دندان های زرد، نه برای سلامتی شما خوب هستند و نه برای عزت نفس تان. لکه‌ها، چه عمقی و چه سطحی و همچنین عوامل دیگری که همیشه تحت کنترل نیستند، می ‌توانند باعث زرد شدن دندان ‌ها شوند. در واقع، افزایش سن و چیزهایی که می خورید یا می نوشید نیز از عوامل اصلی تغییر رنگ دندان ها به مرور زمان می باشند. اگر به دلیل این مشکل دهانی از نشان دادن لبخند یا خندیدن با صدای بلند خودداری می کنید، نگران نباشید. راه های مختلفی برای داشتن دندان هایی سفید و روشن وجود دارد.

به جز درمان های سفید کننده حرفه ای و خانگی می توانید از روش های طبیعی نیز برای این کار کمک بگیرید. در مطلب امروز قصد داریم درباره نحوه خلاص شدن از شر دندان های زرد با یک روش طبیعی و بی ضرر صحبت کنیم. درباره سفیدی دندان با برگ ریحان چیزی شنیده اید؟ در قسمت های زیر به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید از این گیاه بسیار معطر برای روشن کردن لبخندتان کمک بگیرید. از همراهی شما تا پایان مطلب بسیار سپاسگزاریم.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا شماره خود را وارد نمایید.

مزایای ریحان برای دهان و دندان

مزایای برگ ریحان برای سلامت دهان و دندان

استفاده از این گیاه خوش عطر می تواند مزایای متعددی برای سلامت دهان و دندان شما داشته باشد. استفاده از برگ ریحان به صورت دهانشویه، دمنوش و یا پودر خشک، یک راه عالی برای تقویت سلامت دهان و دندان است. عملکرد ضد باکتریایی آن می تواند به درمان حفره ها و جلوگیری از ایجاد پلاک کمک کند، در حالی که خواص قابض آن می تواند بوی بد دهان را کاهش دهد. این برگ همچنین می تواند التهاب و درد لثه ناشی از التهاب لثه یا سایر بیماری های پریودنتال را به حداقل برساند.

برگ ریحان به دلیل داشتن ترکیباتی مانند اسید اورسولیک، رزمارینیک اسید و اوژنول می تواند خطر ابتلا به مشکلات پریودنتال را کاهش دهد. این ترکیبات نه تنها التهاب لثه ها را کاهش می دهند، بلکه دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی هستند که در طول زمان با تشکیل پلاک مبارزه می کنند.

مجله دندانپزشکی بالینی و تجربی (http://www.medicinaoral.com/odo/indice.htm)  اثربخشی ریحان مقدس را به عنوان یک دهانشویه طبیعی برای کمک به محافظت از دندان در برابر پلاک تأیید کرده است. خواص ضد باکتریایی قوی آن اثرات پیشگیرانه ای دارد و به حفظ سلامت لبخند کمک می کند. و خاصیت فوق العاده دیگری که ممکن است از آن بی اطلاع باشید، نقش چشمگیر برگ ریحان در سفید کردن دندان هاست.

سفید کردن دندان با برگ ریحان

سفیدی دندان با برگ ریحان

قبل از آنکه در مورد روش های استفاده از برگ ریحان برای سفید کردن دندان صحبت کنیم، باید به یک نکته مهم بپردازیم. همیشه قبل از امتحان کردن روش های خانگی سفید کردن دندان (حتی روش های کاملا طبیعی) حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید. متأسفانه برخی موارد منع مصرف وجود دارد. اگر دندان‌ های حساسی دارید یا روی دندان‌ های جلویی تاج و پرکردگی وجود دارد، نمی‌ توانیم به شما توصیه کنیم که در خانه سفید کردن دندان‌ ها را انجام دهید.

