شاید تصور کنید بعد از روکش‌ کردن دندان‌ها، تا عمر دارید، لبخندی زیبا و جذاب مهمان لب‌های شماست! اما اگر پای صحبت کسانی بنشینید که روکش دندان چندین و چند ساله دارند، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آنها این است که چگونه روکش دندان را سفید کنیم؟!بگذارید همین ابتدای مقاله آب پاکی را روی دست‌تان بریزیم؛ ابتدا و مطلقا هیچ راهی برای تغییر رنگ روکش دندان وجود ندارد و مثل سایر ترمیم‌های داخلی دهانی، رنگ روکش دندان با هیچ درمان سفیدکننده‌ای قابل تغییر نیست.

پس بهتر است به‌جای آنکه بگذارید کار از کار بگذرد و بعد به فکر تغییر رنگ روکش دندان بیافتید، با مراقبت و رعایت نکات پیشگیرانه، اصلا نگذارید که رنگ روکش تغییر کند و زودتر از آنچه انتظار می‌رود، زرد و بدرنگ شود. در این مقاله قصد داریم چند راهکار کاربردی برای جلوگیری از زرد شدن دندان‌ها در اختیارتان بگذاریم. همراه ما باشید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

دلایل تغییر رنگ روکش دندان

دلایل تغییر رنگ روکش دندان

قبل از آنکه به این بحث بپردازیم که چگونه روکش دندان را سفید کنیم، اجازه دهید ببینیم دلایل تغییر رنگ روکش دندان چیست و چرا این روکش‌ها بعد مدتی زرد یا سیاه می‌شوند!

رنگ‌پذیری روکش دندان به‌اندازه مینای طبیعی دندان‌ها نیست؛ اما به این معنی هم نیست که این روکش‌ها هیچ‌وقت رنگ نمی‌گیرند و همیشه مثل روز اول تمیز و زیبا می‌مانند. رنگ این روکش‌ها به مرور تغییر می‌کند؛ به‌خصوص اگر نوشیدنی‌های رنگی مثل چای و قهوه زیاد میل می‌کنید. به‌طور کلی این تغییر رنگ می‌تواند ناشی از چند عامل مختلف باشد:

  • افزایش سن: به‌مرور زمان با تحلیل لثه‌ها، مرز میان دندان و روکش به شکل خطوط قهوه‌ای کم‌رنگ روی دندان ظاهر می‌شوند.
  • نوع روکش: در روکش‌هایی که بیش از ۲۰ سال از عمرشان می‌گذرد و از متریال پرسلن ساخته نشده‌اند، تغییر رنگ کاملا طبیعی است.
  • آسیب و ضربه: خیلی وقت‌ها تغییر رنگ روکش دندان به‌خاطر آسیب‌دیدگی عاج یا بافت داخلی دندان‌ها است. طبیعی است که وقتی دندان‌های اصلی زیر روکش تغییر رنگ دهند، رنگ روکش نیز متفاوت به نظر می‌رسد.
  • مصرف خوراکی‌های رنگی: غذاها و نوشیدنی‌هایی که رنگ دندان طبیعی را عوض می‌کنند، مثل قهوه، چای، سس‌های رنگی و … روی روکش دندان رسوب ایجاد کرده و آن را زرد می‌کنند.
  • از بین رفتن لعاب سرامیک: لعاب روکش دندان به هر دلیلی از بین برود، روکش به مرور دچار لک می‌شود و تغییر رنگ می‌دهد. بعضی از تجهیزات دندان‌پزشکی مثل پولیش برقی این لعاب را از بین می‌برند.
  • فلوراید درمانی: استفاده از روش‌های فلوراید درمانی با استفاده از فلوراید اسیدی یکی از مهم‌ترین دلایل خراشیدگی لعاب روکش و تغییر رنگ آن است.
پیشگیری از تغییر رنگ روکش دندان

روش های مراقبت و پیشگیری از تغییر رنگ روکش دندان

از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان است؛ جای آنکه به این فکر باشید که چگونه روکش دندان را سفید کنیم، خوب است با روش‌های مراقبت از آن آشنا باشید. چون اگر این بدرنگی در بافت روکش نفوذ کند، عملا هیچ چاره‌ای جز برداشتن روکش، ترمیم خرابی و جایگزین‌کردن روکش قبلی نیست!

