آیا فکر ترمیم کردن دندان‌‌هایتان باعث می‌شود تمام بدنتان از ترس بلرزد؟ آیا ترجیح می‌دهید عذاب دندان درد را تحمل کنید تا اینکه پا در مطب دندانپزشکی بگذارید؟ خب شما تنها نیستید. بسیاری از مردم آنقدر از رفتن به دندانپزشکی هراس دارند که ترجیح می‌دهند هیچ درمانی انجام ندهند. برای افرادی که از دندانپزشکی مانند طاعون اجتناب می‌کنند، سدیشن یا دندانپزشکی در خواب ممکن است مقدار زیادی از اضطراب آن‌ها را از بین ببرد. سدیشن می‌تواند برای کلیه امور دندانپزشکی، از روش‌های تهاجمی گرفته تا تمیز کردن ساده دندان‌ها بکار رود. در مطلب امروز هر آنچه لازم است درباره دندانپزشکی در بیهوشی، مراحل انجام، مزایا و معایب آن بدانید، گردآوری شده است. امیدواریم مطالعه مقاله امروز برای شما مفید واقع شود.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی سریتا

دریافت مشاوره رایگان تنها با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سدیشن یا دندانپزشکی در خواب چیست؟

سدیشن یا دندانپزشکی در خواب چیست؟

دندانپزشکی با سدیشن از دارو برای کمک به بیماران در حین انجام اقدامات دندانپزشکی استفاده می‌کند. گاهی اوقات به آن «دندانپزشکی در خواب» نیز گفته می‌شود، اگرچه این عنوان کاملاً دقیق نیست زیرا بیماران معمولاً بیدار هستند مگر آنکه تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرند. دندانپزشکی سدیشن به شما کمک می‌کند تا در طول عمل‌های دندانپزشکی احساس آرامش، ریلکسی و آسودگی داشته باشید. سطح آرامبخشی در اغلب موارد خفیف تا متوسط است، بنابراین شما هنوز از نظر فنی بیدار هستید اما احساس آسودگی خاطر می‌‌کنید. گاهی اوقات به آن دندانپزشکی آرام بخش آگاهانه یا «خواب گرگ و میش» نیز می‌گویند زیرا باعث ایجاد حالت فراموشی کوتاه مدت می‌شود که در آن شما بدون از دست دادن هوشیاری، عدم حساسیت به درد را تجربه می‌کنید.

انواع سدیشن دندانپزشکی

انواع سدیشن در دندانپزشکی

سدیشن در سطوح مختلفی انجام می‌شود که به شدت ترس فرد بستگی دارد. سطوح آرام بخشی مورد استفاده عبارتند از:

  • سدیشن حداقل: شما بیدار هستید اما احساس آرامش می‌کنید.
  • سدیشن متوسط: ممکن است هنگام صحبت کردن، کلمات خود را نامفهوم بیان کنید و بخش زیادی از مراحل درمان را به خاطر نیاورید.
  • سدیشن عمیق: شما در لبه هوشیاری هستید (آگاه نیستید) اما هنوز به خواب نرفته‌اید.
  • بیهوشی عمومی: شما کاملا بیهوش و ناآگاه هستید.
انواع داروهای سدیشن در دندانپزشکی

انواع داروهای سدیشن

سدیشن در دندانپزشکی به روش‌های مختلف و با استفاده از داروهای متنوعی انجام می‌شود که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.

