اگر دندان شما بشکند یا بیفتد، جای آن خالی می‌شود. اگر این اتفاق برای دندان‌های عقبی بیفتد، غذا خوردن می‌تواند دشوار شود. اگر هم برای دندان‌های جلویی این اتفاق بیفتد، با لبخند زدن جای خالی آن‌ها نمایان می‌شود. با بریج می‌توانید این شکاف را پر کنید. در واقع وقتی از بریج دندان صحبت می‌کنیم، منظورمان همان دندان مصنوعی است که بین دندان‌های طبیعی را پر می‌کند. در این مقاله قصد داریم این روش را به صورت کامل بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

منظور از بریج دندان چیست؟

بریج یک ترمیم دندان ثابت (یک پروتز دندانی ثابت) است که برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته با اتصال یک دندان مصنوعی به دندان‌های مجاور یا ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌شود.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bridge_(dentistry)

اگر یک یا چند دندان شما افتاده است یا آن‌ها را کشیده باشید، می‌توانید با استفاده از بریج جای خالی آنان را پر کنید. از روش‌های مختلفی برای سفت و محکم کردن این دندان‌های مصنوعی استفاده می‌شود. انتخاب این روش به جای خالی دندان و استقامت دندان‌های کناری بریج ربط دارد. بریج ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اجزای بریج دندان

بریج ها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند:

  • اباتمنت: این بخش دندان یا ایمپلنتی است که روکش‌های دندان مصنوعی را به آن متصل می‌کنند
  • پونتیک: دندانی که فضای خالی را پر می‌کند
  • کانکتور: به اتصال پونتیک به روکش و سایر اجرای نگه دارنده آن کانکتور گفته می‌شود
  • ریتینر: موادی که باعث محکم و سفت شدن پونتیک می‌شوند. روکش و تاج دندان از این نوع هستند.

انواع بریج

بریج ۴ نوع اصلی دارد:

روش معمولی نصب بریج که در آن دو دندان مجاور بعد از تراش به عنوان نگهداره استفاده می شود.

بریج سنتی: نوع سنتی بریج شامل یک یا چند دندان مصنوعی می‌شود که به کمک روکش روی دندان‌های پایه چسبانده می‌شوند و در جای خود ثابت می‌مانند. این نوع بریج بسیار رایج است و زمانی از آن استفاده می‌شود که در دو طرف دندان افتاده، دندان‌های طبیعی فرد وجود داشته باشند. برای نصب بریج در این حالت، مقداری از مینای دندان‌های طبیعی فرد تراشیده می‌شود. سپس روکش را روی دندان‌های تراش خورده قرار می‌دهند و می‌چسبانند. با توجه به اینکه مینای دندان در این روش تراشیده می‌شود، فرد باید برای همیشه روی دندان‌های طبیعی خود روکش داشته باشد.

یکی از روش های نصب بریج؛ بریج کانتیلور است

بریج کانتیلور: این بریج شبیه به بریج سنتی یا معمولی است با این تفاوت که پونتیک با یک تاج دندانی به تنها یک دندان طبیعی متصل می‌شود. در این حالت فقط به یک دندان طبیعی در کنار شکاف احتیاج دارید و نیازی نیست دو دندان تراشیده شود. با توجه به این که دندان مصنوعی تنها به یک دندان طبیعی چسبیده است، احتمال آسیب و شکستن آن زیاد است.

نصب بریج به روش مریلند یکی از روش های بریج است

بریج مریلند: در این روش دندان مصنوعی را با پایه‌ای فلزی و سرامیکی به دندان‌های کناری وصل می‌کنند؛ یعنی دیگر نیازی نیست دندان‌های طبیعی فرد تراشیده شوند و مینای آن دندان‌ها به طور کامل آسیب ببیند. در این حالت تنها قسمت پشتی دندان تراشیده می‌شود تا این پایه فلزی و سرامیکی را بتوان به دندان چسباند. در این حالت دندان‌های کناری باید سالم باشند. از این روش بیشتر برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شود.

