در اثر ویژگی‌های ژنتیکی، کوچک بودن فک، زبان زدن به دندان‌ها در کودکی یا شکستن دندان‌ها ممکن است دندان‌های شما ظاهر نامناسب و نامرتبی پیدا کنند. همچنین ممکن است در طول زمان به دلیل تاثیر مواد غذایی رنگ دندان‌های شما تغییر کند. با استفاده از روش لمینت دندان می‌توانید با ظاهر دندان‌های خود را اصلاح کنید و لبخندی زیبا و درخشان داشته باشید. نصب لمینت دندان پیچیده‌تر از کامپوزیت ونیر است و می‌تواند چند جلسه طول بکشد. در این مقاله قصد داریم به این پرسش که لمینت دندان چقدر طول می کشد پاسخ دهیم و مراحل نصب آن را به تفصیل بررسی کنیم.

لمینت دندان حرفه ای

ضمانت نامه کتبی + مشاوره رایگان

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

رضایت مشتری از لمینت دندان کلینیک سریتا ناهید طالبی

لمینت دندان چقدر طول می کشد؟ | تعداد جلسات لمینت دندان

لمینت‌ها نوعی پوسته‌ نازک هستند که روی سطح دندان شما قرار می‌گیرند و عیوب آن را می‌پوشانند. لمینت کردن دندان‌ها معمولا چند جلسه به طول می‌انجامد. در جلسه اول پزشک وضعیت دندان‌های شما را بررسی می‌کند و مناسب یا نامناسب بودن دندان‌ها را برای انجام لمینت به شما اعلام می‌کند. در صورت تایید در همان جلسه یا جلسه بعد مقداری از سطح مینای دندان شما تراشیده شده و سپس قالب‌گیری انجام می‌شود. در جلسه دیگری نیز لمینت‌های تهیه شده روی دندان‌های شما قرار داده خواهد شد. بنابراین در پاسخ به اینکه لمینت دندان چقدر طول می کشد باید گفت که حدودا دو یا سه جلسه طول می‌کشد تا نصب لمینت‌های شما به پایان برسد. در ادامه مقاله هر مرحله از لمینت دندان را بررسی می‌کنیم.

تراش دندان برای نصب لمینت دندان

مرحله ۱: آماده سازی و تراش دندان

هدف از این فرآیند، نازک کردن مینای جلوی دندان برای ایجاد فضای کافی برای قرار گرفتن لمنیت‌ها است. بنابراین پس از چسباندن لمینت دندان به دندان، افزایش قابل توجهی در ضخامت دندان ایجاد نمی‌شود. مقداری که باید از مینای دندان ساییده شود برای هر دندان متفاوت است. البته انواعی از لمینت نیز وجود دارد که به علت ضخامت کم نیازی به تراش دندان شما ندارند یا مقدار تراش بسیار کم خواهد بود. اما می‌توان گفت به طور متوسط بین ۰.۵ تا ۰.۷ میلی‌متر باشد. اما در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است برداشتن مقدار بیشتری (حدود ۱.۵ میلی متر) از مینای دندان را ضروری بداند. این روش به خصوص در دندان‌های کج بیشتر انجام می‌شود. دندانپزشک شما هنگام تصمیم‌گیری دو موضوع زیر را در نظر می‌گیرد:

  • با تراش بیشتر، امکان نصب لمینت دندان ضخیم‌تر فراهم‌تر است. لمینت دندان ضخیم‌تر رنگ دندان زیرین را می‌پوشاند و در عین حال ایجاد ظاهری زیبا و همچنین طبیعی را آسان‌تر می‌کند.
  • از سوی دیگر، تراشیدن بیش از حد مینای دندان می‌تواند مقداری از لایه عاج (بافت سختی که زیر مینای دندان قرار دارد) را در معرض دید قرار دهد. این می‌تواند بر عمر دندان شما تاثیر منفی بگذارد.
نمونه کار لمینت دندن قبل و بعد لمینت دندان کلینیک سریتا علی مرادی

مرحله ۲: مدت زمان تهیه قالب لمینت دندان

مرحله قالب‌گیری نیز می‌تواند در پاسخ اینکه نصب لمینت دندان چقدر طول می کشد موثر باشد. هنگامی که فرآیند تراش دندان کامل شد، دندانپزشک شما با قالب‌گیری مدلی از دندان‌ها و لثه‌های شما را ایجاد می‌کند و با استفاده از این مدل لمینت دندان شما تهیه می‌شود. اکثر دندانپزشکان از سیلیکون مخصوص برای ساخت قالب استفاده می‌کنند.

این سیلیکون ماده چسبناکی است که پس از پر شدن در ظرف مخصوص روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. پس از چند دقیقه انتظار، سیلیکون از دهان خارج می‌شود. مدل به دست آمده از این سیلیکون استخراج شده و سپس به لابراتوار دندانپزشکی فرستاده می‌شود و در تولید لمینت چینی استفاده می‌شود. این فرآیند به طور متوسط ​​دو هفته طول می‌کشد.