  • سدیشن حداقل استنشاقی: شما از طریق ماسکی که روی بینی تان قرار می‌گیرد، اکسید نیتروژن (که به گاز خنده معروف است) ترکیب شده با اکسیژن را تنفس می‌کنید. این گاز به آرامش شما کمک می‌کند. دندانپزشک می‌تواند میزان آرام بخشی دریافتی شما را کنترل کند و اثر گاز به سرعت از بین می‌رود. این، تنها شکل سدیشن است که ممکن است بعد از آن بتوانید خودتان تا خانه رانندگی کنید.
  • سدیشن خوراکی: بسته به دوز کل داده شده، سدیشن خوراکی می‌تواند از حداقل تا متوسط متغیر باشد. برای حداقل آرامبخشی، شما یک قرص مصرف می‌کنید. به طور معمول، قرص داده شده هالسیون است که از خانواده دارویی والیوم می‌باشد و معمولاً حدود یک ساعت قبل از پروسه درمان مصرف می‌شود. این قرص شما را خواب ‌آلود می‌‌کند، اگرچه هنوز بیدار خواهید بود. برای ایجاد آرامبخشی متوسط، دوز بالاتری از قرص به شما داده می‌شود. برخی از افراد در اثر سدیشن متوسط خوراکی به اندازه‌ای گیج و منگ می‌شوند که در طول عمل واقعاً به خواب می‌روند. اگرچه معمولاً می‌توان آن‌ها را با یک تکان ملایم بیدار کرد.
  • سدیشن متوسط وریدی: شما داروی آرام بخش را از طریق سرم یا تزریق وریدی دریافت می‌کنید، بنابراین سریع‌تر عمل می‌کند. این روش به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا سطح آرام بخشی را به طور مداوم تنظیم کند.
  • سدیشن عمیق و بیهوشی عمومی: در این نوع آرام بخشی داروهایی دریافت خواهید کرد که شما را تقریباً بیهوش یا کاملاً بیهوش می‌کند. این بدان معناست که شما در طول درمان در یک خواب عمیق خواهید بود. در حالی که تحت بیهوشی عمومی هستید، تا زمانی که اثرات بیهوشی از بین نرود یا با دارو بی اثر نشود، نمی‌توانید به راحتی بیدار شوید.

صرف نظر از نوع آرامبخشی که دریافت می‌کنید، معمولاً به یک بی حس کننده موضعی (داروی بی حس کننده در محلی که دندانپزشک در دهان کار می‌کند) برای تسکین درد در صورت ایجاد هر گونه ناراحتی نیاز دارید.

دلایل استفاده از سدیشن

دلایل استفاده از سدیشن در دندانپزشکی

اضطراب و هراس از دندانپزشکی یک پدیده شایع است و می‌تواند به دلیل تجربه بد یا دردناک گذشته با دندانپزشک ایجاد شود. برخی از افراد نیز از مراجعه به دندانپزشک اجتناب می‌‌کنند زیرا به سختی می‌توانند ثابت بنشینند یا رفلکس شدیدی دارند که می‌تواند درمان را غیرقابل تحمل کند. این مسئله می‌تواند سلامت دندان‌های شما را به خطر بیاندازد و بر سلامت کلی شما نیز تأثیر منفی بگذارد. یکی از راه‌هایی که می‌توانید به تجربه دلپذیری از دندانپزشکی دست پیدا کنید، استفاده از سدیشن در ویزیت بعدی‌تان است.

 در زیر چند دلیل ارائه می‌دهیم که چرا باید دندانپزشکی در خواب را در نظر بگیرید.

  • ترس از رفتن به دندانپزشکی: شایع‌ترین دلیلی که بیماران سدیشن در دندانپزشکی را انتخاب می‌کنند، ترس یا اضطراب شدید از مراجعه به دندانپزشک است. دندانپزشکی آرام بخش بیمار را کاملا آرام کرده و حواس او را پرت می‌کند. این روش یک احساس شادی و آرامش و یک احساس کلی خوب را برای بیمار فراهم می‌کند. بیمار در حین عمل هیچ گونه دردی احساس نمی‌کند و عمل را به خاطر نمی‌آورد.
  • باعث می شود زمان به سرعت بگذرد: مهم نیست که دندانپزشک چقدر دوستانه و خوش برخورد باشد، برای برخی از  بیماران دراز کشیدن روی صندلی و خیره شدن به سقف در تمام مدت درمان واقعا آزاردهنده است. سدیشن حتی در فرم خفیف می‌تواند یک قرار ملاقات دندانپزشکی را در یک چشم به هم زدن سپری نماید.
  • باعث کاهش تعداد جلسات درمان می شود: برخی از روش‌های دندانپزشکی وجود دارند که نیاز به چندین ویزیت دارند، نه به این دلیل که دندانپزشک نمی‌تواند کار را در یک جلسه انجام دهد، بلکه به این دلیل که بیماران ظرفیت و توان محدودی برای امور درمانی دارند. دندانپزشکی آرام بخش نیاز به ویزیت دوم را از بین می‌برد و به دندانپزشکان اجازه می‌دهد تا تمام کارهای خود را در یک نوبت به پایان برسانند.
  • مشکل رفلکس گگ را حل می کند: برخی از بیماران رفلکس بسیار بالایی دارند که می‌تواند کار دندانپزشکی را ناراحت کننده سازد. وارد شدن دست‌های دندانپزشک و ابزارها در عمق دهان می‌تواند رفلکس را تحریک کرده و روند درمان را قطع یا کُند سازد. فرم‌های خفیف دندانپزشکی آرام بخش، رفلکس گگ را به حداقل می‌رساند و به دندانپزشکان اجازه می‌دهد کار خود را بدون وقفه انجام دهند و به بیماران اجازه می‌دهد احساس راحتی بیشتری داشته باشند.
  • دندان‌ها و لثه‌های حساس: در حالی که اکثر بیماران با انجام کارهای دندانپزشکی مشکل فیزیکی ندارند، دندان‌‌ها و لثه‌‌های حساس می‌توانند یک جلسه دندانپزشکی را آزاردهنده کنند. بیمارانی که حساسیت بیش از حد دارند، اغلب با سدیشن می‌توانند  تجربه دندانپزشکی بسیار دلپذیرتری داشته باشند.
  • مشکل در نشستن: بیمارانی که در یک جا نشستن مشکل دارند یا افراد دارای معلولیت می‌توانند از دندانپزشکی آرام‌بخش بهره ببرند. حتی خفیف‌ترین فرم دندانپزشکی در خواب می‌تواند به آرامش بدن بیماران بی ‌قرار کمک کند. اثرات سدیشن برای افراد دارای معلولیت که نمی‌توانند برای مدت طولانی بی‌حرکت بنشینند نیز بسیار مفید است.
چه افرادی میتوانند از سدیشن یا بیهوشی دندانپزشکی استفاده کنند؟

