اگرچه کاشت ایمپلنت بهترین روش شناخته‌شده برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است، اما ممکن است بعضی افراد به دلیل ترس از درد و عوارض احتمالی نسبت به انجام آن تردید داشته باشند. ورم بعد از ایمپلنت یکی از سوالاتی است که بسیاری از بیماران از دندانپزشکان می‌پرسند. باید گفت این مسئله مهمی نیست و حتی در صورت بروز خطری برای شما ایجاد نمی‌کند. به کمک روش‌هایی می‌توانید خیلی زود این مشکل را برطرف کنید و نگران ظاهر خود نباشید.

ورم در واقع به دلیل تجمع مایعات لنفاوی است که در اثر آسیب عمل جراحی ایجاد می‌شود. در این مقاله در مورد دلیل ایجاد ورم، ماندگاری آن و نحوه درمان آن می‌پردازیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ورم بعد از ایمپلنت، آیا بعد از ایمپلنت صورت ورم میکند؟

آیا بعد از ایمپلنت صورت ورم میکند؟

ایجاد ورم بعد از ایمپلنت کاملا طبیعی است. دندانپزشکان این عارضه را قابل انتظار می‌دانند و علت آن زخمی است که در ناحیه لثه و فک شما ایجاد شده است. ورم می‌تواند به صورت بروز داخلی فقط روی لثه‌ها یا به شکل ظهور بیرونی روی صورت شما قابل مشاهده باشد. در برخی بیماران که نیازی به جراحی عمیق ندارند ممکن است که اصلا هیچ ورمی رخ ندهد. در واقع هر قدر که جراحی عمیق‌تر و پیچیده‌تر باشد شدت ورم صورت بعد از ایمپلنت نیز بیشتر خواهد بود. ورم شدید ممکن است تا ناحیه زیر چشم شما نیز گسترش یابد.

مدت زمان ورم بعد از ایمپلنت

ورم بعد از ایمپلنت چند روز طول میکشد؟

به طور کلی این عارضه زیاد طولانی نخواهد بود. به طور رایج تورم بعد از ایمپلنت در ۲ الی ۳ روز بهبود می‌یابد. البته همان‌طور که گفتیم میزان تورم بسته شدت جراحی می‌تواند متفاوت باشد. هرچه میزان تورم بیشتر باشد ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود. ورم‌های شدید ممکن است برای بهبود به ۱۰ روز زمان نیاز داشته باشند.

درد بعد از ایمپلنت دندان

از آنجایی که لثه در جراحی ایمپلنت دندان بریده می‌شود، مقداری آسیب به بافت‌های آن وارد می‌گردد. اما از آنجایی که این عمل همراه با بی حسی انجام می‌شود، در حین عمل دردی احساس نمی‌کنید. پس از از بین رفتن اثر بی حسی، درد خفیف یا متوسطی در ناحیه احساس خواهد شد. شدت درد می‌تواند به میزان تورم نیز بستگی داشته باشد. در واقع هرچه ورم بیشتر باشد بافت‌ها بیشتر تحت فشار خواهند بود و درد بیشتری حس می‌شود.

بیماران معمولا درد را شبیه درد کشیدن دندان تعبیر می کنند. دندانپزشک مسکن و آنتی بیوتیک‌هایی با اثر ضد درد تجویز می‌کند. بیماران باید این داروها را در زمان و دوز مشخص شده مصرف کنند. در غیر این صورت، داروهای مصرف شده هیچ فایده‌ای از خود نشان نمی دهند. برخی از بیماران آنقدر سازگار هستند که متوجه وجود ایمپلنت نمی‌شوند.

درمان ورم صورت بعد از ایمپلنت

همان‌طور که گفتیم ورم بعد از ایمپلنت به طور عادی نیز در طول چند روز از بین خواهد رفت. با این حال می‌تواند با استفاده از کیسه یخ جلوی افزایش تورم را بگیرید و سرعت رفع آن را افزایش دهید.

