اینکه بعد از ایمپلنت چه بخوریم و چه نخوریم از رایج‌ترین سوالاتی است که بیماران بعد از کاشت دندان می‌پرسند. کاشت ایمپلنت دندان به کمک یک عمل جراحی انجام می‌شود و مانند همه عمل‌های جراحی با زخم و تخریب بخشی از بافت‌ها همراه است. این بافت‌ها خاصه در روزهای نخست بسیار آسیب‌پذیر هستند. ایمپلنتی که در استخوان فک شما نصب می‌شود در روزهای نخست می‌تواند کاملا ناپایدار باشد. برای محکم شدن این ریشه به دوره‌ای از زمان نیاز است تا بافت‌ها ترمیم شده و پیچ ایمپلنت با استخوان شما پیوند بخورد. به همین دلیل شما باید در دوران نقاهت به تغذیه خود دقت کنید.

عدم رعایت برنامه غذایی مناسب علاوه بر ایجاد درد و فشار می‌تواند به فک و دندان جدید شما آسیب بزند. به همین علت تصمیم گرفتیم در این مقاله به طور کامل درباره رژیم غذایی بعد از ایمپلنت صحبت کنیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جدول غذاهای توصیه شده و ممنوعه در بازه زمانی مختلف

به طور خلاصه می‌توانید از جدول زیر برای تهیه یک برنامه غذایی مناسب بعد از ایمپلنت استفاده کنید:

بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟چه نخوریم؟چه بخوریم؟
چند ساعت پس از جراحیمواد غذایی داغ یا سرد، غذاهای تند و تحریک کننده، غذاهای نیازمند جویدن، سیگارغذاهای آبکی و ولرم مانند سوپ، اسموتی، پوره، آب مرغ و آب گوشت
یک هفته پس از جراحیغذاهای سفت، میوه‌های اسیدی، غذاهای ترد و بوداده، دخانیات، شیرینی و ترشیغذاهای نرم که به لثه‌ها فشار وارد نکند مانند تخم مرغ، سبزیجات پخته، آب میوه، میوه‌های نرم و برنج
دو هفته پس از جراحیغذاهای سفت، آدامس، شکلات و کارامل، سیگار و مواد تحریک کنندهگوشت (کباب و جوجه کباب)، میوه‌های خام، منابع پروتئینی، غذاهای دریایی
یک ماه پس از جراحیمواد غذایی خیلی سفت که به لثه فشار وارد می‌کند.همه گروه‌های مواد غذایی
چه غذایی بعد از ایمپلنت می توانیم بخوریم؟

تغذیه بعد از ایمپلنت

پس از عمل جراحی بدن نیاز به یک دوره سازگاری با ایمپلنت دارد. به همین دلیل مصرف غذاهای مایع و نرم در هفته‌های اول پس از درمان ایمپلنت دندان بسیار مهم است تا از آسیب به ایمپلنت جلوگیری شود. در واقع برای اینکه بدانیم بعد از ایمپلنت چه بخوریم باید هر بار از خود بپرسیم آیا این غذا می‌تواند به لثه‌ها فشار وارد کند یا زخم‌ها را تحت تاثیر قرار دهد؟ به همین علت در این مدت باید از غذاهای بسیار گرم و بسیار سرد دوری کنید. مصرف غذاهای جامد و معمولی نیز باید به تدریج و بعد از گذشت بهبود اولیه آغاز شود. 

در ادامه مقاله لیست برخی از غذاهایی که می‌توانید به تدریج مصرف کنید و دوره زمانی که باید آن‌ها را مصرف کنید معرفی می‌شود.

چند ساعت بعد از ایمپلنت چه چیزی بخوریم؟

از آنجایی که ناحیه دهان شما در طول درمان ایمپلنت بی‌حس می‌شود، می‌توانید غذاهایی مصرف کنید که باعث گاز گرفتن ناخواسته گونه و زبان نشوند. برخی از غذاهایی که می‌توان بلافاصله بعد از ایمپلنت دندان مصرف کرد عبارتند از:

  • سوپ (ولرم)
  • ژله
  • آب مرغ و گوشت
  • اسموتی
  • انواع پوره
هفته اول بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟

یک هفته اول بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟

در یک هفته اول پس از درمان ایمپلنت دندان، می‌توانید غذاهایی که نیاز به جویدن دارند را آغاز کنید، اما به این شرط که نرم باشند. برخی از غذاهایی که می‌توان یک هفته پس از ایمپلنت دندان مصرف کرد شامل موارد زیر است:

  • پاستا
  • برنج
  • نان نرم
  • بروکلی بخارپز، هویج، کدو سبز که پخته شده باشند.
  • تخم مرغ 
  • موز، هلو و سایر میوه های نرم

