باندینگ کامپوزیت یک روش مقرون بصرفه، کم تهاجمی و سریع است. این روش زیبایی دندان ها برای افرادی که به دنبال ایجاد یک تغییر ظاهری سریع و بدون درد در دندان هایشان هستند، ایده آل است. مزایای متعدد کامپوزیت های دندانی، آنها را به یکی از پرطرفدارترین پروسه های زیبایی دندان ها مبدل کرده است. اگر قصد انجام باندینگ کامپوزیت را دارید و می خواهید بدانید تعداد جلسات کامپوزیت دندان چقدر است، با ما همراه باشید. مطلب زیر به شما خواهد گفت که انجام کامپوزیت دندان چقدر طول می‌کشد، چه مدت ماندگاری دارد و آن را از نظر مدت زمان انجام با سایر روش های زیبایی دندان ها مقایسه می کند.

کامپوزیت دندان با ضمانت کتبی و پرداخت اقساط

اقساط ۶، ۱۲، ۱۸، ۲۴ ماهه و بدون پیش پرداخت

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

انجام کامپوزیت دندان در کلینیک سریتا در یک جلسه

مدت زمان انجام کامپوزیت دندان

وقتی برای نصب باندینگ دندان روی صندلی دندانپزشکی می نشینید، به احتمال زیاد بی صبرانه منتظر هستید تا دندان های اصلاح شده و لبخند بی نقص تان را بعد از نصب کامپوزیت ببینید! خبر خوب این است که لازم نیست خیلی منتظر بمانید زیرا این پروسه یک روش نسبتاً سریع و آسان است. مدت زمان انجام کامپوزیت دندان برای هر دندان حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول خواهد کشید، آن هم بدون اینکه هیچ گونه دردی احساس کنید و یا از بی حسی برای شما استفاده شود.

کامپوزیت دندان چند جلسه طول می کشد؟

برای تعیین آنکه کامپوزیت دندان چند جلسه طول می کشد، لازم است ابتدا تعداد دندان های تحت درمان مشخص شود. اما به طور کلی تعداد جلسات کامپوزیت دندان برای اصلاح لبخند یک تا دو ویزیت دندانپزشکی خواهد بود.

مدت زمان نصب کامپوزیت روی دندان ها

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا مدت زمان نصب کامپوزیت روی دندان ها اینقدر کوتاه است؟ دلیل سریع بودن این پروسه درمانی، آن است که به آماده سازی چندانی نیاز ندارد و لازم نیست مینای دندان شما برداشته شود. فقط کافی است که سطح دندان مورد نظر با یک ژل اسیدی، اچ شود تا پیوند محکم تری بین ماده کامپوزیت و مینای دندان برقرار گردد. اچ کردن دندان، قرار دادن ماده کامپوزیت و فرم دهی آن، پولیش دندان کامپوزیت شده و تست کردن بایت برای هر دندان در مجموع بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول خواهد کشید. 

دندانپزشک متخصص کامپوزیت دندان کلینیک سریتا درحال انجام کامپوزیت دندان در یک جلسه

موارد موثر در مدت زمان انجام کامپوزیت دندان

اگر بخواهیم به موارد موثر در مدت زمان انجام کامپوزیت دندان بپردازیم، باید بگوییم که مهم ترین آنها سرعت عمل دندانپزشک و مهارت وی است. اگر دندانپزشک به آرامی کار کند یا به خاطر نداشتن تبحر کافی نتواند کامپوزیت دندان را به درستی نصب نماید، آنگاه اصلاح و تکمیل نصب باندینگ طولانی تر خواهد شد. همچنین اگر مراجع به سایر مشکلات دهان و دندان مانند بیماری های لثه، پوسیدگی دندان یا زردی بیش از حد دندان ها دچار باشد، لازم است ابتدا این مشکلات تحت درمان قرار بگیرند. بنابراین مدت زمان انجام کامپوزیت، طولانی تر از حد معمول شده و تعداد جلسات کامپوزیت دندان افزایش خواهد یافت.

مدت زمان ریکاوری پس از کامپوزیت دندان

همانطور که قبلا گفته شد، کامپوزیت دندان یک فرایند کم تهاجمی و بدون درد است و به هیچ دوره ریکاوری نیاز ندارد. در واقع مدت زمان ریکاوری پس از کامپوزیت دندان، صفر است و شما بلافاصله پس از اتمام کار نصب کامپوزیت های خود می توانید به فعالیت های عادی روزمره برگردید و غذا بخورید.

مدت زمان ترمیم کامپوزیت دندان

مدت زمان ترمیم کامپوزیت دندان، به نوع ترمیمی بستگی دارد که قرار است انجام شود. به عنوان مثال پولیش کردن کامپوزیت های دندانی، سریع تر از ترمیم شکستگی ها و ترک های کامپوزیت انجام می شود. اما به طور کلی، ترمیم کامپوزیت نیز یک پروسه سریع است و در یک جلسه انجام خواهد شد.

قبل و بعد کامپوزیت دندان کج در کلینیک سریتا

مقایسه مدت زمان انجام کامپوزیت و لمینت

در بالا گفته شد که باندینگ کامپوزیت برای هر دندان حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد و در طی یک تا دو جلسه کامل خواهد شد. اما اگر بخواهیم به مقایسه مدت زمان انجام کامپوزیت و لمینت بپردازیم، باید بگوییم که این زمان برای لمینت بسیار بیشتر خواهد بود. به طور متوسط، فرآیند نصب ونیرهای پرسلن از مشاوره تا نصب نهایی حدود ۲ هفته طول می کشد. پس از مشاوره اولیه، مقداری از مینای دندان شما تراشیده می شود، سپس از دندان هایتان قابل گیری شده و این قالب به لابراتوار فرستاده خواهد شد. حدود دو هفته طول می کشد تا لمینت سفارشی شما آماده شود. در این مدت از یک لمینت موقت روی دندان های شما استفاده خواهد شد زیرا به علت تراشیدن مقداری از مینای دندان، حساسیت به گرما و سرما و غذا ایجاد خواهد شد. لمینت موقت در این دوره دو هفته ای از دندان های تراشیده شده محافظت می کند. پس از آماده شدن ونیرهای پرسلن، آنها معمولا در طی دو جلسه روی دندان های شما نصب خواهند شد. بنابراین مدت زمان انجام لمینت دندان، بسیار بیشتر از نصب کامپوزیت است.

دندانپزشک متخصص کامپوزیت دندان کلینیک سریتا و رضایت مشتری

مقایسه مدت زمان انجام کامپوزیت و بلیچینگ

در پروسه بلیچینگ یا سفید کردن دندان در مطب، یک ماده سفید کننده قوی حدود یک ساعت روی دندان های مراجع قرار داده می شود. ماده بلیچینگ با تاباندن یک نور آبی مخصوص فعال می گردد. تعداد جلسات مورد نیاز برای بلیچینگ به میزان زردی دندان ها و میزان سفیدی مد نظر بیمار بستگی خواهد داشت اما به طور کلی بین ۲ تا ۴ جلسه به طول می انجامد.  در صورت نیاز به سفید شدن بیشتر دندان ها جلسات بعدی با فواصل حداقل یک هفته ای تکرار خواهند شد. در مورد مقایسه مدت زمان انجام کامپوزیت و بلیچینگ باید بگوییم که تعداد جلسات کامپوزیت دندان معمولا کمتر از بلیچینگ است.

مدت زمان ماندگاری کامپوزیت

باندینگ کامپوزیت به طور متوسط ۵ سال دوام می آورد (بین ۳ تا ۷ سال). این ماده به سختی دندان های طبیعی شما نیست بنابراین ممکن است ساییده شود، از بین برود، بشکند یا لکه دار شود. همه این مسائل بر مدت زمان ماندگاری کامپوزیت تاثیر می گذارند. با اینحال مراقبت اصولی از کامپوزیت می تواند ماندگاری آن را به حداکثر میزان ممکن برساند. همچنین برخی عادات غذایی ناسالم و سبک زندگی نادرست می تواند باعث شود باندینگ دندانی شما سریعتر از بین برود یا نیاز به ترمیم های مکرر داشته باشد.

موارد موثر در مدت زمان ماندگاری کامپوزیت 

مدت زمان ماندگاری پیوند کامپوزیت شما به عوامل خاصی بستگی دارد. در زیر به مهم ترین موارد موثر در مدت زمان ماندگاری کامپوزیت می پردازیم:

اینفوگرافیک عوامل موثر در مانگاری کامپوزیت دندان
  • محل باندینگ در دهان شما: باندینگ پشت دندان ها یا روی دندان های کناری احتمالاً بیشتر از باندینگ کامپوزیت روی دندان های جلویی شما دوام می آورد. دلیلش این است که دندان های جلویی، بیشتر در معرض آسیب، ضربه و مواد غذایی قرار می گیرند و در نتیجه زودتر صدمه می بینند و تغییر رنگ می دهند.
  • کیفیت و مقدار ماده باندینگ استفاده شده: بدیهی است که هر چه کیفیت ماده کامپوزیت بیشتر باشد، دوام و ماندگاری طولانی تری خواهد داشت. با اینحال  استفاده از مقدار بیشتری ماده کامپوزیت می تواند اثر معکوسی روی ماندگاری آن داشته باشد. به طور کلی استفاده از مواد کامپوزیت بیش از حد یا خیلی کم باعث ایجاد مشکلات زود هنگام در کامپوزیت دندانی شما خواهد شد و در نتیجه نیاز به انجام ترمیم افزایش می‌ یابد.
  • سلامت و استحکام دندان های زیر کامپوزیت: دندان های قوی و سالم می توانند برای مدت زمان طولانی تری باندینگ را حفظ کنند. اگر دندان های شما ضعیف هستند، ممکن است کامپوزیت نتواند به خوبی روی آنها قرار بگیرد و می تواند جدا یا شکسته شود.
  • سبک زندگی و عادات شما: عدم مراقبت صحیح از دندان‌ها، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های مضر برای سلامت دندان‌ها و عاداتی مانند جویدن ناخن یا دندان قروچه می‌تواند باعث شود که باندینگ شما خیلی سریع‌تر آسیب ببیند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کامپوزیت دندان در کلینیک سریتا

سوالات متداول

در زیر به برخی از سوالات پر تکرار شما در مورد کامپوزیت های دندانی پاسخ خواهیم داد.

۱.چه زمانی باید برای تعویض کامپوزیت های دندانی اقدام کنم؟

چند نشانه مختلف وجود دارد که می تواند نشان دهد زمان تعویض باندینگ کامپوزیت شما فرا رسیده است. اگر قسمتی از باندینگ تیز و ناهموار یا شل شود، باید برای تعویض آن با دندانپزشک خود تماس بگیرد. اگر دندان‌های باندینگ شده در هنگام گاز زدن بیمار احساس عجیبی داشته باشند، ممکن است نشانه‌ای از لق بودن مواد باشد. همچنین جدا شدن مواد باندینگ نیز ممکن است اتفاق بیفتد. اگر هر یک از موارد بالا را تجربه کردید، احتمالا زمان آن فرا رسیده که برای نصب کامپوزیت های جدید به مطب مراجعه نمایید.

۲. آیا با وجود بیماری لثه می توانم کامپوزیت انجام دهم؟

اگر بیماری لثه دارید یا قبلاً به آن مبتلا بوده اید، ممکن است متوجه شوید که لثه‌هایتان عقب رفته و دچار تحلیل شده اند. این امر می تواند باعث ایجاد فاصله بین برخی از دندان های شما شود. برای پوشاندن این فضاها می توان از باندینگ کامپوزیت استفاده کرد. با این حال، اگر هنوز بیماری لثه دارید، دندانپزشک شما باید ابتدا آن را درمان و برطرف کند.

۳. امکان انجام باندینگ به همراه سفید کردن دندان ها وجود دارد؟

باندینگ کامپوزیت می تواند راه حلی برای پوشاندن لکه های دندانی باشد. می توان از آن در کنار درمان های سفید کننده دندان استفاده کرد تا به شما کمک کند لبخندی روشن تر و سفیدتر داشته باشید. اگر قصد دارید باندینگ کامپوزیت داشته باشید، دندانپزشک معمولاً توصیه می کند که ابتدا هر گونه درمان سفید کننده دندان را انجام دهید. رزین کامپوزیت به گونه ای انتخاب می شود که با رنگ دندان های شما مطابقت داشته باشد، بنابراین توصیه می شود قبل از شروع درمان باندینگ، آنها را به رنگ دلخواه خود برسانید. هنگامی که باندینگ کامپوزیت روی دندان ها قرار داده شد، دیگر امکان سفید کردن بیشتر آن وجود ندارد.

حرف آخر

مزایای متعدد باندینگ کامپوزیت باعث شده که هر روز طرفداران بیشتری پیدا کند. از آنجا که انجام تحقیق و جمع آوری اطلاعات لازم درباره هر پروسه درمانی قبل از تصمیم گیری نهایی منطقی به نظر می رسد، بنابراین بهتر است در مورد جنبه های مختلف این درمان زیبایی دندان ها اطلاعات کافی را کسب نمایید. در مطالب بالا پیرامون مدت و تعداد جلسات کامپوزیت دندان صحبت کردیم. همچنین مدت زمان انجام کامپوزیت را با لمینت و بلیچینگ مقایسه نمودیم. امیدواریم مطالعه موارد بالا در رفع ابهامات و سوالات احتمالی شما در مورد کامپوزیت دندان موثر واقع شود.