اگر کامپوزیت دندان را به عنوان روش اصلاح طرح لبخند خود انتخاب کردید مهمترین قدم بعدی برای داشتن یک لبخند زیبا و جذاب، انتخاب رنگ کامپوزیت دندان است. همانطور که می دانید کامپوزیت ها دارای طیف رنگی وسیعی هستند که متناسب با دندان و ویژگی های دیگر فرد تعیین می شود.

باید بدانید که استانداردهایی برای تعیین رنگ دندان برای هر فرد وجود دارد. معمولاً دندانپزشک زیبایی در مورد این استانداردها و دسته بندی رنگ دندان ها با شما صحبت می کند و بر این اساس متناسب ترین رنگ را مبتنی بر سلیقه شما مشخص می کند.

کلینیک تخصصی کامپوزیت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

پس اگر می خواهید دندان هایتان متمایز باشند و از کامپوزیت هایتان لذت ببرید این مقاله را از دست ندهید.

در اینجا تمام آنچه برای یک انتخاب درست لازم دارید را برایتان آورده ام. چنانچه در انتها سوالی داشتید یا تجربه ای از انتخاب رنگ کامپوزیت داشتید حتما در قسمت دیدگاه ها با مشاوران سریتا یا دوستان سریتایی تان در میان بگذارید: ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

انتخاب رنگ کامپوزیت

انتخاب رنگ کامپوزیت به هیچ عنوان کار آسانی نیست! بنابراین لزوم انتخاب یک دندانپزشک ماهر و باتجربه اولین نکته ای است که قبل از کامپوزیت دندان باید به آن توجه کرد. برای کمک به شما و جلوگیری از اشتباه در هنگام انتخاب، VITA راهنمای رنگ کامپوزیت دندان را ایجاد کرده است که به شما در انتخاب رنگ دلخواه و البته مناسب چهره کمک می کند.

در ادامه همین مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه بهترین رنگ کامپوزیت را با کمک راهنمای سایه کلاسیک VITA انتخاب کنید.  در راهنمای رنگ کلاسیک VITA  16 رنگ مختلف از A1 تا D4 وجود دارد و شما می توانید بهترین رنگ را از بین این ۱۶ رنگ، برای ترمیم دندان خود پیدا کنید. این طبقه بندی به شما کمک می کند تا نزدیک ترین رنگ به رنگ طبیعی دندان خود را پیدا کرده و سپس میزان روشنایی آن را تعیین کنید. اما پیش از هرچیز باید بدانیم کامپوزیت دندان چند رنگ دارد؟

حتما فیلم توضیحات کامل در مورد انتخاب رنگ کامپوزیت دندان را مشاهده کنید (اول مقاله)

۱- انواع رنگ کامپوزیت دندان

رنگ های کاتالوگ رنگ کامپوزیت دندان VITA در درجه اول بر اساس سایه ها سازماندهی می شوند که به شرح زیر است:

  • قرمز مایل به قهوه ای: A1 – A2 – A3 – A3,5 – A4
  • قرمز مایل به زرد: B1 – B2 – B3 – B4
  • مایل به خاکستری: C1 – C2 – C3 – C4
  • خاکستری مایل به قرمز: D2 – D3 – D4

۲- میزان روشنایی رنگ کامپوزیت دندان

در این رنگ ها، چه A، B، C یا D، سایه ها با یک عدد از روشن ترین، ۱، تا تیره ترین و شدیدترین، ۴ طبقه بندی می شوند. بنابراین، سایه A1 یک سایه قهوه ای مایل به قرمز خواهد بود، درست مانند سایه A2، بنابراین دومی تیره تر است.

بیشتر بدانید: انواع کامپوزیت دندان

هر برند کامپوزیت، طیفی از سایه های متفاوت را با درجه بندی متنوع در نظر می گیرد و به بازار عرضه می کند. این طیف رنگی به دندانپزشک و افراد این امکان را می دهد تا بهترین رنگ کامپوزیت دندان را از بین رنگ های موجود، منطبق با رنگ دندان های طبیعی فرد انتخاب کنند.

رنگ های زیر متداول ترین سایه های رنگ کامپوزیت هستند:

A1, A2, A3, A4, A5, B1, B2, B3, C3, CV, CVD, BW, XBW

پالت رنگ کامپوزیت دندان برای انتخاب بهترین و مناسب ترین رنگ کامپوزیت

با این دسته بندی رنگ ها می توانید رنگی مطابق با دندان های طبیعی تان پیدا کنید و یا رنگ دلخواهی که مد نظر دارید را انتخاب کنید.

