ایمپلنت دندان بدون جراحی یک روش جدید برای کاشت دندان است که در آن پایه ایمپلنت بدون برش زدن لثه، خونریزی و بخیه زدن کاشته می شود. لابد می پرسید چگونه؟ مگر می شود بدون تیغ و برش لثه و درد و خونریزی، پایه ایمپلنت در دهان کاشته شود؟ باید بگویم که بله. دنیای امروز ما آنقدر پیشرفت کرده که دیگر هیچ چیز دور از ذهن نیست. علم دندانپزشکی هم با چنان سرعتی در حال پیشرفت است که فرصت نمی کنیم از همه پیشرفت های جدید آن باخبر شویم.

اما خبر خوب اینکه تکنولوژی دیجیتال این امکان را فراهم کرده که بتوانیم کاشت ایمپلنت فوری یا ایمپلنت بدون برش زدن لثه را به راحتی و در کمترین زمان ممکن انجام دهیم. در این روش سرعت بهبودی نسبت به روش‌های قبلی خیلی بیشتر است. در این مقاله با من همراه باشید تا در مورد روش‌های ایمپلنت دندان بدون جراحی، شرایط لازم برای ایمپلنت بدون جراحی و مزایای آن آشنا شوید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ایمپلنت بدون جراحی چیست؟

گاهی ممکن است فرد به علت بیماری، مصرف دارو یا بر اثر حادثه ای مثل تصادف یا حتی زمین خوردن، یک یا چند دندان خود را از دست بدهد. حس نداشتن دندان خصوصا دندان های جلو و از دست رفتن زیبایی  چهره، عذاب آور است. تا جایی که ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و از خندیدن در جمع اجتناب کنید.

اما تکنولوژی همیشه کارها را برای ما آسان می کند. با فناوری ایمپلنت و کاشت دندان می توانید زیبایی چهره خود را دوباره بدست آورید و طعم شیرین یک لبخند زیبا را تجربه کنید.

بیشتر بدانید: کاشت دندان بدون ایمپلنت

در واقع ایمپلنت بهترین شیوه برای جایگزین کردن دندان هایی است که به هر دلیلی از دست رفته اند و جای آنها خالی شده است. در ابتدای ابداع این روش، پروسه درمانی و کاشت دندان بسیار زمان بر، پر هزینه و دردآور بود. اما اخیرا با روش نوین کاشت دندان بدون جراحی این پروسه بسیار کوتاه شده به علاوه اینکه دراین روش دیگر نیازی به بریدن لثه و بخیه زدن نیست.

ایمپلنت بدون جراحی، جدیدترین تکنولوژی کاشت دندان است. در ایمپلنت بدون جراحی همانطور که از نامش پیداست متخصص ایمپلنت جهت کاشت پایه لثه را برش نمی زند. پس در نتیجه خونریزی دراین روش در مقایسه با روش معمولی (روشی که درآن پزشک متخصص یک لایه از بافت لثه را کنار زده تا به استخوان فک برسد) بسیار کمتر است.

ایمپلنت بدون جراحی

دو روش اصلی در ایمپلنت دندان بدون جراحی

ایمپلنت بدون جراحی یکی از انواع ایمپلنت و روش های کاشت دندان به شمار می رود که به روش های مختلفی انجام می شود:

۱- ایمپلنت به روش پانچ

در روش ایمپلنت پانچی که به آن ایمپلنت فوری یا ایمپلنت فلپلس (flapless) هم می گویند دندانپزشک ابتدا به کمک بی حسی موضعی، دهان و لثه شما را بی حس می کند و بدون اینکه لثه را برش دهد، با دستگاه های مخصوص پانچ، که سرهایی با اندازه های متفاوت دارد، در محل مورد نظر، سوراخی با عمق لازم برای کاشت دندان ایجاد می کند سپس پایه ایمپلنت دندان درون آن قرار می‌گیرد.

ایجاد این سوراخ هیچ گونه درد و خونریزی ای ندارد و استفاده از این روش برای افرادی که می‌خواهند کاشت ایمپلنت بدون درد و جراحی داشته باشند و در مدت زمان کمتری بهبودی یابند بسیار مناسب است.

مزیت این روش نسبت به ایمپلنت معمولی این است که با این روش استخوان فک به پایه ایمپلنت زودتر جوش می خورد و روند بهبودی سریع تر است زیرا بافت های دهان کمتر آسیب می بینند.

اگر بیمار دندانی را کشیده و ریشه دندان سالم باشد وهم چنین شرایط استخوان و لثه به لحاظ استحکام و ضخامت کافی را داشته باشد، پزشک میتواند از این روش برای قراردادن ایمپلنت استفاده کند. ولی اگر لثه یا استخوان فک تحلیل رفته باشد بیمار نیاز به پیوند لثه یا استخوان دارد و کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان امکان پذیر نخواهد بود.