بیمار می‌تواند کیسه‌های یخ را از بیرون دهان روی محل ایمپلنت نگه دارد. به مدت ۳ تا ۵ دقیقه کیسه یخ را روی محل نگه دارید و به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه استراحت کنید. این روش را به صورت متناوب تکرار کرده و چند بار در روز انجام دهید. نگهداری طولانی مدت یخ توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند باعث آسیب به پوست شما شما گردد.

بعد از جراحی بلافاصله پس از رسیدن به منزل، باید دراز بکشید و با یک یا چند بالش سر خود را بالاتر نگه دارید. بالا نگه داشتن سر پس از جراحی ایمپلنت باعث افزایش جریان خون در نواحی جراحی خواهد شد و می ‌واند به کاهش ورم صورت کمک کند.

مصرف زیاد مایعات خصوصا آب به دفع سریع‌تر مایعات لنفاوی که عامل ورم هستند کم می‌کند. کاهش مصرف نمک نیز می‌تواند سرعت رفع ورم را افزایش دهد. باید مراقب بود تا زمانی که ایمپلنت با فک جوش نخورد، در حین غذا خوردن به ایمپلنت فشار وارد نشود. در صورت ادامه درد، بروز آبسه یا بی‌حسی در لب‌ها، باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

التهاب بعد از ایمپلنت

تفاوت التهاب با ورم صورت بعد از ایمپلنت

التهاب و تورم را نباید معادل یکدیگر بگیرد. التهاب بعد از ایمپلنت یک بیماری نادر است که به معنای قرمز شدن، حساس شدن و خارش ناحیه است. اگر پس از جراحی التهاب وجود داشته باشد، ممکن است علت‌های متعددی داشته باشد. به طور کلی دلایلی مانند عدم توجه به بهداشت دهان در ناحیه کاشت، آسیب به ناحیه حین عمل و پایین بودن سطح لثه را می‌توان از عوامل ایجاد التهاب نام برد. التهاب در صورت بروز معمولا چند روز یا هفته بعد از جراحی آغاز می‌شود.

اگر ایمپلنت عفونی شود، خطر از دست دادن کل ایمپلنت وجود دارد. اما با تشخیص زودهنگام می‌توان از این وضعیت جلوگیری کرد. در مواردی که شدت التهاب کمتر باشد یا تشخیص زودهنگام باشد، می‌توان این خطر را بدون هیچ ضرری از بین برد. در صورت بروز التهاب پس از کاشت، باید در اسرع وقت با دندانپزشک متخصص مشورت شود. برخی از دلایل بروز التهاب شامل موارد زیر است.

  • عدم انجام عمل در محیطی بهداشتی
  • قرار دادن نامناسب ایمپلنت (عدم امکان جوش خوردن آن به استخوان فک)
  • مورد نامناسب
  • عدم توجه بیمار به بهداشت دهان
  • پوشش نامناسب بافت
  • سیگار کشیدن شدید بیمار
  • عدم استفاده یا استفاده ناقص از داروها
  • عدم مراجعه بیمار به معاینات دندانپزشکی
  • عدم رعایت بهداشت دهان
ایمپلنت دندان

توصیه‌های مراقبتی پس از درمان ایمپلنت

برای جلوگیری از عفونت و بهبود سریع‌تر درد و ورم بعد از ایمپلنت توجه به دستورالعمل‌های زیر ضروری است:

