دندان‌های بد رنگ، فاصله بین دندان‌ها، دندان‌های بی‌نظم و ناهمسانی آن‌ها از مشکلاتی است که می‌تواند باعث کاهش زیبایی دندان‌ها شود. به همین دلیل افراد زیادی تمایل دارند تا با روش‌های دندانپزشکی این مشکلات را برطرف کنند و لبخندی زیبا و درخشان داشته باشند. سه روش رایج در دندانپزشکی که کاربرد زیبایی دارند لمینت، کامپوزیت و بلیچینگ دندان هستند.

در این مقاله قصد داریم تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ را به طور کامل شرح دهیم و مزایا و ویژگی‌های هر کدام را شرح دهیم.

اگرچه هر سه روش به عنوان کاربری برای افزایش زیبایی دندان‌ها محسوب می‌شوند اما تفاوت‌های آن‌ها می‌تواند زیاد باشد. پزشک شما بعد از معاینه اولیه مناسب‌ترین روش را به شما توصیه خواهد کرد.

کلینیک تخصصی لمینت، کامپوزیت و بلیچینگ

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴+بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

مقایسه نمونه کار بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان و لمینت دندان باهم

کدام روش بهتر است؟ لمینت، کامپوزیت یا بلیچینگ؟

همان‌طور که گفته شد این سه روش تفاوت‌های زیادی با هم دارند و به طور دقیق نمی‌توان به همه افراد تجویز کرده که کدام روش مناسب‌تر است. در واقع مهمترین عاملی که در انتخاب این روش‌ها موثر است میزان مشکلاتی است که در دندان‌های شما وجود دارد.

اگر صرفا دندان‌های شما تیره شده است احتمالا دندانپزشک روش بلیچینگ را به شما پیشنهاد می‌کند، اگر دندان شما شکسته باشد یا نیاز به پر کردن داشته باشد احتمالا روش کامپوزیت برای شما مناسب‌تر است. همچنین اگر تمایل داشته باشید که دندان‌های شما منظم‌تر و طبیعی‌تر به نظر برسند بهترین روش لمینت خواهد بود. کامپوزیت و لمینت هر دو کارکرد سفیدکنندگی دندان را نیز دارند.

برای درک تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ لازم است که در ابتدا روش‌های انجام و کاربردهای آن‌ها را بشناسیم. در ادامه به شرح بیشتر این موارد می‌پردازیم.

نمونه دندان لمینت شده در کلینیک سریتا

لمینت دندان چیست؟

روکش‌های لمینت به صورت پوسته‌های سرامیکی یا چینی بسیار نازکی هستند که ضخامتی بین ۰.۳ تا ۰.۵ میلی متر خواهند داشت. روکش‌ها روی قسمت قابل مشاهده دندان چسبانده می‌شوند و برای اینکه بتوان روکش را اعمال کرد، قسمت بیرونی دندان کمی به اندازه چند دهم میلی‌متر سایش می‌یابد. این تکنیک باعث بهبود ظاهر لبخند شما می‌شود. مهمترین تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ در کاربردهایی است که ارائه می‌دهند. هدف از لمینت دندان می‌تواند موارد زیر باشد:

  • هنگامی که روش بلیچینگ برای سفید کردن دندان کافی نباشد.
  • برای اصلاح ناهنجاری‌های شکل دندان
  • تراز صحیح دندان‌هایی که خیلی از هم فاصله دارند.

لمینت راه حلی کم تهاجم برای اصلاح عیوب دندان‌ها و به دست آوردن نتیجه‌ای کاملا طبیعی با حفظ دندان اصلی است. بنابراین این درمان زیبایی لبخند را با مرتب کردن دندان و افزایش درخشانی آن‌ها افزایش می‌دهد. یکی دیگر از مزایای این روکش‌ها تطبیق پذیری آنها است. یعنی می‌توان آن‌ها را روی دندان‌هایی که خیلی کوتاه، خیلی کوچک یا آسیب دیده‌اند (شکستگی، ترک خوردگی و غیره) اعمال کرد و در نهایت همه در به یک شکل متناسب درآورد. اما در هر صورت دندان‌های شما پیش از نصب روکش باید از لحاظ مشکلات ریه و عفونت درمان شده باشند.

