آیا به دنبال لبخندی کامل هستید و می خواهید جوان تر به نظر برسید؟ آیا دندان های ترک خورده، لب پر شده یا فاصله های کوچک بین دندانی آزارتان می دهد؟ به لطف خدمات دندانپزشکی زیبایی، دیگر لازم نیست نگران این موارد باشید. خوشبختانه روش های نوینی برای حل مشکلات دندان ها مانند تغییر رنگ، عقب نشینی لثه و حتی پوسیدگی دندانی ارائه شده که دستیابی به یک لبخند بی نقص را آسان تر می سازد. لمینت و کامپوزیت از محبوب ترین پروسه های زیبایی دندان ها هستند. هر یک از این دو گزینه، ویژگی ها و قیمت خاص خودشان را دارند که می تواند عامل مهمی در تصمیم گیری نهایی شما باشد. در مطلب امروز قصد داریم به توضیح تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت بپردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی لمینت و کامپوزیت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

تفاوت قیمت لمینت دندان با کامپوزیت

«لمینت» دندان چیست؟

استفاده از لمینت دندان، روشی آسان و بسیار رایج برای بهبود ظاهر دندان های شما است. لمینت ها پوسته های پرسلن بسیار نازک هستند. دندانپزشک، این پوسته ها را به طور سفارشی برای لبخند شما تهیه می کند و به سطح جلویی دندان ها می چسباند. انجام این کار باعث اصلاح لکه ها و ترک های دندانی خواهد شد. پرسلن، نوعی سرامیک با دوام است. با این حال اگر تحت فشارهای بسیار شدید قرار گیرد (مانند دندان قروچه)، احتمال ترک خوردن و شکستن آن وجود دارد. لمینت های پرسلن، ماندگاری بالایی دارند و بین ۱۰ تا ۲۰ سال عمر می کنند.

تفاوت قیمت کامپوزیت دندان و لمینت

«کامپوزیت» دندان چیست؟

کامپوزیت دندان که به باندینگ دندان نیز معروف است، راه حلی فوری برای فواصل بین دندانی یا آسیب های جزئی ارائه می دهد. این روش معمولا برای رفع مشکلات دندانی مانند شکاف ها و شکستگی ها به کار می رود و همچنین می تواند با سفید کردن دندان ها، تغییر رنگ آنها را بهبود ببخشد. در این پروسه از مواد رزین کامپوزیت همرنگ دندان برای زیباتر کردن لبخند استفاده می شود. باندینگ دندان برخلاف لمینت های پرسلن، کاملا برگشت پذیر است (چون نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد) و در واقع یکی از ساده ترین روش ها برای حل عیوب جزئی دندان ها می باشد.

مراحل کامپوزیت و لمینت

پیش از مقایسه قیمت لمینت و کامپوزیت، بد نیست به مراحل انجام هر یک نگاهی بیندازیم.

  • مراحل کامپوزیت: در ابتدا دندانپزشک با استفاده از یک راهنمای رنگ، ماده رزینی انتخاب می کند که با رنگ دندان طبیعی شما مطابقت داشته باشد. سپس نوبت آماده سازی دندان است. در این مرحله، سطح دندان زبر شده و از یک مایع آماده سازی برای کمک به چسبیدن بهتر مواد کامپوزیت به دندان استفاده می شود. آنگاه مواد رزین کامپوزیت با تکنیک لایه گذاری روی سطح جلویی دندان ها قرار داده شده و دندانپزشک آن را فرم می دهد. سپس برای سفت کردن رزین کامپوزیت از یک نور کیور مخصوص استفاده خواهد شد و رزین به خوبی به سطح دندان پیوند می خورد. در پایان، دندان تحت درمان پولیش داده می شود تا درخشش و ظاهر طبیعی تری پیدا کند. 
  • مراحل لمینت: پس از معاینه و ارزیابی دندان های شما توسط دندانپزشک، مقداری از مینای دندان (به اندازه ضخامت لمینت) تراشیده می شود. برای این کار معمولا از بی حسی موضعی استفاده خواهد شد. سپس از دندان شما قالب گیری شده و این قالب به لابراتوار ارسال می شود. حدود ۲ هفته طول می کشد تا لمینت توسط تکنسین لابراتوار آماده شود.
    سپس دندانپزشک آن را روی دندان های شما قرار می دهد و قبل از چسباندن دائمی، در صورت لزوم آن را کمی تراش می دهد تا تناسب لازم را با دندان شما پیدا کند. سپس دندان شما تمیز و اچ می شود. اچ کردن دندان به ایجاد پیوند قوی تر با لمینت منجر خواهد شد. پس از چسباندن لمینت، یک نور آبی مخصوص به آن تابانده می شود تا کاملا سفت گردد. مراحل نهایی کار عبارتند از برداشتن چسب اضافی،چک کردن بایت و انجام تنظیمات لازم.

