لمینت دندان، لایه های نازکی که به عنوان روکش روی سطح دندان شما قرار می گیرند، رنگ و اندازه لایه های لمینت قابلیت سفارشی سازی دارد و برای هر بیمار به صورت منحصر به فرد می تواند تهیه شود. این روکش ها رنگ، طول و شکل دندان ها اصلاح می کنند. اما سوال این است که آیا لمینت دندان عوارض دارد؟
پاسخ به این سوال بله است. و کاملا طبیعی است که عوارض داشته باشد، به هر حال تغییری در حال رخ دادن است، هر چند که این تغییر در سطح دندان است. چیزی که مهم است بدانید این است که این عوارض در هر شخص متفاوت است، حتی ممکن است برای یک بیمار هیچ گونه عوارضی را در پی نداشته باشد. بروز عوارض به عوامل مختلفی چون متریال استفاده شده، تخصص و تبحر دندانپزشک در مراحل انجام لمینت و نحوه نگهداری بیمار به میزان زیادی وابسته است. در ادامه به شرح مواردی از معایب و عوارض لمینت دندان می پردازیم.

کلینیک تخصصی لمینت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

رضایت مشتری از لمینت دندان در کلینیک سریتا خانم ناهید طالبی

خلاصه ایی از عوارض لمینت دندان

موضوع این مقاله در رابطه عوارض لمینت دندان است. خلاصه عوارض و راه های پیشگیری را در ادامه بررسی می کنیم. سپس پس از تعریف مختصری از لمینت دندان، تمام عوارض را با راه های پیشگیری و درمان، به صورت مفصل مورد بررسی قرار می دهیم.

عوارض لمینت دندانراه های پیشگیری و درمان آن ها
ایجاد حساسیتممکن است در چند روز ابتدایی درمان باشد و بعد از آن رفع شود. در انواع لمینت که نیاز به تراش دارد، مانند لمینت سرامیکی شایع تر است.
پوسیده شدن دنداندر صورت نصب شده صحیح لمینت توسط دندانپزشک و فراموش نکردن مراقبت های بعد از لمینت، این عارضه رفع می شود.
ایجاد بیماری های پریودنتالاین مورد نیز شامل عفونت لثه، درد دندان و لق شدن آن می باشد. این مورد نیز مانند پوسیدگی به مهارت دندانپزشک و انجام مراقبت های لازم بعد از آن بستگی دارد.
تغییر رنگبا رعایت بهداشت دهان و دندان، پس خوردن و آشامیدن مواد رنگی، از تغییر رنگ لمینت جلوگیری کنید. چرا که تغییر رنگ، ممکن است شما را وادار به تعویض لمینت کند.
قبل و بعد لمینت دندان کلینیک سریتا آقای پوریا سلطانی

«لمینت» دندان چیست؟

روشی است برای اصلاح طرح لبخند و رفع بدشکلی و بدرنگی دندانها، با استفاده از روکش لمینتی نازک روی سطح دندان. انجام لمینت دندان نیاز به تراشی بسیار کم در سطح دندان دارد؛ تا اینکه فضا برای قرار گرفتن پوسته نازک چینی و روکش لمینتی بسیار زیبا و طبیعی، بر روی دندان فراهم شود. داشتن دندان‌هایی زیبا و خوش رنگ، با ظاهر لبخندی جذاب، اعتماد به نفس شما را بیشتر خواهد کرد.

انواع لمینت دندان از نظر جنس مواد اولیه

بیشتر بدانید: بهترین دندانپزشک لمینت دندان

عوارض بعد از لمینت دندان

عوارض بعد از لمینت دندان

۱. ایجاد حساسیت

به سبب تراشیده شدن مینای دندان در این درمان، ممکن است دندان ها نسبت به تغییر دما (گرما و سرما) واکنش نشان دهند. این حساسیت در افراد مختلف، با شدت متفاوت است و حتی ممکن است فقط در چند روز ابتدایی درمان باشد و بعد از آن رفع شود. در صورتی که این حساسیت بسیار شدید و غیرقابل تحمل بود حتما با دندانپزشک خود مطرح و مشورت کنید. این عارضه یکی از عوارض لمینت سرامیکی و کامپوزیتی دندان است. لمینت متحرک دندان نیاز به تراش دندان ندارد.

