ایمپلنت‌های دندانی، تحول عظیمی در دندانپزشکی مدرن ایجاد کرده‌اند. ایمپلنت راهی موثر برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته در اثر عفونت، ضربه، پوسیدگی شدید دندان یا بیماری لثه است. ایمپلنت‌ها مستقیماً روی استخوان فک ثابت می‌شوند، بنابراین یک راه حل تقریبا دائمی و طولانی مدت هستند. اما برای آن‌که دندانپزشک بتواند یک ایمپلنت استاندارد با نرخ موفقیت بالا انجام دهد، باید در محل کاشت ایمپلنت یکسری شرایط وجود داشته باشد که مهم‌ترین آنها وجود استخوان کافی و متراکم در محل کاشت ایمپلنت است.

گاهی اوقات، به خصوص زمانی که دندان‌ها از دست می‌روند و برای مدت طولانی جایگزین نمی‌شوند، استخوان فک در محلی که قبلا دندان وجود داشت، به بازسازی نیاز دارد تا بتواند به خوبی از ایمپلنت پشتیبانی کند. به پروسه‌ای که برای بازسازی و تقویت استخوان فک در محل کاشت ایمپلنت انجام می‌شود، پیوند استخوان گفته می‌شود. اما دقیقا چه زمانی پیوند استخوان در ایمپلنت دندان ضروری است و چگونه انجام می‌شود؟

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

پیوند استخوان یا Bone grafting چیست؟

پیوند استخوان، یک جراحی رایج و متداول است که در آن بافت استخوانی از یک استخوان به استخوان دیگر بدن پیوند زده می‌شود. این جراحی می‌تواند در شکستگی‌های استخوانی، جراحی ستون فقرات و جراحی فک و صورت مورد استفاده قرار گیرد. استخوان مورد نیاز برای پیوند ممکن است از جای دیگر بدن فرد مانند فک، لگن، دنده‌ها و … گرفته شده و از طریق جراحی با استخوان آسیب دیده یا ضعیف ترکیب شود. گاهی اوقات نیز از استخوان اهدایی و یا مواد استخوان مصنوعی استفاده می‌شود.

شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که پیوند استخوان، همان پیوند مغز استخوان است اما فرق زیادی بین این دو وجود دارد. در پیوند استخوان از بافت خود استخوان استفاده می‌شود اما پیوند مغز استخوان شامل تزریق مغز استخوان (بافت اسفنجی داخل استخوان که حاوی سلول‌های بنیادی است) سالم به داخل ورید فرد بیمار است و غالبا در درمان سرطان کاربرد دارد.

پیوند استخوان فک یا پیوند استخوان ایمپلنت چیست؟

پیوند استخوان دندان، روشی است که برای افزایش مقدار استخوان در بخشی از فک که استخوان آن از بین رفته است یا نیاز به حمایت اضافی دارد، انجام می‌شود. اگر اقدامات بعدی مانند ایمپلنت دندان ضروری باشد یا اگر از دست دادن استخوان بر سلامت لثه‌ها و دندان‌های مجاور تأثیر بگذارد، گاهی اوقات پیوند استخوان در ایمپلنت دندان مورد نیاز است.

استخوان فک در محل کاشت ایمپلنت، باید ۳ ویژگی داشته باشد تا جراح بتواند یک کاشت ایمپلنت استاندارد را انجام دهد: قطر کافی (کمیت)، ارتفاع کافی (کمیت) و تراکم کافی (کیفیت). این بدان معناست که برای یک کاشت ایمپلنت موفقیت آمیز، هم کمیت استخوان اهمیت دارد و هم کیفیت استخوان. اگر استخوان فک در ناحیه کاشت ایمپلنت، حداقل شرایط لازم برای کاشت موفق را دارا نباشد، پیش از کاشت ایمپلنت از روش پیوند استخوان فک استفاده خواهد شد. روش‌های مختلفی برای پیوند استخوان وجود دارد. انتخاب روش مناسب به میزان پیوند مورد نیاز، آناتومی ناحیه‌ای که نیاز به پیوند دارد و ترجیح بیمار و تشخیص جراح بستگی دارد.