رژیم غذایی دو هفته بعد از ایمپلنت

دو هفته بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟ در این مدت مقداری از بافت‌های شما ترمیم شده و ریشه محکم‌تر شده است. اگر از روند درمان شکایتی ندارید، می‌توانید به غذاهای سفت‌تر روی بیاورید. برخی از غذاهایی که می‌توان در هفته دوم و سوم پس از ایمپلنت دندان مصرف کرد شامل موارد زیر است:

  • کوفته
  • کباب و جوجه کباب
  • ماهی و سایر غذاهای دریایی
  • سبزیجات و میوه‌های خام
می‌توانید مواد غذایی مورد علاقه خود را به صورت اسموتی درآورید

نکات مهم در مورد مصرف غذاهای نرم

  • می‌توانید مواد غذایی مورد علاقه خود را به صورت اسموتی درآورید: می‌توانید غذاهایی را که دوست دارید با تبدیل آن‌ها به اسموتی مصرف کنید. به این ترتیب، اسموتی‌های سبزیجات و میوه‌هایی که می‌توانید درست کنید، هم بسیار رضایت بخش هستند و هم حاوی مواد مغذی زیادی هستند.
  • غذاهای نرم حاوی پروتئین را فراموش نکنید: برخی از غذاهایی که باید در طول دوره غذای نرم مصرف کنید، گوشت‌ها هستند. همچنین می‌توانید سایر غذاهای نرم حاوی پروتئین را انتخاب کنید. برخی از غذاهای پروتئینی که می‌توانید در این دوره مصرف کنید شامل پودرهای پروتئین، آووکادو، کره بادام زمینی، تخم مرغ، حبوبات، غلات و غیره است. 
  • سیب زمینی شیرین: سیب زمینی شیرین یک غذای بسیار غنی از نظر ویتامین C است که از سلامت لثه حمایت می‌کند. سیب زمینی شیرین هم نرم است و هم از نظر ارزش غذایی یک غذای ایده آل است. 

اهمیت مصرف ویتامین بعد از کاشت ایمپلنت

پس از کاشت دندان، بدن کمی سست و خسته می‌شود. علاوه بر این، تغییر تغذیه‌ای که تا چند ماه پس از درمان را شامل می‌شود در انتظار افراد است. در این موارد ممکن است بدن کاملا ضعیف شود. آب میوه‌های تازه مخصوصا آب سیب، توت فرنگی، گریپ فروت، کیوی و پرتقال باید به طور مکرر مصرف شود تا نیاز به ویتامین‌ها و مواد معدنی برطرف شود. اگر ویتامین کافی مصرف نکنید دوره بهبودی شما طولانی‌تر نیز خواهد شد.

سلامت عمومی بدن ارتباط مستقیمی با دهان دارد. دریافت غذاهای لازم و داشتن ارزش غذایی مناسب از سستی و خستگی افراد جلوگیری می‌کند. برای سلامت دهان و دندان، افراد باید مواد مغذی لازم را مصرف کرده و در فواصل زمانی معین به پزشک مراجعه کنند. بنابراین اگر می‌پرسید که بعد از ایمپلنت چه بخوریم باید بگوییم که حتما ویتامین‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

بعد از ایمپلنت چه غذایی نمی توانیم بخوریم؟

خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت

بستنی جزء خوارکی هایی است که می توانید پس از جراحی ایمپلنت مصرف کنید اما نه بلافاصله. پس از جراحی ایمپلنت حداقل تا یک ساعت نباید هیچ ماده غذایی بخورید. پس از این زمان می‌ توانید شروع به مصرف مایعات نمایید (ترجیحا بدون قند). پس از سپری شدن ۲۴ ساعت از جراحی ایمپلنت می توانید بستنی میل نمایید. در واقع مصرف بستنی، شیر خنک و یا خوراکی های سرد تهیه شده از این دو می تواند به تسریع روند بهبودی شما کمک کند و باعث جوش خوردن سریع تر پایه ایمپلنت به استخوان فک شما شود. زیرا آنها حاوی کلسیم و ویتامین D هستند بنابراین می توانند در ادغام سریع تر پایه ایمپلنت با استخوان فک موثر باشند. همچنین خنک بودن بستنی به التیام محل جراحی و کنترل خونریزی کمک می کند و شیرینی آن نیز می تواند به شما انرژی دهد و باعث شادابی تان شود. پس با خیال راحت از این خوراکی سرد و خوشمزه لذت ببرید.

