استفاده از رزین کامپوزیت به عنوان یک ماده ترمیم کننده برای زیبایی دندان ها همچنان در حال گسترش است. میزان زیبایی یک ترمیم کامپوزیت به شکل، رنگ و براقیت آن بستگی دارد که با پرداخت (فینیشینگ) و پولیش به دست می آید. هنگامی که رزین های کامپوزیتی برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ معرفی شدند، با ذرات بسیار ریز کوارتز پر می شدند. این رزین های کامپوزیتی پس از کانتورینگ، به خوبی صاف و صیقلی نمی شدند و وقتی بیمار زبان خود را به آنها می‌ زد، می توانست زبری شان را احساس کند. آنها علاوه بر ظاهر غیر طبیعی، دوام چندانی نیز نداشتند. اما نسل جدید رزین های کامپوزیت پیشرفته به گونه ای فرموله شده اند که راحت تر تراشیده شوند. در نتیجه می توانند ظاهر طبیعی تر و ماندگاری بالاتری داشته باشند. آخرین مرحله در نصب کامپوزیت، پالیش کامپوزیت است. اما این کار به چه منظوری انجام می شود و چه اهمیتی دارد، روش انجام آن به چه صورت است؟ مطلب زیر به طور کامل به این بحث می پردازد.

کلینیک تخصصی کامپوزیت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

پولیش دندان کامپوزیت شده یا پولیش کامپوزیت دندان

اهمیت پولیش دندان بعد از کامپوزیت

هدف اصلی از پولیش ونیر کامپوزیت، ایجاد یک ترمیم دندانی صاف و یکنواخت است که به راحتی توسط بیمار تمیز می شود.  این به نوبه خود می تواند طول عمر ترمیم را افزایش و احتمال پوسیدگی های مکرر دندان را کاهش دهد و همچنین باعث ارتقاء سلامت بافت های اطراف گردد. در واقع انجام پالیش کامپوزیت به شیوه ای اصولی در موفقیت طولانی مدت این ترمیم دندانی نقش مهمی ایفا می کند. کامپوزیتی که به خوبی پولیش نشده باشد، علاوه بر ظاهر غیر جذاب می تواند خطر پوسیدگی دندان، التهاب لثه و لکه شدن ترمیم دندانی را افزایش دهد.

موارد زیر، مهمترین مزایای پولیش ترمیم کامپوزیت هستند:

  • ایجاد حاشیه هایی صاف و غیر قابل تشخیص
  • سطح مقاوم در برابر پلاک
  • بافت های لثه سالم تر
  • بالا بردن طول عمر ترمیم
  • افزایش زیبایی ظاهری کامپوزیت
  • کانتورهای مناسب

پولیش دندان بعد از کامپوزیت

اگرچه اغلب رنگ به عنوان چالش اصلی ترمیم های کامپوزیت در نظر گرفته می شود اما پروسه های فینیشینگ و پولیشینگ به دندانپزشک امکان می دهند تا شکل و بافتی ایجاد کند که به همان اندازه اهمیت دارند زیرا وجود آنها برای بازگرداندن تمام ویژگی های سه بعدی دندان طبیعی ضروری می باشد. دندان طبیعی، جزئیات ریز متعددی دارد که پیاده سازی آنها روی کامپوزیت باعث می شود طبیعی تر به نظر برسد. این جزئیات عبارتند از طول، عرض، تناسب، کانتور، لوب ها، تاج ها، شیارهای عمودی، برآمدگی ها، فرورفتگی ها و غیره. بنابراین توجه به جزئیات شکل و بافت برای یکپارچه شدن ترمیم های دندانی با دندان طبیعی باقی مانده و لبخند بیمار ضروری است. 

کامپوزیت و پولیش کامپوزیت دندان در سریتا

مراقبت از کامپوزیت دندان

ونیر کامپوزیت، یک تکه نازک از رزین کامپوزیت است که تراشیده شده و سپس به منظور اصلاح هم ترازی، تغییر رنگ و بهبود شکل دندان ها به جلوی دندان طبیعی شما چسبانده می شود. مراقبت صحیح از کامپوزیت می تواند باعث افزایش دوام و حفظ ویژگی های زیبایی شناسی آن شود. در زیر به چهار نکته مهم برای مراقبت از کامپوزیت دندان می پردازیم:

  • از خمیر دندان های حاوی مواد ساینده خشن استفاده نکنید: اگرچه رزین کامپوزیت، ماندگاری خوبی دارد اما به سختی پرسلن نیست و به همین دلیل، شما نباید روی ونیرهای کامپوزیت خود از مواد ساینده خشن استفاده کنید. مواد ساینده مانند خمیر دندان های زغالی، خمیر دندان های سفید کننده مخصوص افراد سیگاری و حتی مسواک زدن دندان ها با پودر بی کربنات به هیچ وجه توصیه نمی شود. ذرات زبر موجود در این محصولات، سطح ونیر کامپوزیت را خراش داده و باعث می شود لکه ها سریع تر روی آن جمع شوند و بنابراین ظاهر براق خود را از دست بدهد. برای مسواک زدن از خمیر دندان معمولی یا خمیر دندان سفید کننده روزانه (که بسیار ملایم است) استفاده نمایید.
  • از غذاها و نوشیدنی های به شدت رنگی اجتناب کنید: غذاها و نوشیدنی هایی که عموما دندان های شما را لکه دار می کنند، می توانند روی ونیرهای کامپوزیت نیز لکه ایجاد نمایند. اگر به قهوه، چای سیاه و نوشابه های تیره رنگ علاقه دارید، آنها را با نی بنوشید یا پس از مصرف حتما دهان خود را با آب بشویید.
  • از آنها محافظت کنید: ونیرهای کامپوزیت، ظاهر عالی و محکمی دارند اما به اندازه مینای دندان شما مستحکم نیستند. اگر دندان قروچه می کنید یا فک های خود را روی هم فشار می دهید، از نایت گارد در هنگام خواب استفاده کنید.
  •  هر ۶ تا ۱۲ ماه یک بار، آنها را پولیش کنید: مراجعه منظم به دندانپزشک، یک گام مهم در حفظ سلامت دندان ها است. در ویزیت های منظم می توانید کامپوزیت های دندان خود را پولیش کنید تا لکه های آنها از بین برود، دوباره براق شوند و در برابر جمع شدن لکه، مقاومت بیشتری پیدا کنند.
مراحل و روش پولیش کامپوزیت دندان

مراحل پالیش کامپوزیت

دندانپزشک می تواند از دو روش برای پولیش دادن کامپوزیت استفاده کند: روش یک مرحله ای و روش چند مرحله ای.

در پالیش به روش یک مرحله ای، کل فرایند با استفاده از یک ابزار انجام می شود. مدت زمان انجام پالیش یک مرحله ای کوتاه است و پروسه ساده ای می باشد. اما در روش چند مرحله ای برای هر یک از کارهای کانتورنیگ، پولیشینگ و فینیشینگ، یک ابزار بخصوص به کار برده می شود که به طور خاص برای آن مرحله طراحی شده است. پولیش چند مرحله ای ، مدت بیشتری به طول می انجامد اما نسبت به پولیش یک مرحله ای، ماندگاری و جلوه بهتری دارد.

پالیش کامپوزیت، آخرین گام در پروسه نصب آن است. پس از نصب ونیر کامپوزیت لازم است ابتدا قسمت های اضافی کامپوزیت برداشته شود. در این مرحله می توان از فرزهای مختلفی استفاده کرد (در اغلب موارد فرزهای الماسی به کار می روند). مراحل پولیش کامپوزیت از این قرار هستند:

۱. ابتدا لازم است فرم دندان ها بررسی و در صورت لزوم اصلاح شود. فرم دندان ها با توجه به لبخند فرد تعیین خواهد شد. مثلا برای خانم ها لازم است دندان ها فرم گردتری پیدا کنند.

۲. سپس نوبت اصلاح جزئیات دندان است که خود شامل جزئیات ماکرو و میکرو می باشد. در این مرحله، سطح کامپوزیت صاف و صیقلی می شود.

۳. در انتها کامپوزیت جلا داده می شود تا درخشان شود. برای تکمیل فرایند پولیش، استفاده از خمیرهای الماس با گرید پایین (کمتر از ۰٫۵ میکرون) یا خمیرهای اکسید آلومینیوم توصیه می شود. این خمیرها باید با یک دیسک نمدی یا برس نرم به کار روند تا سطح رزین کامپوزیت خراشیده نشود. حرکات دایره ای باید با فشار کم انجام شده و از چرخش پایین (حداکثر ۵ هزار دور در دقیقه) استفاده شود. 

