در سال‌ های اخیر، بسیاری از مردم به جای استفاده از روکش ‌ها، بریج‌ ها یا حتی پروتز، به ایمپلنت‌ های دندانی روی آورده‌ اند. دلیل محبوبیت ایمپلنت های دندانی این است که آنها یک راه حل طولانی مدت هستند که به سادگی بخشی از دهان شما می شوند. دندان مصنوعی می تواند پرزحمت باشد زیرا به مراقبت و نگهداری زیادی نیاز دارد. با گذشت زمان، دهان شما تغییر می کند و مجبور می شوید با پروتزهایی دست و پنجه نرم کنید که به خوبی در دهان تان جای نمی گیرند یا اصلا متناسب نیستند. ایمپلنت های دندانی معمولاً این مشکلات را ایجاد نمی کنند.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

با توجه به سایت sciencedirect.com میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی بالای ۹۶ درصد تخمین زده شده است. اما نه در تمامی شرایط! مشکل این است که همه افراد، کاندیدهای ایده آلی برای ایمپلنت دندان محسوب نمی شوند و کاندید نامناسب به معنای ریسک بالای شکست ایمپلنت دندان است. ایمپلنت ها برای گروه های خاصی از افراد بسیار مناسب تر هستند و مواقعی وجود دارد که ممکن است به شما گفته شود این گزینه جایگزینی دندان به دردتان نمی خورد! در مطلب زیر به طور کامل توضیح خواهیم داد که چه کسانی نمی توانند ایمپلنت کنند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

چه کسانی نمی توانند ایمپلنت کنند؟
چه کسانی می توانند ایمپلنت کنند؟

چه افرادی نمی توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند؟

در حالی که امروزه ایمپلنت های دندانی یک انتخاب محبوب برای کاشت دندان هستند، اما وجود شرایطی خاص، باعث می‌شود که شما نتوانید از ایمپلنت برای کاشت دندان استفاده کنید.

از جمله مواردی که مانع از کاشت ایمپلنت می‌شود عبارتند از:

  • بیماری لثه
  • عدم وجود استخوان فک کافی
  • دندان قروچه
  • مشکلات سلامتی و بیماری های سیستماتیک
  • سلامت دهان و دندان ضعیف
  • سن
  • استعمال دخانیات
  • عفونت دندان
  • بارداری

بیماری لثه

یکی از معیارهای مهم برای دریافت ایمپلنت دندان، داشتن لثه های سالم است. اگر از بیماری لثه رنج می برید، این مسئله می تواند مشکل ساز شود. بنابراین قبل از اقدام برای دریافت ایمپلنت باید بیماری لثه شما به طور کامل درمان شود. بیماری لثه نوع خاصی از عفونت است که می تواند به آسیب لثه و استخوان فک منجر گردد. در نتیجه، چنین عفونتی ممکن است در یکپارچگی مورد نیاز برای ایمپلنت دندان اختلال ایجاد کند. حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید تا در اولین قدم مطمئن شوید که هیچ گونه بیماری لثه ای ندارید.

عدم وجود استخوان فک کافی

از جمله افرادی که نمی‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند، مراجعینی هستند که از تراکم استخوان کافی در ناحیه فک برخوردار نیستند. ایمپلنت دندان برای حمایت به ساختار استخوانی در فک شما متکی است. نداشتن استخوان کافی در ناحیه فک می‌ تواند مانعی برای دریافت ایمپلنت دندان باشد. از دست دادن استخوان به دلایل مختلفی از جمله پوکی استخوان و بیماری لثه رخ می دهد. چنین شرایطی می ‌تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان‌های فک شود. یک راه حل برای رفع این مشکل، پیوند استخوان است. هدف از فرآیند پیوند استخوان، ساختن خود استخوان فک با استخوانی است که غالبا از قسمت دیگری از بدن شما به دست می آید. دندانپزشک با استفاده از تکنیک های جراحی جایگزین، ساختار استخوان فک شما را برای کاشت ایمپلنت مناسب می سازد.

