ایمپلنت برای بیماران دیابتی یکی از مسائل و چالش های رایج برای دیابتی هاست. بسیاری از افراد دیابتی دغدغه های زیادی در مورد سلامتی خود خصوصا سلامت دهان و دندان دارند. اگر دندانی را از دست بدهند از انجام ایمپلنت می ترسند و از طرفی معضل بی دندانی هم آنها را آزار می دهد و سوالات زیادی ذهن آنها را در این مورد درگیر می کند. در این مقاله قصد دارم به تمام سوالات شما در مورد ایمپلنت و دیابت جواب بدهم و تمام نگرانی ها را برطرف کنم تا بدانید چگونه می شود با وجود داشتن دیابت، ایمپلنت کرد؟

دیابت چه خطری برای کاشت ایمپلنت دارد؟

در گذشته، کاشت ایمپلنت را برای بیماران مبتلا به دیابت منع می‌کردند. چون تصور بر این بود که کاشت این وسیله در داخل فک با توجه به نوع متابولیسم در بیماران دیابتی ممکن است تاثیرات منفی روی سلامتی آنها داشته باشد. از طرف دیگر چون زخم در بیماران دیابتی به کندی ترمیم می شود احتمال شکست ایمپلنت و ناموفق بودن آن بیشتر است. به همین دلیل می توان گفت که دیابت و ایمپلنت تا حدودی با هم تداخل دارند.

اما آیا این مساله برای همه دیابتی هاست و به این معنی است که آنها نمی توانند ایمپلنت کنند؟

خیر. وقتی می گویم دیابت خطری برای ایمپلنت محسوب می شود منظورم این نیست تمام ایمپلنت های افراد دیابتی با شکست مواجه است. اتفاقا اگر شرایط دیابت در وضعیت نرمالی باشد و فرد بتواند آن را مدیریت کند عمل کاشت ایمپلنت هیچ مشکلی نخواهد داشت و میزان موفقیت آن نیز بالاست.

کنترل قند خون در بیماران دیابتی
کنترل قندخون در بیماران دیابتی اهمیت زیادی دارد.

چه شرایطی برای انجام ایمپلنت در بیماران دیابتی لازم است؟

اولین شرط این است که باید دیابت کنترل شده ای داشته باشید.

باید سابقه سلامتی، مدت زمان ابتلا به بیماری و نوع دیابت شما توسط دندان‌پزشک بررسی شود و طی چند ماه قبل از عمل دیابت شما باید تحت کنترل باشد.

در آزمایشات قبل از عمل، قند خون شما باید زیر ۱۸۰ و آزمایش HbA1C کمتر از ۸ باشد تا بتوانید ایمپلنت کنید.

اگر به تازگی علائم دیابت را مشاهده کرده‌اید نسبت به کسانی که به بیماری دیابتی مزمن مبتلا هستند، شرایط بهتری دارید.

در هر صورت پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت، مهم ترین کار کنترل قند خون است؛ تا موفقیت کاشت ایمپلنت شما افزایش یابد و بدون هیچ مشکلی بتوانید کاشت ایمپلنت را انجام دهید.

البته ناگفته نماند که:

عواملی مثل سیگاری بودن و مصرف نوشیدنی های الکلی هم بر فرآیند ایمپلنت دندان بیماران دیابتی تاثیرگذار است.

مشکلاتی که ایمپلنت دندان در دیابت کنترل نشده ایجاد می کند!

افرادی که دیابت کنترل نشده دارند پس از کاشت ایمپلنت ممکن است دچار مشکل شوند. وقتی زخم در مدت طولانی بهبود پیدا نکند ممکن است عفونت کند. گسترش عفونت و بیماری های لثه در بیماران دیابتی می تواند باعث تحلیل استخوان فک و در نتیجه لق شدن پایه ایمپلنت شود و عمل کاشت ایمپلنت را با شکست مواجه کند.

بیشتر بدانید: کاشت دندان بدون ایمپلنت

در کل مشکلاتی که دیابت برای دهان و دندان و پروسه ایمپلنت ایجاد می کند را در موارد زیر می توان خلاصه نمود:

۱- زخم ها در بیماران دیابتی دیرتر ترمیم می‌شوند. به همین دلیل، احتمال دارد زخم ایمپلنت به خوبی جوش نخورد.

۲- التهاب و تورم لثه در افراد دیابتی نسبت به افراد عادی بسیار بیشتر است. پس بیشتر از دیگر افراد در معرض زخم شدن لثه ها و عفونت دهان و دندان قرار دارند.
با خوب نشدن زخم و عفونت لثه، استخوان فک نیز تحلیل می رود. در نتیجه موجب لق شدن ایمپلنت یا شکسته شدن آن می شود.

۳- خشکی دهان در افراد مبتلا به دیابت زیاد است. این مشکل، پوسیدگی دندان و بیماری لثه را تشدید می کند.

شکست خوردن ایمپلنت
عدم کنترل قندخون باعث شکست عمل ایمپلنت در بیماران دیابتی می شود.

اکثر بیماران دیابتی که تحت نظر دندانپزشک متخصص ایمپلنت کاشته اند با مشکل چندانی مواجه نمی شوند. در صورتی که پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت با جراح خود مشورت کنید و شرایط دیابت شما تحت کنترل باشد می توانید بهترین نتیجه را از کاشت ایمپلنت بگیرید.

اما خب نباید انتظار داشته باشید که نتیجه کار و مدت زمان بهبودی شما مثل افراد عادی باشد.

بیشتر بدانید: مینی ایمپلنت چیست؟

کاشت ایمپلنت برای دیابتی ها چه مزایایی دارد؟

۱- التهاب، زخم لثه، و عفونت در ایمپلنت نسبت به دندان مصنوعی بسیار کمتر است.

