آیا زردی و بی‌نظمی دندان‌ها باعث ناراحتی شما می‌شود؟ دوست دارید که دندان‌هایی با اندازه مناسب و یک‌دست داشته باشید؟ روش لمینت فرایندی است که باعث می‌شود لبخندی زیبا و دندان‌های همسان و منظم داشته باشید. کارآمدی این روش باعث شده است که افراد بسیاری به‌ویژه هنرمندان به استفاده از این روش روی آورند. برای انجام لمینت لازم است که مقداری از سطح خارجی دندان شما تراشیده شود. تراش دندان برای لمینت باعث می‌شود که فضای کافی برای انجام روکش فراهم شود. در این مقاله به بررسی کامل تراش دندان در لمینت و نحوه انجام و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

مشاوره تخصصی لمینت دندان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

قبل و بعد لمینت دندان در کلینیک سریتا خانم معصومه خالقی

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان به عنوان یک روش ترمیمی و زیبایی برای دندان‌های آسیب دیده، ترک خورده و تغییر رنگ‌داده شناخته می‌شود. البته در صورتی که مشکلی در دندان‌های شما وجود نداشته باشد نیز می‌توان از این روش برای زیبایی و سفیدی بیشتر دندان استفاده کرد.

در این روش از مواد مستحکمی مثل سرامیک، کامپوزیت یا چینی برای پوشاندن سطح دندان‌ها استفاده می‌شود. این روش با پوشاندن عیوب دندان، همسان کردن دندان‌ها و تغییر اندازه و رنگ دندان‌ها باعث می‌شود که زیبایی لبخند شما دوچندان شود. مواد استفاده شده در لمینت دندان بسیار مستحکم بوده و نسبت به سطح خارجی دندان مقاومت بیشتری در برابر شکستگی و پوسیدگی دارند. به علاوه با ایجاد پوشش بر روی  سطح دندان باعث کاهش فعالیت باکتری‌ها مضر در سطح دندان‌ها شما خواهند شد.

دلیل تراشیدن دندان قبل از لمینت دندان

تراش دندان برای لمینت

قبل از انجام روکش دندان لازم است که مقداری از سطح خارجی دندان شما تراشیده شود. تراش دندان برای لمینت به این منظور انجام می‌شود که امکان فاصله‌گذاری بین دندان‌ها فراهم شود تا هنگام پوشاندن دندان با مواد سرامیکی یا کامپوزیتی مشکلی وجود نداشته باشد. اما لازم است که هنگام تراش دندان، دندانپزشک دقت و مهارت کافی داشته باشد. زیرا به هر حال تراشیدن دندان به معنای نازک کردن مینای آن است و در صورتی که بیشتر از حد لازم تراشیده شود می‌تواند باعث شکستگی یا پوسیدگی دندان شما شود.

به طور کلی می‌توان گفت دندان‌هایی که ظهر مرتب‌تری دارند نیاز کمتری به تراش دارند، اما ممکن است دندان‌های نامنظم و ناصاف نیاز بیشتری به تراشیدن پیدا کنند تا با دیگر دندان‌ها همسان شوند. ساییدن دندان در لمینت، بیش از هر چیز به مهارت دندانپزشک بستگی دارد؛ بنابراین هنگام انتخاب دندانپزشک لازم است دقت کافی داشته باشید.

میزان و مقدار تراش دندان برای نصب لمینت دندان

مقدار تراش دندان‌ها در لمینت چقدر است؟

خوشبختانه تراشیدن دندان در لمینت غالبا به اندازه‌ای نیست که آسیبی به دندان‌های شما وارد کند و در صورتی که دندانپزشک بامهارتی را برای این‌ کار انتخاب کنید جایی برای نگرانی وجود ندارد. مقدار دقیق تراش دندان در لمینت می‌تواند بسته به جنس لمینت و البته شکل دندان شما متفاوت باشد. به طور متوسط می‌توان گفت که برای لمینت سرامیک (پرسلن) حدود ۰.۵ میلی‌متر و برای سایر لمینت‌ها مقداری کمتر از این نیاز است. شکل دندان شما نیز از موارد موثر در میزان تراش دندان است. دندان‌های کوچک و صاف به تراش کم و دندان‌های بدشکل و بزرگ به تراشیدن بیشتری نیاز دارند. برای بعضی از این دندان‌ها ممکن است تا ۰.۸ میلی‌متر نیز نیاز به تراشیدن باشد.

