مقایسه ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت سنتی می‌تواند روش درمان بهتر و مناسب‌تر را مشخص نماید. برای آسان‌تر کردن کار کافی است نگاهی به جدول زیر بیندازید که شامل مقایسه ایمپلنت دیجیتال و سنتی از نظر ویژگی‌های مختلف است.

ویژگیایمپلنت دیجیتالایمپلنت سنتی
نیاز به اسکن سه بعدی از فک و دندان‌هابلهخیر
استفاده از فناوری‌های کامپیوتریبلهخیر
نیاز به راهنمای جراحیبلهخیر
مقدار برش لثهکم زیاد
نیاز به بخیه شدن لثهخیربله
زخم، درد و خونریزیکمزیاد
زمان جراحیکوتاه (حداکثر ۳۰ دقیقه)طولانی
روند بهبودیکوتاهطولانی
میزان رضایت بیمارانبسیار بالامتوسط – بالا
مقدار خطاهای انسانیتقریبا صفرزیاد
هزینهبالامتوسط
نیاز به تجهیزات پیشرفتهبلهخیر
کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

ایمپلنت دیجیتال چیست

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

ایمپلنت دیجیتال، روش نوین کاشت ایمپلنت دندان است که در آن از تصویربرداری سه بعدی و شبیه سازی کامپیوتری برای بررسی موقعیت استخوان و عصب فک و همچنین طراحی و ساخت ایمپلنت و راهنمای جراحی استفاده می‌شود. از آنجایی که جراحی ایمپلنت دیجیتال توسط سرجیکال گاید (راهنمای جراحی) صورت می‌گیرد، موقعیت و زاویه دقیق قرارگیری پایه ایمپلنت کاملا مشخص است. بنابراین جراحی برای کاشت پایه ایمپلنت با حداقل تهاجم و خونریزی همراه خواهد بود، در کمتر از ۳۰ دقیق به پایان می رسد و نیازی به بخیه ندارد.

فرایند ایمپلنت دیجیتال به صورت خلاصه شامل مراحل زیر است:

  • مشاوره و ارزیابی اولیه
  • جمع‌آوری داده‌های بیمار از طریق اسکن سه‌بعدی فک (CBCT) و اسکن یا قالب‌گیری از فک بیمار 
  • برنامه‌ریزی و طراحی ایمپلنت دیجیتال از طریق مدل‌سازی کامپیوتری 
  • ساخت به کمک کامپیوتر 
  • کاشت فیکسچر ایمپلنت دیجیتال 
  • اتصال اباتمنت و روکش ایمپلنت دیجیتال
ایمپلنت سنتی

ایمپلنت سنتی چیست؟

در کاشت ایمپلنت به روش سنتی، تعیین محل کاشت پایه ایمپلنت به صورت چشمی و حدودی انجام خواهد شد. در ایمپلنت معمولی، قالب گیری به روش سنتی و با گچ انجام می‌شود که می‌تواند با خطا همراه باشد. برای جراحی ایمپلنت سنتی نیز لثه به صورت طولی و عمیق برش زده می‌شود و بنابراین به بخیه نیاز دارد.

فرایند ایمپلنت سنتی به صورت خلاصه شامل موارد زیر است:

  • مشاوره، ارزیابی اولیه و مشاهده عکس دندان
  • پیوند استخوان در صورت لزوم
  • جراحی پایه ایمپلنت
  • قرار دادن اباتمنت و روکش موقت پس از ریکاوری
  • قالبگیری ایمپلنت
  • نصب روکش دائمی

مقایسه ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی

ایمپلنت دیجیتال و سنتی از چندین نظر با هم تفاوت دارند. در ادامه به مقایسه ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت سنتی می‌پردازیم.

نیاز به اسکن سه بعدی از فک و دندان‌ها

در ایمپلنت دیجیتالی لازم است در همان ابتدای کار یک اسکن سه بعدی از فک و دندان‌های بیمار انجام شود اما در ایمپلنت سنتی عکسبردرای با اشعه ایکس انجام خواهد شد.

استفاده از فناوری‌های کامپیوتری

مراحل ایمپلنت دیجیتال با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری انجام می‌شود. اما در ایمپلنت سنتی، دندانپزشک مراحل کار را به صورت چشمی و حدودی و بر اساس تجربه انجام می‌دهد. در واقع استفاده از فناوری‌های کامپیوتری، مهم‌ترین تفاوت ایمپلنت دیجیتال و سنتی است.

