شاید اسم پیرسینگ گوش، بدن یا حتی دهان را شنیده باشید اما پیرسینگ و کاشت نگین دندان چطور؟ این ترند شامل قرار دادن یک نگین، سنگ یا انواع دیگر جواهرات مستقیما روی دندان است. این روش زیبایی می تواند لبخند شما را درخشان تر سازد و در صورت رعایت استانداردهای لازم توسط پزشک عموما عوارضی به دنبال نخواهد داشت. اگر قصد دارید کاشت نگین یا پیرسینگ دندان انجام دهید، با ما همراه باشید. در مطلب زیر توضیح می دهیم که پیرسینگ برای دندان چیست و چگونه انجام می شود، سپس در مورد شرایطی که به بروز عوارض جانبی منجر خواهد شد، صحبت می کنیم و در انتها به سوالات رایج در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نگین دندان چیست؟

پیرسینگ و نگین دندان چیست؟

یکی از  روش های زیباسازی دندان است که در آن، انواع نگین یا جواهرات ریز روی دندان‌ ها نصب می ‌شود. برای نصب پیرسینگ لازم است مقداری از بافت دندان برداشته شود و به اصطلاح دندان آماده سازی شود. پروسه آماده سازی دندان می تواند تغییرات دائمی در سطح دندان ها ایجاد کند که به هیچ وجه مطلوب نیست. اما نگین به طور مستقیم و بدون تراش مینای دندان نصب می شود و بنابراین روشی ساده تر و بدون عارضه است.

نصب نگین دندان چگونه است؟

نصب نگین روی دندان چگونه انجام می شود؟

این پروسه نسبتا ساده است و شما قبل یا بعد از قرار گرفتن نگین (جواهر) روی دندان هایتان نباید هیچ گونه دردی احساس کنید. مراحل کار از این قرار هستند:

  • آماده سازی دندان: قبل از شروع کار، مینای دندان شما تمیز و آماده خواهد شد. یک اسید اچ برای پاک کردن دندان شما به کار می رود.
  • نصب کامپوزیت: سپس یک عامل باندینگ و یک کامپوزیت (یک ماده رزین ساخته شده برای دندان ها) به ناحیه ای که قرار است نگین قرار بگیرد، اعمال می شود.
  • جایگذاری: در مرحله بعد، متخصص پیرسینگ یا دندانپزشک از ابزارهای خاصی برای محکم کردن جواهر درون کامپوزیت استفاده می کند.
  • ستینگ (سفت شدن): آن گاه یک نور مخصوص به دهان شما تابانده می شود و کامپوزیت را سفت می کند. محکم شدن نگین درون کامپوزیت حدود ۲۰ تا ۶۰ ثانیه طول می کشد.
  • مراقبت های بعد: بعد از پایان کار، شما باید از مسواک زدن محکم و خوردن غذاهای تند و چسبناک اجتناب کنید. بهداشت دهان و دندان نیز باید به دقت رعایت شود. هم چنین سعی کنید پس از قرار گرفتن نگین روی دندان به آن دست نزنید یا با آن بازی نکنید.
پرسینگ دندان چیست؟

چرا پیرسینگ دندان انجام دهیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که افراد تصمیم می گیرند این روش زیبایی را برای دندان هایشان انتخاب کنند.

  • اولین دلیل، آن است که استفاده از زیور آلات دندانی، یک ترند محبوب به خصوص در میان هنرمندان است و این خاطر بسیاری از جوانان نیز از آن استقبال می کنند. 
  • پیرسینگ اگر در محل مناسب قرار داده شود، می تواند تغییر رنگ دندان یا ناحیه لکه دار دندان ها را نیز پنهان کند. 
  • به علاوه آن می تواند توجه را از دندان های نامنظم در دهان شما منحرف کند و گاهی اوقات برای پر کردن شکاف های کوچک بین دندان ها نیز به کار می رود. 
  • برخی از مردم نیز به دلیل موقتی، کم تهاجمی و بدون درد بودن پیرسینگ از آن برای درخشان کردن لبخندشان استفاده می کنند.
روکش هیپ هاپ و گریلز دندان