اگر حداقل میزان پیوند استخوان مورد نیاز باشد، می‌توان آن را در زمان کاشت ایمپلنت انجام داد، یعنی همزمان با پیوند استخوان، کاشت پایه ایمپلنت نیز انجام می‌شود. اما اگر نیاز به پیوند گسترده‌تری باشد، این کار حداقل ۳ ماه قبل از کاشت فیکسچر ایمپلنت انجام می‌شود.

تفاوت پیوند استخوان فک بالا و پایین چیست؟

فک بالا و پایین از نظر تراکم و کیفیت استخوانی با هم متفاوت هستند. در واقع فک بالا، استخوان ضعیف‌تری دارد بنابراین احتمال بیشتری دارد که به پیوند استخوان نیاز داشته باشد. در مقابل، تراکم استخوان فک پایین بیشتر است و احتمال بیشتری دارد که بتوان ایمپلنت‌های فوری یا یک روزه را با نرخ موفقیت بالا (۹۸ درصد) برای آنها در نظر گرفت.

همچنین قسمت‌های جلویی هر فک، تراکم استخوان بیشتری دارد اما با حرکت به سمت عقب فک، تراکم استخوان کمتر خواهد شد.

به طور کلی اگر کمیت و کیفیت استخوان فک پایین به اندازه‌ای باشد که به پیوند استخوان نیاز پیدا کند، این پیوند در مقایسه با پیوند استخوان فک بالا که به طور طبیعی ضعیف‌تر و نرم‌تر از فک پایین است، جزئی و محدودتر خواهد بود.

در چه مواردی قبل از کاشت ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان داریم؟

متأسفانه، تحلیل استخوان (نازک شدن، ضعیف شدن و زوال استخوان) یکی از عوارض جانبی شایع از دست دادن دندان است و می‌تواند بیماران را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. قبل از اینکه جراح متخصص بتواند جراحی ایمپلنت دندان را آغاز کند، باید مطمئن شود که تراکم استخوان مناسبی دارید. جراحان با تجربه، عموما به صورت حسی متوجه وضعیت استخوان‌های شما می‌شوند. یعنی با مشاهده عکس‌های opg و CBCT و برحسب تجربه، جراح در هنگام باز کردن ناحیه و با حس لمس (مثلا اینکه دریل به نرمی انجام می‌شود یا استخوان مقاومت می‌کند و …) می‌تواند تشخیص دهد که استخوان آن ناحیه در چه وضعیتی قرار دارد. اما روش دقیق‌تر استفاده از سرجیکال گاید است. داده‌های به دست ‌آمده در سی‌ تی ‌اسکن‌ها با استفاده از یک نرم ‌افزار سه ‌بعدی که سرجیکال گاید را طراحی می‌کند، تجزیه و تحلیل می‌شوند و تایپ‌های مختلف استخوان (که ۵ تا هستند) با اختلاف رنگ به جراح نشان داده می‌شوند.

پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت می‌تواند در شرایط زیر ضروری باشد:

  • هنگامی که قرار است ایمپلنت در جایی کاشته شود که مدت‌هاست بدون دندان بوده و دچار تحلیل استخوانی شده است.
  • هنگامیکه در محل مورد نظر برای کاشت ایمپلنت، دندان عفونی وجود داشته که استخوان را تخریب کرده است.
  • هنگامیکه دندان به تازگی کشیده شده و استخوانی که حفره دندان را پر کرده است، نسبتا تازه است و تراکم زیادی ندارد.
  • هنگامیکه قرار است کل یک فک یا قسمت زیادی از یک فک ایمپلنت شود و باید تعداد پایه‌های زیادی درون فک قرار بگیرد.
  • افرادی که سابقه پوکی استخوان دارند یا داروهای خاصی مصرف می‌کنند که بر کیفیت استخوان‌هایشان تأثیر منفی می‌گذارد.
  • افراد مبتلا به بیماری پریودنتال
  • وارد آمدن آسیب شدید به لثه و استخوان فک
  • به منظور افزایش نرخ موفقیت ایمپلنت پس از یک ایمپلنت دندان ناموفق
  • وجود نقص‌های مادرزادی در فک 
  • وجود ویژگی‌های آناتومیک خاص که باعث محدودیت ارتفاع استخوانی می‌شوند (مانند وسعت سینوس، حفره بینی،  قرارگیری اعصاب مختلف فک در نزدیک ناحیه ایمپلنت)

