مساله ارتباط ایمپلنت و سرطان موضوعی است که برای بسیاری از افراد، چه آنهایی که سرطان دارند و چه آنهایی که سرطان ندارند و می خواهند ایمپلنت کنند، یک دغدغه است. پژوهش های بسیاری در مورد ایمپلنت و سرطان انجام شده است. بسیاری از افرادی که به کاشت دندان نیاز دارند از ترس ابتلا به سرطان از مراجعه به دندانپزشکی اجتناب می کنند.

کلینیک تخصصی ایمپلنت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات و گاهی ابهامات زیادی در اینباره وجود دارد که به دو سوال اصلی ختم می شود. یکی اینکه آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟ و دیگری اینکه آیا افراد سرطانی می توانند ایمپلنت کنند؟ تا انتهای مقاله با من همراه باشید تا جواب این سوالات را پیدا کنید.

در آخر هر سوالی داشتید می توانید در قسمت دیدگاه ها با ما درمیان بگذارید. متخصصان کلینیک سریتا به تمام سوالات شما پاسخ خواهند داد.

بیشتر بدانید: چرا ایمپلنت مهم است؟

فرآیند انجام ایمپلنت دندان چگونه است؟

ایمپلنت به عنوان بهترین روش کاشت دندان شناخته می شود. با این روش می توان یک جایگزین خوب و بادوامی برای  دندان های از دست رفته داشته باشید. اجزای ایمپلنت سازگاری زیادی با فضای دهان دارند. پایه ایمپلنت معمولا از جنس تیتانیوم است و شکل آن به صورت میله باریکی ست که با روش های متفاوتی مثل جراحی، پانچ یا لیزر درون فک قرار می گیرد.

قسمت دیگر ایمپلنت روکش است که جایگزین تاج دندان می شود و معمولا از جنس سرامیک فشرده است. برای متصل کردن روکش به پایه از قطعه ای به نام اباتمنت استفاده می کنند که آن هم از جنس تیتانیوم است. تیتانیوم سازگارترین فلز با بدن انسان است و آزمایش ها نشان داده است که هیچگونه آسیبی به بدن وارد نمی کند.

اجزای ایمپلنت

بیشتر بدانید: مراحل انجام ایمپلنت دندان همراه با فیلم

سرطان دهان چیست و چگونه ایجاد می شود؟

سرطان، در نتیجه رشد بیش از حد سلول های بدخیم در دهان، زبان، گونه یا لب ها به وجود می آید. سرطان دهان یا کارسینوما از جمله سرطان هایی است که به سرعت در بدن پخش می شود. در ابتدا سرطان ممکن است به صورت یک آفت غیر سرطانی، جوش قرمز رنگ و یا زخم هایی در دهان ظاهر شود و به تدریج به صورت تومور سرطانی تغییر می کند. این نوع سرطان بیشتر در بین مردان میانسال شایع است. علل اصلی بروز سرطان دهان مصرف دخانیات و الکل است. عوامل دیگری مثل وراثت و ویروس HPV هم می تواند بروز این بیماری را تشدید کند.

علائم سرطان دهان

آیا ممکن است ایمپلنت سرطان زا باشد؟

در جواب باید گفت که تا امروز شواهدی مبنی بر اینکه ایمپلنت باعث ایجاد سرطان است پیدا نشده. درواقع ایمپلنت نه تنها باعث سرطان نمی شود بلکه مزایای بسیاری دارد و از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری کرده و به رشد آن کمک می کند.

ایمپلنت برای کسانی که دندان های خود را از دست داده اند گزینه بسیار مناسبی است و هیچ ارتباطی بین این بیماری و سرطان وجود ندارد. ممکن است ایمپلنت عوارض دیگری داشته باشد که با سرطان اشتباه گرفته شوند مثل:

التهاب لثه

یکی از عوارض جراحی ایمپلنت، جوش نخوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک است و نتیجه آن التهاب لثه است. به دلیل اینکه علائم التهاب لثه شباهت زیادی با سرطان دهان دارند، بسیاری از بیماران تصور می کنند که ایمپلنت باعث ابتلای آنها به سرطان دهانی شده در صورتی که این تصور اشتباهی است.

بروز عفونت

گاهی ممکن است پس از کاشت ایمپلنت محل قرارگیری آن عفونت کند و باعث ایجاد ورم و زخم شود اما بروز عفونت هیچ ارتباطی با سرطان ندارد و با مصرف درست آنتی بیوتیک حل خواهد شد.

