استفاده از کامپوزیت ونیر برای سفید و مرتب کردن دندان‌ها، یکی از روش‌های جذابی است که در سال‌های اخیر افراد زیادی را به خود جذب کرده است؛ اما ممکن است مسائلی مانند احتمال تراش دندان برای کامپوزیت باعث نگرانی شما شده باشد.

خوب است که این سوال را با هم بررسی کنیم: «آیا در کامپوزیت دندان تراش می خورد؟» یا اساسا تراشیدن به دندان آسیب می‌رساند؟ جالب است بدانید که در بسیاری از موارد اصلا نیازی به تراشیدن دندان‌ها نیست و این موضوع زمانی مطرح می‌شود که شکل دندان‌های شما به اصلاح و تغییر نیاز داشته باشند. در ادامه به طور مفصل به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت‌ها نوعی ماده پلیمری هستند که روی سطح خارجی دندان های شما قرار می‌گیرند تا رنگ و ظاهر آن‌ها را اصلاح کنند. کامپوزیت‌ها رنگ بسیار طبیعی دارند و می‌توانند دندان‌های شما را درخشان و زیبا کنند و با اصلاح عیوب ظاهری کوچک، دندان‌ها را مرتب نمایند تا لبخند جذاب‌تری داشته باشید.

دلایل تراش دندان ها برای کامپوزیت دندان

دلایل تراش دندان ها برای کامپوزیت دندان

تراش دندان برای کامپوزیت ممکن است به علت‌های متعددی انجام گیرد؛ اما موضوعی نیست که همواره مورد نیاز باشد. بعضی موارد که باعث می‌شود تراش دندان ضروری شود شامل موارد زیر است:

۱- کجی و نامرتب بودن دندان‌ها

اگر دندان‌های شما کج یا نامرتب باشند، لازم است پیش از کامپوزیت کمی از سطح خارجی دندان‌ها تراشیده شود تا پس از کامپوزیت، این بی‌نظمی‌ها مشخص نباشد. البته اگر دندان‌های شما بیش از حد نامرتب باشد،‌ با کامپوزیت قابل درمان نیست و باید از تکنیک ارتودنسی استفاده شود.

۲- بیرون زدگی و دندان‌های خرگوشی

ونیرها می‌توانند تا حدودی مشکلات بیرون‌زدگی و دندان خرگوشی را برطرف نمایند؛ با این حال در این شرایط به تراش دادن دندان برای کامپوزیت نیاز دارید. دندانپزشک سعی می‌کند مقداری از بیرون‌زدگی‌ها را کم کند تا پس از کامپوزیت کردن قابل رویت نباشند یا کمتر دیده شوند.

۳- فرم دادن به دندان‌های بلند و بزرگ یا کوچک و کوتاه

در بسیاری از موارد دندان‌ها سایز استانداردی ندارند و کوچک‌تر یا بزرگتر از حالت نرمال هستند. بسیار پیش می‌آید که دندان‌های نیش بلندتر یا کوتاه‌تر از سایر دندان‌ها هستند و ظاهر نامناسبی را ایجاد می‌کنند. در این موارد، دندانپزشک شما از تراش دندان برای کامپوزیت استفاده می‌کند تا دندان‌های شما اندازه طبیعی پیدا کنند.

۴- زردی و بدرنگ شدن دندان‌ها

یکی از رایج‌ترین دلایل کامپوزیت کردن، سفید و درخشان نمودن دندان‌ها است؛ اما اگر دندان‌های شما بسیار به هم فشرده و نزدیک باشند، ممکن است فضای کافی برای اعمال کامپوزیت وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی پزشک مقداری از مینای دندان‌های شما را تراش می‌دهد تا فضای کافی ایجاد شود. اگر قصد شما تنها سفید کردن دندان‌ها است و بی‌نظمی خاصی در آن‌ها قابل رویت نباشد، تراش دندان برای کامپوزیت لازم نیست و در بسیاری از موارد، انجام کامپوزیت بدون تراش دندان نیز امکان‌پذیر است.