ایمپلنت پانچی

۲- ایمپلنت لیزری یا دیجیتالی

دراین روش از ایمپلنت، تصویری سه بعدی از ساختار دندان ها و استخوان فک و رشته های عصبی گرفته می شود و پزشک باتوجه به آن محل کاشت دندان جدید را مشخص و برای ایجاد حفره از لیزر استفاده می کند. مهمترین مساله در استفاده از این روش مهارت دندانپزشک است. دندانپزشک باید آنقدر مهارت داشته باشد که محل مناسب برای استفاده از اشعه لیزر و قرار گرفتن پایه را پیدا کند.

در این روش که با استفاده از اشعه لیزر انجام می‌شود، میزان جراحت برای کاشت ایمپلنت دندان به حداقل می‌رسد به علاوه، بافت های دیگر هم کمتر آسیب می‌بینند. از لیزر در مراحل مختلف کاشت دندان استفاده می شود. در مرحله اولیه، می توان با لیزر، شکاف مورد نظر را ایجاد کرد و هم در مرحله بعدی می توان بافت ایجاد شده روی ایمپلنت را برداشته و عملیات کاشت را ادامه داد. در نتیجه، خونریزی و درد کمتر و امکان بهبودی سریع‌تر است.

ایمپلنت لیزری

بیشتر بخوانید: ایمپلنت لیزری چیست؟

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

شرایط لازم برای ایمپلنت دندان بدون جراحی

اگر قصد انجام ایمپلنت را داشته باشید ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید. او با انجام سی تی اسکن از فک و لثه تان تصمیم می گیرد که این کار برای شما مناسب است یا خیر. دو شرط زیر جهت انجام ایمپلنت دندان بدون جراحی لازم است:

۱- داشتن بافت استخوان سخت و محکم

اگر می خواهید از روش پانچ برای کاشت ایمپلنت استفاده کنید مهمترین شرط این است که تراکم استخوان خوبی داشته باشید. با بررسی اسکن های دهان و دندان، دندانپزشک متوجه می شود که فک شما استخوان محکم و کافی برای انجام این عمل دارد یا نه. اگر به دلیل افزایش سن یا تحلیل استخوان، قطر و عرض استخوان فک کم باشد انجام این روش برای شما امکان ندارد و ابتدا باید عمل پیوند استخوان انجام دهید و کاشت ایمپلنت دندان شما با جراحی همراه خواهد بود.

۲- کیفیت بافت لثه

دندانپزشک پس از بررسی استحکام استخوان فک به سراغ معاینه لثه می رود. او باید مطمئن شود که لثه شما برای انجام ایمپلنت دندان بدون جراحی مناسب است یا خیر. در صورتی که بافت لثه شما مقاومت لازم را نداشته باشد نیازمند پیوند بافت لثه خواهید بود.

آیا همه افراد می توانند ایمپلنت بدون جراحی انجام دهند؟

امروزه ایمپلنت بدون جراحی به سبب اینکه نیازی به برش و بخیه لثه نیست متقاضیان زیادی دارد. اما پزشک متخصص باید مجموعه شرایط بیمار را بررسی کرده و با توجه به فاکتورهایی مانند میزان تراکم استخوان فک و وضعیت بافت لثه و… مناسب ترین روش برای ایمپلنت را تعیین کند.

  • ایمپلنت بدون جراحی برای افراد سیگاری و مبتلا به دیابت و کسانی که به هر دلیلی استخوان فک آنها ارتفاع مناسب را برای جراحی ندارد و حتی کسانی که ترس از جراحی دارند می تواند روش خیلی مناسبی باشد.
  • اگر مدت زمان زیادی از کشیده شدن یک دندان گذشته باشد به مرور زمان حفره سینوس پایین می آید و در این صورت امکان ایمپلنت بدون جراحی وجود ندارد و باید طی یک جراحی کف حفره سینوس بالابرده شود.

مطالب مرتبط: بهترین زمان انجام ایمپلنت دندان

ایمپلنت با لیزر یکی از روش های انجام ایمپلنت


نکته مهم:

اگر نسبت به جراحی و خونریزی حس خوبی ندارید و آستانه تحمل پایینی دارید یا برای انجام جراحی زمان محدودی دارید، به علت بیماری قلب یا فشار خون از جراحی ایمپلنت اجتناب می کنید و در عین حال ضخامت و قطر استخوان خوبی دارید، شما کاندید خوبی برای انجام ایمپلنت به روش پانچ هستید.

مراحل ایمپلنت دندان بدون جراحی

برای کاشت یک دندان بدون جراحی باید مراحل زیر با دقت سپری شود:

۱- ابتدا دندانپزشک از فک و لثه شما عکسبرداری می‌کند و از این طریق میزان تراکم استخوان فک و شرایط لثه را بررسی می کند.

۲- در صورتی که فک، شرایط لازم را داشته باشد و لثه قابلیت کاشت دندان را دارا باشد و دندانپزشک نیز آن را تایید نماید به سراغ مرحله اصلی می روید.

