اگرچه عصب کشی می‌تواند دندان عفونی شما را نجات دهد؛ اما ممکن است به دلیل ترس از درد و ناراحتی، مرتبا آن را به تعویق بیندازید. اما آیا عصب کشی واقعا درد دارد؟ باید گفت به طور معمول و در صورتی که عصب کشی به درستی انجام شود، ناراحتی زیادی را تجربه نمی‌کنید؛ اگرچه کمی درد دندان بعد از عصب کشی تا حدودی طبیعی و قابل انتظار است. 

به طور کلی، این درد در مدت کوتاهی برطرف می‌شود؛ اما در موارد خاص، ممکن است این درد طولانی‌تر شود. در این مقاله قصد داریم به علل درد دندان عصب کشی شده، انواع آن و راه‌های درمانی این مشکل بپردازیم.

درد دندان بعد از عصب‌کشی
کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

علل درد دندان بعد از عصب کشی

خوشبختانه اکثر درمان‌های ریشه موفق هستند و باعث درد زیادی نمی‌شوند. با این حال، در بعضی موارد، ممکن است عصب کشی به طور ناقص انجام گیرد و بیمار درد نسبتا شدیدی را تجربه نماید. علت درد دندان بعد از عصب کشی می‌تواند به دو دسته عوامل عادی (قابل انتظار) و غیرعادی تقسیم شود که به شرح زیر است.

عوامل عادی و قابل انتظار

عوامل عادی، معمولا باعث درد زیادی نمی‌شوند و در مدت کوتاهی بهبود می‌یابند. این عوامل عبارتند از:

  • اعصاب و بافت‌های مجاور دندان ممکن است در جریان درمان متورم یا ملتهب شوند و باعث ناراحتی و درد گردند.
  • درمان ریشه، به استفاده از ابزارهای دندانپزشکی تیز برای تمیز کردن کانال ریشه نیاز دارد. ممکن است این ابزار باعث آسیب جزئی به بافت مجاور شود که مدتی طول می‌کشد تا به خوبی بهبود یابند.
  • حساسیت به مواد پرکننده می‌تواند در بعضی افراد باعث درد شود؛ اما به طور رایج این مشکل جدی نیست و بعد از چند روز برطرف می‌شود.

این عوامل نیاز به مداخله جدی ندارند و معمولا پس از چند روز به طور طبیعی برطرف می‌شوند.

عوامل عادی و قابل انتظار

عوامل غیرعادی

عوامل غیرعادی درد دندان بعد از عصب کشی، می‌توانند باعث درد طولانی و شدیدتری شوند. در بسیاری از موارد برای حل این مشکل به مداخله دندانپزشکی نیاز است. این عوامل عبارتند از:

  • بهداشت نامناسب دهان یا دندان
  • متلاشی شدن دندان یا مواد مورد استفاده در درمان
  • وجود کانال پنهان در دندان که دندانپزشک نتوانسته آن را ببیند.
  • انسدادی مانند کانال ریشه منحنی که از تمیز شدن کامل کانال جلوگیری می‌کند.
  • ترک‌های عمودی در دندان که در تصویر قابل تشخیص نبوده است.
  • خطای دندانپزشک در پاکسازی کامل کانال‌های ریشه

اگر درد شما پس از چند روز متوقف نشد و حتی افزایش یافت، احتمالا یکی از عوامل غیرعادی موجب آن است. در چنین شرایطی لازم است که مجددا به دندانپزشکی مراجعه کنید.

عوامل غیرعادی

بعد از عصب کشی دندان تا چند روز درد دارد؟

اگرچه برای بعضی افراد، عصب کشی دندان درد دارد، با این حال درد آن معمولا خفیف است و یک عارضه مورد انتظار تلقی می‌شود؛ زیرا به دنبال برداشتن بافت عصبی دندان، ممکن است به دلیل آسیب به بافت‌های اطراف دندان، درد خفیف تا متوسطی ​​ایجاد شود.

این درد معمولا در عرض ۲ تا ۳ روز و حداکثر ​​در عرض یک هفته از بین می رود. اگر درد بیشتر از این مدت ادامه داشته باشد، لازم است مجددا توسط دندانپزشک معاینه شوید.

انواع درد پس از عصب‌کشی

انواع درد پس از عصب‌کشی

انواع درد دندان بعد از عصب کشی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

۱- درد موقتی

این درد در ۲-۳ روز اول بعد از عصب کشی احساس می‌شود و معمولا خفیف است. این نوع درد طبیعی تلقی می‌شود و با مسکن‌های خوراکی قابل کنترل است.