نمونه دندان کامپوزیت شده در کلینیک سریتا

کامپوزیت دندان چیست؟

تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ می‌تواند شامل جنس و نحوه اجرای آن‌ها باشد. استفاده از کامپوزیت که یکی از رایج‌ترین شیوه‌ها در دندانپزشکی زیبایی است. کامپوزیت می‌تواند برای پر کردن دندان به جای آمالگام نیز استفاده شود. این کار به خصوص برای پر کردن دندان‌های جلویی که در دید هستند مناسب‌تر است. زیرا کامپوزیت می‌تواند کاملا با دندان هم‌رنگ باشد. استفاده از روکش کامپوزیت یک روش زیبایی بسیار کاربردی است که می‌تواند بی‌نظمی‌ها و رنگ تیره دندان‌ها را برطرف کند. مزیت خوب این روش این است که بسیار سریع قابل انجام است.

کامپوزیت‌ها از جنس رزین ساخته می‌شوند و برای کاربرد زیبایی به سطح جلویی دندان نصب می‌شوند. در این روش، از مواد بهبود یافته‌ای استفاده می‌شود که در آن ذراتی که باعث افزایش عبور نور می‌شوند، مانند ذرات کوارتز شیشه‌ای، به کامپوزیت‌ها اضافه می‌شوند، که برای پرکردن دندان‌های جلو نیز ارجحیت دارند.

«بلیچینگ» دندان چیست؟

 بلیچینگ در واقع درمانی است که دندان‌های شما را سفیدتر می‌کند. با این حال، کاربرد آن فقط سفید شدن دندان‌ها نیست، بلکه شفافیت، تمیزی و درخشندگی اولیه دندان‌ها را نیز احیا می‌کند و در نتیجه دندان‌هایی تمیزتر و طبیعی‌تر خواهید داشت.

 بلیچینگ دندان درمانی است که مواد خارجی مختلف که در سوراخ‌های میکروسکوپی روی سطح دندان گیر کرده‌اند را با استفاده از فشار اکسیژن فعال خارج می‌کند. این روش در واقع شبیه روش شستن لباس‌ها با شوینده حباب هوا است که در خشکشویی استفاده می‌شود.

 بلیچینگ از پراکسید اکسیژن و پرتوهای نوری خاصی که اثر پراکسید اکسیژن را افزایش می‌دهد برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌کند. از آنجایی که این روشی است که با حذف مواد خارجی از سطح دندان، خواص، رنگ و شفافیت اولیه دندان‌ها را بازیابی می‌کند، بسته به تراکم و ویژگی‌های دندان و تفاوت در روش نتایج آن نیز می‌تواند متفاوت باشد.

روش انجام کامپوزیت دندان

یکی از انواع تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ در شیوه اجرای آن‌ها است. روش نصب کامپوزیت ونیر معمولا در عرض یک تا ۱.۵ ساعت تکمیل می‌شوند، اگرچه زمان درمان بسته به تعداد دندان‌هایی که باید مداخله شود متفاوت است. به طور کلی برای انجام این روش آمادگی خاصی لازم نیست و می‌تواند شامل مراحل زیر باشد:

  • ابتدا دندانپزشک پس از تمیز کردن دقیق دندان‌ها و آماده کردن آن‌ها برای درمان، مراحل را شروع می‌کند. دندانپزشک ممکن است مجبور شود یک لایه نازک از مینای دندان را بردارد تا به مواد کمک کند تا به درستی به دندان بچسبند. اگر تغییر کمی در شکل یا رنگ دندان‌ها مورد نیاز باشد، نیازی به ساییدن و فرسایش دندان‌ها نیست.
  • پزشک با توجه به رنگ دندان بیمار و نتیجه مورد نظر، رنگ‌های کامپوزیت را با مشورت بیمار تعیین و انتخاب می‌کند.
  • برای اطمینان از چسبندگی بهتر مواد کامپوزیت، به دندان‌های پاک شده از جرم، باکتری و پلاک، اسیدهای مخصوصی برای زبری سطح دندان زده می‌شود.
  • محلول‌هایی به نام باندینگ که ارتباط اصلی بین کامپوزیت و دندان را ایجاد می‌کند، روی سطح زبر دندان اعمال می‌شود.
  • رزین کامپوزیت که با توجه به رنگ دندان‌ها انتخاب می‌شود، به کمک یک برس مخصوص روی سطح دندان‌ها با دقت اعمال می‌شود.
  • نور آبی برای سخت شدن مواد اعمال شده استفاده می‌شود.
  • مواد کاملا سفت شده توسط دندانپزشک بر اساس فرم دندان اصلاح می‌شود.
  • در نهایت فرآیند پولیش انجام می‌شود و دندان‌ها ظاهر زیبایی پیدا می‌کنند.

