دندان پزشکی هوشمند

عفونت دندان

عفونت دندان، یکی از شایع ترین مشکلات دندانی

عفونت دندان

عفونت دندان، توده ای از چرک و باکتری در دندان یا لثه است که با نام « آبسه دندان » و « آبسه لثه » نیز شناخته می شود. عفونت ممکن است در ریشه ی دندان یا در سطح بافت لثه اتفاق بیفتد که می تواند احساس درد و ناراحتی در شما ایجاد کند. اگر دندان شما پوسیده باشد، محیطی کاملا مستعد بروز عفونت دندان است. اما علائم و علل عفونت دندان چیست؟ چگونه می توان از آبسه دندان و لثه جلوگیری کرد؟ عفونت دندان چگونه درمان می شود؟ پاسخ همه این سؤالات در ادامه مقاله بیان شده است.

چگونه عفونت دندان تشخیص داده می شود؟

شایع ترین علائم و نشانه های عفونت دندان را توضیح خواهیم داد، در صورت مشاهده هر یک از این علائم به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت عدم اقدام ممکن است که عفونت دندان به نقاط دیگر بدن شما مانند گردن، فک و صورت پیشروی کند و این می تواند خطرناک باشد. در مواردی که سیستم ایمنی بدن شما به دلیل ابتلا به بیماری های جون ایدز و HIV ضعیف تر است حتما این علائم را جدی بگیرید و در صدد درمان برآیید.

علائم عفونت دندان

تورم و التهاب لثه، از علائم عفونت دندان

عفونت دندان، حضور خود را با بروز علائمی به شما اعلام می کند و نکته حائز اهمیت این است که شما این علائم را بشناسید و جدی بگیرید. شایع ترین نشانه ی عفونت دندان، احساس درد شدید در ناحیه دندان که ممکن است درد به یکباره شروع شود و طی چند روز بیشتر و بیشتر شود.
احساس درد شدید، تیر کشیدن و تورم از علائم عفونت دندان (عفونت دندان کشیده شده یا دندان عصب کشی شده) است که ممکن است فقط به همان ناحیه ی عفونی ختم نشود و این علائم را در نواحی دیگر صورت مانند گونه ها و لب ها نیز داشته باشید.
دیگر علائم عفونت دندان عبارت اند از؛
تورم و قرمز شدن لثه ها
تلخی طعم دهان و نفس بد بو
شل شدن دندان ها
درد شدید و مداوم در ناحیه دندان عفونی
حساس شدن دندان ها به گرما وسرما
حس درد و ناراحتی هنگام غذا خوردن و جویدن
دشواری و ایجاد ناراحتی هنگام باز و بسته کردن دهان
تورم در دیگر نواحی مانند؛ لوزه، گردن، غدد لنفاوی
تب و احساس داغی در قسمت های مختلف بدن

علل عفونت دندان

یکی از سوالاتی در رابطه با عفونت دندان مطرح می شود این است که علت اصلی عفونت دندان چیست و چگونه بوجود می آید؟ بنابر تعریفی که از عفونت دندان ارائه دادیم، هر نوع شکاف یا روزنه در سطح و اطراف دندان می تواند علت اصلی بروز عفونت دندان شود. ترک، حفره، شکستگی و شکاف های اطراف دندان همه و همه می توانند راهی برای نفوذ باکتری ها به لایه های داخلی دندان باشد که در این صورت به مرور زمان به پالپ دندان که اصطلاحا مغز دندان نامیده می شود، نفوذ کرده و عفونت دندان را سبب می شود.

عوارض عفونت دندان

عفونت دندان می تواند پیشروی کند و در صورت عدم درمان به موقع عوارضی را به دنبال دارد. عفونت دندان در صورت عدم درمان علاوه بر مواردی چون تب، سردرد، اختلال در تنفس، تورم صورت و … که در بخش های قبلی می تواند به گلودرد مزمن، ایجاد کیست خونی و ایجاد لخته هایی در قسمت زیرین مغز می شود. همواره توصیه می شود عفونت دندان را در همان مراحل اولیه بروز درمان کنید.

راه های پیشگیری از عفونت دندان

همیشه گفته شده است که پیشگیری بهتر از درمان است. این توصیه را در رابطه با عفونت دندان حتما در نظر بگیرید چرا که انجام مراقبت ها برای پیشگیری از بروز عفونت بسیار راحت تر است از زمانی که شما درگیر عفونت و عوارض بعد از آن شوید. به منظور پیشگیری از بروز عفونت اصول بهداشت دهان و دندان را به صورت صحیح و منظم انجام دهید. به اختصار به چند مورد از اصول بهداشتی اشاره می کنیم:
روزانه بعد از هر وعده غذایی مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید. البته نحوه صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را حتما یاد بگیرید.
از خمیر دندان های حاوی فلوراید و دهانشویه ها به منظور بهداشت کامل تر استفاده کنید.
مسواک خود را هرچند که ظاهر سالمی دارد اما هر چند ماه یکبار تعویض کنید.

