کامپوزیت از موادی است که کاربرد بسیار گسترده‌ای در دندانپزشکی دارد. این ماده هم در پر کردن حفره‌های دندانی و هم برای اصلاح مشکلات زیبایی دندان استفاده می‌شود. ممکن است شما به علت شکستگی دندان، بی‌نظمی دندان‌ها یا رنگ زرد آن‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید و او استفاده از کامپوزیت را برای رفع این مشکلات پیشنهاد کند. همچنین این ماده را می‌توان به جای آمالگام برای پر کردن دندان پس از عصب کشی استفاده کرد. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به استفاده از کامپوزیت روی دندان عصب کشی شده و پاسخ به این پرسش که چرا قبل از کامپوزیت عصب کشی کنیم بپردازیم.

کلینیک تخصصی کامپوزیت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

قبل بعد کامپوزیت دندان کلینیک سریتا خانم همتی

کامپوزیت دندان چیست؟

پوسیدگی، شکستگی، زرد شدن، ناهنجاری و سایر عوامل می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در دندان‌های شما شود. کامپوزیت ماده‌ای است که می‌تواند در رفع همه این مشکلات به شما کمک کند. کامپوزیت‌ها که از جنس رزین هستند به عنوان مواد ترمیمی مستقیم شناخته می‌شوند. این بدین معنا است که دندانپزشک به طور مستقیم و در یک جلسه می‌تواند از کامپوزیت برای درمان دندان شما استفاده کند. شکل اولیه کامپوزیت بسیار نرم است و پزشک می‌تواند آن را به هر شکل که دوست دارد درآورد.

اگرچه نقش زیبایی کامپوزیت همچنان غلبه دارد اما با پیشرفت‌های تکنولوژی در سال‌های اخیر، ما این امکان را داریم که برای پر کردن حفره دندان‌ها از کامپوزیت روی دندان عصب کشی شده استفاده کنیم. زیرا مقاومت کامپوزیت در سال‌های اخیر به قدری افزایش یافته است که می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای آمالگام باشد.

استفاده دیگر کامپوزیت در افزایش زیبایی دندان‌ها است. کامپوزیت علاوه بر اینکه می‌تواند برای پر کردن دندان‌های جلو استفاده شود، می‌تواند به صورت روکش نیز روی دندان‌ها قرار بگیرد و ناهنجاری‌ها و رنگ زرد آن‌ها را برطرف کند. ترمیم‌های کامپوزیت بسیار زیبا و طبیعی هستند. چنانچه این روش خوب انجام شود، تشخیص آن بسیار دشوار است.

پزشک متخصص کامپوزیت دندان کلینیک سریتا

روش انجام کامپوزیت دندان چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد کامپوزیت برای دو منظور به کار برده می‌شود. در ادامه روش انجام هر کدام از این دو کاربرد بررسی می‌شود.

استفاده کامپوزیت روی دندان عصب کشی شده

اولین قدم در چنین استفاده‌ای معمولا بی‌حسی موضعی است. مانند بسیاری از کاربردهای دندانپزشکی ترمیمی، مرحله دوم قرار دادن یک مانع لاستیکی است. این مانع حداکثر شرایط موفقیت را برای کامپوزیت‌ها تضمین می‌کند. درمان در این شرایط بهتر انجام می‌شود و زبان و دهان شما کاملا محافظت می‌شود. مرحله بعد برداشتن بافت پوسیده دندان با استفاده از فرز است. به غیر از ارتعاش‌هایی کوچک، شما هیچ چیز آزاردهنده‌ای احساس نمی‌کنید. پس خارج کردن مواد اضافه و تمیز کردن کانال‌ها مراحل بازسازی آغاز می‌شود.

اسید ارتوفسفریک روی سطح دندان برای ترمیم مالیده می‌شود که سطح دندان را برای دریافت چسب آماده می‌کند. این چسب است که به کامپوزیت اجازه می‌دهد تا به دندان شما بچسبد. پس از آن، با افزودن کمی کامپوزیت، حفره دندان شما کاملا پر می‌شود و ظاهر آن شبیه به عاج‌های دندان بازسازی می‌شود. رنگ کامپوزیت کاملا مثل دندان‌های شما است و از این جهت برای ترمیم دندان‌های جلو مناسب است.