چه افرادی می‌توانند سدیشن کنند؟

سدیشن برای افرادی که ترس یا اضطراب واقعی دارند که مانع رفتن آن‌ها به دندانپزشکی می‌شود، مناسب است. علاوه بر این می‌تواند برای افراد زیر نیز مفید باشد:

  • کسانی که آستانه درد پایینی دارند.
  • افرادی که به دلیل معلولیت، مشکلات فیزیکی و یا کم بودن سن‌شان (کودکان) نمی‌توانند روی صندلی دندانپزشکی بی حرکت بنشینند.
  • آنهایی که دندان های بسیار حساسی دارند.
  • افرادی که رفلکس گگ شدیدی دارند.
  • افرادی که پروسه درمانی آنها طولانی و زیاد است.
  • افرادی که روی حرکات خود کنترل ندارند و ممکن است بی اراده بدن خود را تکان دهند، مانند مبتلایان به پارکینسون.
  • کسانی که فوبیا و ترس از سوزن دارند.
چه افرادی نمی توانند از سدیشن در دندانپزشکی استفاده کنند؟

چه افرادی نمی توانند سدیشن کنند؟

دندانپزشکی در خواب ممکن است برای افراد زیر، گزینه مناسبی نباشد:

  • برخی از بیماران در سنین بسیار بالا ممکن است نتوانند فرم های خاصی از آرامبخشی دندان را نیز تحمل کنند، که معمولاً به دلیل مسائل پزشکی زمینه ای است.
  • خانم های باردار
  • افرادی که به داروهای معمول آلرژی دارند.
  • کسانی که به دلیل گرفتگی بینی نمی توانند گاز سدیشن را به خوبی استنشاق کنند.
  • افرادی که به برونشیت مزمن یا بیماری های تنفسی مبتلا هستند.
  • افرادی که سابقه اختلال تنفس در خواب (آپنه خواب) دارند.

مراحل سدیشن در دندانپزشکی

برای انجام سدیشن در دندانپزشکی ابتدا لازم است فرد، کاندید مناسبی برای این روش باشد.

  • دندانپزشک با ارزیابی بیمار و تاریخچه پزشکی او مشخص می کند که آیا روش سدیشن برای او مناسب است یا خیر.
  • سپس با در نظر گرفتن وضعیت بیمار، شدت اضطراب و استرس، سن بیمار و نوع درمان مورد نیاز، گزینه سدیشن مناسب را برای او انتخاب می نماید.
  • بیمار داروی سدیشن را دریافت می کند که می تواند به صورت استنشاقی، خوراکی و یا تزریقی باشد.
  • پس از اثرگذاری داروی آرام بخش، پروسه درمان آغاز می شود. دندانپزشک در حین درمان مرتبا علائم بیمار را چک می کند و در صورت نیاز دوز دارو را تنظیم می کند. اگر سطح سدیشن خفیف یا متوسط باشد، دندانپزشک در حین کار با بیمار صحبت خواهد کرد تا مطمئن شود که در وضعیت مناسبی به سر می برد.
  • پس از اتمام فرایند درمان لازم است اثر سدیشن معکوس شود. بسته به سطح آرام بخشی دریافتی شما ممکن است پزشک از داروهای خاصی برای بی اثر کردن سدیشن استفاده کند و یا ممکن است نیازی به دریافت داروی اضافی نداشته باشید.
  • شما پس از بیدار شدن و بدست آوردن هوشیاری نسبی می توانید مطب را ترک کنید. در اکثر موارد لازم است یک نفر، شما را تا منزل همراهی نماید.

