منظور از جراحی ایمپلنت، روش‎های مختلف ایمپلنت یا کاشت دندان است. در واقع ایمپلنت‌های دندانی ریشه‌های مصنوعی دندانی هستند که برای حمایت از دندان‌ها یا بریج‌های جایگزین در استخوان فک قرار می‌گیرند.  برای بسیاری از افراد، جراحی ایمپلنت دندان مناسب‌ترین گزینه برای دندان‌های از دست رفته است. جراحی ایمپلنت دندان باعث افزایش و بازیابی عملکرد طبیعی دهان و دندان شده و در عین حال عوارض و مشکلات رایج سایر روش‌های ترمیمی را هم ندارد. 

ایمپلنت‌ها عمدتاً از موادی مانند تیتانیوم ساخته شده و با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرند. هنگامی که ایمپلنت در استخوان فک بیمار قرار می گیرد، به مرور زمان با استخوان ترکیب شده و پایه‌ای پایدار و بادوام برای دندان‌های جایگزین ایجاد می‌کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع جراحی ایمپلنت دندان آشنا شوید

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش پرداخت

جراحی ایمپلنت در سال‌های اخیر به شدت تکامل پیدا کرده و حالا روش‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. از جمله:

  • جراحی ایمپلنت به روش سنتی
  • جراحی ایمپلنت به روش پانچ
  • جراحی ایمپلنت به روش فوری
  • جراحی ایمپلنت به روش دیجیتال

هرکدام از این روش‌ها یا بهتر بگوییم تکنیک‌ها مزایا و معایب خاص و نیز کارکرد متفاوتی دارند. بنابراین قبل از اقدام به کاشت دندان با ایمپلنت بهتر است درباره انواع ایمپلنت‌های دندانی موجود و تکنیک‌های فعلی ایمپلنت مورد استفاده بیشتر بدانید. در ادامه انواع جراحی ایمپلنت را بررسی خواهیم کرد.

جراحی ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت به روش سنتی

جراحی ایمپلنت به روش سنتی معمولاً با یک ایمپلنت اندوستئال که از سه قسمت ساخته شده است شروع می‌شود. خود ایمپلنت شبیه یک پیچ کوچک به نظر می‌رسد که به عنوان ریشه دندان مصنوعی عمل می‌کند. این قسمت در حین جراحی در فک جاسازی می‌شود. در این روش ابتدا از دندان شما اسکن CBCT گرفته می‌شود و بدین ترتیب جراح اطلاعات مورد نیاز برای ایمپلنت سنتی مانند محل قرارگیری عصب فک نسبت به سطح استخوان، طول و عرض استخوان فک، تراکم استخوان و غیره را به دست می‌آورد. دندانپزشک این اطلاعات را در جهت تعیین و انتخاب نوع ایمپلنت و طول و قطر آن به کار می‌گیرد.  پس از قرارگیری پیچ ایمپلنت در استخوان فک، جراح برش روی لثه را بخیه می‌زند. حدوداً ۳ تا ۶ ماه بعد و هنگامی که ایمپلنت به خوبی با استخوان فک شما پیوند خورد، مراحل قالب گیری پروتز آغاز می‌شود.

Dental Implants : types, surgery procedure, and cost

جراحی ایمپلنت به روش پانچ

در جراحی ایمپلنت به روش پانچ برعکس ایمپلنت به روش سنتی، جراح یا دندانپزشک برشی روی لثه ایجاد نمی‌کند. مراحل کار نیز به این صورت است که جراح بدون ایجاد هیچ برشی تنها به اندازه طول و قطر ایمپلنت، حفره‌ای در استخوان فک بیمار ایجاد کرده و پیچی به نام Cover Screw  را داخل آن قرار می‌دهد. بعد از گذشت ۳ ماه نیز این پیچ به خوبی در استخوان فک جا گرفته و قالبگیری برای ساخت روکش انجام می‌گیرد. بنابراین این روش نسبت به روش سنتی، تورم و درد کمتری دارد و دوران نقاهت آن نیز کوتاه‌تر است. در این روش ایمپلنت دندان، زمان کاشت بسیار کوتاه‌تر است و جلسه درمان حدود یک ساعت طول می‌کشد. بنابراین این روش ایمپلنت برای کسانی مناسب است که می‌خواهند بدون خونریزی و درد کاشت دندان خود را انجام دهند و همچنین زمان کمی برای گذراندن دوران نقاهت دارند. 