بعد از ایمپلنت چه غذایی نمی توانیم بخوریم؟

چیزهایی که بعد از ایمپلنت نباید خورد شامل موادی است که لثه و مینای دندان شما را تحریک می‌کند. پس از جراحی ایمپلنت دندان، به مدت دو هفته باید از مصرف غذاهای زیر اجتناب کنید:

  • غذاهای ترد مانند چیپس و ذرت بو داده
  • غذاهای سفت مانند میوه‌ها و سبزیجات خاص
  • غذاهای جویدنی مانند شیرینی و آدامس
  • غذاهای چسبنده مانند شکلات و کارامل
  • غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و پرتقال
  • غذاهای تند مانند فلفل
  • غذاها و نوشیدنی‌های داغ

مصرف سیگار و الکل بعد از ایمپلنت

سیگار کشیدن و مصرف الکل پس از درمان ایمپلنت، بر بهبود تاثیر منفی می‌گذارد. اثرات منفی این مواد عبارتند از:

  • مصرف سیگار خطر عفونت را افزایش می‌دهد.
  • بر جوش خوردن ایمپلنت با استخوان تاثیر نامطلوب می‌گذارد.
  • تاخیر در بهبود زخم
  • کاهش خون رسانی

بیمارانی که سیگار می‌کشند حتما باید ۱۵ روز قبل از درمان و یک ماه بعد از درمان از استعمال دخانیات دوری کنند.

مصرف مسکن بعد از ایمپلنت دندان

مصرف مسکن بعد از ایمپلنت دندان

برای کاهش درد بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟ اگرچه این روش دردناک نیست اما اندکی درد ممکن است در چند روز اول پس از جراحی احساس شود. پس از جراحی، مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده باید به طور منظم مصرف شوند. حتی اگر درد از بین برود، استفاده از مسکن‌ها باید تا روز توصیه شده ادامه یابد. زیرا داروهای مسکن به دلیل خاصیت کاهنده تورم جدا از خاصیت تسکین درد، مفید هستند. اگر دهانشویه توسط پزشک داده شده است، باید طبق دستور و به موقع استفاده شود.

در طول درمان ایمپلنت که یک مداخله جراحی است، لثه شما باز و بخیه می‌شود. زخمی که ایجاد م‌ شود در مدت زمان بسیار کوتاهی بهبود می‌یابد. در دو روز اول نباید از رقیق کننده‌های خون استفاده کرد. استفاده از آسپرین که خون را رقیق می‌کند توصیه نمی‌شود.

کاهش اشتها پس از کاشت ایمپلنت

پس از جراحی ایمپلنت دندان، ممکن است اشتهای شما کم شود. اما این مسئله نباید باعث شود که مواد غذایی لازم را مصرف نکنید. اگر بیماری‌های مزمنی مانند دیابت دارید که ممکن است بسته به تغذیه واکنش نشان دهند، حتما باید در مورد روند تغذیه با پزشک خود صحبت کنید. بعلاوه؛ شما باید برای بررسی وضعیت سلامتی و سطح قند خود به طور مکرر به پزشک مراجعه کنید.

تاثیر برند ایمپلنت دندان بر تغذیه

مارک ایمپلنت بر تغذیه تاثیر می‌گذارد!

یکی دیگر از عوامل موثر بر اینکه بعد از ایمپلنت چه بخوریم، برند ایمپلنت است. مارک‌های ایمپلنت بر بهبود کلی تاثیر می‌گذارند. یک برند با کیفیت،‌ روند بهبودی را کوتاه کرده و شرایط راحت‌تری برای تغذیه فراهم می‌شود. در این صورت راحت‌تر می‌توانید به رژیم غذایی عادی بازگردید.

علاوه بر این استفاده از یک برند بی‌کیفیت، حتی پس از فرآیند بهبود، ممکن است در موقعیت‌هایی مانند غذا خوردن، مشکلاتی ایجاد کند با شرایطی مانند خونریزی لثه به طور ناگهانی رخ دهد. همه این‌ها به استفاده از ایمپلنت‌های بی‌کیفیت و ناسالم مربوط می‌شود.