۲. پوسیده شدن دندان

پوسیدگی دندان زیر لمینت یکی از عوارض احتمالی است که انجام مراقبت های لازم بعد از لمینت تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری کرد. البته در این مورد نحوه نصب لمینت ها و استفاده از روش ها و تجهیزات به روز می تواند در کاهش آن موثر باشد.

۳. ایجاد بیماری های پریودنتال

انواع بیماری پریودنتال شامل عفونت لثه، تحلیل بافت لثه یا لق شدن دندان، از عوارضی است که در صورت عدم مراقبت صحیح از لمینت ها رخ می دهد.

۴. تغییر رنگ

لمینت دندان ها مقاوم هستند اما به مرور زمان در اثر خوردن و نوشیدن انواع خوراکی رنگی، ممکن است که تغییر رنگ دهند. که با توجه به آنکه این لایه ها قابلیت ترمیم ندارند، باید تعویض شوند.

معایب لمینت دندان

معایب لمینت دندان

  • درمان برگشت ناپذیر

دندان ها برای عمل لمینت نیاز به تراش دارند که لایه ای هرچند نازک از مینای دندان تراشیده می شود و از آنجایی که مینای دندان خود را بازسازی نمی کند بعد از برداشتن لمینت امکان استفاده از دندان بدون روکش نخواهد بود. بنابراین گفته می شود که لمینت دندان یک درمان دائمی و برگشت ناپذیر است. البته این مورد از معایب لمینت متحرک دندان حساب نمی شود و برعکس لمینت متحرک دندان درمانی موقت است و در هر زمان دلخواه می توان آن را از دهان خارج کرد.

  • عدم امکان ترمیم

روکش ها ممکن است که فرسوده، شکسته یا خورد شوند که در این صورت نیاز به تعویض دارند. لایه های پرسلن طوری طراحی شده اند که طول عمر بالایی دارند اما در صورت آسیب دیدن قابلیت ترمیم لمینت دندان وجود نخواهد داشت و حتما برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید تعویض شوند .

  • قیمت بالا

لمینت دندان در مقایسه با سایر انواع روش های اصلاح طرح لبخند مانند کامپوزیت و بلیچینگ قیمت بالاتری دارد. البته که در ازای بهایی که می پردازید، خدمات با کیفیت به شما ارائه خواهد و خیلی منصفانه نیست که قیمت آن را از عوارض و معایب لمینت دندان برشمرد. این تفاوت قیمت قطعا به تفاوت هایی در مزیت های آن ها ختم میشود.

  • امکان استفاده برای همه افراد نیست

    این درمان در مورد گروهی از افراد قابل انجام نیست یعنی بهتر است بگوییم موفقیت آمیز نیست و با شکست مواجه می شود.

۱. افرادی که بهداشت ضعیف دارند و مراقبت های لازم بعد از لمینت را به خوبی انجام نمی دهند.
۲. افرادی که عادت به دندان قروچه یا گرفتن اشیایی مانند مداد دارند. این عادات می تواند منجر به شکستن لمینت ها و کاهش طول عمر آن ها شود.
۳. افرادی که مینای دندان شان ضعیف است و امکان تراشیده شدن را ندارند که این افراد در صورت تشخیص دندانپزشک می توانند از کامپوزیت استفاده کنند.

  • تعداد جلسات درمان

همانطور که در مراحل انجام لمینت بیان شد؛ لمینت دندان حداقل طی ۳ جلسه انجام می شود آن هم به شرطی که خللی در رنگ و اندازه ی لایه ها ایجاد شود. در حد فاصل بین تراش مینای دندان تا نصب دائمی لمینت ها، از یک روکش موقت استفاده می کنند که دندان های تراشیده برای بیمار اذیت کننده نباشد.

مراقبت و پیشگیری از عوارض لمینت دندان

پیشگیری از بروز عوارض لمینت دندان

انتخاب یک متخصص خوب و انجام مراقبت های لازم راه های جلوگیری از وقوع عوارض لمینت دندان است.