جراحی ایمپلنت فوری

جراحی ایمپلنت به روش فوری

در جراحی ایمپلنت به روش فوری، ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان در محل خود قرار می‌گیرد. این روش نیاز به برنامه ریزی و ارزیابی دقیق دارد تا اطمینان حاصل شود که تراکم استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت وجود دارد. اگر تراکم استخوان کافی وجود نداشته باشد، ممکن است قبل از کاشت ایمپلنت، پیوند استخوان ضروری باشد. کاشت ایمپلنت فوری می‌تواند زمان کلی درمان را کاهش داده و لثه و بافت استخوان طبیعی بیمار را حفظ کند.

نمونه بعد از جراحی ایمپلنت دندان در سریتا

جراحی ایمپلنت به روش دیجیتال

جراحی ایمپلنت به روش دیجیتال، تکنیکی پیشرفته در دندانپزشکی مدرن محسوب شده و دنیای ایمپلنت دندان را متحول کرده است. در این روش جراحی ایمپلنت، از ابزارهای دیجیتالی و طراحی کامپیوتری برای افزایش دقت و اثربخشی فرآیند کاشت استفاده می‌شود.

این فرآیند با اسکن دقیق دندان و دهان بیمار با استفاده از فناوری تصویربرداری دیجیتال آغاز و تصویری سه بعدی تولید می‌شود. سپس از این تصویر برای ایجاد یک مدل مجازی سفارشی از ایمپلنت دندان استفاده می‌شود. از مزایای این روش می توان به اندازه گیری دقیق و توانایی طراحی ایمپلنت به گونه‌ای که کاملا متناسب با آناتومی دهان بیمار باشد، اشاره کرد. یکی دیگر از مزایای ایمپلنت به روش دیجیتال این است که به دندانپزشکان اجازه می‌دهد تا قبل از جراحی واقعی، شکل نهایی ایمپلنت را به صورت دیجیتالی شبیه سازی کنند. این امر آن‌ها را قادر می‌سازد تا جنبه های زیبایی شناختی و عملکردی ایمپلنت را قبل از قرار دادن فیزیکی آن ارزیابی کنند.

کدام روش جراحی ایمپلنت بهتر است؟

روش‌های مختلفی برای جراحی ایمپلنت دندان وجود دارد که ما پیشتر آن‌ها را بررسی کردیم. هر دو روش مزایای خود را دارد و انتخاب هر کدام نیز در نهایت به نیازها و شرایط خاص بیمار بستگی دارد. اما اگر بخواهیم بهترین روش جراحی ایمپلنت را به شما معرفی کنیم، باید به ترکیب ایمپلنت به روش دیجیتال و پانچ و فوری با هم اشاره کنیم. 

در واقع این ترکیب یک ترکیب برنده برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته بیمار است به شرطی که بیمار شرایط لازم را داشته باشد. دقت بالای جراحی ایمپلنت به روش دیجیتال، در کنار کوتاه بودن دوران نقاهت و بهبودی ایمپلنت به روش پانچ و همچنین کیفیت بالاتر ایمپلنت دندان فوری باعث شده تا با ترکیب این سه روش ایمپلنت دندان، به بهترین نتیجه در ایمپلنت دندان برسیم. کیفیت، دقت، مدت زمان درمان کوتاه تر و نتیجه نهایی بهتر همان چیزی است که از ترکیب سه روش ایمپلنت دیجیتال، ایمپلنت فوری و ایمپلنت پانچ به دست می‌آید. 

البته لازم به ذکر است که تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روش بهتر است به عوامل فردی بیمار مانند تراکم استخوان، سلامت دهان و نیازها و خواسته‌ها و انتظارات او نیز بستگی دارد. بنابراین بهتر است با یک دندانپزشک حاذق و باتجربه مشورت کنید تا با ارزیابی وضعیت و شرایط شما، بهترین توصیه را برای انتخاب بین روش‌های مختلف ایمپلنت دندان ارائه دهد.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش پرداخت

در آخر

تکنیک‌های مورد استفاده برای کاشت ایمپلنت دندان در تعیین شانس موفقیت این روش مهم هستند. در این مطلب در مورد انواع جراحی ایمپلنت مانند ایمپلنت دیجیتال، ایمپلنت فوری، ایمپلنت به روش سنتی و ایمپلنت پانچ صحبت کردیم و در آخر بهترین روش جراحی ایمپلنت را پیشنهاد دادیم. اگر شما نیز تجربه یا نظری در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بیایید به چند سوال پر تکرار در مورد ایمپلنت های دندان نگاهی بیندازیم.