توصیه‌های مراقبتی پس از ایمپلنت

برای بهبود سریع‌تر علاوه بر اینکه باید بدانیم بعد از ایمپلنت چه بخوریم باید با سایر نکات مراقبتی نیز آشنا باشیم. بعضی از نکات مهم مراقبتی که باید به یاد داشته باشید شامل موارد زیر است:

  • پدهای قرار داده شده روی ناحیه باید به مدت یک ساعت گاز گرفته شوند تا شل نشوند. اگر بعد از یک ساعت خونریزی متوقف شد، می‌توان آن را دور انداخت. اگر خونریزی ادامه یابد، یک تامپون تمیز جدید برای نیم ساعت دیگر گاز گرفته می‌شود. اگر خونریزی همچنان ادامه داشت، استفاده از تامپون باید تا پایان خونریزی ادامه یابد. اگر خونریزی بیشتر طول کشید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • تا دو ساعت اول پس از کاشت ایمپلنت چیزی نخورید یا ننوشید. در ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول از مصرف غذاهای سرد و گرم خودداری کنید. باید غذاهای نرم و با دمای اتاق مصرف کنید. از آب میوه‌های اسیدی، نوشیدنی‌های الکلی و غذاهای تند باید اجتناب شود.
  • پس از عمل ایمپلنت، سیگار کشیدن باید تا زمان بهبودی متوقف شود. سیگار کشیدن ناحیه زخم را تحریک می‌کند و می‌تواند بهبود را به تاخیر بیاندازد و خطرات دیگری را به دنبال داشته باشد. برای بیمارانی که بیش از حد سیگار می‌کشند، بسته شدن بخیه‌ها در ناحیه زخم بسیار دشوار می‌شود.
  • ورم ممکن است پس از جراحی دهان ایجاد شود. این کاملا طبیعی است. قرار دادن کمپرس یخ در ناحیه عملیات به طور متناوب مفید خواهد بود. در پایان ۷۲ ساعت اول ورم به تدریج کاهش می‌یابد.
  • روش‌های معمولی مسواک زدن را می‌توان در قسمت‌هایی که عمل نشده انجام داد. شما باید دندان‌های ناحیه عمل را بدون دست زدن به بخیه‌ها و لثه‌ها مسواک بزنید. تقریبا دو روز پس از جراحی، باید با دهانشویه توصیه شده توسط دندانپزشک، دو بار در روز صبح و عصر بعد از مسواک زدن غرغره کنید.
مصرف لبنیات بعد از ایمپلنت دندان

چرا نباید بعد از ایمپلنت دندان از لبنیات استفاده کرد؟

ایمپلنت‌های دندانی ممکن است توسط شیر و محصولات لبنی تحریک شوند. علاوه بر این، لبنیات خطر زیادی برای ایجاد حالت تهوع دارند. در طول یک رویداد احتمالی استفراغ، محل ایمپلنت ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض اسید معده آسیب ببیند و آن را در برابر خطرات مختلف عفونت آسیب‌پذیر کند.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ایمپلنت دندان کلینیک سریتا

سوالات متداول

۱- برای ترمیم زودتر زخم‌های جراحی ایمپلنت چه بخوریم؟

به میزان کافی منابع ویتامین مانند آب میوه و منابع پروتئین مانند تخم مرغ و کره بادام زمینی مصرف کنید. از مصرف دخانیات نیز پرهیز نمایید

۲- دوره بهبود بعد از ایمپلنت چقدر طول می‌کشد؟

به طور معمول دوره نقاهت به ۶ تا ۸ هفته زمان نیاز دارد. در این مدت از وارد کردن فشار اضافه به لثه‌ها خودداری کنید.

۳- از چه غذاهایی بعد از ایمپلنت پرهیز کنیم؟

از غذاهای سرد و داغ، تند، تحریک کننده و سفت پرهیز نمایید.

حرف آخر

ایمپلنت یک روش بسیار کارآمد و موثر برای درمان دندان‌های از دست رفته است. این روش شامل یک عمل جراحی است که ریشه‌های فلزی را در استخوان فک شما نصب می‌کند. این روش نیز مانند هر عمل جراحی به یک زمان بهبود نیاز دارد تا زخم‌ها خوب شده و ریشه به استخوان فک جوش بخورد. در این مدت باید به رژیم غذایی خود توجه کنید. غذایی که می‌خورید نباید به لثه‌ها فشار وارد کند یا زخم ها را تحت تاثیر قرار دهد. در ساعات و روزهای اولیه باید غذاهای آبکی مانند سوپ مصرف کنید. مواد غذایی نباید خیلی سرد یا داغ باشند.

کم کم می‌توانید غذاهای جامد ولی نرم مانند برنج را به برنامه غذایی اضافه کنید. بعد از دو هفته کم کم می‌توانید غذاهای دیگر را نیز مصرف کنید. مهم است که رژیم غذایی شما دارای منابع کافی پروتئین و ویتامین باشد. از مصرف دخانیات و الکل تا یک ماه پس از جراحی خودداری کنید. در این مقاله به طور مفصل به این پرسش که بعد از ایمپلنت چه بخوریم پاسخ دادیم. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید سایر مقالات ما را مطالعه کنید.