کامپوزیت های دندان به صورت گسترده در مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای آن که کامپوزیت دندان شما ماندگاری مطلوبی داشته باشد، لازم است به خوبی از آن مراقبت کنید و توصیه های ارائه شده توسط دندانپزشک را با دقت دنبال نمایید. اما عمر کامپوزیت دندان شما به برند و کشور سازنده آن نیز بستگی خواهد داشت. بجز میزان ماندگاری کامپوزیت، طبیعی بودن آن نیز اهمیت دارد. میزان شفافیت و رنگ کامپوزیت پس از نصب روی دندان و مطابقت آن با سایر دندان ها با توجه فرمولاسیون و ترکیبات مورد استفاده توسط برندها و کشورهای سازنده مشخص خواهد شد.

کلینیک تخصصی کامپوزیت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید. ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کامپوزیت های ژاپنی و آلمانی از پرکاربردترین کامپوزیت های موجود در ایران هستند. هر دو کشور، کامپوزیت های مطمئن و با دوامی روانه بازار می کنند که البته از نظر جزئیات تفاوت هایی با هم دارند. بسیاری از دندانپزشکان، کامپوزیت ژاپنی یا آلمانی را به بیماران خود توصیه می کنند بنابراین مرور یکسری اطلاعات اصلی و کلی در مورد برندهای کامپوزیت این دو کشور خالی از لطف نخواهد بود. بر همین اساس تصمیم گرفتیم در مطلب امروز به مقایسه این دو کامپوزیت بپردازیم و توضیح دهیم که کدام یک از این دو برای شما بهتر است: کامپوزیت ژاپنی یا آلمانی! پس از آشنایی با تفاوت کامپوزیت ژاپنی و المانی بهتر می توانید گزینه مناسب خودتان را انتخاب نمایید.

نکات مهم انتخاب کامپوزیت

نکات مهم در هنگام انتخاب کامپوزیت ژاپنی یا آلمانی

آیا می دانید برای انتخاب کامپوزیت دندان باید به چه مواردی دقت نمایید؟ در هنگام انتخاب کامپوزیت ژاپنی یا آلمانی لازم است به چند مورد توجه کنید که در زیر به آنها می پردازیم.

  • وضعیت ظاهر و سلامت دندان ها: مهم است که بدانید وضعیت سلامت و ظاهر دندان های شما چگونه است. آیا صرفا برای اصلاح موقعیت و ظاهر دندان ها از کامپوزیت استفاده می کنید یا قرار است حفره ها و پوسیدگی ها را با آن ترمیم کنید. هر نوع کامپوزیتی، کاربردهای خاص خودش را دارد. بنابراین باید به طور دقیق مشخص کنید که چه  نوع کاربردی مد نظر شماست.
  • جنس و کیفیت کامپوزیت: کامپوزیت ها معمولا از جنس رزین های پلیمری ساخته می شوند. برخی از برندها در ساخت کامپوزیت از ماتریکس های نوآورانه و تکنولوژی های جدید بهره می برند و فیلرهای مختلفی استفاده می کنند که می تواند بر کیفیت نهایی کامپوزیت تأثیر بگذارد.
  • میزان طبیعی بودن: یکی از مواردی که برای دریافت کنندگان کامپوزیت اهمیت بسیاری دارد، میزان طبیعی بودن کامپوزیت از نظر بافت، شفافیت و رنگ پس از نصب روی دندان است. اگر قرار است دندان های قدامی خود را کامپوزیت کنید، میزان طبیعی بودن کامپوزیت اهمیت بیشتری پیدا می کند. برخی از برندها کامپوزیت های طبیعی تری تولید می کنند و این امر، یکی از دلایل تفاوت قیمت کامپوزیت های برندهای مختلف است.
  • تنوع رنگ: وجود تنوع رنگی زیاد باعث می شود که راحت تر بتوانید رنگ متناسب با چهره و دندان هایتان را انتخاب کنید.
  • سهولت فرم دهی: هر چه کامپوزیت، کاربرد راحت تری داشته باشد، سریع تر و بهتر فرم داده می شود و ظاهر نهایی مطلوب تری ایجاد خواهد کرد.
  • مقاومت: میزان مقاومت فشاری و سایشی کامپوزیت دندان با مدت ماندگاری آن رابطه مستقیم دارد. اگر قرار است دندان های خلفی خود را کامپوزیت کنید، باید به دنبال یک کامپوزیت مقاوم تر باشید.
  • هماهنگی: تطابق و هماهنگی کامپوزیت با سایر دندان ها اهمیت بسیاری دارد. متأسفانه برخی دندان های کامپوزیت شده، به تنهایی زیبا هستند اما به طور کلی و با در نظر گرفتن چهره، رنگ پوست و سایر دندان های فرد، ظاهری غلوآمیز ایجاد می کنند. 
  • هزینه: هزینه دریافت کامپوزیت، مورد دیگری است که باید مد نظر قرار دهید؛ خصوصا اگر قرار است تعداد زیادی از دندان هایتان را کامپوزیت کنید. عموما هزینه تولید برندهای کامپوزیت ژاپنی پایین تر از انواع آلمانی است بنابراین اگر به دنبال یک گزینه مقرون بصرفه هستید، کامپوزیت ژاپنی را انتخاب نمایید.  
کامپوزیت آلمانی

