کشورها و شرکت های متنوعی در حوزه ساخت کامپوزیت دندان فعال هستند، مانند آلمان، آمریکا، سوئیس و غیره. با این وجود کامپوزیت سوئیسی یا آمریکایی، دو کامپوزیت برتر هم به لحاظ کیفیت و هم از لحاظ محبوبیت بین دندانپزشکان هستند. در ایران نیز کامپوزیت های دندان ساخت این دو کشور، کاربرد زیادی در دندانپزشکی دارند.

هدف این مطلب ارائه یک مقایسه بین کامپوزیت های سوئیسی و آمریکایی برای درک نقاط قوت، ضعف و کاربرد هر کدام است. بنابراین اگر در انتخاب و تصمیم گیری بین کامپوزیت های ساخت سوئیس و کامپوزیت های ساخت آمریکا مردد هستید، این مطلب مناسب شماست. در این مطلب نگاهی مقایسه ای به کامپوزیت سوئیسی و آمریکایی می اندازیم و با برخی از برندهای برتر کامپوزیت در هر دو کشور آشنا می شویم.

کلینیک تخصصی کامپوزیت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

کامپوزیت سوئیسی بهتر است یا آمریکایی؟

مقایسه کامپوزیت سوئیسی و کامپوزیت آمریکایی

ساخت کامپوزیت در سال های اخیر شاهد رشد و توسعه چشمگیری بوده است. دو بازیگر برجسته در صنعت کامپوزیت دندان نیز سوئیس و ایالات متحده آمریکا هستند. 

کامپوزیت سوئیسی یا آمریکایی نیز جزو کامپوزیت های دندانی پرکاربرد و محبوب بین بیماران و دندانپزشکان محسوب می شوند. با این وجود در برخی جزئیات و ویژگی های خود با یکدیگر متفاوت هستند، در ادامه با نگاهی ویژه به این تفاوت ها، دو کامپوزیت سوییسی و آمریکایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کامپوزیت سوئیسی

کامپوزیت دندان سوئیسی

کامپوزیت دندان سوئیسی به دلیل کیفیت و دوام بالای خود در سراسر جهان شناخته شده است.

کامپوزیت های ساخت این کشور، عمدتاً از مخلوطی از رزین ساخته می شود که ظاهری درخشان و مشابه به دندان های طبیعی بیمار به آن می دهد. کامپوزیت دندان سوئیسی در برابر لک و تغییر رنگ نیز مقاوم است و برای افرادی که می ‌خواهند لبخندی روشن و سفید داشته باشند، انتخاب مناسبی محسوب می شود.

یکی از مزایای اصلی کامپوزیت دندان سوئیسی طول عمر آن است. با مراقبت و نگهداری مناسب، کامپوزیت دندان سوئیسی می تواند تا ۵ سال یا بیشتر هم دوام بیاورد. این موضوع کامپوزیت های ساخت کشور سوئیس را به گزینه ای مقرون به صرفه برای افرادی تبدیل می کند که می خواهند یک راه حل طولانی مدت برای بهبود ظاهر دندان های خود داشته باشند.

یکی دیگر از مزایای کامپوزیت دندان سوئیسی تطبیق پذیری آن است. از این نوع کامپوزیت می توان برای ترمیم شکستگی، لب پریدگی، ترک ها و سایر عیوب و نواقص ظاهری دندان استفاده کرد. همچنین می توان از آن برای پر کردن حفره ها و تغییر شکل دندان ها برای ظاهری متقارن تر و زیباتر نیز استفاده کرد. کامپوزیت دندان سوئیسی حتی می تواند برای بستن فاصله بین دندان ها استفاده شود و لبخند زیباتری به بیماران هدیه دهد. 

کامپوزین آمریکایی

کامپوزیت دندان آمریکایی

کامپوزیت دندان آمریکایی یکی دیگر از گزینه های محبوب برای بهبود ظاهر دندان ها بین بیماران و دندانپزشکان است. این نوع کامپوزیت از مخلوطی از رزین و سرامیک ساخته شده است که ظاهری طبیعی و کاملا مشابه و همرنگ با دندان به آن می دهد.

یکی از مزیت های اصلی کامپوزیت دندان آمریکایی مقرون به صرفه بودن آن است. یکی دیگر از مزایای کامپوزیت دندان آمریکایی تطبیق پذیری آن است. مانند کامپوزیت دندان سوئیسی، کامپوزیت دندان آمریکایی را نیز می توان برای ترمیم انواع آسیب و ضربات، شکستگی و سایر عیوب ظاهری دندان استفاده کرد. 

