کامپوزیت دندان یک گزینه سریع و مقرون بصرفه برای اصلاح لبخند شماست. این روش کاملا غیر تهاجمی است و نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد؛ علاوه بر این فقط در یک جلسه کامل می‌شود. با این حال مشکل شایعی که بیماران دریافت کننده کامپوزیت با آن مواجه می‌شوند، افتادن کامپوزیت دندان است. با وجود آنکه استحکام ماده کامپوزیت مورد استفاده و تجربه دندانپزشک، نقش قابل توجهی در میزان ماندگاری آن دارد اما نباید از اهمیت مراقبت صحیح از کامپوزیت‌های دندانی غافل شویم. در مطلب امروز به مهم‌ترین علل افتادن کامپوزیت به همراه روش‌های جلوگیری از آن می‌پردازیم.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا شماره خود را وارد نمایید

دلایل افتادگی کامپوزیت دندان

دلایل افتادگی کامپوزیت دندان

افتادن کامپوزیت دندان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آنها به پزشک متخصص و برخی از آنها به بیمار مربوط می شود.

عوامل پزشکی

افتادن یک کامپوزیت دندان ممکن است دلایل پزشکی داشته باشد؛ به عنوان مثال:

ضعف در چسبندگی کامپوزیت به دندان:  یکی از دلایل اصلی کامپوزیت دندان افتاده، چسبندگی ضعیف و اتصال نامناسب کامپوزیت به دندان است. اگر دندانپزشک از چسب و مواد بی کیفیت برای چسباندن کامپوزیت استفاده کند یا سطح دندان کاملا آماده و خشک نباشد، پیوند مطلوبی بین ماده کامپوزیت و سطح دندان برقرار نخواهد شد که این مسئله می‌تواند به لق شدن و افتادن کامپوزیت منجر شود. 

پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت: پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت، از دیگر علل رایج افتادن کامپوزیت دندان است. مینای دندان پوسیده آسیب می‌بیند و این امر به سست شدن پیوند مینای دندان و ماده کامپوزیت منجر می‌شود. بنابراین کامپوزیت بتدریج شل شده و در نهایت می‌افتد.

دلایل افتادگی کامپوزیت دندان

عوامل مکانیکی

افتادن کامپوزیت‌های دندان ممکن است دلایل مکانیکی نیز داشته باشد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

فشار زیاد یا ضربه به دندان: وارد آوردن فشار زیاد به دندان‌ها در هنگام جویدن و گاز زدن، عادات نادرستی مانند دندان قروچه و جویدن یخ یا ضربه به دندان در هنگام ورزش، بازی یا سوانح می‌تواند به شل شدن پیوند کامپوزیت با دندان، لق شدن و افتادن آن منجر شود.

استفاده نادرست از دندان: استفاده ابزاری از دندان (به عنوان مثال باز کردن درب بطری و …) و همچنین ناخن جویدن از سایر علل افتادن کامپوزیت‌های دندان هستند.

عوامل بهداشتی

شاید تعجب آور باشد اما عوامل بهداشتی نیز می‌توانند در افتادن کامپوزیت دندان نقش داشته باشند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌تواند به یکپارچگی ماده کامپوزیت صدمه بزند. بی توجهی به مسواک زدن منظم و کشیدن نخ دندان باعث تجمع پلاک و میکروارگانیسم‌های مضر می‌شود که در عفونت و التهاب لثه وهمچنین پوسیدگی اطراف کامپوزیت و تضعیف چسبندگی آن به دندان‌ها نقش دارد.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌های سخت و چسبناک: مصرف غذاهای سفت و چسبناک باعث وارد آمدن فشار بیش از حد به کامپوزیت‌های دندان و شل شدن آنها خواهد شد. نوشیدنی‌های اسیدی و گاز دار نیز می‌توانند در شل شدن پیوند کامپوزیت و افتادن آن نقش داشته باشند.

چگونه از افتادن کامپوزیت دندان جلوگیری کنیم؟

چگونه از افتادن کامپوزیت دندان جلوگیری کنیم؟

در حالیکه نمی‌توانید به طور کامل از افتادن کامپوزیت‌های دندان جلوگیری کنید اما رعایت موارد زیر  احتمال افتادن کامپوزیت را به حداقل می‌رساند.

مراقبت‌های روزانه: ساده‌ترین کاری که می‌توانید برای مراقبت از کامپوزیت‌های خود انجام دهید، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم است. حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و یکبار نخ دندان بکشید. همچنین می‌توانید به منظور تقویت سلامت لثه و دندان‌ها تحت نظر دندانپزشک‌تان از دهان‌شویه‌های مناسب استفاده کنید.