چه کسانی نمی‌توانند پیوند استخوان فک داشته باشند؟

پیوند استخوان فک، یک روش فوق العاده موثر برای افزایش موفقیت ایمپلنت‌های دندانی است. با اینحال همه افراد مجاز به انجام آن نیستند. 

  • افرای که اهل مصرف دخانیات هستند، نمی‌توانند پیوند استخوان انجام دهند.
  • کسانی که به بیماری‌های خود ایمنی دچار هستند، کاندید مناسبی برای پیوند استخوان نمی‌باشند.
  • افرادی که الکل یا مواد مخدر مصرف می‌کنند، برای جراحی پیوند استخوان مناسب نیستند.
  • پیوند استخوان فک به افرادی که تحت پرتودرمانی در ناحیه فک و صورت قرار گرفته‌اند، توصیه نمی‌شود.
  • افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده و بیماری‌های قلبی عروقی قبل از پیوند استخوان فک باید با پزشک متخصص خود مشورت کنند.
  • افرادی که عفونت فعال دارند، قبل از پیوند استخوان باید این عفونت را به طور کامل درمان نمایند. 

انواع پیوند استخوان فک و شرایط استفاده از هر کدام

چهار نوع اصلی از پیوند استخوان فک وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  • حفظ Socket یا حفره دندان: این رایج‌ترین نوع پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان است که گاهی اوقات با عنوان حفظ ridge نیز شناخته می‌شود. هدف این نوع پیوند، محافظت از استخوان آلوئول و جلوگیری از زوال آن است. این روش، استخوان جدید را مستقیماً در حفره‌ای که دندان در آن کشیده شده قرار می‌دهد، فضای خالی دندان از دست رفته را پر می‌کند و از فرورفتگی دو طرف حفره جلوگیری می‌نماید.
  • افزایش ridge: اگر مدت زیادی از کشیده شدن دندان گذشته باشد، ممکن است استخوان فک نگهدارنده، نازک‌تر از قبل باشد. تقویت ridge (ستیغ فک) باعث افزایش عرض و حجم استخوان فک می‌شود، بنابراین می‌تواند پایه‌ای پایدار برای ایمپلنت‌ها یا سایر گزینه‌های ترمیمی ایجاد کند.
  • لیفت سینوس: سینوس‌های فک بالا، درست بالای دندان‌های عقب بالایی قرار دارند. اگر دندان‌های پشت بالایی از بین رفته باشند، سینوس‌ها می‌توانند به سمت پایین بیایند و به فضایی که ریشه دندان اشغال کرده بود، نفوذ کنند. در این شرایط دندانپزشک نمی‌تواند کاشت ایمپلنت‌ها را انجام دهد زیرا آنها به غشای سینوس نفوذ می‌کنند. برای رفع این مشکل، جراح دهان یا پریودنتیست غالبا لیفت سینوس را توصیه می‌کند. این روش، سینوس را به موقعیت مناسب خود بازمی‌گرداند. سپس یک پیوند استخوان دندانی در زیر سینوس قرار می‌گیرد و یک پایه محکم برای ایمپلنت‌های دندان ایجاد می‌کند.
  • پیوند قطعه استخوان: در صورتی که فک در اثر تصادف، عفونی شدن دندان یا صدمات دیگر آسیب جدی دیده باشد، از این روش پیوند استفاده خواهد شد. به طور کلی پیوند قطعه استخوان در مواردی بکار می‌رود که نقص استخوان فک، گسترده و قابل توجه باشد. در این مورد، جراح یک بلوک یا قطعه بزرگ استخوان را توسط پیچ‌های تیتانیوم در محل مورد نظر ثابت نگه می‌دارد تا به بافت استخوانی اطراف بچسبد. استخوانی که قرار است پیوند زده شود یا توسط بانک استخوان سایر انسان‌ها یا معمولاً از لگن، فک، چانه یا کف سر برداشته می‌شود. این گرافت‌ها در استخوان دهان شما پیچ می‌شوند و این پیچ‌ها همزمان با کاشت ایمپلنت برداشته خواهند شد. پس از بهبود بافت لثه، پایه‌های ایمپلنت را می‌توان نصب کرد.