کامپوزیت دندان آمریکایی نیز درست همانند سایر کامپوزیت ها دارای معایبی است. یکی از معایب اصلی دوام آن است. در حالی که کامپوزیت دندان آمریکایی می تواند چندین سال با مراقبت و نگهداری مناسب دوام بیاورد، معمولاً عمر کوتاه تری نسبت به کامپوزیت دندان سوئیسی دارد. علاوه بر این، کامپوزیت دندان آمریکایی ممکن است به اندازه کامپوزیت دندان سوئیسی در برابر سایش مقاوم نباشد، که می تواند منجر به نیاز به تعمیرات یا تعویض مکرر شود. به علاوه ذکر این نکته نیز مهم است که کامپوزیت دندان آمریکایی معمولاً گران‌تر از سایر کامپوزیت‌های دندانی است.

پرداخت اقساطی با سریتا

برای شروع مشاوره رایگان شماره خود را وارد کنید، مشاورین سریتا با شما تماس می‌گیرند.

بررسی برندهای مشهور کامپوزیت آمریکایی و سوییسی

برای درک بهتر مقایسه کامپوزیت سوئیسی یا آمریکایی، بد نیست نگاهی بیندازیم به برندها و شرکت های سازنده مشهور کامپوزیت دندان این دو کشور. جالب است بدانید بسیاری از مراکز تخصصی کامپوزیت در ایران نیز عمدتاً از این برندهای کامپوزیت استفاده می کنند. در ادامه با بهترین و رایج‌ترین انواع برندهای کامپوزیت دندان آمریکایی و سوییسی آشنا می شویم.

بهترین برندهای کامپوزیت آمریکایی

برندهای کامپوزیت دندان آمریکایی

برخی از بهترین برندهای آمریکایی که کامپوزیت دندان تولید می کنند، عبارتند از:

کامپوزیت Bisco 

شرکت بیسکو (Bisco) یکی از تولیدکنندگان موفق کامپوزیت در جهان است. این شرکت آمریکایی با تولید کامپوزیت هایی از سیلیکات کلسیم، سلامت لثه و دندان بیمار را تضمین می کند. یکی از خصوصیات بارز محصولات این شرکت، مقاومت بالای مواد کامپوزیت و قابلیت فرم دهی آسان آن هاست چراکه در تولید این محصول از یونومر شیشه یا همان هیدروکسید کلسیم بالا بهره می برد. 

کامپوزیت  Cosmedent 

شرکت آمریکایی Cosmedent یکی دیگر از برترین شرکت های تولید کننده کامپوزیت دندان است. از ویژگی های بارز کامپوزیت های دندانی این شرکت می توان به پالیش پذیری و فرم دهی بالای آن ها اشاره کرد. در واقع به همین دلیل هم بیماران بعد از استفاده از کامپوزیت این برند آمریکایی، از زیبایی بی حد و حصر دندان های خود لذت می برند. دوام و مقاومت بالا و عدم نیاز به ترمیم و تعویض کامپوزیت های برند Cosmedent، یکی دیگر از دلایل محبوبیت و شهرت این نوع کامپوزیت ساخت آمریکا است. 

برندهای مختلف کامپوزیت

کامپوزیت  SDI 

SDI شرکت آمریکایی تولید کننده کامپوزیت است که سالهاست در زمینه طراحی و تولید ونیر کامپوزیت موفق بوده است. کامپوزیت های برند SDI با خصوصیاتی نظیر مقاومت و استحکام بالا ، فرم دهی و پالیش پذیری مناسب، شفافیت زیاد و نتایج فوق العاده طبیعی و رنگ های مشابه با دندان های طبیعی شناخته می شوند.

کامپوزیت  IPS 

یکی دیگر از کامپوزیت های ساخت آمریکا، کامپوزیت های برند IPS هستند. این کامپوزیت ها خواص فیزیکی فوق العاده ای دارند و استحکام و مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. در این نوع کامپوزیت ها ذرات سرامیکی به کار برده شده و به همین دلیل هم از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با لمینت های سرامیکی دارند. یکی دیگر از ویژگی هایی که این برند را در مبارزه بین کامپوزیت سوئیسی یا آمریکایی، برنده میدان می کند، ثبات رنگ است. به همین دلیل هم دندانپزشکان و متخصصان عموماً این برند آمریکایی را به بیمارانی پیشنهاد می کنند که در طول روز قوه و چای مصرف می کنند. 