  • متخصص

یک متخصص لمینت می تواند سهم زیادی در کاهش احتمال بروز عوارض لمینت داشته باشد. تجربه و تبحر یک متخصص است که باعث می شود مراحل انجام لمینت با کمترین عیب و نقص انجام دهد.

  • انجام مراقبت های لازم

اقدام دیگر در پیشگیری از عوارض، رعایت مراقبت های لازم پس از لمینت است که شامل رژیم غذایی مناسب و اصول بهداشتی است. غذاهای سفت و سخت می تواند باعث شکستن و جدا شدن لمینت از سطح دندان شود. خوراکی با رنگدانه های قوی می تواند لمینت را تغییر رنگ دهد، پس از آن ها پرهیز کنید. استعمال دخانیات به شدت در کاهش طول عمر لمینت تاثیر دارد. بنابراین از مصرف دخانیات خودداری کنید.

مراقب های لازم برای ماندگاری بیشتر لمینت دندان:

اینفوگرافیک مراقبت های لازم از لمینت دندان
  1. رعایت اصول بهداشت دهان و دندان
  2. استفاده از مسواک نرم و خمیردندان مناسب
  3. معاینات دوره ایی و چکاپ دندانپزشکی، به سلامت دندان ها و لمینت کمک می کند.
  4. جویدن اشیاء و فشار به لبه های لمینت، آن را میشکند.
  5. دندان قروچه کاملا جدی به لمینت دندان آسیب میزند.
  6. غذاهایی که دندان را لکه دار می کنند، یا استفاده نکنید و یا فورا دندان را تمیز کنید.
  7. سیگار، دشمن همیشگی دندان ها است.
  8. بیماری لثه می تونند به دندان ها و لمینت دندان آسیب بزنند.
رعایت بهداشت دهان و دندان

اقدامات لازم در صورت بروز عوارض لمینت

گرچه احتمال بروز هر یک از عوارض های بیان شده کم است و در صورت انجام اقدامات لازم جهت پیشگیری می توان احتمال عوارض را به صفر رساند اما در صورت مشاهده هرگونه آسیب آن را جدی بگیرید و اقدامات زیر را انجام دهید:

۱. ممکن است که قسمتی از لمینت دندان شکسته و لب پر شود که شما باید آن را جدی بگیرید وگرنه باعث می شود که لایه به صورت کامل از سطح دندان جدا شود.
۲. اگر لمینت از دندان جدا شد، آن را داخل دستمالی نرم و تمیز بپیچید و به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
۳. در صورت مشاهده هرگونه تورم، درد و خونریزی در بافت لثه یا عصب دندان زیر لمینت دندانپزشک خود را در جریان قرار دهید.

افزایش طول عمر لمینت دندان با مراقبت های بهداشت دهان و دندان

رعایت اصول بهداشت دهان جهت جلوگیری از بروز عوارض لمینت دندان

همیشه پیشگیری از بهتر از درمان بوده و هست! اهمیت این موضوع را همه ما به خوبی درک کرده ایم، اینکه با رعایت بهداشت دهان و دندان بتوانیم از درد ها و هزینه های زیاد آینده پیشگیری کنیم و خود را درگیر دندانپزشکی نکنیم. پیشگیری از آسیب دیدن دندان ها و بهداشت دهان اصولی کاملا ساده دارد که در صورت رعایت کردن آنها هم از دندان های خود مراقبت کرده اید و هم دهان خود را از باکتری ها و خوراکی های جا مانده در آن که باعث بد بویی دنان نیز می شود، پاکسازی می کنید و نتیجه آن لبخندی زیبا، دندان های سالم و پاکیزگی دهان می باشد.

جهت آگاهی از تمام نکات بهداشتی، مسواک زدن، نخ دندان و دهان شویه ها، ونحوه استفاده از آنها، به مقاله بهداشت دهان و دندان، مراجعه کنید.

عادات نادرست در استفاده از دندان

عادت های نادرست استفاده از دندان را ترک کنید

این عادت ها آنقدر تکراری و ساده هستند که گاهی ما اصلا متوجه انجام آن‌ها نمی‌شویم. ولی از شما می‌خواهم یکبار برای همیشه این عادت ها را بدانید و برای کنار گذاشتن آن ها تلاش کنید تا در آینده دندان های خراب و پوسیده نداشته باشید و هزینه های دندانپزشکی و یا دردهای زیاد آن را متحمل نشوید.