یکی از شیوه های کاشت بریج همراه با ایمپلنت است

بریج بر پایه ایمپلنت: در این حالت جای خالی در بخش قوس‌دار و منحنی فک قرار دارد. معمولاً هم بیش از یک دندان افتاده است. در این شرایط از این شیوه بریج استفاده می‌شود. ابتدا در جای خالی ایمپلنت کاشته می‌شود. پس از فیکس شدن ایمپلنت، بریج را روی آن سوار می‌کنند. در واقع بریج با کمک ایمپلنت محکم می‌شود و به دندان‌های طبیعی مجاور بخش خالی متصل می‌شود. معمولاً برای انجام این روش به دو جراحی نیاز است:

  • جراحی برای قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک
  • جراحی دوم برای قرار دادن پل

گاهی اجرای این روش چند ماه زمان می‌برد.

بریج دندان از چه ماده‌ای ساخته می‌شود؟

برای ساخت بریج از موادی چون پرسلن، سرامیک، زیرکونیوم و کامپوزیت و… استفاده می‌شود. انتخاب جنس بریج به تصمیم پزشک و بیمار برمی‌گردد. معمولاً بریج و تاج دندان را به صورت ترکیبی روی دندان‌های مجاور شکاف نصب می‌کنند. به این دندان‌ها تکیه‌گاه گفته می‌شود که به صورت لنگر عمل می‌کنند تا دندان میانی محکم در جای خود باقی بماند. به دندان‌های مصنوعی که فضای خالی را پر می‌کنند، پونتیک گفته می‌شود. گاهی برای نصب بریج باید چندین بار به مطب پزشک مراجعه کنید.

انواع بریج دندان از نظر جنس

۱. بریج سرامیکی

یکی از انواع بریج دندانِ؛ بریج سرامیکی است

بریج تمام سرامیک که از اکسید زیرکونیوم تهیه می شود و به آن بریج زیرکونیا نیز گفته می شود.

  • مستحکم و مقاوم است.
  • به لحاظ استحکام و ظاهر مناسب برای بریج دندان جلو است.
  • جنس سرامیکی آن کاملا با بدن انسان سازگار است و واکنش آلرژیک را سبب نمی شود.
  • شفافیت و درخشندگی بریج سرامیکی مانند دندان های طبیعی انسان است از این رو از لحاظ ظاهری با سایر دندان ها هماهنگی دارد.

۲. بریج فلزی

یکی از انواع بریج دندانِ؛ بریج فلزی است
  • این نوع بریج کاملا از فلز و آلیاژ های آن چون طلا، نیکل، کروم و پالادیوم تهیه می شود.
  • هم رنگ دندان نیستند و به همین دلیل در بریج دندان های جلو از آن ها استفاده نمی شود.
  • در مقایسه با بریج پرسلن ( سرامیکی) مقاومت و دوام بیشتری دارند.
  • در بریج دندان آسیا می تواند گزینه مناسبی باشد که توان مقاومت در برابر فشار های ناشی از جویدن را دارند.

۳. بریج فلز سرامیک (PFM)

یکی از انواع بریج دندانِ؛ بریج فلز سرامیک است

با توجه به آنچه که از مزایای هر کدام از انواع بریج سرامیک و فلز بیان شد، استفاده از ترکیب این دو می تواند یک بریج با بیشترین مزیت را به ارمغان آورد. بریج فلز سرامیکی، نوعی از بریج با زیرساخت فلز و روکش سرامیک است و بدین گونه هم از مقاومت بالای فلز برخوردار می شوید و هم از ظاهر زیبا و قابل پسند روکش سرامیک.

  • ساختار بریج بسیار مقاوم و مستحکم است.
  • مناسب برای بریج دندان نیش (جلو)
  • مناسب برای بریج دندان عقب
  • روکش سرامیکی آن همرنگ دندان هاست.