بازگشت بیمار از سدیشن به حالت عادی

بسته به نوع آرام ‌بخش و سطح سدیشن که توسط دندانپزشک شما تجویز می ‌شود، ممکن است یک یا چند ساعت برای بهبودی از سدیشن نیاز داشته باشید. تیم دندانپزشکی در طول این مدت به دقت شما را تحت نظر خواهند گرفت تا اطمینان حاصل شود که با بازگشت به حالت عادی، علائم حیاتی شما ثابت می مانند. دندانپزشک به شما خواهد گفت که آیا می توانید به تنهایی به خانه بروید یا خیر. توصیه می‌ کنیم محتاطانه عمل کنید: بقیه روز را مرخصی بگیرید، از تجهیزات و ماشین آلات سنگین استفاده نکنید و تا زمانی که اثر آرام‌ بخش از بین می‌رود از فعالیت بدنی خودداری کنید. این اثرات باید در عرض ۲۴ ساعت برطرف شوند.

مزایای سدیشن در دندانپزشکی

مزایا سدیشن یا دندانپزشکی در خواب چیست؟

مهم ترین مزایای دندانپزشکی در خواب عبارتند از:

  • ایمنی بالا: داروهای مورد استفاده در سدیشن مورد تأیید FDA هستند بنابراین بعید است که شما عوارض جانبی خطرناکی را تجربه کنید.
  • به خاطر نیاوردن پروسه درمان: در مواردی که از دوز بالای سدیشن استفاده شود، بیمار چیزی از فرایند درمان به خاطر نخواهد آورد و همین مسئله، ادامه درمان در جلسات بعدی را آسان تر می سازد.
  • بی نیاز از آمپول: افرادی که نسبت به آمپول و سوزن فوبیا دارند، می توانند از سدیشن خوراکی یا استنشاقی استفاده کنند.
  • یک روش آسان و راحت است: دندانپزشکی با سدیشن، یک فرایند راحت و سریع است و به آمادگی چندانی نیاز ندارد.
عوارض و خطرات سدیشن در دندانپزشکی

عوارض و خطرات سدیشن یا جراحی در خواب

دندانپزشکی با سدیشن معمولاً ایمن است. با این حال ریسک بروز برخی از عوارض جانبی وجود دارد. خطرات کوتاه مدت احتمالی عبارتند از:

  • خواب آلودگی طولانی مدت
  • خشکی دهان 
  • تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • کبودی ناشی از تزریق وریدی
  • تورم در محل تزریق
  • درد عضلات
  • همچنین پیش بینی اثر داروهای آرامبخش خوراکی می تواند دشوار باشد. به ندرت، افراد ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشند. داروهایی در دسترس هستند که می توانند با این مشکلات مقابله کنند.
عوارض سدیشن

تفاوت سدیشن و بیهوشی چیست؟

در سدیشن یا آرام بخشی، بیمار با دریافت دارو به خواب می رود اما هوشیاری خود را به طور کامل از دست نمی دهد و تنفس خود به خودی بیمار حفظ می شود اما در بیهوشی، یک لوله تنفسی در دهان بیمار قرار داده می شود که توسط آن، تنفس مکانیکی صورت می گیرد.

تفاوت دیگر بین سدیشن و بیهوشی، در داروهای مورد استفاده در هر یک از این دو روش است. در آرام بخشی از داروهایی نظیر آمنتیک و هیپنوتیک استفاده می شود اما برای بیهوشی داروهای آمنزی (فراموشی)، داروهای هیپنوز(خواب)، شلی عضلانی و آنالژزی (بی دردی) مورد استفاده قرار می گیرند.

یک پروسه درمانی تحت بیهوشی باید در یک کلینیک مجهز یا بیمارستان کاملا استاندارد و تحت نظر متخصص بیهوشی انجام شود و در تمام طول عمل، علائم حیاتی بیمار توسط متخصص بیهوشی چک شود. اما برای انجام یک عمل تحت سدیشن به حضور متخصص بیهوشی نیازی نیست و دوز دارو توسط خود دندانپزشک مشخص می شود.

