فلوراید ماده معدنی طبیعی است که باعث تقویت دندان‌ها می‌شود و از ایجاد حفره جلوگیری می‌کند. فلوراید می‌توانند سلامت مینای دندان را حفظ کند و با باکتری‌هایی که به دندان‌ها و لثه آسیب می‌رسانند مبارزه کند. در این مقاله قصد داریم فلوراید تراپی را توضیح دهیم و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

فلوراید تراپی چیست؟

منظور از فلوراید تراپی چیست؟

فلوراید تراپی نوعی روش درمانی حرفه‌ای است که در آن از غلظت بالایی از فلوراید استفاده می‌شود و دندانپزشک برای بهبود سلامت و کاهش خطر پوسیدگی دندان‌ها آن را انجام می‌دهد. این درمان داخل مطب و به شکل محلول، ژل، فوم یا وارنیش انجام می‌شود. برخی از روش‌های درمانی با فلوراید غلظت بالا را می‌توان در خانه هم انجام داد اما این کار باید تحت نظر دندانپزشک و با اجازه و تجویز او انجام شود. فلوراید ای که دندان پزشکان در این درمان‌ها استفاده می‌کنند مشابه با فلوراید موجود در خمیر دندان است. با این حال درمان فلوراید تراپی حاوی درس‌های بسیار بالاتری است و ممکن است تاثیر آن سریع‌تر اعمال شود.

فلورایدتراپی چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم در فلوراید تراپی از فلوراید غلیظ به اشکال مختلف همچون فوم یا ژل استفاده می‌شود. ممکن است از دستگاه‌های مختلف همانند بروس یا خلال دندان آبی استفاده شود. فرایند فلوراید تراپی تنها چند دقیقه طول می‌کشد. معمولاً هم از فرد خواسته می‌شود تا ۳۰ دقیقه پس از درمان از خوردن یا نوشیدن خودداری کند تا فلوراید به طور کامل جذب شود.

 فلورایدتراپی

چند درمان فلوراید تراپی برای یک فرد نیاز است؟

تعداد جلسات فلورایدتراپی با توجه به سلامت دهان و دندان بیمار تعیین می‌شود و ممکن است فرد هر سه، شش یا دوازده ماه یکبار به درمان فلوراید تراپی حرفه‌ای نیاز پیدا کند. اگر در معرض خطر بالای پوسیدگی دندان هستید ممکن است دندانپزشک شما یک محلول یا ژل مخصوص فلوراید برای استفاده منظم در خانه تجویز کند. موارد زیر می‌تواند خطر ابتلا به پوسیدگی را افزایش دهد:

  • مصرف بیش از حد مواد مخدر یا الکل
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • رژیم غذایی نامناسب
  • خشکی دهان یا کاهش بزاق
  • مینای ضعیف
  • عدم مراقبت حرفه‌ای از دندان

آیا با وجود فلورایدتراپی باز هم باید از خمیر دندان استفاده شود؟

فرقی ندارد که شما از فلوراید تراپی استفاده کنید یا خیر، در هر صورت باید دو بار در روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. اصطکاکی که مسواک زدن ایجاد می‌کند بسیار مهم است. شما حتی می‌توانید فقط با آب مسواک بزنید اما پیشنهاد می‌شود از خمیر دندان حاوی فلوراید و سایر مواد پاک‌کننده استفاده کنید تا دندان‌های شما تمیزتر شوند. ناگفته نماند که مقدار کمی فلوراید به صورت طبیعی در آب وجود دارد؛ اما بهتر است میزآن را با استفاده از خمیر دندان بیشتر کنید.

انسان‌ها فلوراید را از دو طریق دریافت می‌کنند:

  • به صورت موضعی با خمیر دندان و درمان‌های دندانپزشکی
  • به صورت سیستمی و از آب و مکمل‌های غذایی

بهتر است افراد را هم به صورت موضعی و هم به صورت سیستمی دریافت کنید.

مزایای فلوراید تراپی دندان ها

مزایای فلوراید تراپی

فلوراید تراپی مزایای زیادی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

این شیوه درمانی به بدن کمک می‌کند تا از مواد معدنی مانند کلسیم و فسفات بهتر استفاده کند. پس از درمان دندان‌ها این مواد معدنی را دوباره جذب می‌کنند تا مینای ضعیف خود را ترمیم کنند.