کامپوزیت آلمانی

کامپوزیت های آلمانی جزء کامپوزیت های بسیار معروف و مورد اعتماد در سراسر جهان هستند. ایوکلار ویوادنت، داینامیک فلو، داینامیک پلاس و زنیت از شناخته شده ترین برندهای کامپوزیت آلمانی می باشند.

محبوبیت بالای کامپوزیت های آلمانی بی دلیل نیست. آنها مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته می شوند، مواد اولیه و ترکیبات به کار رفته در کامپوزیت های آلمانی فوق العاده با کیفیت هستند و ظاهری کاملا طبیعی ایجاد می کنند. آنها می توانند در دندان های خلفی و قدامی مورد استفاده قرار بگیرند و خواص فیزیکی مطلوبی دارند.

به عنوان مثال این کامپوزیت‌ها در برابر سایش و فشار بسیار مقاوم هستند و ثبات رنگ قابل قبولی دارند. آنها به راحتی با سایر دندان ها هماهنگ می شوند و فرم پذیری و پولیش پذیری خوبی دارند. کاربرد آسان و زمان لایت کیور کوتاه از سایر ویژگی های قابل توجه کامپوزیت های آلمانی است. خصوصیات ذکر شده در تمام برندهای آلمانی دیده می شود اما در برخی برندهای آلمانی قوی تر است. به صورت کلی کامپوزیت های آلمانی به خاطر استاندارهای فوق العاده بالا و کیفیت مطلوبی که ارائه می دهند، در دنیا زبانزد هستند.

کامپوزیت ژاپنی

کامپوزیت ژاپنی

کامپوزیت های ژاپنی، کیفیت بالا را با قیمت مناسب ترکیب کرده اند و به همین خاطر روز به روز محبوب تر می شوند. علاوه بر این خواص فیزیکی منحصر بفردی دارند و با منعکس نمودن نور و تطابق عالی با سایر دندان ها، ظاهری فوق العاده طبیعی ایجاد می کنند.

کامپوزیت های ژاپنی آنقدر محبوب هستند که غالبا با برندهای اروپایی و حتی آمریکایی مقایسه می شوند و حتی در برخی موارد از آنها پیشی می گیرند؛ به عنوان مثال در استفاده از تکنولوژی فیلرهای نانو در ساخت کامپوزیت. کامپوزیت های ژاپنی همه کار هستند یعنی برای دندان های خلفی و قدامی مناسبند و به این خاطر می توانند نیازهای بیماران بیشتری را برطرف نمایند.

یکی از بارزترین ویژگی های کامپوزیت های ژاپنی، قابلیت اتصال خوب و محکم آنها با ساختار دندان است؛ کامپوزیت های ژاپنی از انرژی سطحی بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل قادرند یک پیوند قوی با سطح دندان ایجاد کنند . همچنین کامپوزیت های ژاپنی کمتر منقبض می شوند؛ این بدان معناست که بهتر می توانند شکل و سایز خود را در گذر زمان حفظ کنند. این ویژگی ها در تمام برندهای ژاپنی (با اندکی تفاوت) دیده می شود و می توانند یک گزینه مطمئن، با دوام و در عین حال مقرون بصرفه برای زیباتر ساختن لبخند شما باشند. معروف ترین برندهای کامپوزیت ژاپنی عبارتند از توکویاما، کوراری، گرادیا و جینیال.