نیاز به راهنمای جراحی یا سرجیکال گاید

جراحی ایمپلنت دیجیتال با استفاده از سرجیکال گاید انجام می‌شود. راهنمای جراحی روی لثه بیمار قرار می‌گیرد و موقعیت دقیق و زاویه کاشت پایه ایمپلنت را مشخص می‌کند. با این حال جراحی ایمپلنت سنتی بدون راهنمای جراحی و به صورت چشمی و حدودی انجام می‌شود.

مقدار برش لثه

مقدار برش لثه در جراحی ایمپلنت سنتی به مراتب بیشتر از ایمپلنت دیجیتال است. در ایمپلنت سنتی، یک برش عمیق و طولی در لثه ایجاد می‌شود تا دندانپزشک بتواند محل مناسب کاشت ایمپلنت را مشخص کند. اما در ایمپلنت دیجیتال از آنجایی که محل دقیق کاشت ایمپلنت توسط سرجیکال گاید مشخص شده است، جراحی ایمپلنت دیجیتال فقط از طریق ایجاد یک سوراخ یا پانچ صورت می‌گیرد.

نیاز به بخیه شدن لثه

جراحی ایمپلنت دیجیتال نیازی به بخیه ندارد زیرا محل جراحی فقط یک سوراخ کوچک است اما در ایمپلنت سنتی لثه شکافته می‌شود و بنابراین لازم است محل جراحی بخیه شود.

زخم، درد و خون‌ریزی کمتر

وسعت زخم و میزان درد و خون‌ریزی در ایمپلنت دیجیتالی بسیار کمتر از ایمپلنت سنتی است. زیرا ایمپلنت دیجیتال روش کم تهاجمی‌تری محسوب می‌شود.

زمان جراحی کوتاه‌تر

زمان جراحی ایمپلنت دیجیتال بسیار کوتاه‌تر از ایملپنت سنتی است و کمتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

روند بهبودی کوتاه‌تر

فرایند بهبودی در ایمپلنت دیجیتال کوتاه‌تر از ایمپلنت سنتی خواهد بود و بیماران سریع‌تر می‌توانند روند عادی زندگی خود را از سر بگیرند.

میزان رضایت بیماران

میزان رضایت بیماران از نتایج ایملپنت دیجیتال، بسیار بیشتر از ایملپنت سنتی است. زیرا ایمپلنت دیجیتال با شبیه سازی کامپیوتری از عکس‌های سه بعدی دهان بیمار انجام می‌شود. این بدان معناست که ایمپلنت دیجیتال از نظر کارایی، راحتی، زاویه قرارگیری و هماهنگی با سایر دندان‌های بیمار شخصی‌سازی شده است و با نیازها و انتظارات بیمار کاملا مطابقت دارد.

مقدار خطاهای انسانی

احتمال بروز خطاهای انسانی در ایمپلنت سنتی بسیار بالاتر از ایمپلنت دیجیتال است. می‌توان گفت که خطاهای انسانی در ایمپلنت دیجیتال تقریبا به صفر می‌رسد. زیرا نرم افزارهای مورد استفاده در طراحی و ساخت ایملنت دیجیتال مطابق با استانداردهای مشخصی عمل می‌کنند. در حالیکه در ایمپلنت سنتی، احتمال بروز خطاهای انسانی در تمامی مراحل (از قالبگیری گرفته تا جراحی کاشت ایمپلنت) وجود دارد.

مزایای ایمپلنت دیجیتال به نسبت روش سنتی 

مطمئنا پس از مقایسه ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت سنتی متوجه شده‌اید که ایمپلنت دیجیتال مزایای بسیاری نسبت به نوع سنتی دارد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند.

دقت بالا

ایمپلنت دیجیتال، روش دقیق‌تری نسبت به ایمپلنت سنتی است زیرا در ایملپنت دیجیتال، تمام استانداردها توسط فناوری‌های کامپیوتری رعایت می‌شود و برخلاف ایمپلنت سنتی، هیچ یک از مراحل صرفا با تکیه بر قدرت چشمی دندانپزشک انجام نخواهد شد.

کاهش زمان جراحی

کوتاه‌تر بودن زمان جراحی ایملپنت دیجیتال، یکی دیگر از مزایای قابل توجه این روش است که باعث صرفه جویی در زمان پزشک و همچنین بیمار خواهد شد.