روش های مختلفی به منظور استفاده از ریحان در سفید کردن دندان ها وجود دارد که رایج ترین آنها عبارتند از:

  • جویدن برگ های ریحان می تواند به خوشبو کردن دهان، سفید کردن دندان ها و التیام آفت های دهانی کمک کند.
  • شما می توانید از خمیر ریحان و روغن خردل نیز استفاده کنید. برای تهیه خمیر دندان ریحان و روغن خردل به ۸ تا ۱۰ عدد برگ ریحان و نصف قاشق چایخوری روغن خردل نیاز دارید. برگ های ریحان را له کنید تا به شکل خمیر درآید، سپس آن را با روغن خردل به خوبی مخلوط کنید (به جای روغن خردل می توانید از پودر پوست پرتقال نیز کمک بگیرید). از این مخلوط به عنوان خمیر دندان استفاده کنید.
  • مقداری برگ ریحان را در آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند. بعد از خشک شدن آنها را له کنید تا پودر شود. از آن برای مسواک زدن معمولی استفاده کنید.
  • چند عدد برگ ریحان را در آفتاب بگذارید تا خشک شود. برگ های خشک شده را پودر کنید و این پودر را با خمیر دندان خود مخلوط کرده و دندان هایتان را با آن دو یا سه بار در روز مسواک بزنید. خاصیت سفید کنندگی طبیعی ریحان باعث سفید شدن دندان های شما در حداقل ۷ روز استفاده منظم از این ماده می شود. علاوه بر خواص سفید کننده، برگ ریحان از سایر مشکلات دهانی مانند پیوره (خونریزی لثه) نیز جلوگیری می کند.
  • چند عدد برگ ریحان را کاملا ریز کنید و با مقداری نمک و جوش شیرین مخلوط نمایید تا به شکل یک خمیر سبز رنگ درآید. سپس به مدت ۵ دقیقه با آن مسواک بزنید. می توانید هفته ای دو بار از این خمیر استفاده کنید.
سفید کردن دندان با برگ ریحان

چرا برگ ریحان در سفید کردن دندان ها موثر است؟

به طور کلی میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C ممکن است در سفید کردن دندان ها نقش مثبتی ایفا کنند. برگ ریحان سرشار از ویتامین C است. محققان به این نتیجه رسیده اند ریحان می تواند در جرم زدایی از دندان ها بسیار موثر باشد و این قابلیت ریحان به احتمال زیاد از محتوای بالای ویتامین C آن ناشی می شود. هر بار که برگ های ریحان را می جوید و یا به شکل خمیر از آنها استفاده می کنید، یک جرم گیری سطحی روی دندان هایتان انجام می شود و این به معنای روشن تر شدن آنهاست. علاوه بر این برگ های ریحان حاوی ۷۱٪ اوژنول، ۰٫۷٪ روغن فرار و ۲۰٪ متیل اوژنول هستند. همه این ترکیبات می توانند برای بهداشت دهان و دندان شما مفید باشند و به تقویت لثه ها و جلوگیری از خونریزی لثه کمک کنند.

کلینیک تخصصی بلیچینگ دندان

دریافت مشاوره تخصصی و رایگان تنها با یک کلیک ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سخن پایانی

برگ ریحان چیزی فراتر از یک گیاه معطر و یک ترکیب خوش طعم برای پاستا و ماکارونی است که به غذاهای شما عطر و طعم می بخشد. این گیاه ساده در کنار محتوای طبیعی و مغذی خود می تواند دوست خوبی برای سفید کردن دندان ها باشد. بله، شما می توانید سفیدی دندان با برگ ریحان را امتحان کنید چون سرشار از ویتامین C و سایر ترکیبات گیاهی است که به جرم زدایی از دندان ها و حذف پلاک های سطحی از روی آنها کمک می‌ کنند. ساده ترین راه برای سفید کردن دندان با برگ ریحان، جویدن این برگ های معطر است. همچنین می توانید آن را به شکل خمیر در بیاورید و هفته ای چند بار با آن مسواک بزنید. البته باید توجه داشته باشید که میزان اثربخشی استفاده از ریحان برای سفید کردن دندان ها به اندازه تأثیرات بلیچینگ در مطب نیست پس نباید انتظار معجزه داشته باشید.