عوارض نگین و پرسینگ دندان

در ابتدا لازم است خاطرنشان کنیم که عوارض جانبی این روش همانند سایر روش های زیبایی، زمانی اتفاق می افتد که استانداردهای لازم رعایت نشود و بدون توجه به فاکتورهای سلامتی و صرفا بر اساس سلیقه بیمار، نگین و یا پیرسینگ نصب شود.

به طور کلی عوارض جانبی در صورتی بروز خواهد کرد که بافت دندان برداشته شود (احتمال حساسیت و پوسیدگی دندان وجود خواهد داشت)، نگین و یا پیرسینگ مورد نظر در ناحیه ای قرار بگیرد که با سایر دندان ها برخورد داشته باشد (امکان شکستن سایر دندان ها وجود دارد)، بهداشت دهان و دندان توسط بیمار رعایت نشود (به التهاب لثه و پوسیدگی دندان منجر خواهد شد) و یا دندانپزشک آنها را بسیار نزدیک به لثه قرار دهد (باعث بروز التهاب لثه می شود).

اما در صورت رعایت استانداردهای این کار و عدم تراش دندان، مشکلی ایجاد نخواهد شد. برای به حداقل رساندن احتمال بروز عوارض جانبی حتما با دندانپزشک خود مشورت نمایید تا نگین و یا پیرسینگی انتخاب کنید که مناسب شرایط دهان و دندان شما باشد. علاوه بر این مهم است که بهداشت دهان و دندان ها را به دقت رعایت کنید و دقت داشته باشید که فشار بیش از حد به آنها وارد نکنید تا کنده نشوند. 

گریلز دندان چیست؟

بعد از کاشت نگین و پیرسینگ دندان، گریلز دندان یکی از جدیدترین اکسسوری ها و تزئینات برای دندان ها به خصوص دندان های جلو است که جلوه خاصی به خط لبخند می بخشد. گریلز ها اغلب به عنوان جواهرات دندان شناخته می شوند و عموماً از فلز (نقره، طلا یا پلاتین) ساخته می شوند. آنها را می توان با پوشاندن سنگ های قیمتی و جواهرات گران قیمت هم سفارشی کرد، یعنی دقیقاً همان چیزی که روی دندان اکثر وانندگان رپ و هیپ هاپی می بینیم و احتمالاً به همین دلیل هم هست که به روکش هیپ هاپ دندان نیز مشهور هستند.

مانند سایر ترمیم های دندان، گریلز معمولاً به صورت سفارشی روی دندان ها نصب می شوند، بنابراین دندانپزشک ابتدا با استفاده از مواد مخصوص دندان ها را برای نصب این تزئینات آماده می کند. سپس از یک قالب برای ایجاد یک مدل گچی از دندان ها استفاده می شود و پس از آن از این قالب به عنوان راهنما استفاده می شود تا گریلز را بر اساس آن ها بسازند تا دقیقاً روی دندان های فرد قرار بگیرند. لازم به ذکر است که گریلز هامعمولاً به گونه ای ساخته می شوند که قابل جابجایی باشند تا بیمار بتواند آنها را بگذارد و در بیاورد. متاسفانه برخی افراد برای نصب گریلز روی دندان خود به سراغ افرادی می روند که مجوز دندانپزشکی ندارند و به همین دلیل هم به دندان های خود آسیب می زنند. توصیه می شود که اگر قصد انجام هر کاری روی دندان های خود را دارید به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا آنها برای ارزیابی سلامت دهان و دندان شما واجد شرایط هستند. 