عوامل موثر در تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت (ونیرهای دندانی)

قبل از پرداختن به عوامل موثر در هزینه ونیرهای دندانی لازم به ذکر است که هیچ قیمت واحد و مشخصی برای نصب ونیرها روی دندان شما وجود ندارد. دندانپزشک زیبایی پس از ارزیابی دندان ها در جلسه مشاوره می تواند تفکیک هزینه ها را به شما ارائه دهد. در اینجا مهم ترین عواملی که می توانند بر میزان قیمت نهایی این ترمیم های دندانی تأثیر بگذارند، آورده شده است:

تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت اینفوگرافیک
  • نوع ونیرهای دندانی: نوع ونیری که شما انتخاب می کنید، تفاوت قابل توجهی در هزینه کلی ترمیم ایجاد خواهد کرد. ظاهر ونیرهای پرسلن، بسیار شبیه دندان های طبیعی شما است و بنابراین آنها کمی گران تر از رزین کامپوزیت هستند. در واقع بخش عمده ای از تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت به خاطر شفافیت بیشتر و رنگ طبیعی تر پرسلن است.
  • تعداد دندان های تحت درمان: منطقی است که تعداد دندان های تحت درمان بر هزینه کلی ترمیم شما تأثیر بگذارد. شما مجبور نیستید برای تمام دندان های خود یا حتی برای تمام دندان های قابل مشاهده خود از ونیرهای دندانی استفاده کنید. از آنجا که این ترمیم ها ظاهری شبیه دندان های طبیعی شما دارند، در کنار سایر دندان ها توی ذوق نمی زنند و بنابراین می توانید از آنها فقط روی دندان هایی استفاده کنید که مشکلات تغییر رنگ، لکه، کجی یا ترک خوردگی دارند.
  • دستمزد دندانپزشک: هزینه های کاری می توانند از دندانپزشکی به دندانپزشک دیگر متفاوت باشند. برخی از دندانپزشکان برای پروسه های زیبایی دندان، هزینه بیشتری در مقایسه با سایر امور دندانپزشکی دریافت می کنند. همچنین از آنجا که کل پروسه ساخت و نصب رزین کامپوزیت توسط دندانپزشک انجام می شود، فرایند پر زحمتی خواهد بود و ممکن است دستمزد بیشتری توسط پزشک مطالبه شود.
    از سوی دیگر در مورد ونیرهای غیر مستقیم که خارج از مطب دندانپزشکی ساخته می شوند، شما باید هزینه لابراتوار را نیز پرداخت کنید. عامل موثر دیگر در تعیین دستمزد دندانپزشک، تجربه وی است. معمولا دستمزد یک دندانپزشک با تجربه، بالاتر خواهد بود. اما این هزینه بالاتر ارزشش را دارد زیرا سپردن کار به یک پزشک کم تجربه می تواند باعث شود به چند جلسه رفت و آمد برای ترمیم ونیرها نیاز داشته باشید که در دراز مدت، صرف زمان و هزینه بیشتری به دنبال خواهد داشت.
  • هزینه ویزیت های اضافی: برخی مطب های دندانپزشکی برای هر ویزیت در طول درمان، مبلغ جداگانه ای دریافت می کنند. حتما از دندانپزشک خود سوال کنید که آیا باید برای ویزیت های ضروری مرتبط با درمان خود هزینه اضافی بپردازید یا این هزینه ها در قیمت ارائه شده برای ونیر لحاظ شده است.
  • پوشش بیمه شما: نوع پوشش بیمه دندانپزشکی شما بر میزان هزینه  ای که باید از جیب پرداخت کنید، تأثیر می گذارد. برخی از بیمه های دندانپزشکی، پروسه های زیبایی دندان را تحت پوشش قرار نمی دهند بنابراین حتما در این مورد با شرکت بیمه خود مشورت نمایید.
  • محل: نصب ونیرها با توجه به مطب دندانپزشکی که انتخاب می کنید، هزینه متفاوتی خواهد داشت. معمولا هزینه درمان در شهرهای بزرگ، بالاتر از شهرهای کوچکتر است. به جای مقایسه قیمت لمینت و کامپوزیت در ساسر کشور، قیمت آنها را در شهر محل زندگی تان بررسی کنید تا محدوده دقیق تری از هزینه ونیرها به دست آورید.
  • میزان تراش دندان یا سایر درمان های مورد نیاز (پیچیدگی درمان): اگر لازم باشد قبل از نصب ونیرها درمان دیگری روی دندان های شما انجام شود (به عنوان مثال جرم گیری یا ارتودنسی)، آنگاه شما باید هزینه این درمان ها را نیز در نظر بگیرید. میزان تراش دندان نیز می تواند بر هزینه نصب ونیرها تأثیر بگذارد. عموما هر چه تغییر رنگ، ترک خوردگی یا آسیب دیدگی دندان بیشتر باشد، برای ترمیم به تراش بیشتری نیاز خواهد بود.
کامپوزیت دندان ارزانتر از لمینت دندان است

تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان

در هنگام مقایسه قیمت لمینت باید به این نکته توجه داشته باشید که این تفاوت قیمت به خاطر ویژگی های متفاوت آنها است. به طور کلی قیمت لمینت پرسلن، کمی بالاتر از باندینگ کامپوزیت است. زیرا پرسلن، دوام بیشتر و ظاهر طبیعی تری دارد و در برابر لکه بسیار مقاوم است. همچنین نصب آن مستلزم آماده سازی بیشتر دندان ها می باشد بنابراین منطقی است که قیمت بالاتری داشته باشد.