بیشتر بدانید: قیمت کامپوزیت دندان + پرداخت اقساط + ضمانت نامه کتبی

چگونه بهترین رنگ کامپوزیت را انتخاب کنیم؟

اگر می خواهید بعد از کامپوزیت کردن، وقتی لبخند می زنید و دندان هایتان را در آینه می بینید لبخندتان رو لب هایتان نخشکد و همچنان خوشحال باشید و احساس رضایت کنید باید رنگ مناسبی را برای کامپوزیت انتخاب کنید.

اما واقعیت این است که نمی‌توان یک دستورالعمل کلی برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان برای همه ارائه داد.

بهترین رنگ کامپوزیت دندان باید مطابق با ظاهر هر فرد طوری انتخاب شود که تضاد و کنتراست زیادی بین رنگ دندان ها و پوست بیمار وجود نداشته باشد تا طبیعی تر به نظر برسد.

پس باید در مورد انتخاب رنگ مناسب بیشتر مطالعه کنید و اطلاعات بیشتری داشته باشید. برای همین در اینجا مهمترین نکات برای انتخاب رنگ کامپوزیت دندان، که باید به آنها توجه داشته باشید را برایتان آورده ام:

10 معیار انتخاب رنگ مناسب برای کامپوزیت دندان - المان های موثر در انتخاب رنگ کامپوزیت - فاکتورهای مهم در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان
  • رنگ پوست: اصلی ترین نکته برای انتخاب رنگ کامپوزیت، رنگ پوست است پس سعی کنید رنگی که انتخاب می کنید تضاد زیادی با رنگ پوست شما نداشته باشد. یعنی اگر پوست شما روشن است باید رنگ کامپوزیت با سایه روشن انتخاب کنید تا سفیدی دندان مشخص شود و اگر رنگ پوست تیره‌ای دارید بهتر است از سایه های تیره تر و رنگ‌های طبیعی تر استفاده نمایید.
  • رنگ چشم: سفیدی چشم هم معیار دیگری برای تعیین رنگ کامپوزیت دندان‌ است. یادتان باشد اگر رنگی انتخاب کنید که از سفیدی چشم شما سفیدتر باشد، دندان‌هایتان حالتی غیرطبیعی پیدا می‌کنند.
  • رنگ موها: اگر پوستی روشن با موهای بور دارید، از سایه های رنگ سفیدتر استفاده کنید تا ظاهر دندان هایتان با رنگ مو و پوستتان همخوانی داشته باشد.

این ۳ مورد مهمترین فاکتورها در انتخاب رنگ کامپوزیت هستند اما موارد دیگری هم وجود دارند که می توانند به شما، در یک انتخاب بهتر کمک کنند. مانند:

  • میزان دیده شدن دندان ها در هنگام صحبت کردن و لبخند زدن
  • کوتاه و بلندی دندان ها
  • فرم فک صورت
  • فرم لب ها
  • سن فرد
  • شخصیت و شغل
  • سلیقه شخصی

بیشتر بدانید: مراقبت های بعد کامپوزیت دندان

منظور از شغل و شخصیت این است که مثلا بازیگران و سلبریتی ها به دلیل شغلشان معمولا سایه های درخشان و سفید را انتخاب می کنند. البته توجه داشته باشید که این رنگ دندان معمولا در تلویزیون و سینما زیبا و جذاب به نظر می رسد اما این رنگ از نزدیک مصنوعی و غیر طبیعی است.

 به همین دلیل اگر قرار نیست پشت پرده سینما و تلویزیون باشید بهتر است از رنگ های طبیعی استفاده کنید.

البته در نهایت انتخاب با شماست و رنگ نهایی با توجه به سلیقه شما تعیین می شود.

اما هنگام انتخاب رنگ به دو نکته توجه ویژه داشته باشید:

نکته ۱:

اگر رنگ خاص یا خیلی سفید را انتخاب کنید ممکن است به مرور زمان از آن خسته شوید. اما رنگ دندان های طبیعی که یک یا دو درجه روشن تر از دندان های طبیعی شما هستند هیچوقت دلزدگی در شما ایجاد نمی کنند.