۱. آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

کشیدن دندان و برشی که در برخی روش‌های ایمپلنت دندان روی لثه ایجاد می‌شود، باعث ایجاد تورم و درد در بیمار می‌شود. با این وجود این درد طبیعی و موقتی است و غیر قابل تحمل هم نیست. اما افرادی که آستانه درد پایینی دارند می‌توانند روش‌هایی که درد بسیار کمتری دارد مانند (ایمپلنت به روش پانچ) را انتخاب کنند.

۲. آیا خود فرد می‌تواند روش جراحی ایمپلنت را انتخاب کند؟ 

هم بله هم خیر! در ابتدا خیر، اما بعد از معاینه، پزشک روش‌های ممکن را پیشنهاد می‌کند و فرد می‌تواند بین این روش‌ها، تصمیم بگیرد. با این وجود انتخاب بین روش‌های مختلف ایمپلنت با توجه به شرایط دندان و دهان بیمار مانند میزان تراکم استخوان و یا آناتومی دهان و دندان بیمار نیز صورت می‌گیرد.

۳. آیا هزینه جراحی ایمپلنت به روش دیجیتال، پانچ یا فوری، از روش معمول گرانتر است؟ 

خیر، در کلینیک سریتا تمامی روش‌ها قیمت یکسان دارند، برای کلینیک سریتا کیفیت و رضایت مشتری اولویت اصلی است.

۴. آیا جراحی ایمپلنت با سدیشن یا بیهوشی هم انجام می‌شود؟ 

بله، سدیشن یا دندانپزشکی در خواب (بیهوشی) از تکنیک‌های است که در جراحی ایمپلنت کاربرد دارد و با توجه به شرایط بیمار می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

۵. ایمپلنت چقدر ماندگاری دارد؟

میران ماندگاری و دوام ایمپلنت‌ها به میزان مراقبت شما بستگی دارد و برخی از آن‌ها تا آخر عمر هم باقی می‌مانند. اما به طور معمول عمر مفید ایمپلنت دندان ۱۰ تا ۱۵ سال است.

۶. چگونه از ایمپلنت دندانم مراقبت کنم؟

بعد از جراحی ایمپلنت دندانپزشک دستورالعمل‌های بعد از ایمپلنت را به شما گوشزد می‌کند اما مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از ایمپلنت شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، شستشو با دهانشویه و مراجعه منظم به دندانپزشک است.

۷. آیا می‌توانم بعد از ایمپلنت دندان به طور معمول غذا بخورم؟

البته! یکی از مزایای اصلی کاشت ایمپلنت دندان، توانایی خوردن و جویدن غذاهایی است که بیشتر از همه از آن لذت می‌برید. البته به شما توصیه می‌کنیم برای چند روز یا حتی هفته یک رژیم غذایی نرم داشته باشید. 

حرف آخر

کاشت دندان روز به روز رایج تر می شود و تا به امروز میلیون ها نفر در سراسر جهان آن را انجام داده اند. چه دندان جلویی تان را از دست داده باشید یا یک دندان آسیاب در پشت دهان، کاشت ایمپلنت دندان راه حلی است که بسیاری انتخاب کرده اند و از آن راضی هستند. با این حال صرف نظر از رایج بودن جراحی ایمپلنت اگر به فکر کاشت ایمپلنت دندان هستید، بهتر است با فرایند کلی و مراحل این پروسه آشنا شوید تا آرامش بیشتری داشته باشید. ممکن است هنوز ندانید پیوند استخوان یا اباتمنت چیست، اما در این مقاله به آنچه در روش معمول ایمپلنت دندانی شما اتفاق می ‌افتد و اقدامات قبل و بعد آن پرداخته ایم.