اغلب ما در طول زندگی دچار شرایطی می‌شویم که مجبور به کشیدن دندان یا به هر دلیلی از دست دادن آن می‌شویم. از دست دادن دندان مخصوصا در ناحیه جلوی دندان باشد می‌تواند تاثیر بدی بر ظاهر داشته باشد بسیاری از افراد در مورد روش‌های جایگزینی یک یا چند دندان سوال می‌پرسند. یکی از روش‌های نسبتا ارزان برای رفع این مشکل استفاده از دندان مصنوعی تکی چسبی است. در این مقاله به معرفی بیشتر این روش و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

دندان مصنوعی تکی چسبی

چگونه دندان افتاده را جایگزین کنیم؟

اگر فقط یک دندان از دست داده‌اید، گزینه‌هایی برای پر کردن شکاف دارید. به عنوان مثال، می‌توانید یک پروتز دندان مصنوعی تکی چسبی یا پارسیل برای جایگزینی آن تهیه کنید.

پروتزها دندان‌های مصنوعی هستند که جایگزین دندان‌های طبیعی شما می‌شوند. برخی از افراد برای بسیاری از دندان‌های از دست رفته پروتز دریافت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر فقط نیاز به تعویض یک یا چند دندان دارند.

ایمپلنت دندان گزینه دیگر برای جایگزینی دندان از دست رفته است. در صورت امکان کاشت ایمپلنت همیشه بهترین انتخاب خواهد بود. اما به هر حال هر دو گزینه مزایا و معایبی دارند.

دندان مصنوعی تکی چسبی چیست؟

دندان تکی یا دندان مصنوعی تکه ای شامل جایگزینی دندان با بال‌های فلزی هستند که به پشت دندان یا دندان‌های مجاور چسبانده می‌شوند. این پروتزها در مقایسه با بریج‌های معمولی نیاز به آماده‌سازی کمتری دارند و یا از نظر زیبایی می‌توانند کارآمد باشند.

اما مشکل اصلی که مردم در مورد دندان مصنوعی تکی چسبی گزارش می‌کنند این است که گه‌گاه چسب از کار می‌افتد (مخصوصا اگر چیزی سختی را گاز بگیرید) و پایداری دندان از دست می‌رود. به این ترتیب، آن‌ها گاهی اوقات به عنوان جایگزین‌های موقت برای دندان‌ها استفاده می‌شوند، اما بعضی افراد نیز ممکن است به عنوان یک راه حل دائمی به آن نگاه کنند.

تفاوت دندان مصنوعی تکه ای و کامل

تفاوت دندان مصنوعی تکه ای و کامل چیست؟

پروتزهای مصنوعی را می‌توان برای جایگزینی هر موردی از یک دندان یا چند دندان (یک دندان مصنوعی جزئی) تا همه دندان‌ها (پروتز کامل) استفاده کرد. آن‌ها نسبتا سریع ساخته می‌شوند، مقرون به صرفه هستند، به جراحی کمی نیاز دارند یا اصلا نیازی به جراحی ندارند، و از نظر زیبایی اغلب می‌توانند به خوبی هر یک از گزینه‌های دیگر باشند. تعمیر یا تعویض آن‌ها نیز بسیار آسان است و می‌توان آنها را برای تمیز کردن بیرون آورد. بزرگ‌ترین تفاوت آن‌ها در همین است که یکه پروتز کامل تمام دندان‌ها را جایگزین می‌کند اما دندان مصنوعی تکه ای فقط بخشی از دندان‌ها را پوشش می‌دهد.

پزشک ممکن است برای پایداری بیشتر استفاده از چسب را به شما توصیه کند. در بعضی موارد دندان مصنوعی تکی چسبی باعث ایجاد مشکل در گفتار، راحتی و عملکرد شوند. برای بسیاری از افراد، یک جنبه روانشناختی نیز وجود دارد؛ آن‌ها ممکن است وقتی پروتزها را می‌پوشند که به راحتی بیرون می‌آیند، احساس کامل بودن دندان‌های خود را نداشته باشند. ما اغلب می‌شنویم که این می‌تواند بر اعتماد به نفس و عزت نفس تاثیر بگذارد.

مزایا و معایب دندان مصنوعی تکی چسبی

مانند هر چیز دیگری، استفاده از دندان مصنوعی برای جایگزینی یک دندان از دست رفته دارای مزایا و معایبی است. مهم است که با دندانپزشک خود در مورد بهترین گزینه صحبت کنید و مرتبا برای معاینه مراجعه کنید.

مزایای دندان مصنوعی تکی

مزایای پروتزهای تکی دندانی بسیار زیاد است. مهمترین  آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • این پروتزها نسبت به سایر روش‌ها مقرون به صرفه تر هستند. (آن‌ها فقط باید یک یا چند دندان را به جای دهان کامل جایگزین کنند.)
  • از آنجایی که این دندان‌ها می‌توانند متحرک باشند، مراقبت از دندان برای برخی افراد آسان تر است.
  • یک پروتز تک دندانی در مقایسه با پروتز کامل می‌تواند با دندان‌های اطراف ترکیب شود.