راحتی بیشتر برای بیمار

روند درمان سریع‌تر، جراحی کم تهاجمی و بدون نیاز به بخیه و همچنین هماهنگی کامل ایمپلنت دیجیتالی با دهان و فک بیمار باعث راحتی بیشتر او در طی پروسه درمان و پس از دریافت ایمپلنت خواهد شد.

معایب ایمپلنت دیجیتال

علی رغم مزایای قابل توجه ایمپلنت دیجیتال، این روش می‌تواند معایبی نیز داشته باشد؛ از جمله: 

  • هزینه بالا: هزینه دریافت ایمپلنت دیجیتال بالاتر از روش سنتی است و به همین خاطر ممکن است برای برخی از افراد مقرون بصرفه نباشد.
  • نیاز به تجهیزات پیشرفته: ایمپلنت دیجیتالی به ابزار و تجهیزات پیشرفته‌ای نیاز دارد که ممکن است در بسیاری از کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی در دسترس نباشد. همچنین انجام ایمپلنت به صورت دیجیتال به تکنسین آموزش دیده و تجربه بالای دندانپزشک نیاز دارد.

تجهیزات مورد نیاز برای ایمپلنت دیجیتال

مهم‌ترین تجهیزات پیشرفته‌ای که برای انجام ایملپنت دیجیتال مورد نیاز است، شامل موارد زیر هستند:

  • اسکنرهای سه ‌بعدی: اسکنر سه بعدی، دستگاهی است که برای ایجاد یک مدل سه بعدی از دندان‌ها و ساختار فک بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
  • نرم افزارهای طراحی ایمپلنت: این نرم افزارها با دریافت نتایج حاصل از اسکن سه بعدی دهان می‌توانند طراحی ایمپلنت و سرجیکال گاید را انجام دهند.
  • پرینترهای سه بعدی: پرینترهای سه بعدی برای پرینت استخوان فک و ساخت سرجیکال گاید به کار می‌روند.

فرایند و مراحل ایملپنت دیجیتال

دندانپزشک پس از ارزیابی وضعیت دهان و فک بیمار و اطمینان از اینکه ایمپلنت دیجیتال برای او مناسب است، مراحل زیر را دنبال خواهد کرد. 

جمع آوری داده‌ها

در ابتدا از طریق اسکن سه بعدی فک بیمار (CBCT)، تصاویری دیجیتالی و سه بعدی از ساختار دهان بیمار گرفته می‌شود. این اسکن، اطلاعات دقیقی در مورد قطر، طول استخوان، نحوه قرارگیری دندان‌ها، ساختار فک و … در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد. همچنین دندانپزشک اسکن داخل دهانی یا قالب گیری از فک بیمار را نیز انجام می‌دهد.

برنامه ریزی و طراحی ایمپلنت

داده‌های بدست آمده از روش‌های فوق به نرم افزار کامپیوتری مخصوص ارسال شده و از طریق مدل سازی کامپیوتری، برنامه ریزی و طراحی ایمپلنت و سرجیکال گاید انجام می‌شود. 

ساخت به کمک کامپیوتر

طراحی انجام شده توسط نرم افزارهای کامپیوتری با استفاده از پرینتر سه بعدی، پرینت و ساخته می‌شود. سرجیکال گاید در اختیار دندانپزشک قرار می‌گیرد تا در جراحی ایمپلنت دیجیتال از آن استفاده کند.

پرداخت اقساطی با سریتا

برای شروع مشاوره رایگان شماره خود را وارد کنید، مشاورین سریتا با شما تماس می‌گیرند.

هزینه ایمپلنت دیجیتال در مقایسه با ایمپلنت سنتی

هزینه انجام ایمپلنت، متداول‌ترین سوال مراجعین است و همانطور که می‌دانید نوع ایمپلنت (دیجیتال یا سنتی) مشخص می‌کند که هزینه حدودی درمان شما چقدر خواهد بود.

عوامل تأثیرگذار بر هزینه: هزینه ایمپلنت دندان تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد و به همین خاطر نمی‌توان مقدار ثابتی را برای آن مشخص کرد. مهم‌ترین فاکتورهایی که بر هزینه ایمپلنت دندان تأثیر می‌گذارند، عبارتند از نوع ایمپلنت (دیجیتالی یا سنتی)، تجربه و مهارت دندانپزشک، محل کلینیک یا مطب دندانپزشکی، تعداد واحدهای دندانی، برند ایمپلنت، جنس و متریال ایمپلنت، نوع جراحی ایمپلنت، نیاز یا عدم نیاز به درمان‌های اضافی مانند کشیدن دندان و پیوند استخوان، امکانات مرکز درمانی و …

مقایسه هزینه‌ها: دریافت ایمپلنت دیجیتال نسبت به ایمپلنت سنتی، هزینه بالاتری خواهد داشت. علت بالاتر بودن هزینه ایمپلنت دیجیتال، استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و تجهیزات پیشرفته در این روش است.