سدیشن برای کودکان

آیا کودکان هم می توانند سدیشن یا دندانپزشکی در خواب انجام دهند؟

بله. در مواردی که کودکان از رفتن به دندانپزشکی وحشت داشته باشند یا در حین ویزیت از همکاری امتناع کنند، می توان از سدیشن برای انجام امور دندانی آنها کمک گرفت. استفاده از اکسید نیتروژن در کودکان بی خطر است و تقریباً هر دندانپزشکی می تواند آن را تجویز کند. درصد کمتری از دندانپزشکان اطفال از آرامبخش خوراکی برای کودکان استفاده می کنند. با اینحال آرام بخش خوراکی زمانی که در دوز توصیه شده برای سن و وزن کودک به کار رود، می تواند بی خطر و ایمن باشد.

نکات مهم قبل از سدیشن

رعایت یکسری نکات و موارد قبل از دریافت درمان تحت سدیشن ضرورت دارد.

  • در جلسه مشاوره اولیه با دندانپزشک، گزینه های آرام بخشی مختلف مطرح می شود. دندانپزشک سوالاتی در مورد سابقه سلامتی شما و هر دارو یا مکملی که مصرف می کنید، خواهد پرسید. هنگامی که او تمام اطلاعات لازم را جمع آوری کرد، بر اساس نیازهای خاص شما توصیه های آرامبخشی را ارائه می دهد.
  • در بیشتر موارد، حداقل ۶ ساعت قبل از قرار ملاقات دندانپزشکی نباید چیزی بخورید یا بنوشید. به غیر از مواردی که دندانپزشک شما به آن اشاره کرده باشد، باید تمام داروهای روتین را بدون وقفه مصرف کنید.
  • اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنید، حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید. او ممکن است از شما بخواهد که این داروها را چند روز قبل از عمل قطع کنید.
  • توجه داشته باشید که شما حداکثر می توانید ۳ ساعت تحت سدیشن قرار بگیرید. بنابراین اگر درمان تان طولانی تر از این زمان شود، به جلسه درمانی بعدی نیاز خواهید داشت.
  • در صورت وجود سابقه حساسیت به هر نوع دارو یا ماده دیگر حتما این مسئله را با دندانپزشک تان در میان بگذارید.
نکات مهم بعد از سدیشن

نکات مهم بعد از سدیشن

نکاتی که لازم است بعد از سدیشن به آنها توجه کنید، شامل موارد زیر هستند:

  • مگر اینکه از اکسید نیتروژن را به عنوان داروی سدیشن استفاده شده باشد، شما به کمک یک دوست یا یکی از اعضای خانواده نیاز دارید تا بعد از جلسه دندانپزشکی شما را به خانه برساند. شما باید مستقیماً به خانه بروید و تا زمانی که اثر داروی آرام بخش از بین می رود استراحت کنید.
  • تا زمانی که اثر داروهای آرام بخش به طور کامل از بین نرفته است، از فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری دارند (نظیر رانندگی، کار با ماشین آلات سنگین و دستگاه های حساس) خودداری کنید.
  • در صورت بروز علائمی نظیر خارش پوست و حالت تهوع بعد از سدیشن نگران نشوید. این علائم موقتی هستند و در عرض ۵ تا ۶ ساعت رفع خواهند شد. تا رفع کامل این علائم، استراحت داشته باشید و از فعالیت های بدنی شدید اجتناب کنید.
سدیشن در کلینیک سریتا

آیا کلینیک سریتا جراحی سدیشن انجام می دهد؟

بله. کلینیک دندانپزشکی سریتا در محیطی امن و آرام و با همکاری تیم مجرب و کاملا آموزش دیده، آماده ارائه خدمات دندانپزشکی مورد نظر شما عزیزان تحت سدیشن می باشد. انجام امور دندانپزشکی در خواب در کلینیک سریتا، خاطره ای دلپذیر از روند درمان دندان ها برای شما به یادگار خواهد گذاشت.

سوالات متداول

در این بخش، چند سوال پرتکرار بیماران دندانپزشکی در مورد جراحی در خواب برای شما عزیزان گردآوری شده است.