روش نصب لمینت دندان چگونه است؟

اولین نوبت ویزیت شما شامل بررسی اولیه وضعیت سلامت دهان و دندان خواهد بود. استفاده از روکش دندان منوط به رعایت بهداشت دهان و دندان است. به همین دلیل است که ابتدا دندانپزشک معاینه کامل دندان‌ها و لثه‌ها را انجام می‌دهد .

بسته به خواسته شما، دندانپزشک امکان انجام درخواست‌های شما را بررسی می‌کند و به شما در مورد درمان متناسب با نیاز شما توصیه می‌کند. یک ارزیابی واقعی برای تعیین تعداد لازم روکش دندان، و همچنین شکل، اندازه و سایه انجام خواهد شد. دندان‌های شما به اندازه کافی تراشیده می‌شوند و سپس یک قالب از دندان‌های شما ساخته می‌شود و برای یک کارشناس پروتز فرستاده می‌شود تا روکش‌ها را بسازد.

روکش‌های دندانی مطابق با ساختار دندان‌ها و اهداف زیبایی شما طراحی می‌شوند. خوشبختانه اکنون پیشرفت‌های تکنولوژیکی امکان ساخت روکش‌های نازک‌تر دندانی را فراهم می‌کند که باعث می‌شود به تراش کمتری نیاز باشد.

پس از آماده شدن روکش‌ها ابتدا متخصص سطح دندان (مینا و عاج) و همچنین روکش را با محصولات خاصی آماده می‌کنند. پس از اتمام آماده سازی، روکش با کمک یک چسب دندانی مناسب (بسته به رنگ دندان) به طور دائم روی دندان شما قرار می‌گیرد. که سپس با نور آبی سفت می‌شود. این مرحله آخر، قرار گرفتن پایدار و ماندگار روکش روی دندان را تضمین می‌کند.

نصب روکش‌های دندانی بدون درد بوده و برای راحتی بیشتر با بی حسی موضعی انجام می‌شود. زمان تخمین زده شده برای انجام لمینت دندان بستگی به تعداد روکش‌هایی دارد که قرار است در دهان شما قرار داده شود؛ زیرا این روش به مهارت و دقت زیادی نیاز دارد.

رضایت مشتری از ارائه خدمات کلینیک سریتا

تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ در مزایا و کاربرد

همان‌طور که گفته شد هر سه روش می‌تواند برای سفید کردن دندان‌ها استفاده شوند. بلیچینگ به کمک پراکسید اکسیژن و اشعه‌ای خاص دندان‌های شما را سفید می‌کند. متاسفانه، بیماران تمایل دارند تاثیر پراکسید اکسیژن را بیش از حد تخمین بزنند. زیرا این گزینه‌ای است که بیشتر با آن آشنا هستند. علاوه بر این، بسیاری از اطلاعاتی که آن‌ها در مورد روکش‌ها دارند ناقص یا نادرست است.

یک تصور غلط رایج در بین بیماران این است که قرار گرفتن روکش‌ها دردناک خواهد بود یا حجم زیادی از ساختار اصلی دندان برداشته می‌شود. در حالی که نه تنها این یک روش بدون درد است، بلکه لایه دندان برداشته شده در مقایسه با درمان‌های سفید کننده سنتی حداقل خواهد بود.

در مورد تنوع رنگ، همه این روش‌ها در کوتاه مدت به یک نتیجه شبی به هم می‌رسند. با این حال، در دراز مدت، روکش‌های لمینت از همه گزینه در طول زمان بسیار پایدارتر و بادوام‌تر هستند، زیرا در معرض تغییر رنگ نیستند. از طرف دیگر، دندان‌های سفید شده به راحتی می‌توانند لکه شوند، در حالی که روکش لمینت ضد لکه است. روکش‌های کامپوزیت نیز با اینکه سفیدکنندگی مناسبی دارند اما ماندگاری لمینت را نخواهند داشت.