مراحل نصب کامپوزیت و تراش دندان

برای نصب کامپوزیت لازم است مراحل زیر انجام شود:

  • معاینه توسط پزشک و بررسی سلامت دهان و دندان
  • درمان دندان‌های پوسیده، عصب‌کشی و برطرف کردن مشکلات لثه
  • تراش دندان برای کامپوزیت (در صورت نیاز)
  • آماده‌سازی دندان‌ها (برداشتن جرم‌‌ها و پلاک‌ها از سطح دندان‌ها)
  • ایجاد تخلخل روی سطح خارجی دندان، برای اتصال بهتر کامپوزیت
  • اعمال کامپوزیت روی سطح دندان
  • فرم‌دهی کامپوزیت روی دندان و تاباندن نور مخصوص برای فعال‌سازی
  • اصلاح مشکلات و تثبیت نهایی کامپوزیت

کامپوزیت رنگ‌های متنوعی دارد و شما با مشورت دندانپزشک، می‌توانید سازگارترین رنگ با رنگ دندان‌ها، پوست و چشم‌های خود را انتخاب نمایید. برای تماشای فیلم کامپوزیت دندان با تراش اینجا کلیک کنید.

مراحل نصب کامپوزیت و تراش دندان

تفاوت تراش دندان برای کامپوزیت و لمینت دندان

یکی از دلایلی که باعث می‌شود کامپوزیت در برخی مواقع انتخاب بهتری باشد، این است که میزان تراش دندان برای کامپوزیت بسیار کمتر است؛ اگرچه گاهی در کامپوزیت دندان تراش می خورد، اما میزان این تراش در مقایسه با لمینت بسیار کمتر است. در واقع برای نصب کامپوزیت، تنها ۰.۲ میلی متر از سطح دندان تراشیده می‌شود؛ اما برای نصب لمینت به طور متوسط میزان تراش حدود ۰.۵ میلی متر است.

میزان تراشیدن از این جهت اهمیت دارد که هر قدر کمتر باشد، تضمین سلامت دندان بیشتر خواهد بود؛ زیرا هرچه سطح دندان نازک‌تر شود، احتمال پوسیدگی در آینده افزایش می‌یابد. بنابراین، اگر این موضوع برای شما اهمیت زیادی دارد، نصب کامپوزیت انتخاب بهتری است؛ زیرا همان‌طور که گفتیم در بسیاری از موارد کامپوزیت دندان بدون تراش نیز قابل انجام است. برای تماشای فیلم کامپوزیت دندان بدون تراش اینجا کلیک کنید.

تفاوت تراش دندان برای کامپوزیت و لمینت دندان

مزایا و معایب تراشیدن دندان برای کامپوزیت

به طور کلی، مزایا و معایب تراش دندان برای کامپوزیت شامل موارد زیر است:

مزایای تراشیدن دندان:

  • طبیعی‌تر شدن نتایج کامپوزیت
  • بهبود چسبندگی و ماندگاری
  • ایجاد فضای کافی برای اعمال مواد کامپوزیتی
  • رفع بی‌نظمی‌های کوچک مانند کجی دندان‌ها، کوتاهی یا بلندی دندان‌ها
  • رفع مشکلاتی مانند دندان خرگوشی

معایب تراشیدن دندان:

  • حساس شدن دندان‌ها نسبت به گرما و سرما
  • ضعیف شدن ساختار دندان و افزایش شانس پوسیدگی دندان‌ها در آینده
  • برگشت‌ناپذیری کامپوزیت (اگر تراش دندان برای کامپوزیت زیاد باشد، شما نمی‌توانید کامپوزیت را بردارید و به شرایط قبل برگردید؛ زیرا دندان‌های شما شکل سابق خود را از دست داده‌اند.)
کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

جمع بندی

کامپوزیت ونیر روشی بسیار متداول برای جذاب کردن لبخند است که با سفید کردن فوری دندان‌ها، اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد. در مواردی که دندان‌های شما کمی کج باشند یا دارای بی‌نظمی‌هایی مانند کوتاه و بلندی باشند، می‌توان به کمک تراش این مشکلات را پیش از کامپوزیت برطرف کرد. تراش دندان پیش از کامپوزیت همیشه ضروری نیست و در مواردی که دندان‌ها مرتب باشند می‌توان از کامپوزیت دندان بدون تراش نیز استفاده کرد.

تراشیدن دندان برای کامپوزیت معمولا زیاد نیست و در مقایسه با لمینت آسیب کمتری به ساختار دندان می‌زند و معمولا باعث بروز حساسیت‌های دندانی نمی‌شود. با این حال، تراشیدن دندان‌ها در هر میزانی، می‌تواند احتمال پوسیدگی را افزایش دهد. در صورتی که به راهنمایی بیشتری در مورد کامپوزیت ونیر نیاز دارید با ما تماس بگیرید.