پیوند استخوان GBR چیست؟

بازسازی استخوان هدایت شده (GBR) رایج‌ترین روش بازسازی و پیوند استخوان است که از یک غشای ( membrane) مانع پوشاننده، برای جلوگیری از تهاجم بافت نرم و برای بازسازی عیوب کوچک اطراف ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌کند. این روش معمولاً در نقص‌های Dehiscence یا fenestration سایز ≥۲ میلی‌متر به کار می‌رود. برخی از محققان معتقدند که اصطلاح GBR باید صرفا برای مواردی به کار رود که از یک غشای مانع استفاده می‌کنند. با این حال به طور کلی، هر روش پیوند استخوان برای ترمیم عیوب استخوان اطراف ایمپلنت دندان GBR نامیده می‌شود. 

معمولا از کدام روش پیوند استخوان فک استفاده می‌شود؟

پیوند حفره، رایج‌ترین روش پیوند استخوان فک است. در این روش، پیوند استخوان همزمان با کشیدن دندان انجام می‌شود تا مانع از دست دادن استخوان به دنبال کشیدن دندان شود.

چه موادی در پیوند استخوان دندان استفاده می‌شود؟

به طور کلی، مواد پیوند استخوان را می‌توان بر اساس منبع و ترکیب مواد به ۴ دسته اصلی تقسیم کرد:

  • اتوگرافت: به معنای برداشتن استخوان از قسمت‌های مختلف بدن خود بیمار (مانند لگن، فک و …) و پیوند آن در ناحیه مورد نظر است. این روش با بالاترین میزان موفقیت در پیوند استخوان همراه بوده و استخوان‌های تشکیل شده بسیار با کیفیت خواهند بود زیرا بخش پیوندی حاوی سلول‌های خود بیمار است که از نظر ژنی، سازگاری و هماهنگی فوق العاده‌ای با بدن او دارند. با اینحال یکی از معایب اصلی این روش، آن است که به منظور برداشتن بافت استخوانی از بدن بیمار لازم است یک جراحی یا برش دیگر نیز انجام شود.
  • آلوگرافت: در این پیوند از استخوان فرد دیگری استفاده می‌شود. در این روش بافت پیوندی از بدن شخص اهدا کننده (معمولا یک جسد) گرفته شده و به فک بیمار پیوند زده می‌شود. این نوع پیوند در بانک پیوند استخوان در دسترس است و در مواردی به کار می‌رود که امکان برداشتن استخوان از بدن بیمار وجود ندارد (به عنوان مثال به دلیل آنکه مقدار زیادی بافت استخوانی مورد نیاز است) یا بیمار تمایلی به این کار ندارد. مزیت اصلی این روش، عدم نیاز به جراحی برای برداشتن بافت پیوندی است. همچنین مقدار بافت پیوندی در دسترس در روش آلوگرافت، نامحدود است.
  • زنوگرافت: این شامل برداشتن استخوان از گونه‌های دیگر مانند گاو، خوک یا مرجان است زیرا شباهت‌هایی بین بافت استخوانی این موجودات و انسان وجود دارد که می‌توان از آن در پیوند استخوان انسان بهره گرفت.
  • آلوپلاست: شامل استفاده از مواد سنتزی یا مصنوعی همانند فسفات کلسیم و یا فسفوسیلیکات سدیم (بیوگلاس) برای بافت پیوندی است. کارایی این روش نسبت به موارد قبلی، کمتر است اما ریسک عفونت در محل کاشت ایمپلنت نیز پایین‌تر می‌باشد.
یکی از روش های پیوند استخوان استفاده از بلوک استخوانی است

