به هر دلیلی که دندان‌های خود را از دست داده باشید می‌توانید به کمک ایمپلنت، دندان‌هایی مصنوعی اما ثابت و با ظاهر کاملا طبیعی داشته باشید. برای کاشت دندان ایمپلنت، ابتدا پیچ‌هایی از جنس تیتانیوم به عنوان ریشه در فک شما قرار می‌گیرند و سپس پروتزهایی به شکل دندان طبیعی روی آن‌ها نصب می‌شود. قالب گیری ایمپلنت مرحله‌ای است که برای ساخت تاج دندان بعد از کاشت پیچ‌ها انجام می‌شود. قالب گیری در واقع شکل دقیق فک و دندان‌های شما را الگوبرداری می‌کند تا پروتزهای ساخته شده کاملا با آن مطابق باشد.

در برخی موارد، برداشت‌های متعدد مورد نیاز است. انتخاب پروتز دندان به  وضعیت دندان‌های مربوطه،  لثه‌ها، سلامت دهان،  انتخاب‌های زیبا شناختی و همچنین  سبک زندگی شما بستگی دارد. در این مقاله به طور جامع به معرفی قالب گیری دندان و مراحل انجام آن می‌پردازیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

قالبگیری ایمپلنت دندان چگونه است؟

قالب گیری ایمپلنت چیست؟

قالب گیری روشی است که به طور دقیق و واقعی ظاهر لثه‌ها و فک بیمار را کپی برداری می‌کند و برای ایجاد مدل‌های گچی از کل قوس دندانی استفاده می‌شود. اگر دندانپزشک ساخت ایمپلنت یا پروتز دندان را ضروری بداند، قالب گیری یکی از مراحل مهم است تا ایمپلنت‌هایی که ساخته می‌شود کاملا با ساختار قوس دندانی منطبق باشد و در نتیجه از تحریکات آزاردهنده جلوگیری شود.

این کار روشی سریع و آسان است. بنابراین، اگر دندانپزشک تشخیص دهد که نیاز به انجام قالب گیری ایمپلنت است، نیازی به ترس نیست.

قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد؟ | مراحل قالب گیری ایمپلنت

ضروری است که قالب گیری دندان به آرامی و با دقت انجام شود. کل عملیات قالب گیری بسته به ماده مورد استفاده بین ۱ تا ۸ دقیقه طول می‌کشد. دندانپزشک شما مراحل زیر را برای قالب‌گیری انجام می‌دهد:

قالب گیری ایمپلنت و مراحل قالب گیری ایمپلنت
  • انتخاب تری (سینی) قالب گیری: تری‌ها تکیه‌گاه‌های فلزی یا پلاستیکی هستند که مواد قالب گیری روی آن‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین مهم است که یک تکیه‌گاه مناسب برای قوس دندانی بیمار انتخاب شود.
  • انتخاب مواد قالب گیری: مرحله بعدی پس از انتخاب تری، مواد آن است. به طور معمول، متداول‌ترین ماده مورد استفاده برای این روش‌ها، آلژینات است که نسخه‌های مختلفی از آن موجود است. از مزیت‌های آلژینات این است که زود تنظیم می‌شود و برای بیماران حساس توصیه می‌شود تا ناراحتی به حداقل برسد.
  • تهیه خمیر قالب گیری دندان: با ریختن آب در ظرفی که پودر قالب گیری به آن اضافه می‌شود فرایند آغاز می‌گردد. سپس دندانپزشک مواد را به کمک یک کاردک حدود یک دقیقه مخلوط می‌کند. در این مرحله، محتویات باید قوام خامه‌ای و شکل‌پذیر داشته باشند و می‌توان آن را داخل سینی قالب قرار داد و با دقت در دهان بیمار قرار داد.
  • خارج کردن: پس از چند دقیقه، این مواد خشک می‌شوند و دندانپزشک به آرامی نگهدارنده را از دهان خارج می‌کند. شکل لثه‌ها، دندان و فک شما روی مواد باقی می‌ماند.
آیا قالب گیری دندان باعث احساس تهوع می شود؟ چرا؟

چرا قالب گیری باعث احساس تهوع می‌شود؟

معمولا قالب گیری دندان هیچ خطر یا ناراحتی ندارد. با این حال، همه بیماران یکسان نیستند برخی افراد حساس‌تر از دیگران هستند و به تهوع دچار می‌شوند. دلیل این احساس می‌تواند موارد زیر باشد:

  • ناراحتی ناشی از طعم خاک مواد
  • برخورد مواد به انتهای حلق و تحریک آن

در مورد اول، باید گفت که آلژینات یک خمیر نرم است که هیچ افزودنی دیگری ندارد و می‌تواند طعم ناخوشایندی داشته باشد. در هر صورت، بعد از قالب‌گیری فقط چند آبکشی انجام دهید تا این طعم سریعا از بین برود.

به طور طبیعی تحریک انتهای حق موجب استفراغ می‌شود. از یک واکنش دفاعی است که به حساسیت فرد مرتبط است. وقتی بدن احساس می‌کند که چیزی غیر از هوا وارد حلق، حنجره و سپس نای می‌شود، ماهیچه‌ها به طور غیرارادی منقبض می‌شوند تا هر جسم خارجی را خارج کنند.

روش های قالب گیری ایمپلنت

این روش می‌تواند به دو صورت انجام گیرد که در ادامه به توضیح جزئیات هر کدام می‌پردازیم.