مقایسه کامپوزیت آلمانی و ژاپنی

تفاوت کامپوزیت ژاپنی و آلمانی

قبل از انتخاب کامپوزیت ژاپنی یا آلمانی لازم است بدانید که آلمان، یکی از کشورهای پیشرو در عرصه دندانپزشکی می باشد و در تولید مواد ترمیمی سابقه طولانی دارد. برندهای کامپوزیت آلمانی همواره هزینه زیادی را برای تحقیق و توسعه محصولات شان صرف می کنند و از تکنولوژی های پیشرفته و متریال فوق العاده با کیفیت برای ساخت کامپوزیت ها کمک می گیرند. به این دلایل قیمت کامپوزیت های آلمانی بالاتر از همتایان ژاپنی اش می باشد و در عین حال از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است.

نقطه قوت اصلی کامپوزیت های آلمانی در طول عمر، مقاومت و استحکام بالای آنهاست. این بدان معناست که برای ترمیم دندان های خلفی که تحت فشار و سایش زیادی قرار می گیرند، گزینه مناسب تری می باشند. در مقابل کامپوزیت های ژاپنی از کیفیت قابل قبول و قیمت مناسبی برخوردارند و از نظر شفافیت و ثبات رنگی از کامپوزیت های آلمانی پیشی می گیرند و به همین دلیل برای ترمیم دندان های قدامی، گزینه مناسب تری هستند. طراحی کامپوزیت های ژاپنی به گونه ای است که براحتی مورد استفاده قرار می گیرند و حتی دندانپزشکان کم تجربه نیز می توانند آنها را به خوبی نصب نمایند. با اینحال کامپوزیت های آلمانی سخت تر هستند و بنابراین لازم است یک دندانپزشک ماهر و با تجربه آنها را نصب کند. مدت زمان کیور کامپوزیت های ژاپنی نیز از انواع آلمانی کمتر است و فرایند درمان با آنها سریع تر خواهد بود.

در جدول زیر به طور خلاصه، ویژگی های کامپوزیت های آلمانی و ژاپنی را با هم مقایسه می کنیم.

ویژگیکامپوزیت آلمانیکامپوزیت ژاپنی
هزینهبالاترمقرون بصرفه
زیبایی شناسیظاهری زیبا اما نه چندان شفاف، حفظ رنگ در گذر زمانشفافیت و زیبایی بیشتری ارائه می دهد، رنگ پذیری پایین
استحکامفوق العاده مستحکماستحکام و مقاومت قابل قبول
سهولت کاربردسخت تر است و جایگذاری دشوارتری دارد.نصب آسان و سریع
کلنیک تخصصی کامپوزیت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید. ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سخن پایانی

هر دو کامپوزیت ژاپنی و آلمانی در ترمیم دندان های قدامی و خلفی فوق العاده عمل می کنند. آنها به طور کلی استحکام و کیفیت بالایی ارائه می دهند و ماندگاری طولانی دارند. اگرچه هر یک از آنها نقاط قوت خودشان را دارند. برجسته ترین ویژگی کامپوزیت آلمانی استحکام و مقاومت بالای آن است که باعث می شود برای دندان های خلفی کاملا ایده آل باشد. در مقابل کامپوزیت های ژاپنی شفافیت بیشتری ارائه می دهند و بنابراین برای دندان های قدامی مناسب تر می باشند. از نظر هزینه، کامپوزیت های ژاپنی عموما قیمت مناسب تری دارند و مقرون بصرفه تر هستند.

اگر در انتخاب بین کامپوزیت ژاپنی یا آلمانی مردد هستید و نمی دانید کدام یک برای شما بهتر است، باید بدانید که گزینه مناسب برای شما به عوامل مختلفی مانند سطح بودجه ای که در اختیار دارید، اولویت های شما، نوع ترمیم دندانی مورد نیاز و میزان مهارت و تجربه دندانپزشک تان بستگی دارد.