نکته۲:

مساله فقط سفید شدن دندان نیست. زمانی دندان های شما زیباتر و لبخندتان جذاب تر می شود که به هماهنگ بودن دندان ها با سایر اجزای صورتتان هم توجه داشته باشید.

انتخاب رنگ کامپوزیت دندان به المان ها فاکتور های زیادی وابسته هست.

راهنمای انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

برای انتخاب رنگ کامپوزیت، دندانپزشک پالت رنگ کامپوزیت را در کنار دندان های شما قرار می دهد تا با دقت بتواند رنگ مناسب کامپوزیت دندان شما را پیدا کند. پس از آن که پایه رنگ مناسب دندان شما مشخص شد می توانید هر طیفی یا درجه ای از آن دسته را انتخاب کنید.  

  • انتخاب رنگ A1 و A2 برای افرادی که پوست روشن و موی تیره ای دارند مناسب است.
  • A3  یک رنگ نرمال و سایه طبیعی است و ۷۰ درصد افرادی که رنگ دندان آن‌ها طبیعی است در این محدوده قرار دارند.
  • سایه‌ی B1 از A3 روشن‌تر است و روشن‌ترین سایه‌ طبیعی به شمار می رود که بسیار در بین سلبریتی ها رواج دارد.
  • اگرچه دندانپزشکان بیشتر توصیه می کنند که از رنگ های طبیعی استفاده کنید اما با رواج پیدا کردن روش‌های سفید کردن دندان، اکثر افراد به سمت سایه‌های درخشان و سفیدتر سوق پیدا کردند که به نام رنگ کامپوزیت هالیوودی شناخته می‌شود.

نکات مهم در هنگام انتخاب رنگ بندی کامپوزیت دندان

برای اعمال اصول خواص نوری و دستیابی به یک رنگ کامپوزیت دندان عالی و مناسب چه مراحلی را باید دنبال کرد؟ در ادامه نکات مهم در هنگام انتخاب رنگ بندی کامپوزیت دندان را بررسی می کنیم:

  1. مطب دندانپزشکی باید با نور مناسب یعنی با شاخص بازتولید رنگ حدود ۹۰ و دمای متوسط ۵۵۰۰K روشن شود. مهم است که رنگ کامپوزیت را زیر منبع نور دیگری برای تأیید قرار دهید تا میزان شفافیت و روشنایی رنگ را زیر سایر منابع نوری که ممکن است بیماران به طور مکرر در معرض آنها قرار گیرند، مقایسه کنید.
  2. از دیوار ها و پیشبندهای با رنگ خنثی و روشن برای بیمار استفاده کنید، علاوه بر این توصیه می شود که بیمار از آرایش سنگین برای روز تعیین رنگ کامپوزیت خودداری کند، تا در ادراک رنگ مشکلی پیش نیاید.
  3. اثرات شفافیت و کدورت رنگ را در نواحی مختلف دندان در نظر بگیرید زیرا معمولاً کامپوزیت لایه به لایه است و ممکن است هر لایه رنگ متفاوتی لازم داشته باشد. به عنوان مثال، یک لایه ضخیم تر از کامپوزیت مینا که شفاف تر است، ممکن است نیاز به ترمیم با رنگی کمتر خاکستری باشد.
  4. در مورد استفاده از راهنما های رنگ کامپوزیت دندان، هر بار از یک سایه استفاده کنید و برای جلوگیری از سردرگمی و خستگی در درک ناظر، به چشم خود استراحت بدهید.
  5. هنگام قرار دادن راهنمای رنگ در نزدیکی دندان بیمار یا اعمال کامپوزیت بر روی سطح آن، دندانپزشک باید از آن عکس گرفته و به صورت دیجیتالی آن را به یک عکس سیاه و سفید تغییر دهد. به این ترتیب، رنگ مختصات حذف می شود و فقط مقدار یا درخشندگی رنگ باقی می ماند. بدین ترتیب انتخاب رنگ مناسب آسان تر است.
  6. سریع انتخاب کنید، در صورت شک همیشه گزینه اول را ترجیح دهید زیرا بعد از ۵ تا ۷ ثانیه چشم خسته می شود.
  7. این آزمایش را قبل از آماده سازی انجام دهید زیرا رنگ دندان پس از هیدروژناسیون بیش از حد سفید می شود.
  8. دندان های مجاور و رنگ آنها را در نظر بگیرید.
  9. فراموش نکنید که راهنمای رنگ را قبل و بعد از هر بار استفاده ضد عفونی کنید.