دندان قروچه

آیا شب ها فک هایتان را به هم فشار می دهید و دندان هایتان را به هم می سایید؟ به این وضعیت دندان قروچه گفته می شود و این روزها به عادت رایج بسیاری از افراد تبدیل شده است. با این حال عمل ساییدن و فشردن دندان های خود در هنگام خواب یا استرس می تواند برای لثه ها، دندان ها و فک شما مضر باشد. در حالی که دندان قروچه یک عامل بازدارنده مطلق برای ایمپلنت دندان نیست، اما نیاز به بررسی و اقدامات پیشگیرانه دارد.

دندانپزشک شما ممکن است بتواند علائم دندان قروچه را روی دندان هایتان شناسایی کند و در مورد آن از شما بپرسد. در غیر این صورت لازم است قبل از شروع پروسه دریافت ایمپلنت حتما این مسئله را به دندانپزشک تان اطلاع دهید. در اغلب موارد استفاده از یک نایت گارد یا محافظ دهان برای کاهش اثرات دندان قروچه روی ایمپلنت توصیه می شود.

مشکلات سلامتی و بیماری های سیستماتیک

برخی از شرایط سلامتی از قبل موجود می تواند باعث کندتر شدن روند بهبودی و تداخل در پیوند یا ادغام ایمپلنت دندانی با استخوان فک شود. ابتلا به مشکلات سلامتی نظیر دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، مشکلات کلیوی، اختلالات بدخیم، آرتریت روماتوئید یا یک بیماری خود ایمنی ممکن است در روند درمان ایمپلنت اختلال ایجاد کنند. سایر شرایط و عادات بهداشتی که می توانند بر موفقیت ایمپلنت تأثیر بگذارند عبارتند از سرطان، بیماری لثه مزمن، رادیوتراپی فک، مصرف برخی داروها، اعتیاد به الکل و … . در حالی که ممکن است دندانپزشک با وجود شرایط بالا همچنان کاشت دندان را تأیید کند اما مهم است به خاطر داشته باشید که در صورت ابتلا به یکی از این مشکلات سلامتی ممکن است در ادغام کامل ایمپلنت با استخوان فک و یا روند ترمیم آن اختلال ایجاد شود و این به معنای شکست ایمپلنت است!

سلامت دهان و دندان ضعیف

اگر قادر به رعایت بهداشت دهان و دندان نیستید، کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان نخواهید بود. دلایل زیادی برای عدم رعایت بهداشت دهان و دندان وجود دارد. به عنوان مثال، اگر دامنه حرکتی شما مختل شده است یا بیماری دیگری دارید که توانایی شما برای مراقبت کامل از دندان ها و لثه هایتان را محدود کرده است و یا اینکه فقط سهل انگاری می کنید. در هر صورت توانایی رعایت بهداشت خوب دهان و دندان در بهبود و یکپارچگی استخوانی پس از ایمپلنت دندان ضروری است.

سن

معمولاً توصیه می شود از ایمپلنت، برای افرادی که فک شان هنوز در حال رشد است استفاده نشود. به همین دلیل این روش برای کودکان و نوجوانان به هیچ وجه مناسب نیست. دلیلش آن است که رشد فک بر موقعیت و اتصال ایمپلنت تأثیر منفی می ‌گذارد و ریسک شکست ایمپلنت را افزایش می‌ دهد. بنابراین افراد زیر ۱۹ سال نمی توانند ایمپلنت کنند.

به غیر از پایین بودن سن، بالا بودن سن نیز می تواند مانعی برای دریافت ایمپلنت باشد. با افزایش سن، خطرات سلامتی خاصی برای این نوع روش به وجود می آید. اکثر دندانپزشکانی که کاشت ایمپلنت انجام می دهند، در مورد افراد بالای ۷۰ سال محتاط تر عمل می کنند. بالا بودن سن به خودی خود مسئله ای نیست فقط خطرات ذاتی خود جراحی و همچنین بهبود کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد که باید مد نظر قرار دهید. بنابراین اگر بالای ۷۰ سال هستید و قصد دریافت ایمپلنت دندان را دارید، لطفا ابتدا با یک دندانپزشک با تجربه مشورت نمایید تا قبل از شروع پروسه، تمام جوانب لازم توسط جراح تان بررسی شود.