وسایل و ابزارهای پالیش کامپوزیت دندان

ابزارهای پالیش کامپوزیت

پالیش کامل کامپوزیت مستلزم استفاده از یکسری ابزارهای بخصوص است که باید با ترتیب خاصی به کار روند. پیروی از توالی مناسب در به کار بردن آنها، سلامت طولانی مدت و صیقل پذیری ترمیم های کامپوزیت را تضمین می کند. دستگاه ها و ابزارهای فینیشینگ و پولیشینگ را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

۱. ساینده های روکش دار مانند دیسک ها و نوارهای فینیشینگ ساینده

۲.ابزارهای برش چرخشی مانند تیغ های فینیشینگ کارباید

۳. ساینده های فینیشینگ الماس ذرات زیرمیکرون چرخشی (دوار)

۴. نوک های ساینده رفت و برگشتی مانند پادل های مسطح چند لایه

۵. ساینده های تعبیه شده لاستیکی، به عنوان مثال پوینت های چرخشی لاستیکی یا سیلیکونی

۶. ابزارهای دستی و 

۷. مواد ساینده معلق در خمیر پولیش

مراقبت بعد از پولیش کامپوزیت

کامپوزیت های شما پس از پولیش، صاف تر و درخشان تر از قبل به نظر خواهند رسید. بنابراین برای حفظ طولانی اثرات پولیش لازم است از مواردی که باعث کدر شدن، ایجاد لکه های تیره یا خراشیدگی در کامپوزیت ها می شوند، اجتناب نمایید، به عنوان مثال:

  • مصرف شکلات تیره، قهوه و چای پررنگ و نوشیدنی های رنگی را به حداقل برسانید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایید اما از دهانشویه های حاوی الکل استفاده نکنید زیرا الکل با نرم کردن کامپوزیت، احتمال ایجاد لکه  یا خراشیدگی را افزایش می دهد.
  • به منظور جلوگیری از ایجاد خراشیدگی در کامپوزیت ونیر حتما از مسواک نرم و خمیر دندان های غیر ساینده استفاده کنید.
  • اگر در ورزش های پر برخورد شرکت می کنید، استفاده از محافظ دهان را فراموش نکنید.
هزینه پولیش کامپوزیت دندان

هزینه پولیش کامپوزیت

به طور کلی پولیش کامپوزیت در مقایسه با سایر امور دندانپزشکی، هزینه پایین تری دارد. با این حال عوامل مختلفی می توانند بر قیمت پولیش دندان کامپوزیت شده اثر بگذارند. به عنوان مثال روشی که دندانپزشک برای پولیش به کار می برد (یک مرحله ای یا چند مرحله ای)، تجربه و تبحر دندانپزشک، محل زندگی شما و غیره. تعیین قیمت دقیق پولیش پس از ارزیابی دندان ها و معاینه توسط دندانپزشک امکان پذیر خواهد بود.

سوالات متداول

در زیر به چند سوال رایج در مورد کامپوزیت ونیر پاسخ می دهیم.

۱. اگر پس از نصب ونیر کامپوزیت از رنگ آن راضی نباشم، آیا انجام پولیش می تواند به من کمک کند؟

پالیش معمولا یک یا دو بار در سال انجام می شود و با هر دفعه انجام آن، رنگ کامپوزیت کمی روشن تر از قبل خواهد شد. اما نباید انتظار چند درجه روشن شدن داشته باشید. اگر کامپوزیت شما بسیار تیره تر از رنگ مورد نظرتان است، در این باره با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

۲. علت تغییر رنگ سریع کامپوزیت علی رغم مراقبت مناسب چه می تواند باشد؟

به طور کلی کامپوزیت ها بعد از چند ماه کمی مات و کدر می شوند که با پالیش، دوباره جلوه زیبای خود را به دست می آورند. اما علت تغییر رنگ کامپوزیت در یک زمان بسیار کوتاه (مثلا یک تا دو ماه) علی رغم رعایت نکات مراقبتی می تواند استفاده از یک برند نامرغوب برای کامپوزیت شما باشد.

۳. آیا پالیش ونیر کامپوزیت، فرایندی دردناک است؟

به هیچ وجه. این پروسه کاملا بدون درد است و شما حتی به دریافت بی حسی موضعی نیز نیازی نخواهید داشت.

حرف آخر

ونیرهای کامپوزیت مانند دندان های طبیعی شما به مراقبت و رسیدگی نیاز دارند. یکی از کارهایی که می تواند باعث افزایش دوام و حفظ جلوه ظاهری کامپوزیت دندان شود، پولیش کردن آنها است. پالیش کامپوزیت در آخرین گام از نصب کامپوزیت انجام می شود و به طول عمر و زیبایی آن می افزاید. عموما کامپوزیت ها پس از مدتی کدر می شوند و درخشندگی اولیه خود را از دست می دهند. به این منظور توصیه می شود سالی یک یا دو بار برای پولیش آنها به دندانپزشک مراجعه کنید.