‌حل موقت است، زیرا دندان‌های شیری به طور طبیعی با بیرون آمدن دندان‌های دائمی می‌ریزند. با این حال، می‌توان با کمک لمینت عمر دندان‌های شیری را کمی طولانی‌تر کرد و ظاهر آنها را تغییر داد. مخصوصاً زمانی که دندان شیری خیلی زود خراب شده یا آسیب دیده باشد. زیرا زود افتادن دندان شیری می‌تواند روی کیفیت دندان دائمی جایگزین آن اثر منفی بگذارد.

لمینت در سنین بالا

لمینت دندان در سن بالا

با افزایش سن ممکن است دندان‌ها به دلیل عوامل مختلفی مانند پیری دچار تغییر رنگ یا ساییدگی شوند. نکته مثبتی که در مورد لمینت در سن بالا وجود دارد این است که دندان‌ها کامل رشد کرده‌اند و نگرانی در مورد تغییر فک، اندازه دندان و… وجود ندارد. در نتیجه فرد می‌تواند با خیال راحت دندان‌های خود را لمینت کند. با بالا رفتن سن دندان‌ها ضعیف‌تر می‌شوند و ممکن است راحت‌تر خراب شوند. در نتیجه لمینت می‌تواند از دندان‌ها محافظت کند و باعث شود که عمر آنها بیشتر شود. 

مناسب‌ترین سن برای لمینت دندان

نمی‌توان بازه سنی دقیقی را برای لمینت اعلام کرد و همه چیز به دندان‌های فرد و شرایط هر شخص بستگی دارد. به طور کلی، لمینت دندان برای بزرگسالانی که دارای دندان‌های دائمی و فک‌های کاملاً رشد یافته هستند، توصیه می‌شود. یعنی افرادی که حدود ۱۸ سال و بالاتر سن دارند. با این حال استثنائاتی وجود دارد. 

گاهی ممکن است نیاز باشد دندان یک کودک یا نوجوان لمینت شود. دلایل چنین موردی را در بخش‌های پیشین توضیح دادیم. بهتر است با یک دندانپزشک مجرب یا متخصص دندانپزشکی مشورت کنید تا بر اساس شرایط و نیازهای دندانی خاص شما، مناسب‌ترین سن برای لمینت دندان را تعیین کند.

مزایا و معایب لمینت در سن کم

ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که انجام لمینت در سنین پایین چه مزایا و معایبی می‌تواند داشته باشد. در این بخش مزایا و معایب این کار را بررسی می‌کنیم. 

مزایای لمینت دندان در سن کم

۱. بهبود زیبایی: لمینت می‌تواند موجب تغییر رنگ دندان‌ها و رفع عیوب جزئی شود.

۲. استحکام دندان‌ها: لمینت‌ها همانند لایه‌ای محافظ عمل می‌کنند و استحکام دندان‌های ضعیف را افزایش می‌دهند.

۳. روش کم تهاجمی: در مقایسه با سایر درمان‌های دندانپزشکی، نصب لمینت دندان یک روش نسبتاً غیرتهاجمی است که به حداقل آماده‌سازی دندان نیاز دارد.

۴. افزایش عمر دندان: لمینت باعث می‌شود تا دندان ترک خورده یا آسیب دیده بیشتر عمر کند. 

معایب لمینت دندان در سن کم

۱. گران قیمت: لمینت دندان می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، به خصوص برای بیماران جوان‌تر که ممکن است منبع درآمد ثابت یا پوشش بیمه دندانپزشکی نداشته باشند.

۲. روش برگشت‌ناپذیر: فرایند نصب لمینت شامل تراشیدن بخشی از مینای دندان می‌شود. درست است که میزان تراشیدگی بسیار پایین است؛ اما به هر حال شما از آن پس نمی‌توانید دندان‌های خود را بدون روکش رها کنید. همین امر باعث می‌شود تا دندان‌ها آسیب‌پذیرتر شوند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تنها زمانی از لمینت استفاده کنید که واجب و ضروری باشد. 