استعمال دخانیات

از دیگر افرادی که نمی توانند ایمپلنت کنند یا نیاز به مراقبت‌های زیادی دارند، افراد سیگاری هستند. اکثر دندانپزشکان از کاشت ایمپلنت دندان برای افرادی که عادات بدی مانند سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو دارند، خودداری می نمایند. دلیلش آن است که عادات اینچنینی اغلب مستقیماً بر سلامت و بهداشت دهان و دندان شما نیز تأثیر می گذارد. این عادات برای سلامتی شما و همچنین سلامت دهان و دندان هایتان مضر هستند. علاوه بر این در صورت انجام جراحی، خطرات عمده ای نیز به همراه خواهند داشت.

به دلیل عوارض جانبی این عادات، روند بهبودی شما ممکن است تحت تأثیر منفی قرار گیرد و حتی ممکن است باعث عفونت یا عدم التیام محل جراحی شوند. علاوه بر این از ماندگاری ایمپلنت های دندانی شما کاسته می شود زیرا سیگار کشیدن بر سلامت لثه ها و توانایی آنها در مستحکم نگه داشتن پایه ایمپلنت تأثیر می گذارند. اکثر دندانپزشکان کاشت ایمپلنت در صورت استعمال دخانیات به شما می گویند که کاندید مناسبی برای این روش نیستید. اگر سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو را ترک کنید، برخی از دندانپزشکان با انجام این روش موافقت خواهند کرد اما به شما بستگی دارد که مطمئن شوید که دوباره سیگار کشیدن را شروع نمی کنید و مشکلی در ایمپلنت ایجاد نمی نمایید.

عفونت دندان

شخصی که عفونت دندان دارد نمی‌تواند ایمپلنت کند. دندانپزشک قبل از انجام ایمپلنت، دهان شما را به طور کامل معاینه می کند تا مطمئن شود هیچ یک از دندان های شما عفونت ندارند، خصوصا دندان های مجاور محل ایمپلنت. در صورت وجود عفونت دندان لازم است ابتدا این مسئله به طور کامل درمان شده و سپس پروسه دریافت ایمپلنت آغاز شود.

بارداری

شما در دوره بارداری نمی توانید به هیچ وجه ایمپلنت دندان دریافت کنید، زیرا:

  • استرس و فشار روحی ناشی از پروسه دریافت ایمپلنت می تواند بر جنین شما تأثیر منفی بگذارد.
  • عکسبرداری با اشعه ایکس ممکن است ریسک زایمان زودرس را افزایش دهد.
  • وجود محدودیت در داروهای مجاز دوران بارداری می تواند در حین جراحی و در دوره نقاهت مشکل ساز شود.
  • قالبگیری روکش ایمپلنت در دوره بارداری ممکن است چندان دقیق نباشد زیرا اکثر خانم‌های باردار دچار پف و ورم می شوند که این امر بر ساختار چهره آنها در بارداری تأثیر می گذارد و می تواند باعث متناسب نبودن روکش پس از زایمان شود.
  • در حالیکه استفاده از داروهای بی حسی موضعی برای امور دندانپزشکی اورژانسی در بارداری مجاز دانسته شده است اما احتیاط شرط عقل است. کاشت دندان یک پروسه اورژانسی محسوب نمی شود و همچنین ممکن است دندانپزشک مجبور شود برای راحتی بیشتر شما از دوز بالاتر بی حسی موضعی  یا آرامبخش وریدی استفاده نماید. بنابراین بهتر است در مورد سلامت جنین‌ تان ریسک نکنید!

 میزان مهارت و تجربه دندانپزشک

شما نباید کاشت دندان خود را به یک دندانپزشک کم تجربه یا یک کلینیک غیر مجهز بسپارید. اگر جراح مورد نظر شما تجربه کافی نداشته باشد یا از تجهیزات نامناسبی استفاده کند، یعنی شرایط لازم برای کاشت یک ایمپلنت مطمئن و موفق را دارا نیست.