از عمده کار هایی که سرعت پوسیدگی و از بین رفتن لمینت دندان را افزایش می دهند، شامل موارد زیر می باشد:

  1. دندان قروچه
  2. مکیدن های مکرر در نوزادان
  3. جویدن یخ
  4. جویدن ناخن ها
  5. جویدن مداد
  6. پیرسینگ زبان
  7. مسواک زدن های سخت
  8. فشار آوردن به دندان ها
  9. نوشابه ها
  10. استفاده از دخانیات
  11. استفاده از مواد غذایی چسبنده
  12. چیپس سیب زمینی
  13. نوشیدن زیاد قهوه
  14. زیاد خوردن
  15. استفاده از مشروبات الکلی

بیشتر بخوانید: عادات اشتباه استفاده از دندان

نکات ترمیم و برداشتن لمینت دندان

ترمیم و برداشتن لمینت دندان

لمینت دندان در بهترین حالت و انجام مراقبت های لازم، می تواند طول عمر زیادی داشته باشد، اما در مواردی نیاز به جایگزینی، برداشتن و ترمیم لمینت دندان داریم. امری طبیعی است که گاهی اوقات بعضی محصولات با دروغ و یا تعریف ناقص روانه بازار می‌شوند. بنابراین، آیا برداشتن و کندن لمینت دندان ممکن است؟ درصورت نیاز می‌توان ترمیم لمینت دندان آسیب دیده دندان را انجام داد؟ به نظر می رسد که این سوالات نسبتاً ساده هستند، اما اینطور نیست و چند نکته در برداشتن و کندن لمینت دندان وجود دارد. نکته اصلی این است که بدانید برگشت پذیری و قابل جابجایی بودن، دو چیز متفاوت هستند.

اگر از نظر علمی به برداشتن و کندن لمینت دندان نگاه کنید، پاسخ مثبت است. بسته به مهارت دندانپزشک می توان روکش ها را برداشته و دندان را تا حد زیادی سالم نگه داشت اما ترمیم لمینت های آسیب دیده دندان هیچگاه نباید موردنیاز باشد. اگر مشاوره جامع با دندان‌پزشکتان انجام داده بودید و روکش های شما از کیفیت بالایی برخوردار بودند و از ابتدا مناسب نصب شده بودند، نیازی نبود به این زودی ها برداشته شوند و حتی اگر روکش های شما باید به راحتی بیرون بیایند، این به معنای بازیابی دندان های شما در شرایط اولیه‌ اش نیست.

بیشتر بخوانید: ترمیم یا برداشتن لمینت دندان در شرایط لازم

عوارض تراش دندان

برای انجام بیشتر عمل‌های زیبایی دندان، نیاز است مقداری از مینای دندان تراشیده شود. برای مثال برای نصب لمینت بر دندان نیاز است مقداری از مینای دندان تراشیده شوند. این تراش دندان، ممکن است عوارضی برای دندان در پی داشته باشد. یکی از عوارض ناشی از تراش دندان، از دست رفتن بافت سالم دندان است. اگر تراشیدن دندان خوب انجام نشود، مقدار زیادی از مینای دندان از بین می‌رود و دیگر امکان جایگزینی ندارد.

عوارض طولانی مدت لمینت دندان

لمینت‌ها در کنار مزایایی که دارند، عوارضی نیز برای دندان‌ها به همراه دارند. در ادامه به بررسی عوارض لمینت دندان می‌پردازیم.

۱. امکان کندن لمینت وجود ندارد 

کندن لمینت پس از نصب بر روی دندان، امکان پذیر نیست. از آن جایی که برای نصب لمینت دندان، تغییراتی روی دندان اعمال می‌شود و مینای دندان کمی تراشیده می‌شود، دیگر امکان برداشتن لمینت‌ها از سطح دندان وجود ندارد. لازم به ذکر است تعویض لمینت در شرایطی انجام می‌شود که لمینت به دلایل مختلفی شکسته شده باشد.