موارد استفاده و محدودیت‌های ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتال می‌تواند یک جایگزین ایده آل برای روش ایمپلنت سنتی باشد. با این حال کاربردهای خاص خود را دارد و ممکن است برای برخی بیماران مناسب نباشد.

کاربردهای متداول 

به طور کلی ایمپلنت دندان دیجیتال در مواردی به کار می‌رود که علاوه بر دارا بودن فاکتورهای لازم برای دریافت ایمپلنت، بیمار در یکی از شرایط زیر باشد:

  • ترس و استرس زیادی نسبت به جراحی داشته باشد.
  • به دنبال یک روش سریع و کم تهاجمی برای ایمپلنت دندان باشد.
  • به دیابت کنترل شده مبتلا باشد.
  • به دلیل شرایط پزشکی نظیر فشار خون بالا از جراحی منع شده باشد.
  • استخوان فک کوتاهی داشته باشد.
  • مدت زیادی طول می‌کشد که زخم‌ها و جراحات او التیام یابد.

محدودیت‌ها و شرایطی که ایمپلنت دیجیتال مناسب نیست

در صورت دارا بودن شرایط زیر، دریافت ایمپلنت دیجیتال توصیه نمی‌شود:

  • افرادی که از الکل استفاده می‌کنند.
  • بیمارانی که سابقه شیمی درمانی دارند.
  • افرادی که دارای عفونت لثه یا بیماری لثه درمان نشده هستند.
  • کسانی که سابقه مصرف طولانی مدت دخانیات دارند.
  • بیماران مبتلا به پوکی استخوان
  • افرادی که داروهای حاوی مشتقات بیس فسفونات مصرف می‌کنند.
  • خانم‌های باردار
  • افراد زیر ۱۸ سال
  • افراد مبتلا به دیابت شدید و کنترل نشده
  • کسانی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی‌کنند.

سوالات متداول

در ادامه به مرور چند سوال پرتکرار پیرامون مقایسه ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت سنتی می‌پردازیم.

آیا ایمپلنت دیجیتال بهتر از ایمپلنت سنتی است؟

اگر شرایط لازم برای دریافت ایمپلنت دیجیتالی را دارید، این روش دقیق‌تر و بهتر از ایمپلنت سنتی خواهد بود.

ایمپلنت دیجیتال برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که سلامت عمومی مطلوبی دارند و می‌توانند بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند اما از جراحی می‌ترسند یا به دلیل فشار خون بالا یا مشکلات خونریزی نمی‌توانند جراحی انجام دهند، از روش ایملپنت دیجیتال سود خواهند برد.

چرا ایمپلنت دیجیتال گران‌تر است؟

ایمپلنت دیجیتال به علت مدل‌سازی ایمپلنت توسط نرم افزارهای کامپیوتری، استفاده از تجهیزات پیشرفته، سرعت بالای طراحی و تحویل ایمپلنت و همچنین محدود بودن تعداد مراکز دندانپزشکی مجهز به تکنولوژی ایمپلنت دیجیتال گران‌تر از ایمپلنت دندان معمولی است.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

نتیجه گیری و سخن پایانی

در بخش‌های فوق به مقایسه ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت سنتی پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید، ایمپلنت دیجیتال سریع‌تر، دقیق‌تر، کم تهاجمی و البته گران‌تر است. در مقابل دریافت ایمپلنت دندان سنتی مدت بیشتری طول می‌کشد، درد و خونریزی آن بیشتر است و می‌تواند با خطای انسانی همراه باشد؛ با این حال قیمت مناسب‌تری نسبت به ایمپلنت دیجیتال دارد. 

با وجود مزایای قابل توجه ایمپلنت دیجیتال و تفاوت ایمپلنت دیجیتال و سنتی، گزینه مناسب برای شما به اولویت‌های فردی، میزان بودجه، وضعیت سلامتی و تشخیص دندانپزشک‌تان بستگی دارد. در اغلب موارد اگر بحث محدودیت بودجه و دسترسی به مراکز دندانپزشکی مجهز به فناوری دیجیتال مطرح نباشد، ایمپلنت دیجیتال گزینه ایده آل‌تری برای شما خواهد بود.