بهترین برندهای کامپوزیت سوئیسی

برندهای کامپوزیت دندان سوئیسی

برخی از بهترین برندهای سوییسی که کامپوزیت دندان تولید می کنند، عبارتند از:

کامپوزیت  Saremco 

شرکت سوئیسی سارمکو یکی از محبوب ترین برندهای کامپوزیت‌ دندان در سراسر جهان است و در ایران نیز طرفداران بیشماری دارد. کامپوزیت‌های این شرکت میکروهیبریدی هستند و با خصوصیاتی مانند سازگاری بالا و ایجاد آلرژی حداقلی شناخته می شوند. یکی دیگر از ویژگی های کامپوزیت سارمکو این است که با نور لیزر به سرعت سفت شده و چسب بسیار قوی آن باعث دوام بالای کامپوزیت می شود. 

کامپوزیت اشترومن(Straumann)

 کامپوزیت اشترومن(Straumann) یکی دیگر از انواع کامپوزیت های سوییسی است که کیفیت و دوام بالای آن شهرت زیادی دارد. یکی دیگر از مزایای کامپوزیت های ساخت این شرکت، استحکام بسیار زیاد و طیف‌های گسترده‌ سایه رنگ است. این کامپوزیت ها همچنین التهاب و واکنش‌های آلرژیک بسیار کمی در بیمار ایجاد می کنند و فرم دهی و پوشانندگی بسیار زیادی دارند. این شرکت سوییسی همچنین در ساخت ایمپلنت نیز ید طولایی دارد. برای مثال ویژگی SLActive در ایمپلنت اشترومن موجب افزایش نرخ موفقیت درمان، کاهش زمان بهبودی بیمار و پایداری و ماندگاری طولانی مدت می شود.

نکات مهم در انتخاب کامپوزیت

انتخاب بین کامپوزیت دندان سوئیسی و کامپوزیت دندان آمریکایی

هنگام تصمیم گیری بین کامپوزیت سوئیسی یا آمریکایی، چندین فاکتور وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. این فاکتورها شامل موارد زیر می شوند:

هزینه

کامپوزیت دندان آمریکایی معمولاً گرانتر از کامپوزیت دندان سوئیسی است.

دوام

کامپوزیت دندان سوئیسی نسبت به کامپوزیت دندان آمریکایی بیشتر دوام می آورد.

ظاهر

هر دو نوع کامپوزیت ظاهری درخشان، شفاف و مشابه به دندان های طبیعی دارند.

تطبیق پذیری و کاربرد

هر دو نوع کامپوزیت را می توان برای ترمیم انواع آسیب و شکستگی و پوشاندن عیوب ظاهری دندان استفاده کرد. 

مقاومت در برابر لکه

هر دو نوع کامپوزیت مقاومت خوبی در برابر لک و تغییر رنگ دارند.

میزان دسترسی

امکان دسترسی به کامپوزیت سوییسی در ایران بسیار بیشتر از کامپوزیت آمریکایی است.

کلینیک تخصصی کامپوزیت دندان

دریافت مشاوره رایگان و تخصصی تنها با یک کلیک۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

در آخر

کشورها و برندهای زیادی در سراسر جهان در زمینه ساخت و تولید کامپوزیت و ونیر فعالیت دارند. بیشتر این برندها ساخت کشور آمریکا و سوئیس هستند و بازار کامپوزیت سوییسی و آمریکایی نیز در ایران بسیار داغ است. اما یکی از دغدغه های بزرگ بیماران انتخاب بین کامپوزیت سوئیسی یا آمریکایی است. با وجود اینکه کامپوزیت های ساخت هر دو کشور کیفیت و دوام بسیار بالایی دارند و کاربردهای هر دو نیز یکسان است، اما در برخی جزئیات مانند مقاومت و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند.  

لازم به ذکر است که انتخاب بین کامپوزیت دندان سوئیسی و کامپوزیت دندان آمریکایی به نیازها و ترجیحات فردی بیمار بستگی دارد. دندانپزشک می تواند به بیماران کمک کند تا مزایا و معایب هر گزینه را بسنجند و خود نیز بر اساس شرایط خاص آن ها تصمیمی آگاهانه اتخاذ کند. در این مطلب ما با مقایسه کامپوزیت آمریکایی یا سوییسی راهنمایی برای بیماران عزیز تهیه کردیم تا انتخابی آگاهانه تر داشته باشند. اگر شما نیز تجربه یا نظری در این زمینه دارید می توانید آن را با ما و سایر مخاطبان این صفحه به اشتراک بگذارید.