جنس انواع گریلز دندان

درست مانند بسیاری از جواهرات و اکسسوری های دیگر دندان مثل کاشت نگین و پیرسینگ دندان، گریلز نیز از فلزات با کیفیت بالا و ضد حساسیت مانند طلا، پلاتین، تیتانیوم یا گریلز الماس ساخته می شود. اما به خاطر داشته باشید که همه آنها به یک اندازه ایمن نخواهند بود! اما ایمن ترین مواد برای ساخت گریلز دندان چیست؟

طلای زرد و طلای سفید

طلای جامد غیر واکنشی، ضد حساسیت است، کدر نمی شود و دارای خواص ضد باکتریایی است. به همین دلیل است که علاوه بر جلوه براق و زرد آن، ایمن ترین ماده برای گریلز دندان طلای زرد است. همانطور که می دانید، طلا هم انواع مختلفی دارد و گریلز های طلای دندان را می توان با آلیاژ های طلا از ۱۰ عیار تا ۲۴ عیار ساخت. قیراط های پایین تر گریلز قوی تری تولید می کنند، اما این لزوما بهتر نیست، زیرا در عوض می تواند به دندان شما آسیب برساند. بنابراین اگر می خواهید ایمن باشید، به جای آلیاژ های دیگر مانند رزگلد یا فلزات دو رنگ، از طلای ۱۸ یا ۲۴ عیار یا طلای سفید استفاده کنید.

پلاتین جلا داده شده

اگر علاقه خاصی به طلای زرد ندارید، ممکن است به جای آن به دنبال گریلز نقره‌ای یا حتی مشکی باشید. برای گریلز دندان نقره ای، فلز انتخابی همیشه باید پلاتین باشد. زیرا نسبت به نقره استرلینگ ضد حساسیت تر است و  خراشیدن آن نسبتاً آسان تر است.

مراقبت از گریلز دندان

بعد از نصب و اجرای گریلز دندان می توانید مراقبت ها و دستورالعمل هایی را رعایت کنید تا مطمئن شوید که گریلز و دهان شما تمیز و سالم هستند. در ادامه لیست مراقبت از گریلز دندان را با هم می بینیم:

  • قبل از خوردن وعده های غذایی گریلز خود را بردارید و دندان های خود را تمیز کنید.
  • همراه با مسواک زدن کامل، روزانه نخ دندان بکشید تا غذا و پلاک به دام افتاده را از بین ببرید.
  • گریلز دندان خود را روزانه تمیز کنید تا از شر باکتری ها و مواد غذایی جا مانده خلاص شوید. برای این کار آنها را با صابون، آب گرم و یک مسواک نرم تمیز کنید. اگر یک مدل بافت دار (مانند گریلز نگین دار یا گریلز برش الماس) دارید، مطمئن شوید که همه لبه ها را تمیز می کنید!
  • هر چه گریلز دندان را کمتر مصرف کنید برای سلامت دهان و دندانتان بهتر است
  • توصیه های دندانپزشک خود را در مورد مواد گریلز، واکنش های آلرژیک و مراقبت های گریلز دنبال کنید.
  • هنگام قرار دادن گریلز دندان، آنها را به زور روی دندان خود فشار ندهید و در عوض به آرامی روی دندان های خود بلغزانید.
  • همیشه قبل و بعد از استفاده از گریلز خود مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • گریلز دندان را در طول شب روی دندان ها نگذارید یا با آنها نخوابید.
  • هرگز از پاک کننده یا چسب برای نگه داشتن آنها استفاده نکنید (گریلز سفارشی نباید به چسب نیاز داشته باشد!)

مضرات گریلز دندان

اگرچه هیچ مطالعه ای نشان نداده است که استفاده از گریلز دندان خطرات طولانی مدتی دارد، اما توصیه ما به شما این است که گریلز ها را به درستی و توسط دندانپزشک خود نصب کنید و همیشه از آنها استفاده نکنید. آنها را باید قبل از غذا خوردن جدا کرده، به طور منظم هر گونه باکتری و زباله را از آنها پاک کنید و هر روز دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید زیرا اگر گریلز ها برای مدت طولانی با مواد غذایی و مواد زائد گیر افتاده در زیر آن پوشیده شوند، می توانند باعث تحریک و ایجاد بستری برای رشد باکتری ها و به طور بالقوه پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند. 