  • پس از کاشت، پد قرار داده شده روی زخم را فشار دهید تا خونریزی متوقف شود؛ این کار را تا حدود یک ساعت ادامه دهید. در صورت ادامه خونریزی، فشار را با یک تامپون تمیز به مدت نیم ساعت ادامه دهید تا خونریزی متوقف شود. تا دو ساعت پس از جراحی چیزی نخورید و ننوشید.
  • در دو تا سه روز اول پس از جراحی از مصرف غذاهای سرد یا گرم خودداری کنید. از خوراکی‌های حاوی الکل و غذاهای تند پرهیز کنید. ترجیحا غذاهایی که در دمای اتاق هستند استفاده شود. در صورتی که پس از کاشت ایمپلنت ورم ایجاد شده باشد، سعی می‌شود با قرار دادن یک جسم سرد بر روی ناحیه مربوطه از افزایش آن جلوگیری شود. در حالی که مسواک زدن معمولی روی نواحی جراحی نشده انجام می‌شود، باید بدون لمس ناحیه جراحی انجام شود تا زخم باز نشود.

درد بعد از ایمپلنت چند روز طول می کشد؟

نمی‌توان به این سوال که درد تا چند روز بعد از کاشت طول می کشد پاسخ روشنی داد. زیرا عواملی مانند تغییر شکل‌هایی که بعد از عمل ایجاد می‌شود و شدت مداخله می‌تواند بر روند آن تاثیر بگذارد. اما چیزی برای نگرانی وجود ندارد. زیرا اغلب این دردها در عرض ۱ تا ۲ روز از بین می‌روند. با مصرف مسکن می‌توان همین درد اندک را نیز کنترل کرد.

اگر درد و ورم بعد از ایمپلنت طولانی شد چه کنم؟

بعد از عمل جراحی ایمپلنت لازم است که مراقبت کافی از نواحی زخم داشته باشید و به دستورالعمل‌های دندانپزشک عمل کنید. اگر درد و ورم به مرور در حال کاهش بود نیاز به انجام هیچ کار اضافه‌ای نیست. به تمام تغییرات در حین بهبودی خود توجه داشته باشید و به خصوص میزان درد و تورم خود را ارزیابی کنید. هنگامی که تورم شروع به کاهش کرد، نباید بیشتر شود. اما چنانچه درد و تورم پس از چند روز کاهش نیافت یا حتی پس از کاهش دوباره بیشتر شد یا اینکه علائم عفونت و التهاب ظاهر شد لازم است که هرچه سریع‌تر با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱- آیا تورم صورت بعد از ایمپلنت خطرناک است؟

خیر. این عارضه کاملا طبیعی است و بعد از همه جراحی‌ها قابل انتظار است. این مشکل به مرور برطرف خواهد شد.

۲- بعد از جراحی ایمپلنت درد زیادی دارم؛ چه کنم؟

با مصرف مسکن‌های خوراکی می‌توانید درد را کاهش دهید. اگر درد خیلی زیاد است لازم است که با دندانپزشک خود مشورت کنید.

۳- ورم بعد از ایمپلنت چند روز طول می‌کشد؟

معمولا در ۲ تا ۳ روز از بین می‌رود. اما در صورت شدید بودن ممکن است بین یک هفته تا ۱۰ روز نیز طول بکشد.

جمع بندی

کاشت ایمپلنت به معنای قرار دادن یک ریشه مصنوعی به جای دندان طبیعی شما است. این روش به کمک یک عمل جراحی انجام می‌شود. از آنجا که این روش نیز مانند هر روش جراحی با زخم و آسیب به بافت‌ها همراه است می‌تواند با مقداری درد و ورم همراه باشد.

ورم لثه بعد از ایمپلنت به دلیل تجمع مایعات لنفاوی اتفاق می‌افتد. این ورم معمولا در طول ۲ تا ۳ روز از بین خواهد رفت. در صورت شدت تورم ممکن است ورم‌ها تا ۱۰ روز قابل مشاهده باشند. به کمک قرار دادن کیسه یخ به صورت متناوب می‌تواند این ورم را کاهش دهید. همچنین مصرف زیاد مایعات، کاهش مصرف نمک و مصرف منظم داروها به رفع سریع‌تر تورم کمک خواهد کرد. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این مورد نیاز دارید به سایر مقالات ما مراجعه کنید.