۳. نیاز بالقوه برای جایگزینی در آینده: لمینت‌ها معمولاً ۱۰-۱۵ سال دوام دارند و باید مجدداً نصب یا تنظیم شوند.

۴. افزایش حفظ بهداشت دهان و دندان: از آنجایی که مینای دندان تراشیده شده است، باید بیش از پیش از دندان‌های خود مراقبت کنید. 

۵. مسائل مربوط به حساسیت: برخی از بیماران پس از تراشیده شدن مینای دندان به دمای سرد و گرم حساس می‌شوند. این حساسیت طبیعی است و پس از چند هفته رفع می‌شود. در صورتی که ادامه پیدا کند، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. گاهی ممکن است حساسیت باقی بماند. 

کلینیک تخصصی لمینت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد کنید

کلام آخر

در این مقاله به این سؤال پاسخ دادیم که از چه سنی می‌توان لمینت دندان انجام داد؟ همان طور که مطالعه کردید در هر سنی می‌توان این کار را انجام داد؛ اما نصب لمینت را به کودکان و نوجوانان توصیه نمی‌کنیم. مگر اینکه انجام این کار ضروری باشد. بزرگسالان می‌توانند با خیال راحت دندان‌های خود را لمینت کنند و محدودیت سنی برای افراد بالای ۱۸ سال وجود ندارد. 

سؤالات متداول

۱. آیا لمینت دندان برای کودکان بی‌خطر است؟

بله، لمینت‌های دندان تا زمانی که به درستی و توسط دندانپزشک مجرب نصب شوند، برای کودکان بی‌خطر هستند.

۲. کودکان از چه سنی می‌توانند لمینت دندان بگذارند؟

کودکان می‌توانند پس از رویش کامل دندان‌های دائمی، معمولاً در حدود سنین ۱۲ تا ۱۴ سالگی، لمینت دندان نصب کنند. گاهی ممکن است به دلایل پزشکی این کار زودتر هم انجام شود. 

۳. مزایای لمینت دندان برای کودکان چیست؟

لمینت‌های دندان می‌توانند ظاهر دندان‌ها را بهبود بخشند، ترک‌های جزئی را اصلاح کنند، شکاف‌ها را ببندند و یک لایه محافظ روی دندان‌ها ایجاد کنند.

۴. آیا لمینت‌های دندان دائمی هستند؟

لمینت‌های دندان دائمی نیستند و ممکن است پس از چندین سال نیاز به تعویض داشته باشند. با این حال، با مراقبت مناسب، برای مدتی طولانی دوام می‌آورند.

۵. آیا برای لمینت در سنین پایین هم باید مینای دندان را تراشید؟

بله، در هر صورت برای انجام لمینت باید مینای دندان را تراشید. 

۶. آیا در صورت لزوم می‌توان لمینت‌های دندان را برداشت؟

امکان برداشتن همیشگی لمینت‌ها وجود ندارد. در صورتی می‌توان لمینت‌ها را جدا کرد که قرار باشد روکش دیگری روی دندان قرار بگیرد. 

۷. آیا لمینت‌های دندان می‌توانند لکه‌دار شوند؟

در حالی که لمینت‌های دندان در برابر لکه‌دار شدن مقاوم هستند، هنوز هم می‌توانند تحت تأثیر برخی غذاها، نوشیدنی‌ها یا عاداتی مانند سیگار کشیدن قرار بگیرند. رعایت بهداشت دهان و دندان و توجه به سبک زندگی برای جلوگیری از لک شدن لمینت ضروری است.

۸. آیا جایگزینی برای لمینت دندان کودکان وجود دارد؟

بله، می‌توان از روش‌های دیگری هم استفاده کرد. با این حال دندانپزشک باید دندان‌ها را معاینه کند و بهترین جایگزین را با توجه به شرایط بیمار پیشنهاد کند.