۳- در مرحله بعد پزشک توسط ابزارهای مخصوصی یک حفره در لثه ایجاد می کند و ایمپلنت را در جای خود قرار می‌دهد. این کار ممکن است به دو روش انجام شود: پانچ یا لیزر. در ادامه هر کدام از این روش ها را برایتان توضیح می دهم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مراحل انجام ایمپلنت

مزایای کاشت ایمپلنت بدون جراحی

  • در روش کاشت ایمپلنت بدون جراحی، لازم نیست روی لثه برش های متعدد ایجاد ‌شود. در نتیجه بافت لثه کمتر مورد آسیب قرار می‌گیرد؛ مدت زمان درمان و بهبودی شما بسیار کاهش یافته و کمتر از تورم و درد رنج خواهید برد.
  • علاوه بر این فرایند جراحی های بعدی برای مطمئن شدن از جوش خوردن ایمپلنت به استخوان، منتفی می‌گردد و موفقیت کاشت ایمپلنت دندان افزایش می‌یابد.
  • مدت زمان بهبودی پس از کشیدن دندان کاهش می‌یابد و نیازی نیست تا چندین ماه منتظر ترمیم بمانید.
  • پروسه انجام ایمپلنت دندان بدون جراحی بسیار کوتاه تر از فرایند جراحی است.
  • خونریزی در این شیوه بسیار کمتر است در نتیجه برای افرادی که از داروهای ضد انعقادی استفاده می‌کنند و افرای که نسبت به عمل جراحی و خونریزی حساس هستند، مناسب است.
  • در این روش نیازی به بخیه زدن و کشیدن آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: مزایای ایمپلنت دندان

تفاوت کاشت ایمپلنت در روش جراحی با پانچ

معایب ایمپلنت بدون جراحی

  • با وجود محدودیت ها و شرایطی که این روش دارد، همه نمی توانند از آن استفاده کنند.
  • در صورت عدم تخصص کافی دندانپزشک در کاشت دندان ممکن است استخوان فک یا بافت لثه آسیب ببیند.
  • هزینه آن نسبت به روش های دیگر بالاست.
  • در این روش امکان پیوند لثه و استخوان فک وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: عوارض ایمپلنت دندان

قیمت ایمپلنت بدون جراحی

قیمت ایمپلنت را عوامل مختلفی مثل میزان تجهیزات و تخصص پزشک، جنس و برند موادی که به کار گرفته می شود، تعیین می کند.

فرآیند قالب گیری، سفارش، طراحی و تولید پروتز در ایمپلنت بدون جراحی بسیار سریع است و درمدت زمان کوتاهی انجام می شود و قطعا همین فاکتور سرعت، در گران تر بودن قیمت این نوع ایمپلنت نسبت به روش معمولی بی اثر نیست.

ایمپلنت دیجیتال یک تفاوت قیمت ۳۰ درصدی نسبت به ایمپلنت معمولی دندان دارد و حدود ۱۲ الی ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد.

بیشتر بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

ایمپلنت دندان بدون جراحی روشی سریع و بی درد جهت جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. پانچ و لیزر دو روش اصلی برای کاشت دندان بدون جراحی هستند و مزایای بسیاری نسبت به جراحی دارند. مثلا به دلیل اینکه بافت های دهان کمتر آسیب می بینند بهبودی سریعتر است و درد کمتری نیز دارد.

البته قبل از انجام این روش ابتدا دندانپزشک باید دندان ها، لثه و استخوان فک را بررسی کند سپس تصمیم بگیرد که این روش برای شما مناسب هست یا خیر. موضوع مهم و قابل توجه برای کاشت ایمپلنت بدون جراحی انتخاب یک دندانپزشک مختصص و ماهر است. زیرا انجام این کار به شدت حساس است و نیاز به تجربه و تخصص دارد.

به طور کلی تمامی روش ها برای همه افراد مناسب نمی باشد. دلیلش هم کاملا ساده است چون همه از شرایط یکسان برخوردار نیستند و هرکس برای انتخاب روش مناسب باید تحقیق و بررسی های کافی را داشته باشد و در نهایت با مشورت یک پزشک متخصص بنابر فاکتورهای عنوان شده در این مقاله، روش مناسب خود را برگزیند.

چنانچه سوال یا نظری داشتید می توانید در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید یا برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

مقالات مرتبط:

مراقبت های پس از ایمپلنت دندان

طول درمان ایمپلنت دندان

ایمپلنت کره ای چیست؟

سوالات متداول

ایمپلنت دیجیتالی و معمولی چه تفاوتی دارند؟

می توان بارز ترین وجه تفاوت دو روش ایمپلنت دیجیتال و معمولی را در استفاده از تکنولوژی و نرم افزارهای مختص ایمپلنت و تصاویر سه بعدی از نواحی فک و لثه به شکل دقیق دانست که همه اینها باعث می شود در این روش درد و خونریزی به حداقل ممکن برسد و بیمار نیاز به بخیه هم ندارد.