پودر استخوان از چه موادی تشکیل شده است؟

پودر استخوان معمولاً از مواد معدنی استخوانی فراوری شده تشکیل شده است و میزان سازگاری آن با بدن با توجه به منبع پودر متفاوت است. پودرهای استخوان به عنوان یک داربست بکار می‌روند و از جنس هیدروکسی آپاتیت حیوانی یا انسانی هستند. در روند تولید آنها از یک فرایند گرمایی کمک گرفته می‌شود تا هر گونه مواد اضافی و پروتئین‌ها حذف شوند و بنابراین هنگام اضافه شدن روی لثه هیچ گونه آلرژی ایجاد نکنند. پودرهای استخوانی سنتزی یا مصنوعی نیز شامل سرامیک بر پایه فسفات کلسیم (مانند هیدروکسی آپاتیت یا تری کلسیم فسفات) می‌باشند.

فرایند پیوند استخوان فک، نکات قبل، حین و بعد از پیوند استخوان

در این بخش در مورد فرایند پیوند استخوان فک و نکات قبل، حین و بعد از این عمل صحبت خواهیم کرد.

آمادگی برای پیوند استخوان، شرایطی که باید قبل از پیوند استخوان فک رعایت کنیم

با پزشک خود در مورد چگونگی آماده شدن برای جراحی پیوند استخوان صحبت کنید. در اغلب موارد:

  • لازم است چند روز قبل از عمل، مصرف داروهایی مانند رقیق کننده‌های خون را متوقف کنید.
  • اگر سیگاری هستید، سعی کنید قبل از انجام عمل سیگار کشیدن را ترک کنید تا اختلالی در روند بهبودی شما ایجاد نشود.
  • در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، به پزشک خود اطلاع دهید. 
  • قبل از عمل ممکن است به آزمایش‌های تصویربرداری اضافی مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) نیاز داشته باشید.
  • با توجه به نوع بیهوشی که دریافت می‌کنید، لازم است ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از عمل از خوردن یا آشامیدن خودداری کنید.
  • ترتیبی دهید که بعد از عمل به خانه برگردید و استراحت کنید. همچنین لازم است کسی شما را تا خانه همراهی کند زیرا قادر به رانندگی نخواهید بود.

مراحل پیوند استخوان فک

جزئیات جراحی پیوند استخوان با توجه به دلیل جراحی شما بسیار متفاوت است. یک جراحی پیوند استخوان معمولی شامل مراحل زیر است:

  • شما بیحسی دریافت خواهید کرد تا هیچ گونه درد یا ناراحتی در طول عمل احساس نکنید.
  • در طول عمل بر علائم حیاتی شما مانند ضربان قلب و فشار خون نظارت خواهد شد.
  • پس از تمیز کردن ناحیه مورد نظر، جراح یک برش در پوست و ماهیچه اطراف استخوان که قرار است پیوند استخوان را دریافت کند، ایجاد می‌نماید.
  • در برخی موارد، جراح برش دیگری نیز برای برداشت پیوند استخوان شما ایجاد می‌کند که ممکن است در ناحیه پشت فک، استخوان لگن، استخوان ساق پا یا دنده شما باشد. سپس جراح با استفاده از ابزارهای خاص، بخش کوچکی از استخوان را برمی دارد.
  • آنگاه پیوند استخوان را بین ۲ قطعه استخوانی که باید با هم رشد کنند قرار می‌دهد و آن را با چسب قابل حل یا غشای مخصوص membrane)) ثابت می‌کند. در برخی موارد، جراح ممکن است پیوند استخوان را با پیچ‌های مخصوص محکم کند.
  • لایه‌های پوست و عضله اطراف استخوان تحت درمان با جراحی بسته شده و بخیه زده می‌شوند.