بیشتر بدانید: مقایسه کامپوزیت و بلیچینگ

مثلا اگر ۱۰ سال پیش دندانهایتان را با رنگ سایه‌ B1 کامپوزیت می کردید، خیلی سفید و غیر طبیعی می شد و جلب توجه می کرد اما از آنجا که به مرور زمان، بسیاری از افراد خصوصا سلبریتی ها از این رنگ ها استفاده کردند سلیقه عمومی عوض شد و دیگر مثل قبل این رنگ ها غیرمعمول نیستند.

رنگ دندان A1 و B2 محبوب‌ترین و پر طرفدارترین رنگ ها برای اصلاح طرح لبخند است.

بهترین و پرطرفدارترین رنگ کامپوزیت

بهترین رنگ کامپوزیت برای هر فردی متفاوت است و به همین دلیل هم نمی توان یک نسخه واحد برای همه افرادی که به کامپوزیت علاقه دارند پیچید! در واقع بهترین رنگ کامپوزیت برای هر فرد رنگی است که با رنگ دندان های طبیعی فرد تناسب داشته باشد و علاوه بر آن با رنگ پوست فرد هم مطابقت داشته باشد. به علاوه یکی دیگر از فاکتورهایی که در انتخاب بهترین رنگ برای کامپوزیت دندان فرد تاثیر دارد سفیدی چشم های وی است. برای مثال رنگ سفید درخشان برای افرادی با پوست سبزه انتخاب درستی نیست. بنابراین هرچه رنگ پوست و دندان فرد تیره تر باشد بهتر است رنگ کامپوزیت انتخابی به سمت رنگ های با سایه تیره تر برود. با وجود اینکه پرطرفدارترین رنگ کامپوزیت از نظر بسیاری از افراد سفیدترین رنگ کامپوزیت دندان است یعنی طیف A1 و B1؛ اما در واقع این تفکر اشتباه است زیرا در این صورت رنگ کامپوزیت طبیعی نیست و حالت مصنوعی به چهره فرد می دهد. بنابراین طبیعی ترین رنگ کامپوزیت که مناسب اکثر افراد محسوب می شود ، طیف A3 است. در ادامه با برخی از پرطرفدارترین رنگ های کامپوزیت دندان آشنا می شویم:

رنگ کامپوزیت  b1

رنگ کامپوزیت B1 به طور قابل توجهی روشن تر از A3 است و به طور کلی روشن ترین سایه طبیعی در نظر گرفته می شود. با این حال، با ظهور سفید کردن دندان، بیماران در حال حاضر طالب رنگ دندان هایی به طور قابل توجهی روشن تر از این هستند، که اغلب به آنها رنگ سفید هالیوودی می گویند. حدود ۱۰ سال پیش اگر از دندانپزشک می‌خواهید دندان‌هایتان را به رنگ B1 سفید کند، این رنگ بسیار روشن در نظر گرفته می ‌شد، اما با توجه به اینکه افراد مشهور روز به روز دندان‌های خود را سفید می ‌کنند یا حتی روکش ‌هایی به رنگ فوق‌العاده سفید دارند، این امر باعث محبوبیت بیشتر این رنگ نزد افراد شده است. 

رنگ کامپوزیت  b2

سری b رنگ های کامپوزیت جزو رنگ های سفید محسوب می شوند اما همانطور که پیشتر توضیح دادیم هر چه شماره سری بالاتر برود رنگ به سمت تیرگی بیشتر می رود. بنابراین رنگ کامپوزیت  b2 در واقع یک درجه تیره تر از سفید هالیوودی یعنی B1 می باشد. بنابراین اگر به دنبال سفیدی طبیعی برای دندان هایتان هستید این رنگ کامپوزیت گزینه مناسبی برای شما است. 

رنگ کامپوزیت  bw

یکی از رنگ هایی که برای داشتن لبخند هالیوودی استفاده می شود رنگ کامپوزیت  bw است، به این دلیلی که روشنی و درخشش بسیار زیادی دارد و درست همانند لبخند سلبریتی هاست. هرچند شاید خیلی طبیعی به نظر نرسد اما این رنگ برای کسانی که به دنبال درخشش بسیار زیاد در لبخندشان هستند  گزینه مناسبی است. با این وجود صرف داشتن دندان های براق برای زیبایی دندان و چهره کافی نیست و پیش از انتخاب این رنگ کامپوزیت حتماً فاکتورهای دیگر مثل رنگ پوست و سفیدی چشم را هم در نظر بگیرید.