بنابراین، سفید کردن با بلیچینگ می‌تواند منجر به نتایج کمتر و کوتاه‌تری شود، ناگفته نماند که اثر سفید کنندگی خفیف به دست آمده از این طریق می‌تواند با مصرف قهوه، الکل و تنباکو از بین برود. با سفید کردن شیمیایی، بیمار قطعا باید انتظارات خود را کاهش دهد. اثر طولانی مدت تنها تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ نیست؛ بلکه با روکش کردن می‌توانید از سایر مزایای زیبایی دندان نیز بهره‌مند شوید.

کاربردها و مزایای بلیچینگ دندان چیست؟

به طور خلاصه می‌توان از موارد زیر به عنوان مهمترین مزایای بلیچینگ نام برد:

  • سرعت انجام کار: سفید کردن دندان‌ها حدود یک ساعت طول می‌کشد. نتیجه بستگی به غلظت ماده فعال به کار رفته و زمان استفاده آن روی سطح دندان دارد.
  • غیر تهاجمی: این روش درمان کاملا بدون درد و غیر تهاجمی است.
  • هزینه: هزینه سفید کننده شیمیایی مطمئنا کمتر از هزینه معمول برای استفاده از لمینت و کامپوزیت است.
  • عدم تحریک لثه: در روش بلیچینگ از یک عامل قوی برای روشن کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. اقدامات احتیاطی برای محافظت از لثه در برابر این عامل انجام می‌شود، اما برخی از افراد هنوز هم تحریک خفیف لثه یا افزایش حساسیت دندان را تجربه می‌کنند.
  • اثربخشی: سفید کردن دندان‌ها برای افرادی که دندان‌های زرد دارند مؤثر است، اما برای افرادی که رنگ‌های قهوه‌ای یا خاکستری دارند کمتر موثر است.
  • محدودیت‌ها: درمان فقط روی دندان‌های طبیعی کار می‌کند، نه روی روکش‌ها و پرکردگی‌های دندان.

مزایا و معایب لمینت دندان

لمینت کردن دندان می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد؛ در حال بعضی معایب و محدودیت‌ها نیز دارد. بعضی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • تطبیق پذیری: روکش‌های لمینت به طور جداگانه برای هر بیمار طراحی می‌شوند، به این معنی که می‌توانید سایه و رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • مقاومت: روکش‌های دندانی در برابر لکه‌ها بسیار مقاوم هستند. غذا و نوشیدنی نه بر مقاومت و نه بر رنگ آن‌ها تاثیر نمی‌گذارد.
  • ماندگاری: ونیرهای لمینت دندان در صورت مراقبت مناسب می‌توانند حتی بیش از ۱۵ سال دوام بیاورند.
  • محدودیت داشتن: همه بیماران نمی‌توانند لمینت دندان را اعمال کنند. افرادی که دندان‌هایشان آسیب دیده یا ضعیف شده است یا از مشکلات شدید سلامت دندان رنج می‌برند، ابتدا باید وضعیت دهان و دندان خود را بهبود بخشند.
  • هزینه بالا: قیمت روکش‌های لمینت قابل توجه است و در موارد نادری که آسیب ببینند، ترمیم آسیب می‌تواند هزینه را افزایش دهد.

تفاوت هزینه لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ

یکی از بزرگترین انواع تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ تفاوت هزینه زیاد آن‌ها است. در واقع با توجه به کاری که انجام می‌شود مقایسه هزینه بلیچینگ با هزینه کامپوزیت و لمینت کار صحیحی نیست، زیرا این روش‌ها تفاوت خیلی زیادی در نحوه انجام دارند. اگرچه بعضی نتایج مثل سفید شدن دندان در هر سه روش وجود دارد، اما لمینت و کامپوزیت مزایای دیگری نیز به همراه دارند.