درد پیوند استخوان فک از چه زمانی شروع می‌شود و چه میزان درد دارد؟

اگر پیوند استخوان دندانی شامل برداشت مواد استخوانی از بدن خود بیمار نباشد، یک روش نسبتاً جزئی است. شما در طول عمل تحت اثر آرامبخش خواهید بود بنابراین تا زمانی که بیهوشی یا بی حسی از بین برود، هیچ دردی احساس نخواهید کرد. پس از آن نیز درد معمولاً با مسکن‌های بدون نسخه برای چند روز آینده قابل تحمل است.

با توجه به نوع عمل ممکن است لازم باشد از داروهای ضد درد نسخه‌ای قوی استفاده کنید. به عنوان مثال اگر مواد استخوانی از بدن شما گرفته شود، بهبودی می‌تواند دردناک‌تر باشد زیرا جراحی در دو مکان انجام می‌شود (مثلا در لگن و فک شما). با اینحال مقدار استخوانی که برداشت و سپس پیوند می‌شود، معمولاً بسیار کم است بنابراین ناراحتی پس از عمل معمولا چند روز طول می‌کشد و کوتاه است.

بعد از یک هفته یا بیشتر، درد مبهم در فک شما جای خود را به یک ناراحتی خفیف خواهد داد و احساس می‌کنید که در حال بهبودی هستید.

نکات مراقبتی بعد از پیوند استخوان فک

پس از پیوند استخوان دندان، احتمالاً در محل برش پانسمان خواهید داشت.

پزشک دستورالعمل‌های لازم برای تعویض پانسمان در ۲۴ ساعت آینده را به شما توضیح می‌دهد و برای جلوگیری از عفونت برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. همچنین ممکن است مسکن نسخه‌ای دریافت کنید.

سایر نکات مراقبتی بعد از عمل پیوند استخوان فک عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس یخ برای کمک به کاهش درد و تورم در دو روز اول
  • خوردن غذاهای نرم و ملایم در چند روز اول
  • خوابیدن با سر کمی بالا در دو شب اول برای جلوگیری از تجمع خون در محل برش

در طول دوره نقاهت اولیه، باید از موارد زیر اجتناب کنید:

  • مایعات داغ مانند قهوه یا سوپ
  • غذاهای سفت یا ترد، مانند آجیل
  • هر گونه فعالیت بدنی مانند ورزش‌های پربرخورد که ممکن است محل برش را در معرض خطر قرار دهد.

چند هفته بعد از عمل، حس فک شما به حالت طبیعی باز می‌گردد اما معمولاً ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا به اندازه کافی برای دریافت ایمپلنت قوی شود.

برای بررسی روند بهبودی در این مدت لازم است به دندانپزشک خود مراجعه کنید و حداقل یک بار عکسبرداری با اشعه ایکس انجام دهید.

لبفت سینوس یکی از روش های پیوند استخوان است

پیوند استخوان فک موفق چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک پیوند استخوان فک موفق انجام شود، بسته به سلامت دهان و دندان و وضعیت سلامت کلی بیمار، ناحیه پیوند، نوع پیوند و همچنین عوامل دیگر متفاوت است. به طور کلی حدود ۳ تا ۶ ماه پس از عمل پیوند استخوان می‌توانید برای نصب پایه‌های ایمپلنت اقدام کنید. با اینحال در مواردی که پیوند استخوان بیمارستانی انجام شود، این زمان طولانی‌تر خواهد بود و ممکن است به ۹ ماه تا یکسال برسد.

عوارض پیوند استخوان دندان و نشانه‌های شکست پیوند استخوان 

شایع‌ترین عوارض جانبی پیوند استخوان دندانی، درد و تورم است. اما این عوارض را می‌توان با کمپرس یخ و مسکن‌های بدون نسخه به حداقل رساند. برای برخی از افراد ممکن است داروهای مسکن قوی تجویز شود.