معایب دندان مصنوعی تکی

معایب پروتزهای تکه ای دندانی شامل موارد زیر است، اما به این موارد محدود نمی‌شود:

  • شما باید یک روال منظم برای سلامت دندان‌ها داشته باشید و مانند دندان‌های طبیعی اطراف خود، پروتزهای مصنوعی خود را تمیز کنید.
  • برخلاف ایمپلنت، پروتزهای جزئی باید توسط دندان‌های اطراف حمایت شوند.
  • در حالی که این پروتزها می‌توانند به خوبی با دندان‌های اطراف تناسب داشته باشند، اما ممکن است زیبایی بهینه‌ای را ارائه ندهند و نتوانند برای جویدن استفاده شوند.
  • در حالی که آن‌ها مقرون به صرفه تر هستند، ممکن است در دراز مدت مقرون به صرفه نباشند. (آن‌ها متحرک هستند و دائمی نیستند.)
  • پروتزهای تکی به دندان‌های اطراف سالم نیاز دارند تا راه حلی موثر و طولانی مدت باشند.
  • اگر نیاز به برداشتن دندان‌های بیشتری دارید، ممکن است در آینده به پروتز پارسیل بزرگتر نیاز داشته باشید.
مقایسه ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی تکه ای

مقایسه ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی تکی

در حالی که هر دو مشکل یکسانی را برطرف می‌کنند، یک ایمپلنت دندان و یک دندان مصنوعی تکی یکسان نیستند. برخلاف پروتز، ایمپلنت یک راه حل دائمی و ایده‌آل است که در استخوان فک شما پیچ می‌شود.

دندانپزشک با جراحی یک پایه تیتانیومی (ریشه دندان مصنوعی) را در استخوان فک، درست زیر لثه، آن را کاشت می‌کند. سپس استخوان روی آن رشد می‌کند و پیچ را در جای خود ثابت می‌گرداند. سپس در مراحل بعد یه پروتز روی این پیچ‌ها قرار می‌گیرد.

دندان مصنوعی تکه ای متفاوت است؛ زیرا به دندان‌های سالم باقی مانده می‌چسبد. آن‌ها پایه‌ای دارند که دندان مصنوعی را در جای خود نگه می‌دارد. در پشت بال‌ها و قلاب‌هایی دارند که لنگری را به دندان‌های مجاور می‌دهند تا در جای خود بمانند.

چسب دندان مصنوعی تکی چسبی

دندان‌های پروتز متحرک به طور کلی می‌توانند تا حدودی ناپایداری باشند. علت این امر می‌تواند عدم دقت در ساخت دقیق پروتز باشد که اندازه‌گیری و اصلاح به طور صحیح انجام نشده است. علت دیگر می‌تواند ساختار نامتوازن لثه‌ها و دندان‌های اطراف باشد. در طول زمان نیز ممکن است به دلیل تحلیل رفتن فک و لثه نیز این پروتزها ناپایدار شوند.

برای رفع این مشکل دندانپزشکان استفاده از چسب دندان را توصیه می‌کنند. چسب دندان می‌تواند بین چند ساعت تا چند روز دندان شما را در جای خود ثابت نگه دارد. این چسب‌ها معمولا به صورت خمیری استفاده می‌شوند.

قیمت دندان مصنوعی تکی

قیمت دندان‌های پروتزی بسته به مواد سازنده، برند دندان مصنوعی و تعداد دندان‌ها می‌تواند متفاوت باشد. همچنین مراجعه به دندانپزشک عمومی یا متخصص می‌تواند در هزینه شما تغییر ایجاد کند. به همین دلیل نمی‌توان قیمت مشخصی را برای آن تعیین کرد. اما به  طور کلی باید گفت که هزینه این دندان‌ها نسبت به ایمپلنت دندان بسیار پایین‌تر است.

جمع بندی

دندان‌های شما می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از دست بروند. ممکن است به دلیل پوسیدگی یا ضربه یک یا چند دندان خود را از دست بدهید و به فکر جای جایگزین کردن آن‌ها به روش‌های پزشکی باشید. در چنین موقعیتی چندین روش روبروی شما قرار دارد. بهترین و مطمئن‌ترین روش کاشت ایمپلنت است. ایمپلنت می‌تواند به عنوان یک دندان ثابت و طبیعی در دهان شما باشد و هیچ مشکلی در استفاده از آن نداشته باشید. اما اگر به هر دلیلی امکان کاشت ایمپلنت نداشتید می‌توانید از دندان مصنوعی تکی چسبی استفاده کنید. این دندان‌ها به صورت تکه ای هستند و جای خالی دندان را پر می‌کنند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

این دندان‌ها مانند ایمپلنت پایداری ندارند و ممکن است نتوانید به راحتی با آن بجوید. در چنین شرایطی دندانپزشک استفاده از چسب دندان را به شما پیشنهاد می‌کند تا دندان را در جای خود محکم کنید. چنانچه به راهنمایی بیشتری در زمینه دندان‌های مصنوعی نیاز دارید با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱- آیا دندان مصنوعی تکی نیاز به تمیز کردن دارند؟

بله این دندان‌ها را نیز باید از دهان خارج کرده و تمیز کنید. عدم رعایت بهداشت می‌تواند باعث رشد قارچ و باکتری زیر آن‌ها شود.

۲- آیا دندان‌های تکه‌ای برای دندان‌های جلو مناسب هستند؟

این دندان‌ها برای ترمیم ظاهر دندان‌های جلو مناسب هستند. اما ممکن است که به اندازه کافی برای جویدن مناسب نباشند.

۳- ساخت دندان مصنوعی تکی چقدر طول می‌کشد؟

معمولا زمان طولانی نخواهد داشت. طی دو یا سه جلسه فرایند تکمیل می‌شود.