سوالات متداول

در زیر چند سوال رایج در مورد ایمپلنت های دندان را با هم مرور می کنیم.

۱. درمان ایمپلنت دندان به طور معمول چقدر طول می کشد؟

این مسئله به روند بهبودی و نوع استخوان شما بستگی دارد. معمولاً ۴ تا ۶ ماه پس از کاشت پایه ایمپلنت می توانید روکش خود را دریافت کنید. البته در صورت نیاز به انجام پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت، این مدت طولانی تر خواهد شد. دندانپزشک پس از جلسه مشاوره می تواند تعیین کند که روند درمان تان چقدر طول خواهد کشید.

۲. زمان مناسب برای دریافت ایمپلنت چه زمانی است؟

شاید ندانید که استخوان فک شما شباهت زیادی به ماهیچه دارد، زیرا برای حفظ حجم آن باید به طور منظم تحریک شود. بنابراین هنگامی که دندان کشیده می شود یا به طور طبیعی می افتد، استخوان فک تقریباً بلافاصله شروع به زوال و تحلیل می کند. در واقع مطالعات نشان می دهد که در عرض یک سال از دست دادن دندان، ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش عرض استخوان اتفاق می افتد. خوشبختانه ایمپلنت های دندانی می توانند جای دندان های طبیعی را بگیرند تا محرک مورد نیاز فک را فراهم کنند. اگر این کار زودتر انجام شود، نیاز به پیوند استخوان در آینده را تا حد زیادی کاهش می دهد.

۳. آیا امکان رد ایمپلنت توسط دهان من وجود دارد؟

در حالی که ممکن است بدن شما ایمپلنت را پس بزند اما این یک اتفاق نادر است. به طور معمول، فک به راحتی فیکسچر ایمپلنت را می پذیرد. هنگامی که موقعیتی ایجاد می شود که ایمپلنت پس زده می شود، اغلب به دلیل حساسیت به آلیاژ تیتانیوم است که فیکسچر ایمپلنت را تشکیل می دهد. یکی دیگر از دلایل شکست ایمپلنت، مراقبت نامناسب از ایمپلنت پس از جراحی است. ایمپلنت های دندانی ممکن است بدون رعایت درست بهداشت دهان و دندان لق شوند یا نتوانند به درستی بهبود یابند. مراقبت صحیح از دندان‌ های طبیعی و ایمپلنت‌ها به جلوگیری از بیماری لثه یا از دادن استخوان و شکست احتمالی ایمپلنت در آینده کمک می ‌کند.

حرف آخر

در حالی که روش‌ های متعددی برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارد اما ایمپلنت های دندانی تنها گزینه هایی هستند که ثابت شده یک راه حل دائمی برای دندان های از دست رفته یا آسیب دیده ارائه می دهند. ایمپلنت ها علاوه بر جایگزینی دندان های از دست رفته، به بازسازی و تقویت ساختار استخوان فک نیز کمک می کنند، به بیماران اجازه می دهند تا غذاهای مورد علاقه شان را به راحتی بخورند و دوباره اعتماد بنفس لبخند زدن پیدا کنند. اما آیا ایمپلنت دندان همیشه یک راه حل مناسب است؟ قطعا خیر. گاهی اوقات دندانپزشک به شما توصیه می کند که از کاشت ایمپلنت دندان صرفنظر کنید زیرا تشخیص می دهد که شرایط لازم برای دریافت ایمپلنت را ندارید. در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم که چه زمانی ایمپلنت های دندانی برای شما نیستند. بعضی از موانع دریافت ایمپلنت قابل رفع هستند و برخی دیگر نه. اگر دندانپزشک تان تشخیص داد که به هیچ وجه کاندید مناسبی برای دریافت ایمپلنت نیستید، لطفا برای انجام این روش اصرار نورزید. زیرا این کار به معنای ریسک بالای شکست ایمپلنت دندان و هدر رفتن وقت، هزینه و زحمات شما خواهند بود.