استفاده از کامپوزیت

کامپوزیت به دلیل تشابه رنگ بالا با دندان‌ها می‌تواند به عنوان روکش دندان نیز استفاده شود. اگر دندان‌های جلوی شما بی‌نظم است، دچار شکستگی شده است، کوچک و ناهمسان است،‌ بین دندان‌ها فاصله وجود دارد یا اینکه دندان‌ها شما دچار تغییر رنگ شده‌اند می‌توانید با کامپوزیت این مشکل را برطرف کنید.

این روش بسیار ساده است و در یک جلسه قابل انجام است. پزشک بعد از معاینه دندان‌ها شما آماده می‌کند و در صورت لزوم مقدار کمی از مینای دندان را می‌تراشد. سپس ژل اسیدی را روی دندان شما می‌مالد تا زبرتر شوند و امکان اتصال کامپوزیت فراهم شود. سپس کامپوزیت خمیری روی دندان شما قرار داده می‌شود و ظاهر آن تناسب با دندان‌های شما اصلاح می‌شود.

چرا قبل از کامپوزیت عصب کشی کنیم؟

استفاده از کامپوزیت روی دندان عصب کشی شده فقط برای پر کردن حفره دندان‌ها نیست؛ بلکه پیش از نصب کامپوزیت نیز لازم است که دندان‌ها خراب شما عصب کشی شوند. زیرا در صورتی که پس از کامپوزیت مشکلات دندان شما شدید شود و نیاز به عصب کشی پیدا کنید باید روش خود را خارج کنید که این موجب هزینه‌های اضافی می‌شود. هنگامی که عصب دندان شما عفونی می‌شود، یک درمان موفق کانال ریشه به شما این امکان را می‌دهد که به جای کشیدن دندان، دندان خود را حفظ کنید. حفظ دندان طبیعی خود، جلوی از دست دادن تراز دندان‌های دیگر را می‌گیرد و از ایجاد مشکلات فک جلوگیری می‌کند. به همین دلیل لازم است که پیش از نصب کامپوزیت همه مشکلات دندان‌های خود را برطرف کنید.

نمونه کار کامپوزیت دندان کلینیک سریتا آقای پویا سره

روکش کامپوزیت برای چه کسانی مناسب است؟

کامپوزیت برای افرادی مناسب است که دندان‌های فرسوده، کدر، ترک خورده یا ناهموار دارند که با هیچ روش دیگری نمی‌توان آنها را به طور رضایت بخش ترمیم کرد. اما روکش‌های کامپوزیتی به دلیل فرآیند انتخاب مناسبی برای هر موقعیتی نیستند. اگر دندان‌های شما می‌توانند با جرم‌گیری یا بلیچینگ سفید شوند، از طریق روش‌های ارتودنسی مجددا تراز شوند، ممکن است کامپوزیت بهترین گزینه برای شما نباشد. به همین دلیل مهم است که با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بهترین راه حل را برای دندان‌های خود انتخاب کنید.

به طور کلی کامپوزیت ونیر می‌تواند در شرایط زیر کاربردی باشد:

  • مینای دندان آسیب دیده: وقتی مینای دندان به دلیل دارو، ژنتیک یا عادات غذایی نامناسب آسیب دیده است. هنگامی که آسیب آنقدر شدید است که تکنیک‌های سفید کننده فایده‌ای ندارند، کامپوزیت می‌توانند دندان‌ها را به زیبایی طبیعی خود بازگردانند.
  • دندان‌های ناهموار: دندان‌های ناهموار باعث ناراحتی و کاهش اعتماد به نفس بسیاری از افراد است. ارتودنسی نیز یک روش مرسوم برای اصلاح وضعیت به هم ریخته دندان‌ها است. دندانپزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا می‌توان از طریق ارتودنسی به نظم دندان‌ها دست یافت یا اینکه کامپوزیت برای شما مناسب‌تر است.
  • دندان‌های شکسته یا ترک خورده: کامپوزیت می‌توانند در صورت شکستن یا ترک خوردن دندان‌ها از آسیب بیشتر جلوگیری کنند و ظاهر طبیعی را به دندان شما برگردانند.
  • فاصله بین دندان‌ها: شکاف بین دندان‌ها نیز می‌تواند برای زیبایی دندان‌ها مشکل ساز شود. برخی افراد از ظاهر شکاف بین دندان‌های خود ناراحت هستند و به دنبال راه حلی با ظاهر طبیعی مانند کامپوزیت هستند.

همان‌طور که ذکر شد علاوه بر استفاده‌های زیبایی می‌توان از کامپوزیت روی دندان عصب کشی شده به عنوان ماده پرکننده استفاده کرد.