نگهداری از بریج فلز سرامیک بسیار مهم است. اگر روکش سرامیکی آن به مرور زمان در صورت عدم رعایت بهداشت از بین برود، رنگ فلزی آن نمایان می شود که درمورد دندان جلو ظاهر خوشایندی ندارد و نیاز به ترمیم دارد.

کاربرد بریج دندانی چیست؟

ممکن است به دلیل پوسیدگی، بیماری لثه یا در اثر ضربه دندان خود را از دست داده باشید. برخی افراد هم ممکن است به صورت مادرزادی یکی از دندان‌های خود را نداشته باشند. فرقی ندارد که در اثر چه اتفاقی دندان خود را از دست داده‌اید، به هر حال می‌توانید با استفاده از بریج فضای خالی بین دندان‌ها را پر کنید. برای این که بتوانید از بریج استفاده کنید باید دندان‌های سالمی در دو طرف دندان از دست رفته داشته باشید.

اگر فضای بین دندان‌ها خالی باشد، ممکن است دندان‌های کناری به تدریج به سمت فضای خالی حرکت کنند. گاهی هم ممکن است دندان‌ها به دلیل عدم داشتن تکیه‌گاه به سمت بالا یا پایین حرکت کنند. علاوه بر این، نبود یک دندان می‌تواند مشکلات زیر را هم ایجاد کند:

  • مشکل گاز زدن و جویدن
  • درد ناشی از وارد شدن فشار اضافی روی سایر دندان‌ها و فک
  • عدم اعتماد به نفس به دلیل مشخص بودن جای خالی در زمان حرف زدن، خندیدن و…

نحوه نصب بریج دندان چگونه است؟

برای نصب بریج باید حداقل دو بار به دندان پزشکی مراجعه کنید. در اولین ویزیت پزشک تمام دندان شما را معاینه می‌کند. سپس در صورت مقاوم بودن دندان‌های طبیعی و مجاور بخش خالی، بخشی از مینا و عاج دندان‌های پایه را می‌تراشد. همان طور که گفتیم برای چسباندن بریج باید بخشی از مینای دندان تراشیده شود.

سپس این بخش را قالب‌گیری می‌کنند. قالب را به لابراتوار ارسال می‌کنند تا بریج، تاج و روکش‌ها را بر اساس آن بسازند. در زمان اماده‌سازی دندان مصنوعی، یک بریج موقت روی دندان اصلی شما قرار می‌گیرد؛ زیرا دندان‌ها تراشیده شده‌اند و حساس هستند. برای همین هم نباید مستقیماً به غذا و نوشیدنی‌ها برخورد کنند. علاوه بر این، نباید به آن‌ها فشار وارد شود زیرا ممکن است بشکنند یا آسیب ببینند.

وقتی بریج اصلی آماده شد، دوباره باید به دندان پزشکی مراجعه کنید. دندان پزشک بریج موقت را برمی‌دارد و بریج دائمی را نصب می‌کند. بریج باید با دقت زیادی نصب شود. موادی که برای چسباندن بریج استفاده می‌شوند، بسیار مهم است و باید از جنس خوب و باکیفیتی باشند. اگر جنس مواد چسبنده بد باشد، بریج پس از مدتی جدا می‌شود و دوام و ماندگاری آن کم می‌شود. 

وقتی دندان پزشک بریج را متصل کرد، باید سایر تنظیمات بخش تاج را انجام دهد. به عنوان مثال از شما خواسته می‌شود تا خمیری را گاز بگیرید و دندان‌های خود را روی هم قرار دهید تا اگر کوتاه بلندی وجود دارد، برطرف شود. کوتاه و بلند بودن تاج بریج می‌تواند بستن دهان و غذا خوردن و… را برای فرد دشوار کند.