۲- برای رعایت رژیم غذایی دیابتی، خوردن مقدار زیادی غذاهای تازه و کامل مثل میوه جات و سبزیجات پرفیبر لازم است و تنها ایمپلنت به اندازه کافی محکم است که بتواند از عهده این کار برآید.

۳- عملکرد ایمپلنت دندان شبیه دندان طبیعی است. در صورتی که دندان های مصنوعی موجب ناراحتی می‌شود و این امر باعث کمتر خوردن، یا خوردن غذاهای نامناسب در افراد دیابتی می‌گردد که بر سطح قند خون اثر منفی می گذارد.

بیشتر بخوانید: انواع ایمپلنت دندان بر اساس: کشور، نحوه اتصال، نوع جراحی
چه کسانی نمی توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند؟

روش های کاشت ایمپلنت برای دیابتی ها

روش های کاشت ایمپلنت دندان برای دیابتی ها

۱- ایمپلنت کامل

زمانی که تقریبا تمام دندان های خود را از دست داده باشید؛ دندانپزشک ۴ عدد پایه ایمپلنت در فک بالا و پایین قرار می‌دهد و سپس تاج های دندان را به آن ها متصل می کند. اگر میزات تراکم استخوانتان خوب باشد، دیگر لزومی به پیوند استخوان نیست؛ پس آسیب به حداقل می‌رسد و برای ایمپلنت دندان بیماران دیابتی یکی از بهترین روش ها است.

۲- مینی ایمپلنت

درصورتی که تنها یک دندان از دست رفته دارید می توانید از روش کاشت مینی ایمپلنت استفاده کنید. مینی ایمپلنت ها راهکار دائمی برای دندان ها نیستند و نیاز به تعمیر و تعویض همیشگی دارند، پس این روش برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود زیرا ممکن است به عفونت لثه منجر شود.

۳- ایمپلنت فوری

در روش ایمپلنت فوری، کشیدن دندان خراب و کاشت ایمپلنت دندان در یک روز انجام می‌شود. این روش برای افراد دیابتی مناسب نیست زیرا مدت زمان بهبودی در این افراد طولانی است و احتمال عفونت وجود دارد.

۴- استفاده از پل و پروتز

در این روش از پل یا همان بریج دندان به همراه پروتز برای دندان از دست رفته استفاده می شود و یک روش موقتی برای پرکردن جای دندان خالی است. برای بیماران دیابتی بهتر است که از بریج به تنهایی استفاده شود.

استفاده از بریج دندان
استفاده از بریج دندان یکی از راه های کاشت ایمپلنت با هزینه کمتر است.

بعد از انجام ایمپلنت به چه مراقبت هایی احتیاج دارید؟

۱- کنترل قند خون

قبل از جراحی، در هنگام آن و بعد از آن نیاز است تا کنترل های لازم انجام شود. در صورتی که بیماری دیابت کنترل نشده باشد، امکان ایمپلنت وجود ندارد و خطرات زیادی دارد.

۲- چکاب منظم

بیماران دیابتی بیشتر از سایر افراد دچار مشکلات دندان و لثه می شوند به همین دلیل باید به طور منظم مورد معاینه قرار بگیرند.

۳- رعایت بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن، استفاده از دهان شویه و نخ دندان کشیدن از جمله مواردی است که باید برای رعایت بهداشت دهان و دندان انجام شود. این موضوع برای بیماران دیابتی اهمیت دوبرابر دارد زیرا در صورت رعایت نکردن، احتمال پوسیدگی، بیماری های لثه و در نهایت نارسایی ایمپلنت افزایش می‌یابد.

۴- استفاده از آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک توسط پزشک برای افراد دیابتی به منظور جلوگیری از عفونت در لثه تا پایان دوره درمان ضروری است.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان برای دیابتی ها

برای ایمپلنت دندان به کجا مراجعه کنم؟

موفقیت کاشت ایمپلنت برای دیابتی ها علاوه بر اینکه به کنترل این بیماری ارتباط زیادی دارد، به نوع کلینیک دندانپزشکی و جراحی که انتخاب می کنید هم وابسته است. از آنجایی که این جراحی بسیار حساس است هر دندانپزشکی نمی تواند به خوبی از پس این عمل برآید.

علاوه بر آن تجهیزات تخصصی کلینیک هم در هنگام جراحی بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل به دنبال کلینیکی باشید که بتواند این شرایط را برای شما فراهم کند.

کلینیک سریتا با دندانپزشکان متخصص ایمپلنت و به روز ترین امکانات و استفاده از مرغوبترین برندهای ایمپلنت، بهترین خدمات را به شما ارائه می دهد. ارائه بهترین خدمات در سریتا تنها یک شعار نیست بلکه چیزی است که تمام کارکنان سریتا به آن اعتقاد راسخ دارند. به همین دلیل تنها کلینیکی هستیم که برای حسن انجام کار به شما ضمانت نامه کتبی می دهیم.

علاوه بر این، امکان پرداخت اقساطی هزینه ها را برایتان فراهم کرده ایم که بتوانید بدون هیچ نگرانی و دغدغه ای پروسه کاشت ایمپلنت را از ۰ تا ۱۰۰ در همینجا انجام دهید.

بیشتر بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

جمع بندی

برای اینکه کاشت ایمپلنت موفقی را تجربه کنید، نیازمند آن هستید که مراقبت های لازم برای سلامتی دهان و دندان را به درستی انجام دهید. در صورتی که قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت با متخصصان کلینیک سریتا مشورت کنید و دیابت خود را هم کنترل کنید، مشکلی برای ایمپلنت دندان پیش نخواهد آمد.