پزشک سریتا در حال کار بر روی دندان مراجعه کننده

دلیل تراش دندان در لمینت چیست؟

وقتی روکش روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد حجم آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین وقتی دندان‌های شما در کنار یکدیگر و چسبیده به هم هستند امکان روکش کردن آن‌ها فراهم نیست. به طور کلی می‌توان گفت تراش دندان برای لمینت فواید زیر را به همراه دارد:

۱. ایجاد فضای کافی

با تراشیدن دندان‌های شما کوچکتر می‌شوند و فضای بین آن‌ها باز خواهد شد. در این حالت مواد لمینت به خوبی می‌تواند روی سطح جلو و کنار دندان شما را پر کند.

۲. چسبندگی بهتر

تراشیدن دندان باعث ایجاد شیارهایی روی سطح خارجی دندان شما خواهد شد. وقتی که مواد لمینت روی دندان تراشیده قرار می‌گیرد این شیارها پر خواهد شد و باعث ایجاد اصطکاک بیشتر بین دندان و روکش خواهد شد. این عمل باعث می‌شود هنگام ضربه یا فشار احتمال آسیب دیدن روکش کاهش پیدا کند.

۳. رفع ناهمسانی دندان‌ها

ممکن است در دهان شما دندان‌هایی وجود داشته باشد که با دیگر دندان‌ها در تزار مناسبی نباشد. بزرگ‌تر بودن، زاویه داشتن و لبه ناهموار نیز می‌تواند از مشکلات دندان‌های شما باشد. به وسیله تراش می‌توان این مشکلات را تا حدودی برطرف کرد. البته در صورتی که ناهمسانی دندان‌های شما خیلی زیاد باشد ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند که از روش ارتودنسی استفاده کنید.

نکات مثبت و منفی تراشیده شدن دندان قبل از نصب لمینت

تاثیرات و عوارض تراشیدن دندان

عوارض تراشیدن دندان را به طور خلاصه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نازک شدن مینای دندان و بالا رفتن احتمال پوسیدگی
  • احتمال شکستن دندان
  • حساس شدن دندان به گرما و سرمای مواد غذایی
  • تغییر شکل دائمی دندان و غیر قابل برگشت بودن
  • عدم تحمل فشار بالا توسط دندان
  • نیاز به مراقبت بیشتر
  • آسیب‌پذیری در صورت دندان قروچه
لمینت بدون تراش چیست و چگونه انجام می شود

لمینت بدون تراش چگونه انجام می‌شود؟

لمینت‌های بدون تراش به نوعی جدیدتر از روکش‌ها گفته می‌شود که ضخامت بسیار کمی دارند و در اغلب موارد نیازی به تراشیدن لایه خارجی دندان وجود ندارد. این روکش‌ها غالبا از جنس کامپوزیت هستند و به طور دائمی (۵ تا ۷ سال) قابلیت اتصال به دندان را دارند. از آنجا که در این روش از تراش استفاده نمی‌شود، در صورتی که دندان‌های شما ناصافی زیادی دارند بهتر است از این روش استفاده نکنید. اما به طور کلی می‌توان گفت این لمینت می‌تواند باعث سفید شدن دندان‌ها، پر کردن شکاف‌ها، رفع ترک‌ها و منظم کردن نسبی دندان‌ها شود.

استفاده از لمینت‌های بدون تراش می‌تواند مزایایی را برای شما به همراه داشته باشد. از جمله اینکه به دلیل عدم تراش، در طول فرایند ساخت با مشکل مواجه نیستید و نیازی نیست از روکش موقت برای دندان‌های خود استفاده کنید. از مزایای دیگر آن نیز این است که نصب بسیار آسانی دارند و دندانپزشک به راحتی می‌تواند آن را به مینای دندان شما متصل کند.