انتخاب رنگ لمینت دندان

مرحله ۳: مدت زمان انتخاب رنگ لمینت

دندانپزشک شما با مشورت شما تصمیم می‌گیرد که کدام رنگ لمینت مناسب دندان‌های شما است. دندانپزشک شما ممکن است پیشنهاد کند از لمینت در رنگ‌های مختلف در قسمت‌های مختلف لمینت دندان استفاده کند. دندانپزشک شما همچنین تعیین می‌کند که قسمت‌های مختلف لمینت دندان چقدر باید شفاف باشد. تعیین رنگ آن تاثیری در اینکه لمینت دندان چقدر طول می کشد نخواهد داشت اما غیر قابل تغییر است و باید در انتخاب آن دقت کنید. پیشنهاد می‌شود رنگ‌های نزدیک به حالت طبیعی دندان را انتخاب کنید.

مدت زمان انتخاب رنگ لمینت دندان با توجه به تعداد دندان ها، نوع لمینت انتخاب شده، شرایط نور کلینیک و محیط و سلیقه فرد متقاضی، متغییر است ولی اصولا کمتر از یک ساعت زمان می برد و تصمیم گیری می شود.

مرحله ۴: استفاده از روکش‌ موقت

معمولا یک تا دو هفته طول می‌کشد تا لمینت‌های دندان در آزمایشگاه ساخته شوند. در صورتی که تراش دندان شما زیاد باشد دندانپزشک در این مدت یک روکش موقت به شما تجویز می‌کند؛البته همیشه این روکش موقت لازم نیست. روکش موقت را نمی‌توان در مواردی که میزان تراش خیلی کم است استفاده کرد.

زمانی که میزان تراش دندان زیاد باشد، استفاده از روکش موقت از اهمیت بیشتری برخوردار است. در صورتی که از لمینت موقت استفاده نکنید، ظاهر دندان‌های شما ممکن است به شکل واضحی عجیب باشد و حساسیت آن‌ها به گرما سرما ممکن است به یک مشکل جدی تبدیل شود.

دندانپزشکان اغلب از یک ماده پلاستیک مانند برای ایجاد ونیرهای موقت استفاده می‌کنند. روکش موقت باید به اندازه‌ای محکم باشد که تا زمانی که نیاز است در جای خود بماند و آسیب نبیند، اما در عین حال باید در نوبت بعدی بتوان به راحتی آن را از دندان جدا کرد.

مرحله ۵: ارزیابی پیش از نصب لمینت

اینکه لمینت دندان چقدر طول می کشد تا حدود زیادی به سرعت عملکرد آزمایشگاه بستگی دارد. بعد از اینکه لمنیت‌ها ساخته شد دندانپزشک لمینت موقت شما را از روی دندان شما جدا می‌کند تا لمینت دندان شما را قرار دهد. لمینت‌های موقت معمولا به دندان چسبانده نمی‌شوند یا خیلی ضعیف باند می‌شوند. برداشتن این روکش‌ها یک فرایند نسبتا ساده است. دندانپزشک شما لمینت موقت را از وسط به دو نیم تقسیم می‌کند و آن را از روی دندان شما جدا می‌کند.

پس از آن دندانپزشک شما ابتدا مناسب بودن لمینت شما را قبل از متصل کردن بررسی می‌کند. برای این کار لمینت روی دندان گذاشته می‌شود و سازگاری آن بررسی می‌شود. ممکن است چند بار پزشک لمینت را تراش دهد تا به شکل مناسب تغییر شکل دهد. همچنان اگر از نتیجه راضی نباشید، دندانپزشک می‌تواند تغییراتی مانند کوتاه یا گرد کردن گوشه‌های لمینت را اعمال کند.

پولیش لمینت دندان کلینیک سریتا

مرحله ۶: چسباندن لمینت

پس از تکمیل مراحل مربوط به رنگ و شکل لمینت، فرآیند اتصال آغاز می‌شود. در این مرحله تقریبا به آخرین قسمت‌های پاسخ به این سوال که لمینت دندان چقدر طول می کشد نزدیک می‌شویم. دندانپزشک شما ابتدا سطح داخلی لمینت دندان شما را تمیز کرده و آن را برای باندینگ آماده می‌کند. در نهایت سطح دندان را نیز که لمینت به آن چسبانده می‌شود تمیز و آماده می‌کند.

سپس دندانپزشک شما یک ژل اسیدی را روی سطح دندان شما اعمال می‌کند و ۱۵ تا ۲۰ ثانیه صبر می‌کند. این فرآیند سطح مینای دندان را بسیار خشن می‌کند. بدین ترتیب سطح دندان شما برای نصب لمینت آماده می‌شود. سپس چسب انتخاب شده برای ایجاد سایه مناسب روی سطح داخلی لمینت زده می‌شود و لمینت روی دندان قرار می‌گیرد. هنگامی که لمینت در موقعیت مناسب قرار گرفت، دندانپزشک شما نور آبی را روی دندان شما می‌تاباند. این نور چسب‌های استفاده شده را فعال می‌کند و به لمینت دندان اجازه می‌دهد در کمتر از یک دقیقه به دندان‌های شما بچسبد.