علاوه بر این، سفید کردن یک درمان موقت است، در حالی که روکش‌ها می‌توانند سال‌ها روی دندان شما دوام بیاورند. اگرچه نتایج بلیچینگ ممکن است تنها چند ماه دوام داشته باشد، اما تاثیرات فوری ایجاد می‌کند که لبخند را به شکل واضحی زیباتر می‌کند. به همین دلیل، برای افرادی که به دنبال اصلاح کوتاه مدت لبخند هستند، مانند روز عروسی بسیار مناسب و محبوب است.

کامپوزیت از لمینت ارزان‌تر است اما عمر آن نیز کوتاه‌تر است و نتایج آن نیز به اندازه لمینت طبیعی نیست. روکش‌های دندانی در کوتاه‌مدت گران‌تر از بلیچینگ هستند، اما مزایای دیگری مانند افزایش زیبایی لبخند، اصلاح دندان‌های ناهموار و شلوغ، پوشاندن سوراخ‌ها و ترک‌ها و غیره را ارائه می‌کنند. طبعا اگر محدودیت‌های سلامتی دندان یا بودجه نداشته باشید لمینت از همه روش‌ها مناسب‌تر است و در مرحله بعد کامپوزیت ترجیح داده می‌شود.

مشاوره تخصصی و رایگان

ضمانت کتبی + پرداخت اقسط + بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع‌بندی

پیشرفت دندانپزشکی در دهه‌های اخیر باعث شده است که روش‌های جدیدی برای اصلاح وضعیت ظاهری دندان‌ها معرفی شود. این روش‌ها می‌تواند رنگ زرد دندان‌ها، بی نظمی و ناهمسانی را برطرف کند. در بین این روش‌ها استفاده از لمینت و کامپوزیت دندانی و همچنین روش بلیچینگ کاربرد زیادی دارد.

این روش‌ها اگرچه در بعضی موارد نتایجی نزدیک به هم دارند اما در واقع تفاوت زیادی در شیوه انجام دارند. بلیچینگ دندان به معنای سفید کردن دندان با مواد شیمیایی است که نتایج آن تا چند ماه باقی می‌ماند. بلیچینگ نمی‌تواند بی‌نظمی‌های دندانی را برطرف کند. کامپوزیت نوعی رزین است که روی دندان قرار می‌گیرد که علاوه بر سفید کردن دندان تا حدودی مشکلاتی ناهمسانی را نیز رفع می‌کند. لمینت نیز روکش‌هایی از جنس چینی یا سرامیک هستند که پس از تراش دندان‌ها روی آن‌ها چسبانده می‌شوند.

به طور کلی لمینت می‌تواند نتایج طبیعی‌تری ایجاد کند، با این حال هزینه بالاتری دارد. در این مقاله به بررسی تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ پرداختیم و ویژگی‌های هر روش را بررسی کردیم. در صورتی که به مطالعه بیشتر در زمینه روش‌های زیبایی دندان علاقه دارید، سایر مقالات سایت ما را مطالعه کنید.

 سوالات متداول

۱- چه کسانی نمی‌توانند لمینت کنند؟

به طور کلی روکش‌ها ضعیف‌تر از مینای دندان هستند و در مواردی مثل دندان قروچه استفاده از لمینت توصیه نمی‌شود. یا اینکه دست‌کم باید در طول شب از محافظ دندان استفاده کنید. همچنین اگر ریشه دندان شما نیاز به درمان دارند باید ابتدا ریشه دندان را درمان کنید و سپس برای انجام لمینت اقدام کنید. همچنین کسانی که بیماری لثه دارند نباید از لمینت استفاده کنند.

۲- تفاوت ماندگاری لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ چگونه است؟

نتایج بلیچینگ غالبا چند ماه باقی می‌ماند و کم کم در اثر مصرف مواد غذایی از بین می‌رود. عمر لمینت از کامپوزیت بیشتر است اما ماندگاری این دو روش به مهارت دندانپزشک، کیفیت مواد مورد استفاده و مراقبت بیمار بستگی دارد. در صورت مساعد بودن شرایط کامپوزیت بین ۴ تا ۷ سال و لمینت بین ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری دارد.

۳- انجام کامپوزیت و لمینت چقدر طول می‌کشد؟

ساخت و نصب کامپوزیت معمولا در یک جلسه به پایان می‌رسد؛ در حالی که نصب لمینت دندان به دو تا سه جلسه نیاز دارد.