تاثیر لمینت دندان بر خرابی دندان، ماکت دندان

آیا لمینت دندان را خراب می‌کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بزرگترین ریسک انجام لمینت، تراشیدن بیش از حد سطح خارجی دندان است. مینای دندان قابل بازسازی توسط بدن نیست و در صورتی که بیش از حد تراشیده شود می‌تواند باعث شکستگی دندان و بالا رفتن امکان پوسیدگی آن شود. البته اگر به دندانپزشکی مراجعه کنید که مهارت خوبی داشته باشد جایی برای نگرانی وجود ندارد.

تراش دندان برای لمینت باعث تغییر شکل دائمی دندان شما خواهد شد، بنابراین این یک تصمیم غیرقابل برگشت خواهد بود و دندان‌های شما بعد از تراشیده شده بدون روکش‌ لمینت کارایی نداشته و ظاهر بدی دارند. با توجه به اینکه برای تراش لمینت مقداری از مینای دندان شما تراشیده می‌شود ممکن است دندان‌های شما تا حدودی در مقابل دمای غذا و نوشیدنی‌هایی که می‌خورید حساس شود.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید رنگ لمینت است؛ رنگ طبیعی دندان کاملا سفید نیست و اندکی به زردی مایل است. در صورتی که رنگ سفید روشن را برای لمینت خود انتخاب کنید ممکن است مقداری مصنوعی به نظر برسد. رنگ لمینت غیرقابل تغییر است و در صورت عدم دقت ممکن است موجب آزار شما شود.

نکته مهم دیگر این است که با وجود لمینت نباید فشار زیادی به آن‌ها وارد کنید، شکستن پسته، فندق یا شکلات‌های سفت می‌تواند باعث کنده شدن لمینت شما شود که دردسر زیادی برای شما ایجاد می‌کند. لازم است بدانید که لمینت کردن موجب عدم پوسیدگی دندان نخواهد شد بلکه به علت نازک شدن ممکن است موجب آسیب‌پذیری بیشتر آن نیز بشود.

قبل و بعد لمینت دندان فک بالا در کلینیک سریتا

فیلم تراشیدن دندان در لمینت

برای تراشیدن و ساییدن دندان شما پیش از لمینت از دستگاه فرز دندانپزشکی استفاده می‌شود. در ادامه فیلمی کوتاهی از چگونگی انجام تراش برای لمینت به اشتراک گذاشته می‌شود.

اگر دندان‌هایم کج باشد می‌توانم لمینت انجام دهم؟

این سوالی است که افراد زیادی می‌پرسند و پاسخ دقیق آن نیازمند معاینه یک دندانپزشک است. به طور کلی، اگر دندان‌های شما کمی نامرتب، زاویه‌دار و بزرگ هستند، می‌توانید با تراش لمینت آن‌ها را منظم و مرتب کنید. هرچه دندان‌های شما صاف‌تر باشد، لمینت کردن آن‌ها نیز ساده‌تر است.

اما اگر دندان‌های شما به‌شدت نامرتب باشند، غالبا دندانپزشکان توصیه می‌کنند که ابتدا از ارتودنسی برای منظم کردن آن‌ها استفاده کنید و سپس لمینت را انجام دهید. برخی از بیماران بعد از اینکه دندان‌های خود را با ارتودنسی صاف می‌کنند چنان از نتیجه راضی هستند که ترجیح می‌دهند لمینت نکنند. با وجود این، برخی افراد دیگر، اگرچه دندان‌های صافی دارند، اما هنوز از شکل، رنگ یا حتی اندازه دندان‌های خود ناراضی هستند و تمایل دارند برای نتیجه بهتر لمینت را نیز انجام دهند.

لمیت دندان در کلینیک دندانپزشکی سریتا

نکات مهمی که پیش از لمینت باید بدانید

از هر نوع لمینتی که استفاده کنید دندان‌های شما نیاز به آماده سازی دارند. حتی اگر از لمینت بدون تراش نیز استفاده کنید به مقداری از آماده‌سازی نیاز دارید. مهم است که انتظارات غیر واقعی از لمینت نداشته باشید و تصور نکنید هر زمانی که دوست داشته باشید قادر خواهید بود به لبخند قبلی خود برگردید. حتی اگر تراش دندان شما کم باشد یا نیازی به تراشیدن نداشته باشید نیز دندانپزشک کمی سطح دندان شما را زبر می‌کند تا روکش به خوبی به مینای دندان بچسبد. به همین دلیل برداشتن لمینت حتی در صورت تراش کم باعث ظاهر بد دندان‌های شما خواهد شد. لمینت یک تصمیم غیرقابل برگشت است که قبل از انجام باید به خوبی به آن فکر کنید.

