برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. کاشت ایمپلنت و اوردنچر دو مورد از این روش‌ها هستند. هر دوی این موارد مزایا و معایب خود را دارند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی فرق اوردنچر با ایمپلنت بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

ایمپلنت چیست

ایمپلنت چیست؟

پیش از بررسی فرق اوردنچر با ایمپلنت باید هر دوی این موارد را معرفی کنیم تا بتوانید بهتر متوجه تفاوت‌ها شوید. ایمپلنت‌ها دندان‌های مصنوعی هستند که با کمک پایه در استخوان فک قرار داده می‌شوند. یک ایمپلنت از سه قسمت تشکیل می‌شود:

  • پایه
  • اباتمنت
  • روکش
اجزای ایمپلنت

وقتی پایه در استخوان محکم شود، می‌توان تاج، بریج یا دندان مصنوعی را به آن وصل کرد. تعداد پایه‌های ایمپلنت به تعداد دندان‌های از دست رفته و موقعیت آن‌ها بستگی دارد. شما می‌توانید دندان‌ها را به صورت تکی ایمپلنت کنید یا برای هر ۲ یا ۳ دندان یک پایه بگذارید و روکش تمامی این دندان‌ها را روی آن قرار دهید. ایمپلنت دائمی‌ترین گزینه برای جایگزینی دندان‌ها است که ظاهری طبیعی دارند و به بهبود عملکرد جویدن و گفتار کمک می‌کنند.

اوردنچر چیست

اوردنچر چیست؟

اوردنچرها هم نوعی از دندان‌های مصنوعی بر پایه ایمپلنت هستند. این دندان‌ها دارای گیره یا اتصال فلزی هستند که با کمک آن به ایمپلنت وصل می‌شوند. اوردنچر برای افرادی مناسب است که کل دندان‌های فک بالا یا پایین (یا هر دو) را از دست داده‌اند. در این حالت می‌توان برای هر فک ۴ تا ۸ پایه قرار داد و کل دندان‌های مصنوعی را روی این پایه‌ها متصل کرد. اوردنچرها هم می‌توانند عملکرد جویدن و صحبت کردن را بهبود بخشند. در عین حال باعث حفظ استخوان آلوئول می‌شوند. 

تفاوت های ایمپلنت و اوردنچر

فرق اوردنچر با ایمپلنت چیست؟

اوردنچر و ایمپلنت تفاوت‌هایی با هم دارند. در این بخش تفاوت این دو را بررسی می‌کنیم. 

قابلیت جا به جایی

ایمپلنت‌ها دائمی هستند. در حالی که اوردنچر متحرک است و قابلیت جابه جایی دارد. این بدان معنی است که ایمپلنت‌ها را نمی‌توان از دهان خارج کرد، در حالی که اوردنچرها را می‌توان برای تمیز کردن و نگهداری از دهان بیرون آورد.

چسبیدن به استخوان فک

ایمپلنت‌ها به استخوان فک پیچ می‌شوند. این در حالی است که اوردنچرها روی پایه‌های ایمپلنت قرار می‌گیرند. همین امر باعث می‌شود تا ایمپلنت‌ها پایدارتر و ایمن‌تر از اوردنچر باشند. 

هزینه

ایمپلنت‌ها گران‌تر از اوردنچر هستند. قیمت ایمپلنت‌ بسته به تعداد موردنیاز، نوع تاج یا بریج و مهارت دندانپزشک متفاوت است. هزینه اوردنچر نیز متفاوت است و باید دید دندانپزشک چند پایه را به فرد توصیه می‌کند، اما به طور کلی هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت دارد.

زمان بهبودی

ایمپلنت نسبت به اوردنچر به زمان بهبودی بیشتری نیاز دارد. این امر به این دلیل است که ایمپلنت‌ها به زمانی برای استخوان‌سازی نیاز دارند و باید به تدریج به استخوان فک پیوند بخورند. زمان بهبودی برای ایمپلنت‌ها معمولاً ۶-۴ ماه است. زمان بهبودی اوردنچر معمولاً ۲-۴ هفته است.

پرداخت اقساطی با سریتا

برای شروع مشاوره رایگان شماره خود را وارد کنید، مشاورین سریتا با شما تماس می‌گیرند.

عوارض جانبی

اگر فرایند انجام هر دوی این موارد به درستی پیش برود، بیمار هم بهداشت دهان و دندان را رعایت کند و دستورالعمل‌های پزشک را اجرا کند، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. اما گاهی ممکن است فرد در اثر ایمپلنت دچار عفونت شود.

ماندگاری

ایمپلنت‌ها به طول عمر زیاد مشهور هستند. ایمپلنت‌ها ماندگاری بیشتری نسبت به اوردنچر دارند و می‌توانند چندین دهه دوام بیاورند. در حالی که اوردنچر را هر ۵ تا ۱۰ سال باید تعویض کنید. 

کدام بهتر است؟ اوردنچر یا ایمپلنت؟

شرایط افراد با یکدیگر متفاوت است و شما باید در زمان انتخاب به نیازها و ترجیحات شخصی خود دقت کنید. دندانپزشک شما را در این زمینه راهنمایی خواهد و بهترین گزینه را پیشنهاد می‌کند. معمولاً وقتی به دنبال طبیعی‌ترین حالت دندان هستید، باید از ایمپلنت استفاده کنید.

در صورتی که تمامی دندان‌های خود را از دست داده باشید، انجام ایمپلنت می‌تواند گران باشد. به همین دلیل اوردنچر انتخاب مقرون به صرفه‌تر است. زمان بهبودی کمتری هم نیاز دارد. در نتیجه، افرادی که نمی‌خواهند زمان زیادی را برای ترمیم دندان‌های از دست رفته خود صرف کنند، می‌توانند از اوردنچر استفاده کنند. در ادامه مواردی که در زمان انتخاب بین اوردنچر و ایمپلنت باید در نظر بگیرید، اشاره می‌کنیم:

  • سن و سلامت کلی: ایمپلنت دندان به طور کلی به افرادی که سن بالاتری دارند یا دارای شرایط سلامت خاصی هستند، توصیه نمی‌شود.
  • میزان استخوان از دست رفته فک: برای انجام ایمپلنت باید استخوان فک قوی داشته باشید. وقتی بین از دست رفتن دندان‌ها و کاشت فاصله بیفتد، معمولاً استخوان فک تحلیل می‌رود. در نتیجه باید دید که آیا استخوان فک مناسب است یا خیر.
  • بودجه شما: همان طور که گفتیم، ایمپلنت گران‌تر از اوردنچر است. 
  • سبک زندگی شما: اگر سبک زندگی فعال دارید یا ورزشکار هستید، بهتر از ایمپلنت استفاده کنید؛ زیرا پایدارتر است. 
کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

نتیجه‌گیری

انتخاب بین اوردنچر و ایمپلنت به شرایط فردی بستگی دارد و دندانپزشک با ارزیابی شرایط شما بهترین گزینه را پیشنهاد می‌کند. گاهی ممکن است بتوانید از هر دو گزینه استفاده کنید و در این زمان باید با توجه به شرایط خود و دستورات دندانپزشک گزینه بهتر را انتخاب کنید. شما می‌توانید هر دوی این خدمات را در کلینیک سریتا به صورت اقساطی دریافت کنید.