۲. نیاز به تراشیدن مینای دندان برای نصب لمینت 

برخلاف نصب روکش کامپوزیت دندان که بدون نیاز به تراش دندان انجام می‌شود، معمولاً برای نصب لمینت‌ها بر روی دندان لازم است مقداری از مینای دندان تراشیده شود. تراشیدن مینای دندان ممکن است به دندان آسیب برساند. 

۳. هزینه لمینت دندان بیشتر از هزینه دیگر روکش‌ های دندانی 

اگر برای رفع مشکلات دندان‌های خود به دنبال روشی مقرون به صرفه هستید، ممکن است لمینت برای شما مناسب نباشد، زیرا هزینه لمینت تقریباً دو برابر هزینه روکش‌های دیگر دندانی مانند کامپوزیت دندان است. البته به خاطر داشته باشید که طول عمر لمینت دندان نیز بیشتر از روکش‌های دیگر است. 

۴. مدت زمان ساخت بیشتر 

ساخت لمینت سرامیکی نسبت به روکش دندانی کامپوزیت، به زمان بیشتری نیاز دارد. 

۵. عدم اتصال مناسب لمینت به دندان جهت تراش زیاد مینای دندان

مراجعه به دندانپزشک متخصص و با تجربه، برای انجام لمینت دندان بسیار مهم است. اگر برای لمینت دندان خود به دندانپزشک ماهری مراجعه نکنید، ممکن است مینای دندان شما به میزان زیادی تراشیده شود. اگر میزان تراشیدن مینای دندان بیش از حد استاندارد باشد، ممکن است باعث ایجاد درد و ناراحتی هنگام غذا خوردن فرد شود. همچنین اگر مینای دندان بیش از حد تراشیده شود به لایه عاج دندان می‌رسد. در این شرایط اتصال مناسبی بین لمینت و دندان برقرار نمی‌شود و احتمال جدا شدن لمینت از دندان وجود دارد. 

۶.درمان مشکلات دندانی همچون پوسیدگی، قبل از لمینت

 لمینت دندان به خودی خود باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود. اما بسیار مهم است قبل از هر عمل زیبایی مربوط به دندانپزشکی، سلامت دندان‌های خود را به طور کامل بررسی کنید.  در صورت وجود پوسیدگی در دندان‌ها، ابتدا آن‌ها را درمان کنید و سپس اقدام به لمینت دندان‌های خود کنید. اگر پیش از انجام لمینت، دندان‌های شما پوسیدگی داشته باشند، ممکن است پس از نصب لمینت میزان پوسیدگی دندان مورد نظر افزایش یابد.

قبل و بعد لمینت دندان کلینیک سریتا خانم سمیه نجف زاده

عوارض کوتاه مدت لمینت دندان 

برای اکثر افراد، درد ناشی از روکش‌های دندانی مانند لمینت در عرض یک تا دو هفته کاهش می‌یابد. در ادامه به بررسی تعدادی از عوارض کوتاه مدت لمینت دندان می‌پردازیم. 

  1. حساسیت به دما، شایع ترین عارضه لمینت دندان است که این حساسیت عمدتاً به دلیل از بین رفتن مینای دندان ایجاد می‌شود. 
  2. همان طور که دندان‌های شما ممکن است چند روز پس از نصب لمینت درد کنند، لثه‌های شما نیز ممکن است برای چند روز درد داشته باشند. 
  3. نصب روکش لمینت بر دندان ممکن است برای چند روز روی گفتار شما تأثیر بگذارد. زیرا مغز شما با اندازه و شکل اصلاح شدۀ دندان، سازگاری ندارد و مدتی طول می‌کشد تا به روکش‌ها عادت کند. 
  4. ممکن است برای چند روز دهان شما بزاق بیشتری تولید کند. 