سایر عوارض جانبی طبیعی شامل خونریزی جزئی و مشکل در جویدن و صحبت کردن در چند روز اول است.

اگرچه این روش معمولاً ایمن و به خوبی قابل تحمل است اما همیشه خطراتی وجود دارد.

عفونت، رایج‌ترین نگرانی در هر روش جراحی است، بنابراین بسیار مهم است که دوره مصرف آنتی بیوتیک را کامل کنید. سایر عوارض جانبی احتمالی غیر معمول (اما جدی) عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک
  • باز شدن زخم
  • آسیب به دندان‌های طبیعی یا رگ‌های خونی
  • خونریزی بیش از حد
  • بی حسی، گزگز در لثه‌ها، لب‌ها و گونه‌ها
  • جای زخم
  • مشکلات سینوسی (در ایمپلنت فک بالا)
  • رشد غیر طبیعی استخوان
  • لخته شدن خون
  • آسیب عصبی
  • عوارض بیهوشی
  • رد پیوند استخوان

پیوند استخوان دندانی، نرخ موفقیت بسیار بالایی دارد. با این حال مانند هر روش دیگری، احتمال رد یا شکست آن نیز وجود دارد، به ویژه در میان افرادی که سیگار می‌کشند یا شرایط پزشکی خاصی دارند.

علائم شکست پیوند استخوان دندان عبارتند از:

  • درد یا تورمی که بعد از هفته اول بدتر می‌شود.
  • خروج چرک یا ترشح از محل پیوند استخوان
  • تحلیل رفتن لثه (زمانی که لثه‌ها از دندان ها دور می‌شوند).
  • عدم بهبود در حجم استخوان فک

هزینه پودر استخوان و پیوند استخوان برای هر دندان چقدر است؟

هزینه پیوند استخوان شامل قیمت متریال مورد استفاده (غالبا پودر استخوان) + هزینه روش GBR می‌باشد. هزینه پودر استخوان و همچنین GBR به صورت واحدی محاسبه می‌شود.

هزینه پودر استخوان در کلینیک سریتا برای یک واحد دندان، مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌باشد. هزینه پیوند استخوان gbr در سریتا، هر واحد ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که بیماران گرامی می‌توانند از شرایط پرداخت اقساطی سریتا استفاده کنند.

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان-

سؤالات متدوال درباره پیوند استخوان

در زیر، چند سوال پرتکرار پیرامون پیوند استخوان در ایمپلنت دندان را مرور می‌کنیم.

۱.میزان موفقیت پیوند استخوان دندان چقدر است؟

نرخ موفقیت پیوند استخوان دندانی، بسیار بالا و حدود ۹۸ درصد است.

۲. پس از پیوند استخوان فک چه زمانی می‌توانم به محل کار یا دانشگاه برگردم؟

در بیشتر موارد، افراد می‌توانند روز بعد از عمل به محل کار یا دانشگاه بازگردند. اگر از آرام بخشی برای شما استفاده شده باشد، ممکن است لازم باشد یک یا دو روز بیشتر برای بهبودی در خانه بمانید.

۳. آیا برای پیوند استخوان دندان بیهوش می‌شوم؟

به طور معمول، قرار دادن پیوند استخوان نیازی به بیهوشی ندارد و با بی حسی موضعی به راحتی قابل انجام است. بسیاری از کلینیک‌های دندانپزشکی نیز برای راحتی بیشتر بیماران، گزینه‌های آرامبخشی از جمله اکسید نیتروژن استنشاقی، آرامبخش خوراکی و آرامبخش داخل وریدی را ارائه می‌دهند. اما اگر پیوند استخوان شما گسترده باشد یعنی به پیوند استخوان بیمارستانی نیاز داشته باشید که مستلزم بستری شدن در بیمارستان است، لازم است تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید.

آیا استخوان فک بعد از عمل پیوند استخوان بازسازی می‌شود؟

بله. موادی که پیوند به استخوان فک پیوند زده میشوند به مرور زمان باعث تحریک و بازسازی مجدد استخوان طبیعی فک می شود و خود نیز با رشد استخوان طبیعی، تخریب می شود.