۱.بعد از سدیشن چه زمانی می توانم به محل کار، مدرسه یا دانشگاه برگردم؟

اگر اکسید نیتروژن دریافت کرده باشید، می توانید پس از ترک مطب دندانپزشکی به فعالیت های عادی خود بازگردید. با این حال، اگر مسکن های خوراکی یا داخل وریدی برای شما تجویز شده باشد، باید حداقل یک روز کامل قبل از بازگشت به محل کار یا مدرسه صبر کنید. برخی افراد ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. دندانپزشک تان می تواند زمان دقیق بازگشت به فعالیت های عادی را برای شما مشخص نماید.

۲. چرا دندانپزشکی با سدیشن در بارداری توصیه نمی شود؟

به طور کلی، دندانپزشکی  با داروی آرام بخش برای افرادی که باردار هستند توصیه نمی شود زیرا برخی از داروهای آرام بخش می توانند بر رشد جنین تأثیر منفی بگذارند. در برخی موارد، اکسید نیتروژن ممکن است در طول سه ماهه دوم تجویز شود اما به طور کلی، بیشتر دندانپزشکان برای انجام دندانپزشکی با سدیشن تا بعد از بارداری صبر می کنند.

۳. دندانپزشکی در خواب برای کودکان تا چه اندازه ایمن است؟

آرام بخشی دندان به ویژه اکسید نیتروژن، درجه بالایی از ایمنی را برای همه بیماران از جمله کودکان ارائه می دهد. اکثر دندانپزشکان در هنگام انجام روش هایی که آرام بخشی سبک می تواند باعث ایجاد احساس راحتی و آرامش در بیماران شود، از اکسید نیتروژن استفاده می کنند. در برخی موارد برای اعمال دندانپزشکی به آرام ‌بخشی عمیق نیاز است، اما اکسید نیتروژن روشی است که معمولاً برای قرار دادن کودکان در حالت آرام در طول یک عمل به کار می رود. به طور کلی داروهای تجویز شده برای سدیشن مورد تأیید FDA هستند و به همین دلیل ایمنی بالایی دارند. با اینحال از آنجایی که هر کودک متفاوت است، دندانپزشک پیش از انجام عمل حتما سابقه سلامتی فرزند شما و هر گونه نگرانی دیگر را بررسی می کند. اگرچه آرام ‌بخشی دندان بسیار ایمن است، ملاحظات زیادی در انتخاب گزینه‌ های هر درمان وجود دارد. دندانپزشک اطفال می تواند بهترین گزینه آرام بخشی را با توجه به سن، وزن، شرایط بدنی و نوع درمان مورد نیاز کودک تان مشخص کند.

۴. آیا در هنگام سدیشن می توانم بشنوم؟

بسیاری از افراد همچنان می توانند در هنگام آرام بخشی بشنوند، اگرچه ممکن است صداها ناواضح یا دور به نظر برسند. دندانپزشک می تواند در زمانی که در سدیشن هستید با شما ارتباط برقرار کند و سطح هوشیاری شما را در طول عمل کنترل نماید. بسته به سطح سدیشن، شما قادر خواهید بود به دستوراتی مانند «سر خود را بچرخانید» یا «دهان خود را باز کنید» پاسخ دهید.

حرف آخر

طبیعی است که بخاطر مراجعه به دندانپزشک کمی احساس اضطراب کنید اما در مورد برخی از بیماران، این اضطراب به حدی شدید است که مانع انجام درمان مورد نظر می شود یا به طور کلی آنها را از رفتن به دندانپزشکی باز می دارد. خوشبختانه روش های مختلفی وجود دارد که دندانپزشکان می توانند در طول درمان احساس راحتی بیشتری به شما بدهند بنابراین دیگر نیازی نیست به خاطر ترس از دندانپزشکی، درمان دندان هایتان را به تعویق بیندازید.

یکی از مفیدترین راه‌ ها برای ایجاد آرامش در طول درمان‌ های دندانپزشکی، دریافت سدیشن یا آرام بخشی است. بیماران اغلب آرامبخش را برای درمان های بسیار پیچیده دندانپزشکی یا جراحی، از جمله کشیدن دندان عقل یا کاشت دندان انتخاب می کنند. با اینحال این روش می تواند برای انجام کارهای ساده ای مانند پر کردن دندان یا حتی جرم گیری نیز به کار رود. دندانپزشکی در خواب برای برخی از افراد می تواند فوق العاده مفید باشد؛ به عنوان مثال کودکان و همچنین بیمارانی که به علت مشکلات زمینه ای مانند بیماری پارکینسون، زوال عقل و یا معلولیت نمی توانند در طول درمان سر جای خود ثابت بنشینند.