لق شدن ایمپلنت

یکی از اتفاقاتی که ممکن است پس از کاشت ایمپلنت به وجود بیاید لق شدن ایمپلنت است که آن هم ارتباطی با سرطان دهانی ندارد.

بیشتر بدانید: طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

آسیب دیدگی به عصب

در هنگام کاشت ایمپلنت ممکن است عصب آسیب ببیند که با درد و بی حسی بافت اطراف همراه است.

خونریزی لثه

خونریزی لثه پس از انجام ایمپلنت معمول است و بعد از یک هفته از بین می رود.

عوارض ایمپلنت برای بیماران سرطانی

نکته مهم:
مهمترین کار برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی انتخاب دندانپزشک باتجربه برای انجام عمل ایمپلنت است. ایمپلنت درمان دشواری است که به مهارت احتیاج دارد و تنها متخصص ایمپلنت می تواند آن را به خوبی انجام دهد.

و نکته مهم دیگر رعایت دقیق مراقبت های بعد از ایمپلنت است. اگر به این دو مورد توجه داشته باشید به عوارض ایمپلنت مبتلا نمی شوید.

چرا افراد سرطانی بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند؟

از بین رفتن غدد بزاقی و خشکی دهان، تغییر در تعادل باکتری‌های دهان و کاهش کلسیم و فسفات بزاق در فرایند شیمی درمانی، پوسیدگی دندان در افراد سرطانی را بیشتر می کند. علاوه بر اینها ضعف سیستم ایمنی بدن خود عامل تشدید کننده ای است که می تواند خطر از دست دادن دندان در این افراد را افزایش دهد.

بیشتر بدانید: قیمت ایمپلنت دندان

آیا افراد سرطانی می توانند ایمپلنت کنند؟

اگر فرد مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی بوده و سه ماه از دوره درمان او گذشته باشد، ممنوعیتی برای انجام ایمپلنت ندارد. هرچند باید آزمایش های لازم انجام شود و بیمار تحت نظر پزشک متخصص این کار را انجام دهد.

اما بیمارانی که درحال انجام شیمی درمانی هستند، ایمنی بدنشان بسیار پایین می‌آید و بیشتر در معرض عفونت هستند. به همین دلیل انجام ایمپلنت دندان همزمان با شیمی درمانی به هیچ وجه کار درستی نیست. پزشکان توصیه می کنند حداقل سه ماه باید از دوره شیمی درمانی بگذرد سپس اقدام به ایمپلنت دندان نمایید. زیرا احتمال عدم موفقیت کاشت ایمپلنت و همچنین عفونت بافت لثه بسیار بالاست.

بیشتر بدانید: اوردنچر چیست و تفاوتش با دندان مصنوعی چیست؟

ایمپلنت برای افراد سرطانی

عامل اصلی عدم موفقیت ایمپلنت در شیمی درمانی چیست؟

مساله ای که باعث می شود شیمی درمانی موفقیت ایمپلنت را کم کند این است که این نوع درمان باعث تحلیل سلول های استخوان ساز و کاهش تراکم استخوان می شود و از آنجا که موفقیت ایمپلنت‌، به مقاومت استخوان فک بستگی دارد، در نتیجه امکان جوش نخوردن پایه به ایمپلنت و شکست ایمپلنت بیشتر است. از طرف دیگر درمان های سرطان به دلیل کم کردن گلبول های سفید، باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شوند و بدن مستعد بیماری و عفونت می شود و همین امر ممکن است فرایند بهبودی جراحی را با مشکل مواجه کند و زخم ها عفونت کنند و بدن ایمپلنت را پس بزند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

این شایعه که ایمپلنت می تواند باعث سرطان دهان شود کاملا نادرست است. مطالعات هیچ ارتباطی بین ایمپلنت و سرطان پیدا نکرده اند. بالعکس ایمپلنت مزایای بسیاری برای فرد دارد و از تحلیل استخوان فک جلوگیری می کند و به رشد آن کمک می کند.

بیماران سرطانی در حین دوره شیمی درمانی نمی توانند ایمپلنت کنند و به دلیل کاهش تراکم استخوان امکان شکست ایمپلنت بالاست. این بیماران، در بهترین حالت ۳ ماه پس از پایان دوره شیمی درمانی می توانند تحت نظر پزشک برای ایمپلنت اقدام کنند.

برای دریافت مشاوره رایگان با متخصصان کلینیک سریتا تماس بگیرید: ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