مزایای استفاده از بریج دندان

می‌توان گفت بریج دندانی راه حلی دائمی برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته است. بر خلاف ایمپلنت نیازی نیست برای نصب بریج از جراحی استفاده شود. می‌توان گفت که دندان مصنوعی نصب شده هم بسیار طبیعی نشان می‌دهد و از دیگر دندان‌ها قابل تشخیص نیست. برای همین هم کسی متوجه مصنوعی بودن آن‌ها نمی‌شود.

علاوه بر این، پر شدن جای خالی دندان می‌تواند اعتماد به نفس فرد را بالا ببرد؛ زیرا ممکن است جای خالی دندان در زمان خندیدن یا حرف زدن مشخص شود. نکته مهم‌تر حفاظت از دندان‌های طبیعی مجاور فضای خالی است. وقتی شکافی وجود داشته باشد، ممکن است دندان‌های مجاور خم یا کج شوند. وقتی هم غذا می‌خورید، دندان‌ها فشار وارد می‌شود. علاوه بر این، ممکن است غذا در فضای خالی گیر کند و موجب پوسیده شدن دندان‌ها شود. 

عملکرد فک با نصب بریج بهبود می‌یابد و حتی می‌توان تغییرات را در نحوه صحبت کردن فرد هم مشاهده کرد. این مورد بیشتر زمانی حس می‌شود که فرد دندان‌های جلویی خود را از دست داده باشد. خالی بودن بخش جلویی فک می‌تواند روی نحوه حرف زدن و تلفظ کلمات اثر بگذارد. پس از بریج دندان می‌توانید به راحتی و با اعتماد به نفس لبخند بزنید. گاهی حالت صورت نیز پس از انجام این کار کمی تغییر پیدا می‌کند. این مورد بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد دندان‌های افتاده زیاد باشد و فرد برای مدت زیادی فضای خالی را پر نکرده باشد.

معایب بریج دندان

اگر بریج دندان به خوبی نصب شود و از آن به خوبی مراقبت کنید، هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند. اگر دندان‌های اطراف آن بپوسند، ممکن است بریج جدا شود. گاهی ممکن است ماده چسبنده بریج از کار بیفتد. در این حالت اگر دندان‌های مجاور سالم باشند، می‌توان دوباره بریج را متصل کرد و در جایش محکم کرد. پس به طور کلی می‌توان گفت که بریج دندان هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

ماندگاری بریج چقدر است؟

بریج ها حداقل ۵ الی ۷ سال دوام میاورند. اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و به دندان شما آسیب وارد نشود، حتی بیش از ده سال هم دوام می‌آورند. گاهی بریج ها آن قدر خوب در جای خود قرار می‌گیرند که حتی نیاز به ترمیم و سفت کردن مجدد هم ندارند. همه چیز بستگی به نحوه صحیح نصب آن و نوع نگه‌داری فرد برمی‌گردد.

آیا غذا خوردن با بریج دندانی کار دشواری است؟

اگر بریج دندانی به درستی نصب شود و دندان‌ها هم سطح هم باشند، شما اصلاً متوجه وجود آن نخواهید شد. بهتر است برای چند روز اول غذاهای نرم بخورید و به این بخش از دهان خود فشار نیاورید تا کم کم به آن عادت کنید.

هزینه بریج دندان چقدر است؟

هزینه این کار به عوامل مختلفی بستگی دارد. جنس بریج، نوع و تعداد آن روی قیمت اثر می‌گذارد. به عنوان مثال، قیمت یک بریج با روکش با قیمت بریج با پایه سرامیکی متفاوت است. پیچیدگی و دشواری نصب بریج نیز روی قیمت اثر می‌گذارد. گاهی باید قبل از این کار مشکلات دیگر دندان‌ها و لثه‌ها را برطرف کرد؛ مثلاً ممکن است فرد بیماری لثه داشته باشد که باید درمان شود. مورد دیگری که بر قیمت تأثیر می‌گذارد، معروف بودن پزشک و موقعیت جغرافیایی است. معمولاً قیمت انجام این کار در شهرهای بزرگ بیشتر است.