معاینه بعد از لمینت دندان

مرحله ۸: نوبت‌ معاینه بعد از نصب

دندانپزشکان معمولا از شما می‌خواهند که تقریبا یک هفته پس از نصب لمینت برای معاینه مجدد مراجعه کنید. در طی این ملاقات، دندانپزشک شما بررسی می‌کند که لثه شما در اثر وجود لمینت دندان تحت فشار نباشد و در صورت نارضایتی از شکل لمینت، تغییرات لازم را انجام می‌دهد.

برخی از افراد پس از استفاده از لمینت دندان، حساسیت به گرما و سرما را تجربه می‌کنند. این مشکل معمولا بعد از مدتی تا حدودی برطرف می‌شود. اما اگر چنین مشکلی دارید، به هر حال آن را به دندانپزشک خود بگویید. دندانپزشک شما می‌تواند روند حل مشکل را تسریع کند.

مقایسه مدت زمان لمینت دندان و کامپوزیت دندان

مقایسه مدت زمان لمینت دندان و کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان معمولا خیلی راحت‌تر و سریع‌تر انجام می شود. کامپوزیت ونیر را دندانپزشک در همان مطب و در یک جلسه می‌سازد و نیازی به آزمایشگاه نیست. همچنین برای نصب آن‌ها نیازی به تراشیدن دندان نیست و این باعث می‌شود که در صورت پشیمانی بتوان کامپوزیت را برداشت. اما نصب لمینت پیچیده‌تر است و چند جلسه به طول خواهد انجامید. به دلیل تراشیدن دندان در روش لمینت این یک روش برگشت‌ناپذیر است.

قبل و بعد لمینت دندان کلینیک سریتا خانم مینو مهدوی

ساخت لمینت‌های فوری در یک جلسه

نوعی لمینت خاص وجود دارد که خیلی سریع‌تر قابل نصب است. دندانپزشکان با تجهیزات لازم می‌توانند در یک نوبت این لمینت دندان را تهیه کرده و روی دندان‌های شما بچسبانند. اما لمینت‌های مورد استفاده در این روش از نوعی سرامیک تک رنگ تهیه می‌شوند و این باعث می‌شود لمینت شما غیر طبیعی به نظر برسد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع‌بندی

در صورتی که از ظاهر دندان‌های خود رضایت ندارید و دوست دارید و منظم‌تر و سفیدتر به نظر برسند می‌تواند از لمینت استفاده کنید. لمینت می‌تواند از جنس‌های متنوعی باشد. لمینت عیوب دندان‌های شما را می‌پوشانند و باعث درخشان شدن آن‌ها می‌شوند. لمینت نسبت با کامپوزیت روشی طولانی‌تری است و می‌تواند چند جلسه طول بکشد. در مرحله اول پزشک وضعیت دندان‌های شما را بررسی می‌کند و سپس با تراشیدن دندان‌های شما آن‌ها را برای نصب لمینت آماده می‌کند.

در مرحله بعد قالب‌گیری انجام می‌شود و ساخت لمینت به آزمایشگاه سفارش داده می‌شود. در جلسه بعد لمینت‌ها روی دندان شما قرار می‌گیرد و عیوب آن برطرف می‌شود. به طور کلی باید گفت نصب لمینت حدود ۲ تا ۳ جلسه به خواهد انجامید.

در این مقاله به این پرسش که لمینت دندان چقدر طول می کشد به طور جامع پاسخ دادیم و مراحل نصب لمینت را شرح دادیم. در صورتی که به راهنمایی و اطلاعات بیشتری در مورد انواع روکش‌هایی دندانی نیاز دارید سایر مقالات ما را مطالعه کنید.

سوالات متداول تعداد جلسات لمینت دندان

۱- کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

کامپوزیت‌ها ارزان‌تر هستند و سریع‌تر نیز نصب می‌شوند اما دوام و ماندگاری لمینت بیشتر است و ظاهر طبیعی‌تری دارند.

۲- به طور معمول لمینت دندان چند جلسه طول می کشد؟

به طور متوسط از مرحله معاینه تا نصب لمینت‌ها ۲ یا ۳ جلسه طول خواهد کشید. ممکن است دندانپزشک یک نوبت معاینه یک هفته پس از نصب لمینت نیز به شما بدهد تا مشکلات احتمالی را برطرف کند.

۳- چه کسانی برای لمینت مناسب هستند؟

لمینت یک روش زیبایی است که برای اصلاح مشکلات ظاهری دندان استفاده می‌شود. اما در صورتی که بی‌نظمی دندان‌ها بیش از حد باشد، دندان قروچه داشته باشید یا اینکه به بیماری‌های لثه دچار باشید انجام لمینت توصیه نمی‌شود.