یکی دیگر از مشکلاتی که در گریلز دندان مشاهده می شود، سایش سطح مینای دندان و حرکت دندان ها در صورت عدم نصب مناسب آن ها است. به علاوه کاشت نگین و پیرسینگ دندان و گریلز دندان ساخته شده از فلزات غیر گرانبها و  ارزان تر به احتمال زیاد باعث تحریک دندان ها و لثه ها می شوند. بنابراین همیشه قبل از استفاده از هر نوع جواهرات دندان از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید.

همچنین استفاده از گریلز ندان به طور منظم و بدون رعایت نکات ایمنی باعث پوسیدگی سریعتر دندان، آفت دهان و واکنش های آلرژیک خواهد شد.

سوالات رایج پرسینگ و نگین دندان

افرادی که به استفاده از پیرسینگ برای دندان هایشان علاقه دارند، ممکن است سوالات متعددی مطرح کنند. در زیر به چند مورد از متداول ترین آنها پاسخ خواهیم داد:

۱.آیا کاشتن نگین دندانی روی نحوه غذا خوردن، نوشیدن یا صحبت کردن من تأثیر می گذارد؟

نگین های دندان نباید روی گفتار شما تأثیر بگذارند و شما باید بتوانید با آنها به وضوح صحبت کنید. از نظر تداخل در خوردن یا آشامیدن، این امر به شکل و سایز نگین و پیرسینگی بستگی دارد که شما انتخاب می کنید.

۲. آیا می توانم آنها را از روی دندان هایم بردارم؟

بله. هر زمان که مایل بودید، می توانید از دندانپزشک تان بخواهید نگین یا پیرسینگ شما را بردارد. اگر فرایند کار به صورت استاندارد انجام شده باشد و دندان های شما تراشیده نشده باشند، برداشتن آنها آسیبی به دندان ها وارد نخواهد کرد.

۳. هزینه انجام این کار چقدر است؟

هزینه استفاده از پیرسینگ برای دندان متغیر است و به عواملی مانند جنس، سایز و تعداد نگین انتخاب شده و همچنین روش کاشت، تجربه و تبحر متخصص پیرسینگ یا دندانپزشکی بستگی دارد که انتخاب می کنید. اما به طور کلی هزینه نصب نگین، پایین است اما توجه داشته باشید از آنجا که این کار صرفا یک پروسه زیبایی محسوب می شود، بعید است بیمه دندانپزشکی هزینه آن را تقبل کند.

۴. آیا می توانم از کیت های خانگی برای کاشت نگین دندانم استفاده کنم؟

در بسیاری از داروخانه‌ها و به خصوص فروشگاه‌های آنلاین، کیت های آماده برای نصب پیرسینگ روی دندان به فروش می رسد. اگر به خاطر راحتی کار و پایین بودن قیمت این محصولات به فکر استفاده از آنها هستید، دست نگه دارید. شاید آنها در نگاه اول یک راه حل سریع و کم دردسر به نظر برسند اما چسب های موجود در این کیت ها باعث آسیب رساندن به مینای دندان شما می شود. هم چنین نگینی که این کیت ها در اختیار شما قرار می دهند، معمولا از جنس مرغوب و معتبری نیست و می تواند احتمال پوسیدگی دندان را چند برابر کند.