اگر فلوراید تراپی زمانی استفاده شود که دندان‌ها در حال رشد هستند، موجب تقویت مینای دندان‌ها می‌شود. این گونه عمر دندان‌ها بیشتر می‌شود و میزان آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر باکتری‌ها کمتر می‌شود.

با کاهش باکتری‌ها میزان پوسیدگی کاهش پیدا می‌کند و ممکن است دندان فرد هیچ وقت دچار پوسیدگی نشود. البته این در صورتی است که بهداشت دهان و دندان رعایت شود.

تمامی این مزایا به موارد زیر کمک می‌کنند:

  • کاهش خطر ایجاد حفره
  • کند شدن رشد حفره‌ها
  • به تعویق انداختن انجام درمان‌های گران قیمت دندانپزشکی
  • افزایش طول عمر دندان‌های شیری
  • کاهش زمان و هزینه‌ای که یک فرد باید برای درمان‌های دندانپزشکی صرف کنند

با جلوگیری از گسترش حفره‌ها و کند کردن رشد باکتری‌ها موارد زیر حاصل می‌شود:

  • جلوگیری از بیماری لثه
  • کاهش درد دندان
  • جلوگیری از افتادن زودرس دندان‌ها
  • بهبود سلامت دهان و دندان
عوارض فلوراید تراپی

عوارض جانبی فلوراید تراپی

می‌توان گفت فلورایدتراپی نیز عوارض جانبی خاص خود را دارد. برخی از حامیان سلامت طبیعی نگرانی‌هایی در مورد استفاده از فلوراید در دزهای بالا دارند. از نظر آن‌ها فلوراید برای کودکان خطراتی دارد و حتی ممکن است آب دارای فلوراید خطرناک باشد. با این حال  نظرات افسانه‌ای بیش نیستند و باید بگوییم فلوراید باعث آسیب گسترده نمی‌شود اما ممکن است برای برخی از افراد عوارض جانبی خاصی داشته باشد که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

تغییر رنگ دندان

می‌توان گفت شایع‌ترین عارضه جانبی فلورایدتراپی تغییر رنگ دندان است. فلوروزیس باعث ایجاد رگه‌های سفید یا تغییر رنگ روی دندان‌ها می‌شود. این مشکل معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که کودک میزان زیادی فلوراید مصرف می‌کند. کودکان از بدو تولد تا ۸ سالگی ممکن است دچار این مشکل شوند. این مشکل حتی می‌تواند در اثر قورت دادن خمیر دندان نیز اتفاق بیفتد. معمولاً بلعیدن خمیر دندان در کودکان شایع است. به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود تا در زمان استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودکان، بیشتر دقت کنند و از مقدار کمی از خمیر دندان استفاده کنند.

آلرژی یا تحریک

آلرژی یا تحریک پوستی ناشی از فلوراید بسیار نادر است. با این حال برخی از افراد ممکن است و دچار این مشکل شوند.

اثرات سمی

اگر فلوراید اشتباهاً با دزهای بسیار بالا استفاده شود می‌تواند سمی باشد. البته ناگفته نماند که بروز این اتفاق نیز غیرمعمول و نادر است. از آنجایی که ممکن است کودکان زیر ۶ سال بیشتر فلوراید را ببلعند، توصیه می‌شود از شیوه وارنیش فلوراید برای کودکان خردسال استفاده شود تا میزان بلع کاهش پیدا کند.

روش های فلوراید تراپی

روش‌های مختلف فلوراید تراپی

فلوراید تراپی با روش‌های مختلفی انجام می‌شود و همان‌طور که پیشتر گفتیم شما می‌توانید از راه‌های مختلف فلوراید دریافت کنید. در ادامه روش‌های دریافت فلوراید را توضیح می‌دهیم.

خمیر دندان

امروزه اکثر خمیردندان‌ها حاوی یک دهم درصد فلوراید هستند که معمولاً به شکل سدیم مونو فلوئورو فسفات در آن‌ها وجود دارد. خمیردندان‌های تجویزی معمولاً ۱.۱% فلوراید دارند. این نوع خمیر دندان‌ها هم مانند خمیردندان معمولی استفاده می‌شود. این میزان فلوراید می‌تواند از پوسیدگی پیشگیری کند و اصولاً باید از آن یک بار در روز استفاده شود.