رنگ کامپوزیت  sw

تنوع در دنیای رنگ کامپوزیت بسیار زیاد است و هر کدام با کد مخصوصی نشان داده می شوند. در این بین سفیدترین رنگ ها مربوط به سری رنگ بلیچ کامپوزیت دندان هستند که با کد رنگی bw, sw و غیره نشان داده می شوند. این سری رنگ های بلیچ خود طیف بندی دارند و از سفید یخچالی یعنی سفیدترین رنگ کامپوزیت دندان با کد sw++ تا سفید گچی را شامل می شوند. رنگ کامپوزیت  sw هم که یکی از این رنگ های بلیچ و سفید است برای افرادی که پوست و موی روشنی دارند توصیه می شود.

رنگ کامپوزیت xl

این رنگ جزو رنگ های پرطرفدار است و توسط شرکت Kerr که جزو بهترین برندهای کامپوزیت است جزو طیف رنگ های طبیعی است و سفید محسوب نمی شود. به دلیل طبیعی بودن و هماهنگی بیشتر با سایر دندان های طبیعی فرد هم جزو رنگ های محبوب بیماران است.

آیا می شود رنگ کامپوزیت را تغییر داد؟

تغییر رنگ کامپوزیت می تواند بسیار رایج باشد و می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. یکی از دلایل اصلی تغییر رنگ کامپوزیت در طول زمان، پرداخت ناکافی کامپوزیت است. یک سیستم پولیش چند مرحله ای دقیق برای ثابت نگه داشتن رنگ کامپوزیت الزامی است. در این صورت می توان با مراجعه به دندانپزشک رنگ کامپوزیت دندان را تغییر داد. یکی دیگر از راه‌ های سفید کردن و تغییر رنگ دندان‌ های کامپوزیت شده، برداشتن و جایگزینی کامپوزیت است. در این مورد، می توانید با دندانپزشک خود قرار ملاقاتی بگذارید تا باندینگ کامپوزیت خود را بردارید، دندان های طبیعی خود را سفید کرده و باندینگ را با کامپوزیتی با سایه رنگ سفید تر جایگزین کنید.

رنگ های اوپک و رنگ های لوسنت

رنگ های کامپوزیت دندان علاوه بر طیف رنگی و میزان سفیدی و تیرگی، برحسب روشنایی و در واقع عبور دادن نور از خود هم دسته بندی می شوند. ما دو نوع رنگ کامپوزیت به نام رنگ های اوپک و رنگ های لوسنت

داریم که تفاوتشان در میزان عبور و بازتاب نور به چشم بیننده است. رنگ های اپک معمولاً تمام نورهای دریافتی را به خود جذب و بنابراین مقدار کمی از آن را به چشم بیننده بازتاب می کند و به معنای دیگر مات هستند. به همین دلیل هم اکثر دندانپزشکان از این سری رنگ برای پوشش و بازسازی عاج دندان استفاده می کنند.

از طرف دیگر رنگ های لوسنت به سه بعدی بودن و عمق داشتن مشهور هستند و رنگ را به صورت عمق دار به بیننده نشان می دهند مثل رنگ های متالیک، بنابرای می توان گفت ای رنگ کامپوزیت دندان درخشان تر است و چون طبیعی تر از رنگ های اپک هستند، معمولاٌ در بازسازی مینای دندان از آن ها استفاده می شود.

تکنیک لیرینگ در کامپوزیت (لایه به لایه) چیست؟

واقعیت این است که دندان های طبیعی (مانند پوست صورت)، یکدست و یکرنگ نیستند. آنها درجه بندی رنگی دارند یعنی در وسط و میانه‌ دندان مات‌ ولی در لبه‌ها حالت شفاف‌تر و سفیدتری دارند، برای مثال اگر دقت کرده باشید لبه دندان معمولاً شیشه ای تر است. بنابراین برای داشتن یک کامپوزیت دندان رنگ طبیعی، دندانپزشک باید رنگ روکش را در قسمت های مختلف دندان با توجه به رنگ طبیعی دندان فرد بازسازی کند. به معنای دیگر در تکنیک لیرینگ در کامپوزیت، دندانپزشک از چند نوع کامپوزیت مختلف که رنگ و انعکاس نور متفاوتی دارند در لایه های مختلف استفاده می کند تا به یک نتیجه طبیعی و زیبا برسد.