مزیت کامپوزیت نسبت به لمینت

قیمت کامپوزیت دندان از روش‌هایی مثل لمینت پایین‌تر است. با توجه به اینکه روش‌های زیبایی غالبا تحت پوشش بیمه درمانی قرار نمی‌گیرند این مسئله می‌تواند برای افراد زیادی اهمیت قابل توجهی داشته باشد.

مزیت دیگری که کامپوزیت ونیرها دارد این است که می‌توان کامپوزیت‌ها را در یک جلسه نصب کرد. ونیرهای کامپوزیت مستقیما روی دندان‌های شما ساخته می‌شوند و مثل لمینت نیازی به آزمایشگاه دندانپزشکی ندارند. مواد پرکننده با استفاده از نور آبی در جای خود محکم می‌شوند و سپس برای دستیابی به زیبایی طبیعی‌تر صیقل داده می‌شوند. بنابراین روش کامپوزیت بسیار غیر تهاجمی و به طور قابل توجهی سریعتر از لمینت است.

کامپوزیت اقساطی کلینیک سریتا

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است؟

هزینه کامپوزیت دندان بسته به تعداد دندان‌های شما متفاوت است. اگر از این روش با هدف داشتن لبخندی زیبا استفاده می‌کنید، باید این کامپوزیت‌ها را برای ۸ تا ۱۰ دندان پایین و بالا انجام دهید. برای مشخص کردن تعداد دندان مورد نیاز برای کامپوزیت لازم است که با دندانپزشک خود مشورت کنید.

توصیه می‌شود که قبل از انجام این روش از چند کلینیک متفاوت درباره هزینه سوال کنید و در صورت امکان با افرادی که قبلا در یک مطب یا کلینیک کامپوزیت دندان را انجام داده‌اند گفتگو کنید.

حرف آخر

زیبایی دندان از اموری است که در دهه اخیر مورد توجهی بسیاری از مردم قرار گرفته است. برای داشتن لبخندی زیبا لازم است که دندان‌های شما سفید و منظم باشند. استفاده از کامپوزیت دندان یکی از روش‌هایی است که افراد برای ترمیم ظاهر خود به کار می‌برند. علاوه بر کاربردهای زیبایی می‌توان از کامپوزیت برای پر کردن دندان‌ها نیز استفاده کرد. این کاربرد به خصوص برای پر کردن دندان‌های جلو که در معرض دید هستند بسیار مفید است.

استفاده از کامپوزیت روی دندان عصب کشی شده می‌تواند مزایای زیادی برای شما به همراه داشته باشد که ظاهر طبیعی و استحکام بالا از این موارد هستند. همچنین در صورتی که از کامپوزیت به عنوان روکش دندان‌های جلو استفاده می‌کنید لازم است که قبل از آن مشکلات دندان را برطرف کنید و در صورت لزوم عصب کشی نمایید. در این مقاله به این پرسش که چرا قبل از کامپوزیت عصب کشی کنیم پرداختیم و مزایا و کاربردهای آن را به تفصیل شرح دادیم. در صورتی که قصد استفاده از کامپوزیت دندانی یا دیگر روش‌های زیبایی دندان را دارید می‌توانید برای آگاهی بیشتر سایر مقالات سایت ما را مطالعه کنید.

سوالات متداول

۱- عمر کامپوزیت چقدر است؟

عمر متوسط آن بین ۵ تا ۷ سال است با این حال در صورت مراقبت ممکن است بتوانید بیشتر از ۱۰ سالنیز از آن‌ها استفاده کنید.

۲- آیا کامپوزیت دندان به مرور تغییر رنگ می‌دهد؟

اگرچه در ابتدا کامپوزیت بسیار تمیز و سفید است و خاصیت ضد لکه نیز دارد، اما باید در مراقبت از آن دقت کافی داشته باشید. زیرا ممکن است پس از چند سال با تغییراتی در رنگ آن مواجه شوید. همیشه بعد از خوردن غذاهای لکه غذا مثل غذاهای چرب، قهوه و نوشابه مسواک بزنید. از مصرف سیگار نیز پرهیز کنید. 

۳- نصب کامپوزیت چقدر طول می‌کشد؟

نصب کامپوزیت غالبا در یک جلسه انجام می‌شود. با این حال، بسته به تعداد دندان‌ها و وضعیتی آن‌ها ممکن است میزان آن یک جلسه دیگر نیز طول بکشد. اما به هر حال نصب آن نسبت به روش‌هایی مثل لمینت بسیار کوتاه‌تر، ساده‌تر و کم‌تهاجم‌تر است.