روش کلاسیک

روش کلاسیک که هنوز هم قابل اعتمادترین روش است، همان شیوه‌ای است که در بالا مراحل انجام آن را توضیح دادیم. این روش شامل استفاده از یک تکیه گاه قوسی شکل (تری) است که با یک خمیر نرم مخصوص پر شده است.

رایج‌ترین خمیرها شامل آلژینات (خمیر صورتی رنگ کلاسیک) که به سرعت سفت می‌شود و مواد سیلیکونی که دقیق‌تر اما کندتر و گران‌تر هستند، می‌شود. هنگامی که این ترکیب در دهان بیمار قرار می‌گیرد، شکل دندان‌ها و لثه‌ها را به خود می‌گیرد.

قالبگیری ایمپلنت دندان با اسکنر دیجیتال در سریتا

روش دیجیتالی

قالب گیری ایمپلنت دیجیتالی روشی نوآورانه است که شامل یک تصویر سه بعدی از دهان است که از طریق یک ابزار خاص (اسکنر داخل دهانی) به دست می‌آید و آناتومی دهان را به اطلاعات دیجیتال تبدیل می‌کند و یک مدل می‌سازد.

با استفاده از این تکنیک می‌توانید قالب را به طور اختصاصی فقط از قسمت‌هایی که لازم دارید به دست آورید. به این ترتیب از تحریک نواحی حساس جلوگیری می‌شود و مشکلاتی مانند تهوع و احساس خفگی نیز پیش نمی‌آید. همچنین زمان جلسه کوتاه‌تر می‌شود؛ زیرا اسکن چند ثانیه طول می‌کشد. البته باید گفت این روش هنوز در ایران زیاد استفاده نمی‌شود و معمولا همان روش کلاسیک انجام می‌شود.

آیا قالب گیری ایمپلنت درد دارد؟

قالب گیری دندان به خودی خود هیچ گونه درد و ناراحتی ندارد. با این حال، هر بیمار حساسیت متفاوتی دارد. برای تهیه قالب نیازی به هیچ گونه برش یا تزریق وجود ندارد. این روش بسیار سریع و به آسانی انجام می‌گیرد. همان‌طور که گفته شد تنها عوارض قالب گیری می‌تواند احساس تهوع و شکایت از طعم بد مواد باشد. 

هزینه قالب گیری دندان چقدر است؟

قبل از صحبت در مورد هزینه‌ها، خوب است روشن کنیم که سلامت دندان‌های شما ضروری است و نباید از آن غافل شد. بنابراین مهم است که با دندانپزشکان متخصصی که تمام تجهیزات لازم را برای تضمین درمان دارند، تماس بگیرید. هزینه را در اولویت‌های بعدی خود قرار دهید؛ زیرا داشتن دندان مناسب و ماندگار بسیار مهمتر از قیمت ارزان‌تر است.

در هر صورت، هزینه قالب گیری ایمپلنت به طور مجزا محاسبه نمی‌شود و به عنوان بخشی از هزینه کامل ساخت و کاشت دندان خواهد بود. هزینه کامل ایمپلنت نیز بر اساس تفاوت‌های شهر و کلینیک و همچنین بر اساس نوع درمان می‌تواند بسیار متغیر باشد. برخی از قالب‌های دندانی به دقت بیشتری نیاز دارند و با خمیر آلژینات ساخته نمی‌شوند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نتیجه نهایی ایمپلنت دندان

حرف آخر

برای ساخت دندان‌های ایمپلنت لازم است که دندانپزشک تصور دقیقی از وضعیت دندان‌ها و لثه‌های شما داشته باشد تا دندان‌ها کاملا مطابق با نیاز شما ساخته شود. برای این کار دندانپزشک از قالب گیری ایمپلنت استفاده می‌کند.

این روش می‌تواند به صورت کلاسیک یا دیجیتال انجام شود. در روش کلاسیک، دندانپزشک به کمک مواد قالب‌گیری که به کمک یک تکیه‌گاه در دهان شما قرار می‌دهد، ساختار دهان شما را شبیه سازی می‌کند و برای ساخت دندان‌های پروتزی در اختیار آزمایشگاه قرا می‌دهد. در این مقاله به بررسی کامل قالب‌گیری و شیوه انجام آن پرداختیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد کاشت ایمپلنت دندان می‌توانید به سایر مقالات ما مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱- چرا قالب گیری خوب اهمیت دارد؟

قالب گیری در روش‌های دندانپزشکی بسیاری از جمله ساخت ایمپلنت استفاده می‌شود. قالب دندان به شما امکان می‌دهد نحوه قرارگیری دندان‌ها یا شکل کام و لثه‌ها را درک کنید. بنابراین به شما امکان می‌دهد درمان دندان را به طور دقیق انجام دهید و پروتز بر اساس نیازهای واقعی بیمار ساخته شود.

۲- قالب دندان چگونه ساخته می‌شود و چقدر طول می‌کشد؟

قالب گیری ایمپلنت در چند دقیقه انجام می‌شود و شامل قرار دادن ماده خامه‌ای شکل در فضای داخل دهان است که پس مدتی کوتاهی خشک شده و شکل دندان‌ها و لثه‌ها را کپی برداری می‌کند.

۳- برای قالب گیری دندان از چه مواد استفاده می‌شود؟

برای قالب گیری می‌توان از آلژینات یا مواد سیلیکونی استفاده کرد.