اگر دندانپزشکی که برای کامپوزیت دندان انتخاب می کنید در این زمینه مهارت و تخصص داشته باشد می تواند با استفاده از تکنیک لایه لایه یا لیرینگ ظاهر دندان ها را طبیعی تر و جذاب تر کند.

به این صورت که از درجه های متفاوت به صورت لایه لایه روی دندان قرار می دهد و آخرین لایه را روشن تر انتخاب می کند و با فرم دادن آنها ترکیب رنگ منحصر به فردی را برای دندان های شما می سازد.

کامپوزیت دندان بازیگران

ستاره ها و بازیگران از چه رنگ کامپوزیتی استفاده می کنند؟

بعضی از رنگ‌های کامپوزیت محبوبیت بیشتری بین بازیگران، هنرمندان و افراد مشهور دارد.

بازیگران و سلبریتی‌ها معمولا درخشان ترین و سفیدترین رنگ هر دسته را انتخاب می کنند. زیرا برای آن ها مهم است که لبخندشان در فیلم ها جذاب تر و زیباتر دیده شود. به همین دلیل رنگ کامپوزیت a1 می تواند انتخاب مناسبی برای انها باشد.

بیشتر بدانید: مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

حرف آخر

برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان بهتر است به فاکتورهای مهمی مثل رنگ پوست، رنگ مو و رنگ چشم توجه داشته باشید و موارد دیگری که در این مقاله بررسی شد را در نظر داشته باشید.

با این حال  شما برای انتخاب  رنگ کامپوزیت مناسب دندان خود به راهنمایی و مشاوره یک متخصص زیبایی و ترمیمی دندان نیاز دارید. اگر می خواهید بهترین انتخاب را داشته باشید کافی است برای رزرو یک جلسه مشاوره رایگان با کلینیک سریتا تماس بگیرید یا از طریق ویزیت مجازی با متخصصان سریتا در ارتباط باشید.

سوالات متداول

۱. معروف ترین رنگ بندی کامپوزیت دندان چه رنگی است؟

محبوب ترین و پرطرفدارترین طیف رنگی کامپوزیت رنگ A1 و B2 این که امروزه اکثر هنرمندان و افراد مشهور به انتخاب این دو رنگ برای کامپوزیت دندان‌های خود می‌پردازند.

۲. برای جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت چه روش هایی وجود دارد؟

گاهی اوقات ممکن است با تغییر رنگ کامپوزیت دندان خود مواجه شوید که برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از روش هایی همچون پولیش دندان، استفاده از خمیر دندان مخصوص کامپوزیت و یا تعویض کامپوزیت دندان استفاده نمایید.

۳. آیا رنگ کامپوزیت دندان تغییر می کند؟

دندانپزشکان اغلب کامپوزیت را متناسب با ظاهر طبیعی دندان های شما شکل می دهند و سفیدی آن را با سفیدی دندان های شما مطابقت می دهند و شما تا چند سال می توانید از آنها استفاده کنید. با این وجود اگر غذا ها یا نوشیدنی هایی مصرف می کنید که دندان ها را لکه دار می کنند و رنگ دار هستند، باید انتظار این را داشته باشید که کامپوزیت دندان شما تغییر رنگ دهد.

۴. چرا پرکننده کامپوزیت من خاکستری به نظر می رسد؟

در حقیقت، بافت دندان شما بعد از کامپوزیت دندان هم رنگ سفید معمول خود را دارد، اما از آنجایی که نور و رنگ می توانند به آرامی از طریق لایه های بافت دندان شما نمایان شوند، کامپوزیت دندان شما را تیره تر نشان داده و بدین ترتیب به نظر می رسد کمی خاکستری یا کم رنگ است.

۵. رنگ کامپوزیت دندان چقدر دوام دارد؟

به طور کلی، میانگین طول عمر یک کامپوزیت حدود ۵ تا ۷ سال است. با این حال، این طول عمر مطلق نیست و می تواند تحت تأثیر منفی یا مثبت محل پرکردگی، بهداشت دهان، رژیم غذایی و وجود دندان قروچه قرار گیرد.