درمان عفونت دندان

تخیله عفونت از قسمت های داخلی دندان، راه درمان عفونت است
بعد از تشخیص عفونت دندان و بررسی میزان آسیب دیدگی باید روش درمان مشخص شود. درمان عفونت دندان می تواند از راه های مختلفی درمان شود و انتخاب روش درمان عفونت کاملا به میزان تخریب دندان توسط عفونت و قدمت زمانی آن برمی گردد. انواع روش های درمان عبارت اند از؛

ترمیم دندان عفونی

اگر دندان دارای حفره ای باشد یا شکسته باشد ، در این صورت بهترین روش درمان این است که از طرق سوراخی در بالای دندان، قسمت های داخلی دندان از عفونت پاکسازی شده و سوراخ ایجاد شده هم روکش می شود.
اما گاهی ممکن است ناحیه عفونی یک دندان نباشد و عفونت در فاصله دندان و لثه باشد که در این صورت عفونت را از ناحیه پاک کرده و اگر بافت لثه نیاز به ترمیم داشته باشد، ترمیم شده تا خطر ابتلا مجدد به عفونت در این ناحیه کاهش داده شود.

کشیدن دندان عفونی

اگر میزان پوسیدگی و عفونت دندان به قدری است که دندان قابلیت ترمیم را نداشته باشد و نتوان که با عصب کشی و پرکردن دندان، عفونت را درمان کرد، کشیدن دندان گزینه مناسب است که در صورت تمایل بیمار می تواند جای خالی دندان را از طریق یکی از روش های کاشت دندان مانند ایمپلنت، پر کند.

درمان خانگی عفونت دندان

درمان عفونت دندان

درمان عفونت دندان تنها از طریق درمان خانگی در واقع یک درمان و مسکن موقت است و نمی تواند منجر به درمان کامل عفونت شود. عفونت هرچقدر هم که خفیف باشد نیاز به تشخیص و درمان توسط دندانپزشک دارد.
در کنار مراجعه به دندانپزشک و درمان از این طریق می توانید در خانه با انجام بعضی کارها روند بهبود را سرعت ببخشید.
برخی از راه های درمان خانگی عفونت دندان عبارت اند از؛
شستشوی دهان با محلول آب و نمک
استفاده از جوش شیرین
زردچوبه برای عفونت دندان
آویشن برای عفونت دندان
استفاده از کمپرس سرد
پونه برای عفونت دندان

آیا پوسیدگی دندان باعث عفونت دندان می شود؟

بین پوسیدگی و عفونت دندان رابطه ی مستقیمی وجود دارد. در واقع یکی از علل ایجاد عفونت دندان می تواند پوسیدگی دندان باشد. دندانی که پوسیده می شود محیطی کاملا قابل رشد برای انواع باکتری و ایجاد چرک های عفونی است. باکتری ها قند موجود در مواد غذایی را جذب و تجزیه کرده و اسید ایجاد شده سبب از بین رفتن مینای دندان و نازک شدن سطح دندان می شوند. بنابراین لازم است که پوسیدگی دندان را جدی بگیرید و به موقع نسبت به ترمیم آن اقدام نمایید.

ترکیدن عفونت دندان و سرایت به سایر نقاط بدن چه خطرات و علائمی دارد؟

در صورت ترکیدن عفونت دندان می تواند عفونت را به جریان خون بکشد و بدن را آلوده کند. علائم ترکیدن عفونت دندان؛ سردرد، خستگی و بدن درد، التهاب صورت و گردن، تب و لرز و افزایش ضربان قلب است. پخش شدن عفونت در بدن، تنفس و خوردن و جویدن را مشکل می سازد.

سوالات متداول درباره عفونت دندان

آیا عفونت دندان خود به خود درمان می شود؟

خیر، عفونت نیاز به درمان دارد در غیر این صورت پالپ دندان را کاملا از بین می رود و شما دیگر احساس درد نمی کنید اما باکتری ها هنوز باقی هستند و به تخریب بافت دندان و استخوان فک ادامه می دهند.

رفع بوی بد دهان ناشی از عفونت دندان چگونه است؟

یکی از علائم و عوارض عفونت دندان، طعم و بوی بد دهان است که طبیعتا رفع بوی بد دهان در نتیجه ی درمان عفونت دندان اتفاق می افتد.

آیا دهانشویه در درمان عفونت دندان موثر است ؟

دهانشویه نه تنها در درمان بلکه در پیشگیری از عفونت دندان هم می تواند موثر باشد. دهانشویه فرآیند بهداشت دهان و دندان را کامل می کند. استفاده از دهان شویه احتمال ورم لثه، ایجاد پلاک در سطح دندان و بوی بد دهان جلوگیری می کند.

عفونت دندان عصب کشی شده چگونه درمان می شود؟

اگر دندانی عصب کشی شده به عفونت آلوده شود، دندانپزشک در ابتدا اقدام به رفع عفونت می کند آنگاه اگر دندان قابلیت ترمیم داشته باشد، ترمیم می کند اما اگر آسیب دیدگی شدید باشد احتمالا دندان کشیده شود.

عفونت دندان در بارداری هم اتفاق می افتد؟

بله ممکن است در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، عفونت دندان رخ دهد. تغییرات هورمونی میزان ترشح بزاق دهان را کاهش می دهد و به دلیل پلاک هایی که روی دندان ایجاد میشوند در صورت ضعف بهداشت می تواند باعث ایجاد عفونت شود.

کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.