اولین و مهم‌ترین اصل در مراقبت از روکش دندان‌ها، استفاده از محصولات شستشوی دهان مناسب است مثل آب گلاب، آب نعناع، آب لیمو و دیگر پاک‌کننده‌های طبیعی است. حتی محصولاتی که حاوی فلوراید خنثی هستند می‌توانند در حفظ سلامت این روکش‌ها مفید واقع شوند. در کنار شست‌و‌شو و رعایت بهداشت، تغذیه سالم شفافیت رنگ روکش را برای مدت‌زمان طولانی‌تری حفظ می‌کنند. سعی کنید مواردی مثل قهوه، چای، سیگار و الکل را برای همیشه از رژیم روزانه حذف کرده و غذاهای سالم را جایگزین آنها کنید. اگر هم نمی‌توانید به‌طور کامل آنها را کنار بگذارید، هر بار بعد از مصرف آنها دندان‌ها را بشویید تا لکه‌ای باقی نماند.

در کنار اینها هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا ضمن بررسی وضعیت روکش دندان، وضعیت دندا‌ن‌های اصلی را بررسی کرده و مطمئن شوید که در سلامت کاملند و خطری تهدیدشان نمی‌کند.

سوالات متداول سفید کردن روکش دندان

آیا روکش دندان را می توان بلیچینگ کرد؟

بله؛ با استفاده از ترکیبات پراکسید هیدروژن، کربامید پروکسید یا کیت‌های بلیچینگ می‌توان دندان روکش‌شده را نیز سفید کرد. البته برخی از دندانپزشکان معتقدند بلیچینگ تنها می‌تواند تغییر رنگ دندان‌های طبیعی را اصلاح کند و قادر به تغییر رنگ روکش دندان نیست!

مزایا و معایب سفید کردن دندان روکش شده چیست؟

بلیچینگ لکه‌های سطحی و تغییر رنگ دندان روکش شده را به طور مؤثر و بدون آسیب دندان‌های اصلی رفع می‌کند. اما باید بدانید که در این روش دندان‌ها حساس می‌شوند، ممکن است دردناک باشد، لکه‌های عمیق از بین نمی‌روند و خطر شکستگی روکش دندان وجود دارد.

درمان زردی یا سیاهی روکش دندان چیست؟

از بهترین روش‌های درمان زردی یا سیاهی روکش دندان می‌توان به انجام پروفیلکس دندانی جهت پاکسازی لکه‌ها، پاکسازی و تمیزکاری دقیق روکش دندان و نصب روکش جدید با رنگ مطلوب اشاره کرد.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

کلام آخر

وقتی رنگ روکش دندان تغییر می‌کند و زیبایی و شفافیت روز اول را ندارد، خیلی‌ها دست‌به‌کار می‌شوند و تلاش می‌کنند در خانه با درمان‌های سفیدکننده، رنگ اولیه را به آن بازگردانند. اگرچه با رفع لکه‌های سطحی، روکش سفیدتر و درخشان‌تر از قبل می‌شود؛ رنگ اصلی آن به روش‌های سنتی قابل تغییر نیست و نمی‌توان آن را سفیدتر کرد. اگر احساس می‌کنید روکش دندانتان قدیمی شده و باید به هر ترتیب رنگ آن را تغییر دهید، توصیه می‌کنیم در مورد راهکارهایی که پیش رو دارید، با یک پزشک متخصص صحبت کنید.

شما تابه‌حال تلاش کردید روکش دندانتان را سفید کنید؟ تلاشتان موفقیت‌آمیز بود؟ مشتاق شنیدن نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.