نحوه مراقبت از بریج دندان

از بریج هم باید همانند دندان‌های اصلی خود مراقبت کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند دوام و ماندگاری بریج را بیشتر کند. البته باید حواستان باشد که بریج، دندان اصلی شما نیست و با ماده‌ای چسبناک و روکش‌هایی به دندان‌های کناری شما وصل شده است. پس آن مقاومت را ندارد؛ بنابراین، باید مراقب باشید که به آن ضربه وارد نکنید زیرا ممکن است راحت‌تر بشکند و جدا شود. بهترین کار این است که روزی دو بار مسواک بزنید و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید. از دندان پزشک خود بپرسید که از چه نوع نخی می‌توانید استفاده کنید؛ زیرا نخی که در این حالت استفاده می‌کنید، باید نازک‌تر باشد. هر شش ماه هم به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که دندان‌های شما سالم هستند؛ زیرا پوسیدگی دندان‌های مجاور بریج می‌تواند باعث جدا شدن آن شود.

نخ دندان بریج

استفاده از نخ دندان مخصوص بریج بهداشت دندان را کامل می کند

نخ دندان های مناسب برای بریج و ایمپلنت در داروخانه ها موجود هستند. طراحی این نوع نخ دندان های به گونه ای است که ابتدا و انتهای آن ها ضخیم تر است تا کنترل آن به هنگام استفاده آسانتر کند. نخ دندان بریج انعطاف پذیر و ضخیم است که به خوبی ذرات باقیمانده غذا را از شکاف های اجزای بریج خارج می کند.
نحوه استفاده از آن بدین گونه است که باید نخ دندان را از قسمت روکش به سمت زیر بریج برده و ناحیه بین بریج و لثه با بخش ضخیم نخ تمیز کنید. نخ را به آرامی به عقب و جلو بکشید تا نواحی دندان های پایه نیز کاملا از ذرات غذا پاک شود. در نهایت نخ را به آرامی به سمت گونه ها بیرون بکشید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول در مورد بریج دندان

  1. آیا غذا خوردن با بریج دندان دشوار است؟

خیر. بریج دندان غذا خوردن را برای شما راحت‌تر هم می‌کند.

  1. آیا بریج دندان روی نوع حرف زدن تأثیر می‌گذارد؟

در اکثر موارد بریج دندان روی نحوه بیان کلمات اثر می‌گذارد. مخصوصا زمانی که از بریج در بخش جلویی فک استفاده کنید.

  1. بریج ها چقدر دوام می‌آورند؟

دوام بریج به نحوه نگه‌داری شما و نصب درست آن بستگی دارد ولی می‌توان گفت بین ۵ الی ۱۰ سال و حتی بیشتر دوام می‌آورند.

  1. چند نوع بریج وجود دارد؟

۴ نوع: سنتی یا معمولی، مری لند، کانتی لور، بریج بر پایه ایمپلنت

  1. اگر چسب بریج باز شود، می‌توان آن را ترمیم کرد؟

بله. در صورتی که دندان‌های مجاور سالم باشند، می‌توان دوباره آن را متصل کرد.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی بریج دندان پرداختیم، انواع آن را بررسی کردیم و کاربرد، مزایا و معایب آن را شرح دادیم. بریج دندان می‌توان مشکلات زیادی را رفع کند. مسلماً کسی دوست ندارد جای خالی بین دندان‌های خود داشته باشد. پس بهترین راه این است که با بریج جای خالی را پر کند. البته ابتدا باید دندان‌های شما کاملاً بررسی شود زیرا ممکن است این روش برای شما مناسب نباشد. آیا شما هم به این مشکل دچار شده‌اید و حال قصد دارید فضای خالی بین دندان‌های خود را پر کنید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.