۲- درد پایدار

دردی که بیش از یک هفته طول بکشد، درد پایدار شناخته می‌شود. این درد معمولا به طور مداوم و حتی در حال استراحت وجود دارد. در صورت تجربه این درد باید به دندانپزشکی مراجعه کنید.

۳- درد ناشی از فشار یا حساسیت

اگرچه عصب درد هنگام عصب کشی قطع می‌شود، اما باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا در روزهای نخست به این ناحیه فشار وارد نکنید؛ علت درد دندان عصب کشی شده هنگام جویدن این است که به بافت‌های اطراف آسیب رسیده است و می‌تواند موجب درد دندان بعد از عصب کشی شود. باید هنگام مسواک زدن نیز مراقب باشید، غذا را نباید با ناحیه حساس بجوید و از مصرف غذاهای سرد و گرم بپرهیزید. این درد در روزهای اول طبیعی تلقی می‌شود.

۴- درد ناشی از عفونت

اگر کانال‌ها به خوبی پاکسازی نشده باشند یا یک کانال پنهان وجود داشته باشد، ممکن است بعد از عصب کشی نیز احساس درد کنید؛ این درد طبیعی نیست و به درمان مجدد ریشه نیازمند است.

۵- درد دندان‌های مجاور

در صورت موفقیت آمیز بودن عصب کشی، انتظار نمی‌رود درد شدیدی در دندان‌های دیگر ظاهر شود؛ اما در برخی موارد، به دلیل تورم و حساسیت بافت، ممکن است درد روی دندان‌های دیگر نیز تاثیر بگذارد. این درد در روزهای اول طبیعی است.

درمان درد پس از عصب‌کشی

برای تسکین درد دندان پس از عصب کشی، دندانپزشک مسکن‌های خوراکی را تجویز می‌کند؛ اما استفاده از هرگونه قرص برای درد دندان بعد از عصب کشی بدون مشورت با دندانپزشک مجاز نیست؛ علاوه بر این، استفاده از کمپرس سرد نیز می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

در طول دوره نقاهت، بهداشت روزانه دهان از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را نباید نادیده گرفت. تا زمانی که روکش دندان قرار نگرفته است، به دندان فشار زیادی وارد نکنید و با طرف دیگر دهان خود بجوید.

درمان خانگی درد دندان عصب کشی شده

برای درمان خانگی درد دندان پس از عصب کشی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • قرار دادن کمپرس سرد در ناحیه درد
  • غرغره کردن با آب نمک یا آب اکسیژنه
  • قرار دادن عصاره وانیل، خمیر سیر یا روغن میخک بر روی دندان دردناک
  • استفاده از مسکن‌ها، تمیز کردن دندان‌ها با نخ دندان و مسواک
  • نوشیدن چای نعناع، ​​شنبلیله، آویشن، زنجبیل یا قرار دادن چای کیسه‌ای روی دندان
  • بالاتر نگه داشتن سر از سطح بدن
  • از مصرف سیگار و الکل پرهیز کنید.

مراقبت‌های خانگی پس از عصب‌کشی

در طول درمان ریشه، اعصاب دندان همراه با بافت ملتهب برداشته می‌شوند؛ بنابراین، به طور رایج، دندان درمان شده تحت تاثیر محرک‌های خارجی قرار نمی‌گیرد؛ با این حال، وجود حساسیت در روزهای اول طبیعی است؛ به خصوص اگر قبل از درمان درد یا عفونت شدید باشد. برای اینکه درد دندان بعد از پرکردن و عصب کشی سریع‌تر بهبود یابد و طول عمر دندان شما افزایش یابد، لازم است با دقت نکات زیر را رعایت نمایید:

  • برای جلوگیری از آسیب به دندان‌ها، حداقل تا سه ساعت پس از درمان نباید غذا بخورید.
  • دندان درمان شده باید به طور منظم نگهداری شود؛ بنابراین، باید به طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  • تا سه روز پس از درمان، از جویدن غذاهای سفت و چسبنده با دندان عصب کشی شده اجتناب کنید.
  • غذاهای سرد و داغ نخورید.
  • برای سلامت دندان‌ها، از مصرف غذاهای شیرین خودداری کنید.
  • هر ۶ ماه یکبار باید به دندانپزشک مراجعه کنید و معاینه شوید.
مشکلات و عوارض عصب کشی

مشکلات و عوارض عصب کشی

مشکلات بعد از عصب کشی دندان می‌توانند به دو دسته طبیعی و غیرطبیعی تقسیم شوند. به طور کلی، عوارض رایج عصب کشی که می‌توانند باعث بروز درد و ناراحتی شوند شامل موارد زیر است:

  • تورم: ورم کردن فک و صورت در دو روز ابتدایی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. این تورم می‌تواند باعث بروز درد در فک شما نیز بشود که به کمک مسکن و کمپرس سرد قابل کنترل است.
  • شکستن یا ترک دندان: این مشکل می‌تواند در اثر وارد شدن فشار بیش از حد در حین درمان رخ دهد که باعث درد دندان بعد از عصب کشی خواهد شد. همچنین این ترک‌ها می‌توانند امکان عفونت در آینده را افزایش دهند.
  • شکست درمان: در صورتی که دندانپزشک به خوبی کانال‌ها را تمیز نکند یا یک کانال پنهان را نیابد، ممکن است دندان شما در چند ماه یا چند سال بعد مجددا عفونت کند.
  • مشکلات سینوسی: حفره‌های سینوس و ریشه دندان‌های شما در کنار یکدیگر قرار دارند و ممکن است در حین درمان به سینوس‌ها آسیب وارد شده یا مایعات دهان وارد آن‌ها گردد. این مسئله می‌تواند باعث سردرد، عفونت و آبریزش بینی گردد.
کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

جمع بندی

درمان عصب کشی، با تخلیه کانال‌های ریشه، عفونت را خارج کرده و ارتباط عصبی دندان را قطع می‌کند. این روش، ممکن است تا چند روز با درد و ورم خفیفی همراه باشد که با مصرف مسکن‌های خوراکی قابل کنترل است. برای کاهش درد، در روزهای بعد از درمان، باید از مصرف مواد غذایی داغ، سرد، سفت و چسبنده خودداری کنید و بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید.

اما در بعضی موارد، ممکن است درد دندان بعد از عصب کشی طبیعی نباشد و بیش از حد طولانی یا شدید گردد؛ این مشکل ممکن است ناشی از باقی ماندن عفونت، ترک دندان، آسیب به سینوس، کانال پنهان و… باشد که به معاینه مجدد دندانپزشک نیازمند است؛ به طور کلی دندان عصب‌کشی شده نباید مجددا دردناک شده یا عفونی گردد؛ اما دندانی که به درستی درمان نشده باشد، حتی ممکن است چند سال بعد آثار عفونت را بروز دهد؛ به همین دلیل در صورت تجربه عوارض غیرعادی، لازم است سریعا با دندانپزشک خود مشورت کنید. چنانچه به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید با کلینیک تخصصی دکتر سریتا تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱- ترک غیرقابل تشخیص ریشه به چه معنا است؟

ترک در ریشه دندان که در طول درمان نیز قابل مشاهده نیست، یکی از عوارض جانبی احتمالی عصب کشی دندان است؛ ترک ممکن است باعث رشد مجدد باکتری و عفونت در ناحیه شود.

۲- آیا مواد مورد استفاده در درمان ریشه خراب می‌شوند؟

اگرچه خیلی رایج نیست، اما مواد داخل کانال ریشه می‌توانند در زمان طولانی خراب شوند. این عارضه احتمال عفونت مجدد ریشه را فراهم می‌کند.

۳- کانال پنهان به چه معنا است؟

گاهی اوقات یک کانال در ریشه دندان تشخیص داده نمی‌شود و این باعث می‌گردد که تخلیه نشده و عفونی باقی بماند؛ در این صورت به درمان مجدد نیاز است.

۴– چه مدت درد بعد از عصب‌کشی طبیعی است؟

در طولانی‌ترین زمان، درد دندان عصب کشی شده بعد از یک هفته قطع می‌شود؛ اما اگر بیش از این طول بکشد، نیاز به معاینه پزشکی دارد.

۵- آیا درد نشان‌دهنده عفونت است؟

نه لزوما؛ عفونت فقط یکی از دلایل درد دندان است پس از عصب کشی است؛ مواردی مانند شکستن دندان، آسیب به بافت‌ها نرم اطراف، آسیب سینوسی و… نیز می‌توانند باعث درد شوند.

۶- چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در صورت وجود درد شدیدی که با مسکن آرام نمی‌شود یا بیش از یک هفته طول کشیده است، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

۷- چگونه درد را کاهش دهیم؟

معمولا برای درد دندان بعد از عصب کشی از مسکن‌های خوراکی استفاده می‌شود. همچنین روش‌های خانگی مانند آب نمک، کمپرس سرد، چای نعناع، شنبلیله و… نیز اثرات ضد درد دارند.