حتما قبل از تصمیم گرفتن به خوبی تحقیق کنید و در مورد مهارت دندانپزشکی که قصد مراجعه به او را دارید مطمئن شوید. پیشنهاد ما این است که به تعداد زیادی کلینیک مراجعه کنید و از دندانپزشکان بخواهید که عکس نمونه کارهای خود را به شما نشان دهند تا از طبیعی بودن کار آن‌ها مطمئن شوید. در هنگام ویزیت، دندانپزشک تمام گزینه‌ها را بررسی می‌کند و بهترین انتخاب‌ها را پیش روی شما می‌گذارد تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

رضایت مشتری از لمینت دندان در کلینیک سریتا خانم معصومه خالقی

حرف آخر

لمینت یک روش دندانپزشکی است که برای زیباتر دیده شدن دندان‌های شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. لمینت می‌تواند با سفید کردن، همسان کردن و رفع شکستگی‌ها به زیباتر شدن لبخند شما کمک کند. برای لمینت کردن ابتدا لازم است که دندان‌های شما تراشیده شوند. تراش به معنای کم‌کردن مقداری از مینای دندان‌های شما است.

تراش دندان برای لمینت باعث می‌شود که فضای لازم برای روکش کردن فراهم شود و نتیجه نهایی کار شما ظاهر متناسب‌تری داشته باشد. همچنین باعث می‌شود که اتصال روکش روی دندان‌های شما محکم‌تر باشد. اما باید توجه داشت که تراش بیش از حد می‌تواند باعث آسیب به دندان شما شود. لمینت یک فرایند غیر قابل برگشت است که ظاهر دندان‌های شما را برای همیشه تغییر خواهد داد. بنابراین برای انجام ن به خوبی تحقیق کنید.

در این مقاله به معرفی کامل تراش دندان در لمینت پرداختیم و مزایا و معایب آن را شرح دادیم. در صورتی که برای انجام لمینت به راهنمایی بیشتری نیاز دارید با کلینیک سریتا تماس بگیرید.

قبل و بعد لمینت دندان در کلینیک سریتا خانم فریبا معینی

سوالات متداول

۱. جنس لمینت دندان از چیست؟

روکش‌های لمینت معمولا از جنس سرامیک، کامپوزیت و یا پرسلن است.

۲. آیا تراش دندان برای لمینت باعث می‌شود دندان خودم را از دست بدهم؟

خیر. تراش دادن دندان برای لمینت به معنای زدودن مقداری از مینای دندان شما است به طوری که فضای کافی برای روکش کردن فراهم شود.

۳. چقدر طول می‌کشد تا روکش لمینت ساخته شود؟

بسته به کلینیک دندانپزشکی شما به طور معمول بین دو هفته تا یک ماه طول می‌کشد.

۴. در فاصله زمانی بین تراشیدن دندان‌ها تا آماده شدن روکش چطور غذا بخورم؟

در صورت نیاز دندانپزشک برای این مدت یک روکش موقت برای شما تجویز می‌کند.

۵. هزینه و قیمت لمینت چقدر است؟

این به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولین مساله جنس لمینت است. لمینت سرامیکی از لمینت کامپوزیت و چینی گران‌تر است. به این نیز بستگی دارد که بخواهید تمام دندان‌ها را لمینت کنید یا فقط تعدادی از آن‌ها را. همچنین استانداردهای کلینیک دندانپزشکی و پوشش بیمه می‌تواند در قیمت لمینت موثر باشد.

۶. اگر دندانم ترک خورده باشد امکان تراش و لمینت آن وجود دارد؟

باید گفت بسته به اندازه ترک دارد. دندانپزشک هنگام معاینه به شما خواهد گفت که این کار شدنی است یا خیر. اما به طور معمولا لمینت حتی می‌تواند به محکم‌تر شدن دندان ترک خورده شما کمک کند.