عوارض لمینت دندان که درصورت مشاهده باید به دندانپزشک مراجعه کنید

 با این حال، در موارد نادر، ممکن است مشکلات طولانی‌مدت با روکش‌هایی لمینتی دندان را تجربه کنید. مراقب علائم هشدار دهنده زیر باشید: 

۱. درد دندان که بیش از دو هفته طول بکشد.
۲. شل بودن لمینت
۳. تراز نبودن دندان‌ها
۴. ترک موجود در روکش لمینت

اگر این علائم پس از دو هفته از نصب لمینت بهبود پیدا نکردند، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

درد بعد از لمینت 

نصب لمینت دندان یک راه عالی برای ایجاد لبخندی زیبا و پنهان کردن عیوب دندان افراد است. اما برای افرادی که عمل زیبایی لمینت دندان را انجام می‌دهند، طبیعی است که در روزها یا هفته‌های بعد از عمل، کمی درد در ناحیه دندان یا لثه‌های خود احساس کنند.  البته وقتی لمینت دندان توسط متخصص به درستی نصب شود، پس از نصب روکش نباید حساسیت طولانی مدت در دندان ایجاد شود. دو دلیل اصلی برای درد دندان ناشی از نصب روکش لمینت وجود دارد:

تراش دندان قبل از  لیمنت دندان یکی از عوارض آن است

۱. آسیب رسیدن به عصب دندان بعد از تراش به دلیل از دست دادن مینای دندان 

اولین و بارزترین علت دندان درد پس از نصب لمینت، از بین رفتن مینای دندان است. پیش از قرار دادن لمینت بر روی دندان، دندانپزشک باید حدود ۰.۵ میلی متر از مینای دندان مورد نظر را بتراشد تا روکش دندانی پس از نصب هم سطح با بقیه دندان‌ها قرار گیرد. تراشیدن مینای دندان می‌تواند باعث حساسیت کوتاه مدت در دندان‌ها شود. زیرا در این شرایط عصب داخلی دندان تحت فشار قرار می‌گیرد. پس از از بین رفتن حساسیت اولیه دندان، ممکن است همچنان دندان شما حساسیت به سرما یا گرما نشان دهد. 

۲. ناترازی دندان ها پس از لمینت 

قرارگیری نامناسب دندان‌ها بر روی یکدیگر، از دیگر عوامل اصلی ایجاد درد در دندان‌ها بعد از روکش لمینت است. برخی از بیماران پس از نصب روکش لمینت، تا چند روز نمی‌توانند دندان‌های خود را  درست روی یکدیگر قرار دهند. اما این مشکل معمولاً پس از چند روز خود به خود درست می‌شود. اگر در تنظیم قرارگیری دندان‌های خود پس از نصب لمینت مشکل دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید؛ ممکن است دندانپزشک شما بتواند با بررسی قرارگیری روکش‌های دندان شما، مشکل عدم تراز دندان‌ها پس از لمینت را برطرف کند.

عفونت لثه پس از لمینت 

ممکن است چند روز پس از نصب لمینت دندانی، دچار خونریزی در دندان‌های خود شوید. خونریزی پس از نصب لمینت به علت عفونت لثه است. عفونت لثه ناشی از لمینت می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون عدم رعایت بهداشت توسط دندانپزشک هنگام نصب لمینت، فشار بیش از حد بر دندان‌ها و استفاده از چسب نامرغوب برای نصب لمینت بر دندان ایجاد شود. در صورت مشاهده عفونت لثه و خونریزی دندانی پس از لمینت کردن دندان‌های خود به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

ماندگاری و طول عمر لمینت دندان

طول عمر لمینت دندان

لمینت های دندان مقاوم هستند و تا ۲۰ سال هم می تواند ماندگار باشد. انجام مراقبت های لازم به صورت صحیح و نحوه نصب اصولی، سهم قابل توجهی در طول عمر آن دارد. در صورت وارد آمدن هرگونه آسیب این روکش ها باید تعویض شوند. اما خوب است بدانید که تنها با انجام یک سری اقدامات روتین که به صورت طبیعی برای دندان هایتان باید انجام دهید مانند مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، رعایت نکاتی در مورد خوردن و آشامیدن مواردی که باعث تغییر رنگ یا شکستن لمینت می شود، می توانید مدت زیادی از روکش ها استفاده کنید.