عادات غذایی مناسب: رژیم غذایی معمول شما نقش بسزایی در ماندگاری و استحکام کامپوزیت‌هایتان دارد. از غذاهای سفت و چسبناک و نوشیدنی‌های گازدار و اسیدی اجتناب کنید یا مصرف آنها را به حداقل برسانید. همچنین مصرف مواد غذایی مفید برای سلامت دندان را فراموش نکنید؛ انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه و لبنیات کم چرب را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

مراجعه منظم به دندانپزشک: چکاپ‌های دوره‌ای و بررسی وضعیت کامپوزیت به تشخیص به موقع مشکلات دندان و شل شدن احتمالی کامپوزیت کمک خواهد کرد. این کار به دندانپزشک امکان می‌دهد که قبل از حاد شدن مشکل کامپوزیت به رفع آن بپردازد.

اقدامات لازم برای کامپوزیت دندان افتاده

اقدامات لازم برای کامپوزیت دندان افتاده

با رعایت موارد گفته شده می‌توانید احتمال لق و جدا شدن کامپوزیت دندان را به حداقل برسانید؛ با این حال همچنان امکان افتادن ترمیم کامپوزیت وجود دارد. اقداماتی که پس از جدا شدن کامپوزیت دندان باید انجام دهید، شامل موارد زیر هستند.

مراجعه به دندانپزشک: در صورت کنده شدن کامپوزیت دندان در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. این کار برای جلوگیری از بروز عفونت ضرورت دارد. همچنین جلوی آسیب دیدگی بیشتر کامپوزیت را می‌گیرد و در برخی موارد ممکن است دندانپزشک بتواند با یک ترمیم ساده، کامپوزیت شما را اصلاح کند.

مراقبت‌های موقت: دندان‌هایی که کامپوزیت آنها افتاده است، حساس‌تر از سایر دندان‌ها هستند و حتی ممکن است دردناک شوند. به همین خاطر تا زمان مراجعه به دندانپزشک لازم است به خوبی از آنها مراقبت کنید. استفاده از مسکن‌ها برای کاهش درد و همچنین پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های داغ و سرد برای جلوگیری از حساسیت بیشتر دندان‌ها توصیه می‌شود. غرغره کردن دهان با آب نمک نیز در کاهش درد و از بین بردن باکتر‌های مضر دهان موثر است.

برای درمان کامپوزیت دندان افتاده ترمیم انجام می‌شود یا تعویض؟

اینکه کدام روش برای شما مناسب‌تر است، به شرایط دهان و تشخیص دندانپزشک‌تان بستگی دارد. اگر کامپوزیت آسیب زیادی ندیده باشد و شرایط دندان و لثه شما مساعد باشد، دندانپزشک می‌تواند کامپوزیت را ترمیم کند؛ یعنی به جای کامپوزیت افتاده، از رزین کامپوزیت جدید روی دندان شما استفاده نماید و آن را شکل دهد.

در مواردی که میزان آسیب دیدگی یا تغییر شکل کامپوزیت دندان زیاد است و دندانپزشک تشخیص دهد که با ترمیم قابل اصلاح نیست، گزینه تعویض را پیشنهاد خواهد کرد. تعویض کامپوزیت بدین معناست که دندانپزشک شما کامپوزیت قبلی دندان را بر می دارد و آن را با رزین کامپوزیت جدید جایگزین می‌کند. توصیه می‌شود برای درمان کامپوزیت دندان جداشده به همان دندانپزشکی مراجعه کنید که کار کامپوزیت اولیه شما را انجام داده است؛ زیر در اینصورت نتیجه نهایی کار از نظر تناسب، فرم و رنگ هماهنگی بیشتری با سایر دندان‌ها خواهد داشت.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

نتیجه گیری

کامپوزیت دندان، یک گزینه سریع برای دستیابی به لبخندی روشن‌تر و منظم‌تر است. اما ترمیم کامپوزیت، یک روش موقتی است و احتمال افتادن آن وجود دارد. رعایت مراقبت‌های پیشگیرانه مانند مسواک زدن منظم و کشیدن نخ دندان در کنار پیروی از رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف خوراکی‌های چسبناک و سفت، بهترین راهکار برای افزایش دوام و ماندگاری کامپوزیت‌های شماست. با این حال افتادن کامپوزیت‌ دندان به هیچ وجه نگران کننده نیست. دندانپزشک با توجه به میزان آسیب دیدگی کامپوزیت و وضعیت دندان و لثه شما تشخیص می‌دهد که آیا ترمیم کامپوزیت کفایت می‌کند یا لازم است کامپوزیت‌تان را تعویض نمایید.