۵. آیا پس از نصب نگین می توانم به راحتی مسواک بزنم؟

البته. قرار دادن این زیورآلات روی دندان ها در روند مسواک زدن شما اختلالی ایجاد نمی کند. و اتفاقا یکی از مهم ترین اصول نگهداری از آن ها، مسواک زدن منظم و صحیح دندان ها است. با این حال در ۲۴ ساعت اول پس از نصب از مسواک برقی برای تمیز کردن دندان هایتان استفاده نکنید.

۶. کدام مواد برای ساخت گریلز دندان مناسب نیست؟

برخی از مواد برای ساخت و کاشت نگین و پیرسینگ دندان و گریلز دندان مناسب نیستند زیرا باعث ایجاد حساسیت و آسیب به دندان می شوند. این مواد نامناسب شامل موارد زیر می شود:

  • فلزات آلیاژی

پیش بینی اینکه بدن شما چگونه به یک ماده قبل از تماس با آن واکنش نشان دهد، بسیار دشوار است اما در مورد فلزات آلیاژی بارها ثابت شده است که باعث ایجاد حساسیت می شوند. آلیاژهای طلای ارزان‌تر (مانند طلای ۱۴ عیار یا کمتر) به احتمال زیاد حاوی نیکل، کبالت یا کروم هستند. آنها به احتمال زیاد آلرژی ایجاد می کنند و به راحتی کدر می شوند، که می تواند برای همیشه دندان های اطراف را لکه دار کند.

  • نگین های شیشه ای یا پلاستیکی

شیشه های رنگی یا نگین های پلاستیکی ارزان قیمت ممکن است به کوچکترین ضربه بشکنند و شما به طور تصادفی آنها را قورت دهید. بنابراین اگر به دنبال اضافه کردن برق و جلای اضافه به گریلز خود هستید بهتر اس از نگین و جواهرات درجه یکی مثل الماس استفاده کنید، زیرا با اینکه گران هستند اما غیرقابل تخریب هستند و شکستن آنها در حین خوردن تقریبا غیرممکن خواهد بود.

۷. آیا گریلز روی دندان های شما گیر می کند؟

گریلز های دندان از فلز ساخته شده اند و به طور کلی قابل جابجایی هستند. این گریلز ه از چندین نوع فلز ساخته می شوند که گاهی اوقات با سنگ های قیمتی منبت کاری شده اند. آنها به طور کلی قابل جابجایی هستند، اگرچه برخی نیز می توانند به طور دائم به دندان ها متصل شوند.

۸. آیا می توان گریلز دندان را روی دندان های از دست رفته نصب کرد؟

پاسخ مثبت است. تا زمانی که دندان های دو طرف شکاف سالم و به اندازه کافی قوی باشند که از گریلز دندان پشتیبانی کنند، دندانپزشک می تواند روی جای خالی دندان شما گریلز نصب کند. از آنجایی که دهان هر فرد منحصر به فرد است، برای انجام این کار حتماً باید با یک دندانپزشک با تجربه مشورت کنید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

نگین ها یا جواهرات دندان، زیور آلات ریزی هستند که روی دندان های شما چسبانده می شوند . پروسه نصب آنها با تعبیه یک نگین از جنس فلز، سنگ، جواهر طبیعی یا مصنوعی در کامپوزیت چسبانده شده روی سطح دندان انجام می شود. این روش بسیار سریع، کم هزینه است و در صورت عمل به استانداردهای کار و عدم تراش بافت دندان هیچ گونه مشکلی ایجاد نخواهد کرد. سعی کنید سنگ یا جواهر مورد نظرتان را با مشورت دندانپزشک و از یک برند معتبر انتخاب نمایید. درست است که این، یک روش زیبایی است که قرار است لبخند شما را جذاب تر کند اما اجازه دهید پزشک تان فاکتورهای سلامتی را نیز در نظر بگیرد و از روشی استفاده کند که آسیبی به دندان های شما وارد نشود. با رعایت موارد گفته شده و مراجعه به یک دندانپزشک متبحر می توانید با خیال راحت از لبخند درخشان و جذاب تان  لذت ببرید.