آیا پیوند استخوان درد دارد؟

عمل پیوند استخوان به هنگام انجام آن، ممکن است به سبب بی حسی موضعی درد کمی داشته باشد اما بعد از ازبین رفتن اثرات بی حسی ممکن است. بیمار درد ایمپلنت دندان را احساس کند که بهتر است بیمار مطابق دستور متخصص ایمپلنت مربوطه مسکن ها و آنتی بیوتیک هایی را جهت کاهش درد و عدم عفونت مصرف کند.

آیا ممکن است بدن پیوند را پس بزند؟

خیر. مواد پیوندی حاوی مواد معدنی هستند. خصوصا که در روش آلوگرافت تمام مواد آلی آن گرفته می‌شود.

عمل پیوند استخوان چقدر طول می‌کشد؟

عمل پیوند استخوان توسط جراح بسته به نوع روش به کار گرفته شده و مقدار نواحی  لازم جهت پیوند می تواند بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه متغیر باشد.

آیا می توان از تحلیل لثه و نیاز به پیوند استخوان جلوگیری کرد؟

البته که بله. به شرط اینکه به بهداشت دهان و دندان به قدرکافی اهمیت داده شود و عوامل مؤثر در سلامت دندان کنترل شود.

برخی از این عوامل می توان به رژیم غذایی مناسب و غنی از کلسیم، مصرف مکمل ها در سنین بالا، عدم مصرف دخانیات، کنترل قند خون اشاره کرد.

زمان بهبودی بعد از پیوند استخوان چقدر است؟

پس از جراحی، لثه‌ای که برای قرار دادن پیوند برش داده می‌شود، طی ۸ تا ۱۵ روز بهبود می‌یابد. در این دوره رعایت بهداشت دهان و دندان، رعایت رژیم غذایی ولرم یا سرد و نرم کردن غذا در روزهای اول ضروری است. با این حال، بین ۳ تا ۹ ماه طول می‌کشد تا استخوان به طور مطلوب محکم شود.

آیا خطر رد پیوند استخوان وجود دارد؟

مانند هر روش دیگری از این نوع، بدن ممکن است موادی را که به آن پیوند شده است پس بزند، به ویژه در مورد پیوندی که بر اساس استخوان آلوژنیک (از اهداکننده) یا حیوانی است. با این حال، خطرات رد پیوند در زمینه پیوند استخوان ناحیه فک نادر است.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

سخن پایانی 

کاشت ایمپلنت دندان، مطمئن‌ترین و ماندگارترین روش جایگزینی دندان است که علاوه بر ایجاد ظاهر و احساس طبیعی به جلوگیری از تحلیل استخوان فک نیز کمک خواهد کرد. با اینحال برای آنکه یک کاشت ایمپلنت موفق و استاندارد انجام شود، لازم است بیمار واجد شرایط باشد. فرد متقاضی دریافت ایمپلنت علاوه بر وضعیت سلامت مطلوب باید در محل کاشت ایمپلنت دارای استخوان فک کافی و با کیفیت باشد.

استخوان مورد نظر باید قطر، ارتفاع و تراکم مناسبی داشته باشد تا بتواند به طور کامل با پایه ایمپلنت یکپارچه شود. برای افزایش مقدار استخوان در مناطقی که کاشت ایمپلنت دندان مورد نظر است، از پیوند استخوان استفاده می‌شود. در این روش، یک نوع پودر استخوان که می‌تواند متعلق به خود بیمار، یک اهدا کننده دیگر و یا از نوع مصنوعی باشد، داخل حفرات استخوانی قرار داده شده و روی آن با غشاء و متریال دیگر پوشانده می‌شود. این روش، استخوان اطراف ناحیه مورد نظر را تحریک کرده و بستری ایجاد می‌کند تا سلول‌های استخوان ساز شروع به استخوان سازی کنند.