به طور کلی لمینت دندان به گونه ای طراحی و جاگذاری می‌شود که یک عمر در جای خود بماند. از لحاظ فنی نباید نیازی به برداشتن و کندن لمینت دندانباشد زیرا طول عمر و ماندگاری لمینت دندان از ۷ تا ۳۵ سال است که اگر این زمان را با توجه به سن بیمار و شرایط او به درستی در نظر بگیرید و از مواد اولیه با ماندگاری مناسب استفاده کنید، نباید نیازی به دست زدن به لمینت دندان باشد. اما همیشه شرایط قابل پیش بینی نیست و ممکن است حادثه ای و یا اشتباهی در هنگام نصب، بر طول عمر و ماندگاری لمینت دندانتاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد و شما نیازمند ترمیم لمینت های آسیب دیده دندان خود بشوید.

رضایت مشتری قبل و بعد لمینت دندان در کلینیک سریتا آقای علی شاه مرادی

عوارض لمینت بیشتر است یا مزایای آن؟

لمینت دندان، لایه نازکی از جنس سرامیک است که برای درمان مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان، فاصله‌های بین دندانی، تغییر رنگ دندان یا پوشش شکستگی‌ دندان بر روی سطح دندان چسبانده می‌شود. لمینت دندانی در نهایت با ایجاد روکش‌های دندانی سفید، لبخند شما را زیباتر می‌کند. لمینت سرامیکی به دلیل اینکه فرم و شکل مرتبی به دندان‌ها می‌دهد، در رده عمل‌های زیبایی دندانپزشکی قرار می‌گیرد. این روکش دندانی علاوه بر زیبایی که به دندان‌ها می‌بخشد، از دندان‌ها نیز محافظت نیز می‌کند. با محافظت از دندان‌ها، نیاز به درمان‌های بعدی برای دندان را برطرف می‌کند. 

از دیگر مزایای لمینت، می‌توان به ماندگاری بالا، بهبود ظاهر لبخند و نیاز به تراش بسیار کم مینای دندان برای نصب آن اشاره کرد. اکثر روکش‌های لمینتی دندان از ۱۰۰% پرسلن ساخته شده‌اند. به همین دلیل این روکش‌های دندانی دقیقاً شبیه دندان‌های طبیعی افراد هستند. روکش‌های لمینت نسبت به دندان‌های طبیعی،  در برابر لکه‌ها مقاوم‌تر هستند. 

قیمت و هزینه لمینت دندان

قیمت لمینت دندان

هزینه بالای لمینت دندان به خصوص لمینت سرامیکی یکی از عیب ‌های این روش است. توجه کنید اگر لمینت دندان کوچک‌ ترین آسیبی ببیند و یا بشکند، باید عوض شود. در برخی موارد، فرد به تعمیر یا تعویض یک دندان، اقدام کرده است. اما به دلیل نبود هماهنگی رنگی بین لمینت دندان مورد تعمیر و دندان‌های قبل، مجبور به پرداخت هزینه‌ بیشتر برای اصلاح شده است. قیمت لمینت را برای محبوب ترین روش ها را در جدول زیر مشاهده نمایید.

لمینت زیرکونیا۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان
لمینت ایمکس۴,۵۰۰,۰۰۰ تومان
کانتکت لنز۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان
فلدسپاتیک۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان
لومینیرز۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
سوپر لومینیرز۱۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان

کلینیک تخصصی لمینت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول درباره عوارض لمینت دندان

۱. کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

درست است که هدف در هر دو روش اصلاح لبخند شما از طریق اصلاح رنگ، اندازه و شکل دندان هاست اما اینکه لمینت بهتر است یا کامپوزیت سوالی است که برای هر بیمار پاسخ متفاوت است. یعنی مجموعه ی شرایط و انتظارات بیمار است که تعیین می کند بهترین درمان کدام است. طول عمر، قیمت، نحوه انجام، میزان رنگ پذیری از جمله فاکتور هایی هستند که این دو درمان در آن باهم تفاوت دارند.

۲. آیا لمینت برای دندان مضر است؟

لمینت دندان به خودی خود مضر نیست وگرنه به عنوان درمانی برا بهبود ظاهر دندان ها ارائه نمیشد. ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد که در صورت انجام مراقبت های لازم احتمال بروز عوارض کاهش می یابد.