دهان شویه

روش دیگر دریافت فلوراید، دهان شویه است. محلول‌های بدون نسخه برای شستشوی روزانه مفید هستند،۰.۰۵% فلوراید سدیم دارند. این میزان فلوراید برای افرادی که در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند کافی نیست. به همین دلیل دندانپزشک به این افراد دهان‌شویه‌های ویژه را توصیه می‌کند.

ژل یا فوم

از این روش برای بیمارانی استفاده می‌شود که در معرض خطر بالای پوسیدگی قرار دارند. به عنوان مثال افرادی که ارتودنسی انجام داده اند یا میزان بزاق دهان‌ها کاهش پیدا کرده است. در این روش فلوراید تراپی، ژل یا فوم را حدود ۴ دقیقه روی دندان‌ها قرار می‌دهند و فرد نباید تا حداقل ۳۰ دقیقه پس از شستشو غذا بخورد یا چیزی بنوشد. برخی از ژل‌ها برای مصارف خانگی ساخته می‌شوند و می‌توان از آن‌ها مشابه خمیردندان استفاده کرد. میزان فلوراید این ژل‌ها بسیار کمتر از محصولات حرفه‌ای است.

وارنیش

وارنیش را با قلم موی مخصوص روی دندان‌ها می‌زنند. این نوع فلوراید در عرض چند ثانیه سفت می‌شود و برخلاف تصور باعث ایجاد تغییر رنگ دندان می‌شود. استفاده از این روش راحت‌تر از ژل و فوم است. علاوه بر این فرد طعم آزاردهنده فلوراید را احساس نخواهد کرد.

فلوراید تراپی در کودکان

فلوراید تراپی در کودکان

می‌توان گفت پوسیدگی دندان و تشکیل حفره از شایع‌ترین بیماری‌های دوران کودکی است. جالب است بدانید که این مشکل ۵ برابر بیشتر از آسم شایع است. آکادمی اطفال آمریکا فلوراید تراپی را برای همه کودکان توصیه می‌کند تا از پوسیدگی و درد و عفونت‌های دندانی در آینده جلوگیری شود. با توجه به خطر پوسیدگی دندان در کودکان، باید هر سه تا شش ماه یکبار فلورایدتراپی انجام شود. این کار باید در مطب دندانپزشک انجام شود زیرا کودکان زیر ۶ سال نباید در خانه از شوینده‌های حاوی فلوراید استفاده کنند. علت این امر هم این است که کودکان بخش زیادی از دهان شویه را می‌بلعند.

فلوراید تراپی در بزرگسالان

شیوه استفاده از فلوراید تراپی در بزرگسالان متفاوت از کودکان است. متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی قرار دارند، دو بار در سال از فلورایدتراپی استفاده کنند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلام آخر

در این مقاله به بررسی فلورایدتراپی پرداختیم و مزایا و معایب آن را توضیح دادیم. همان‌طور که اشاره کردیم فلورایدتراپی برای افرادی استفاده می‌شود که در معرض خطر پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان‌ها قرار دارند. اگر قصد انجام این کار را دارید به دندانپزشکی با تجربه مراجعه کنید تا دندان‌های شما را بررسی کند و در صورت نیاز فلورایدتراپی را انجام دهید. زیرا ممکن است شما به این درمان نیاز نداشته باشید. نظر شما در این باره چیست؟ نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

  1. منظور از فلوراید تراپی چیست؟

فلوراید تراپی نوعی شیوه درمانی است که در آن از غلظت بالای فرایند استفاده می‌شود.

  1. به چه روش‌هایی می‌توان فلوراید دریافت کرد؟

به روش موضعی یعنی با خمیر دندان و به روش سیستمی یعنی با آب و مکمل‌های غذایی

  1. آیا فلوراید تراپی عوارض جانبی دارد؟

این روش هم می‌تواند عوارض جانبی خاص خود را داشته باشد اما میزان بروز این عوارض بسیار کم است.

  1. آیا فلوراید دریافتی از آب و خمیر دندان کافی است؟

اگر در معرض خطر پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان قرار ندارید، استفاده از خمیر دندان‌های دارای فلوراید برای شما کافی است. در صورتی که در معرض خطر پوسیدگی قرار دارید باید از خمیر دندان‌های مخصوص با فلوراید بالا استفاده کنید و با توجه به میزان خطر هر ۳، ۶ و ۱۲ ماه فلوراید تراپی انجام دهید.