اما کامپوزیت، روش مقرون بصرفه تری است و به دلیل عدم نیاز به تراشیدن دندان، سریع تر و کاملا غیر تهاجمی محسوب می شود. در نتیجه هزینه پایین تری خواهد داشت اما به خاطر داشته باشید که کامپوزیت، دوام کمتری دارد و بیشتر مستعد لکه شدن است.

لازم به ذکر است که تنها راه برای تعیین اینکه کامپوزیت برای شما مناسب است یا پرسلن، آن است که با دندانپزشک در مورد اهداف زیبایی شناسی خود صحبت کنید و ملاحظات شخصی تان را در نظر بگیرید. به عبارت دیگر چه چیزی برایتان مهم است! اگر به دنبال مقرون به صرفه ترین راه حل زیبایی برای دندان هایتان هستید، احتمال درمان با کامپوزیت مناسب شما است. اما اگر مشکلات زیبایی شدیدی در دندان هایتان دارید یا به دنبال طبیعی ترین و بادوام ترین راه حل درمانی هستید و هزینه برایتان اهمیتی ندارد، ونیرهای پرسلن می توانند لبخند فوق العاده ای به شما هدیه دهند.

امکان پرداخت اقساط و مشاوره رایگان در کلینیک سریتا

اگر تمایل دارید از خدمات دندانپزشکی زیبایی برای لبخند خود استفاده کنید اما به خاطر هزینه آن مردد هستید، نگران نباشید. در کلینیک دندانپزشکی سریتا می توانید هزینه ترمیم های دندانی خود را به صورت اقساط پرداخت نمایید. همچنین اگر نمی دانید که کدام سرویس دندانپزشکی برای دندان های شما مناسب است، می توانید برای مشاوره رایگان با متخصصان ما به کلینیک سریتا مراجعه نمایید. در جلسه مشاوره در مورد تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان نیز صحبت خواهد شد.

کلینیک تخصصی لمینت و کامپوزیت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

اگر قصد دارید کامپوزیت یا لمینت دندان انجام دهید، احتمالا مرور سوالات زیر برای شما مفید خواهد بود.

۱. آیا باندینگ (کامپوزیت) برای دندان ها بی ضرر است؟

به طور کلی باندینگ دندان، هیچ خطری برای سلامت دهان و دندان شما ندارد. اگر دندان ها و لثه های سالمی دارید، باندینگ نمی تواند آسیبی به آنها وارد کند. با این حال اگر پوسیدگی گسترده دندان، بیماری لثه یا مشکلات جدی دارید که بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر می گذارد، ممکن است قبل از انجام باندینگ به درمان های دیگری نیاز داشته باشید.

۲. زمان بهبودی پس از باندینگ دندان چقدر است؟

کامپوزیت دندان هیچ گونه دوره نقاهتی ندارد و شما به محض خارج شدن از مطب می توانید تمام فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

۳. آیا ونیرهای پرسلن، ریسک پوسیدگی دندان را افزایش می دهند؟

ونیرها درست مانند دندان های طبیعی عمل می کنند بنابراین لازم است اصول کلی مربوط به بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. تا زمانی که به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، خطر ایجاد حفره یا پوسیدگی دندان به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

۴. آیا ونیرهای پرسلن، دائمی هستند؟

بله. از آنجا که در طی پروسه نصب پرسلن، قسمت بسیار کوچکی از مینای دندان تراشیده می شود بنابراین ونیرهای پرسلن به عنوان یک راه حل دائمی در نظر گرفته می شوند. در صورت عدم تراش مینای دندان، پوسته های نازک پرسلن پس از متصل شدن به دندان ها بزرگ و غیر طبیعی به نظر خواهند رسید. بنابراین تراش دندان در این روش، ضرورت دارد.

حرف آخر

اگر لبخند خود را به خاطر تغییر رنگ، ترک خوردگی یا نامنظمی دندان ها پنهان می کنید، ونیرهای دندانی می توانند پیشنهاد فوق العاده ای برای شما باشند. آنها قادر هستند عیوب دندانی متعددی را پنهان کنند و اعتماد بنفس شما را برای نشان دادن لبخندتان افزایش دهند. برای مقایسه قیمت لمینت و کامپوزیت از دندانپزشک مورد اعتماد خود کمک بگیرید. دندانپزشک می تواند دلیل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت را برای شما توضیح دهد و مشخص کند کدام یک از این دو درمان برای شما مناسب تر است.