۳. آیا لمینت برای دندان ها مفید است؟

بله مفید است. لمینت درمانی است هم ظاهر دندان از نظر رنگ، طول و فرم بهبود می بخشد و لبخند را زیبا می کند و هم می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

۴. آیا روکش لمینت به دندان ها آسیب می زند؟

در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی دندان های شما چه روکش داشته باشند چه نداشته باشند در معرض آسیب قرار می گیرند. اگر از روکش لمینت به خوبی مراقبت شود، آسیبی به دندان ها وارد نمی کند.

۵. آیا لمینت باعث بوی بد دهان می شود؟

خیر لمینت دندان سبب بوی بد دهان نمی شود. بهداشت ضعیف دندان ها و تجمع باکتری ها در شکاف های بین دندانی است که به مرور زمان طعم و بوی دهان تغییر می دهد.

۶. چگونه حساسیت ‌های دندانی پس از روکش لمینت دندان را کاهش دهیم؟ 

اگر نگران درد یا حساسیت دندان بعد از نصب روکش لمینت بر دندان‌های خود هستید، چند نکته وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری یا کاهش درد دندانی پس از لمینت آن‌ها را انجام دهید: 

  1. پس از نصب لمینت، دندان‌های خود را بعد از هر وعده غذایی با یک خمیر دندان ضد حساسیت مسواک بزنید. 
  2. پس از گذاشتن لمینت، از خوردن مواد خوراکی سفت مانند بادام زمینی، آب نبات‌های سفت، بلال و هر چیزی که می‌تواند فشار بیش از حد به دندان‌های شما وارد کند اجتناب کنید. 
  3. اگر دندان‌هایتان به سرما حساس هستند، چند روز مایعات ولرم  بنوشید. 
  4. به مدت چند روز از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خیلی شیرین و تند پرهیز کنید. زیرا این نوع مواد خوراکی می‌توانند باعث ایجاد درد در دندان‌های لمینت شده شما شوند. 
  5. از رفتارهایی مانند جویدن آدامس با دندان خودداری کنید. 
  6. یک قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم بریزید و دهان خود را تا سه بار در روز بشویید تا درد و تورم دندان و لثه به حداقل برسد. 
  7. یک داروی مسکن خفیف مانند تیلنول یا ایبوپروفن را طبق توصیه پزشک خود مصرف کنید. 

اگرچه این اقدامات حساسیت دندان را پس از نصب روکش لمینت به طور کامل از بین نمی‌برند، اما می‌توانند به کاهش درد دندانی کمک کنند.

۷. چه اقداماتی برای درمان عفونت دندان و لثه ناشی از لمینت دندان در خانه می ‌توانیم انجام دهیم؟

اگر لثه شما در اثر نصب لمینت عفونت کرده است، یک قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم بریزید و دهان خود را تا سه بار در روز با این ترکیب بشویید تا عفونت کاهش یابد. همچنین می‌توانید یک داروی مسکن مانند تیلنول یا ایبوپروفن را مصرف کنید تا درد و تورم دندان و لثه به حداقل برسد. اگرچه این اقدامات حساسیت دندان را پس از نصب روکش لمینت به طور کامل از بین نمی‌برند، اما می‌توانند به کاهش درد دندانی کمک کنند.

۸. آیا میزان درد دندان پس از لمینت آن قدر زیاد است که از انتخاب این عمل زیبایی صرف نظر کنیم؟

اگر به فکر داشتن لبخندی  زیبا با نصب لمینت بر دندان‌های خود هستید، اجازه ندهید درد احتمالی دندان پس از نصب لمینت، شما را از انجام این عمل زیبایی منصرف کند. حساسیت و درد دندان پس از نصب روکش لمینت، طبیعی است و نشانه‌ای از مشکلات جدی نیست.
 درد دندان پس از لمینت فقط چند روز طول می‌کشد. اما مزایای آن چندین دهه باقی می‌ماند. همچنین برای لمینت دندان‌های خود به یک دندانپزشک متخصص با تجربه در درمان مراجعه کنید و روکش‌های لمینتی‌ با بهترین کیفیت و بیشترین طول عمر را انتخاب کنید. 

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلینیک سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید با ما تماس بگیرید: ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸.