دندان مصنوعی یکی از رایج‌ترین راه حل‌های جایگزینی دندان برای بیمارانی است که چندین دندان خود را از دست داده‌اند. دندان مصنوعی می‌تواند یک لبخند کاملاً جدید و در عین حال زیبا و کاربردی به بیماران هدیه دهد. با این حال، فرآیند نصب و عادت کردن به دندان مصنوعی مانند پوشیدن یک جفت کفش جدید مدتی طول می‌کشد. در طول این دوره سازگاری، بیماران ممکن است کمی درد یا حساسیت لثه را تجربه کنند. اگر در مورد مدت زمان درد دندان مصنوعی، علل شایع و روش‌های رفع آن کنجکاو هستید، مطلب امروز ما را از دست ندهید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

درد دندان مصنوعی

علل شایع درد دندان مصنوعی

در حالی که هر نوع دندان مصنوعی می‌تواند باعث ناراحتی شود اما درد دندان مصنوعی نباید شدید و کلافه کننده باشد. هنگامی که درد دندان مصنوعی مداوم و غیرقابل تحمل شود، دیگر طبیعی در نظر گرفته نمی‌شود. موارد زیر، مهم‌ترین علل شایع درد دندان مصنوعی هستند.

درست جا نیوفتادن دندان مصنوعی

نامتناسب بودن دندان مصنوعی

پروتزهای جدید اغلب با پایه‌ای ساخته شده از رزین طراحی می‌شوند که در بالای خط لثه موجود (فعلی) قرار می‌گیرد. لثه‌ها بافت‌های نرم و حساسی هستند و اگر دندان مصنوعی به درستی جا نیفتد، دائما حرکت می‌کند. این مسئله باعث سایش لثه می‌شود که می‌تواند درد و حتی تاول ایجاد کند.

اگر یک پروتز دائمی قبل از بهبود کامل لثه نصب شود، در نهایت لق می‌شود و زمانی که فرد صحبت می‌کند و غذا می‌خورد شروع به سایش روی خط لثه خواهد کرد. دندان مصنوعی‌های قدیمی نیز می‌توانند حرکت کنند زیرا استخوان زیرین به مرور زمان جمع (کوچک) می‌شود که این امر باعث تغییر شکل لثه خواهد شد.

حساسیت به دندان مصنوعی

آلرژی و درد دندان مصنوعی

حساسیت نیز می‌تواند باعث درد دندان مصنوعی شود. با آنکه درد دندان مصنوعی ناشی از آلرژی در موارد نادر اتفاق می‌افتد اما برخی افراد در نهایت نسبت به رزین، اکریلیک یا پلاستیک مورد استفاده در دندان مصنوعی واکنش آلرژیک نشان می‌دهند که باعث التهاب و ناراحتی می‌شود. چسب‌ها و پاک ‌کننده‌های دندان مصنوعی نیز ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شوند که می‌تواند به احساس سوزش در داخل دهان، تورم یا تحریک لثه و حتی زخم شدن لثه منجر شود.

درد دندان مصنوعی با جویدن

درد دندان مصنوعی به خاطر فشار جویدن

در دندان‌های طبیعی، فشار ناشی از جویدن مستقیماً روی استخوان وارد می‌شود زیرا دندان‌های طبیعی به فک متصل هستند. با استفاده از دندان مصنوعی، فشار به طور مستقیم به لثه وارد می‌شود که می‌تواند برای مدتی باعث ناراحتی موقت شود. اگر دهان بیمار خشک باشد (به خاطر مشکلات پزشکی، مصرف برخی داروها و …) با ایجاد اصطکاک در هنگام جویدن، درد دندان مصنوعی بیشتر خواهد شد.

تمیز کردن دندان مصنوعی

درد دندان مصنوعی ناشی از بهداشت ضعیف دهان

دندان‌های مصنوعی، درست مانند دندان‌های واقعی باید به طور منظم تمیز شوند تا از تشکیل باکتری و قارچ جلوگیری شود. زمانی که قارچ و باکتری روی دندان مصنوعی جمع شوند، بیمار ممکن است به عفونت لثه یا برفک دهان مبتلا شود که این وضعیت باعث ایجاد درد و ناراحتی خواهد شد.

دوره سازگاری

عادت کردن به استفاده از دندان مصنوعی ممکن است کمی طول بکشد. به طور معمول استفاده از دندان مصنوعی در چند هفته اول برای اغلب بیماران ناخوشایند است زیرا فشار بیشتری بر لثه وارد می‌کند. این مرحله اولیه سازگاری با دندان مصنوعی اغلب باعث می‌شود افراد کمی احساس ناراحتی کنند بنابراین بهتر است در این مدت صبور باشید. با این حال در صورت ادامه یا تشدید درد دندان مصنوعی لازم است برای پیگیری علت اصلی درد دندان مصنوعی به دندانپزشک مراجعه کنید. 

مدت زمان درد دندان مصنوعی چقدر است؟

مدت زمان معمول درد دندان مصنوعی چقدر است؟

مدتی طول می‌کشد تا زبان، لثه‌ها و عضلات صورت شما دوباره به داشتن مجموعه کاملی از دندان‌ها عادت کنند. ممکن است در ابتدا احساس کنید که دهان‌تان بیش از حد پر (شلوغ) است اما این احساس گذرا و موقتی است. ممکن است حدود ۲ تا ۴ هفته طول بکشد تا دندان‌های مصنوعی جدید به درستی جا بیفتند. بنابراین کاملا طبیعی است که در ابتدا مقداری حساسیت یا درد دندان مصنوعی را تجربه کنید. در اغلب موارد دندانپزشک از شما می‌خواهد که حدود ۳۰ روز به خودتان فرصت دهید تا به طور کامل به دندان مصنوعی جدید عادت کنید.

کاهش درد دندان مصنوعی

راه‌های موثر کاهش درد دندان مصنوعی (روش‌های پزشکی و خانگی)

موارد زیر، موثرترین کارهایی هستند که می‌توانید به منظور کاهش درد دندان مصنوعی انجام دهید.

مراقبت از دندان مصنوعی: از دندان مصنوعی خود به درستی مراقبت کنید. اگر دندانپزشک توصیه کرده دندان مصنوعی خود را روزی دو بار بشویید، حتما این کار را انجام دهید. مراقبت از دندان مصنوعی را جدی بگیرید.

رعایت بهداشت دهان و دندان: در کنار تمیز کردن دندان مصنوعی مطمئن شوید که دهان خود را تمیز و عاری از باکتری و عفونت نگه می‌دارید. بهداشت دهان خود را رعایت کنید تا از عفونت باکتریایی و زخم‌های دردناک ناشی از آن جلوگیری کنید.

ریلاین یا تنظیم دندان مصنوعی: گاهی اوقات ممکن است به دلیل تغییراتی که در دهان شما ایجاد شده است، لازم باشد با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا دندان‌های مصنوعی شما را تنظیم یا ریلاین کند. در اینصورت دندانپزشک، تغییرات لازم را روی دندان مصنوعی اِعمال می‌کند تا پروتز بدون ایجاد درد  به راحتی درون دهان شما جای گیرد. 

استفاده منظم از دندان مصنوعی: دندان‌های مصنوعی در ابتدا ممکن است غیرطبیعی به نظر برسند و ممکن است وسوسه انگیز باشد که به طور مکرر دندان مصنوعی خود را در طول روز خارج کنید. با این حال، به شرطی که درد یا زخم قابل توجهی را تجربه نمی‌کنید، پوشیدن مداوم آنها به سازگاری سریع‌تر شما کمک خواهد کرد.

رد احتمال آلرژی: اگر هنگام استفاده از دندان مصنوعی لثه‌های شما متورم و ملتهب شدند، باید فوراً با دندانپزشک خود مشورت کنید تا احتمال بروز آلرژی را رد کند. اگر علت درد دندان مصنوعی شما آلرژی باشد، باید با استفاده از مواد جایگزین، دندان مصنوعی جدیدی برای شما ساخته شود.

مراقبت در هنگام غذا خوردن: عادت کردن به غذا خوردن با دندان مصنوعی جدید می‌تواند چالش برانگیز باشد، بنابراین بهتر است به آرامی با غذاهای نرم شروع کنید که به فشار زیادی در هنگام جویدن نیاز ندارند. هنگامی که به غذا خوردن با دندان مصنوعی عادت کردید، می‌توانید غذاهای متنوع‌تری به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

استفاده از داروهای گیاهی: برای تسکین فوری درد دندان مصنوعی، چندین داروی گیاهی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید. استفاده از زردچوبه، میخک، نمک، چای سیاه، آلوئه ورا و هر ماده طبیعی دیگری که التهاب و درد را کاهش می‌دهد، می‌تواند در تسکین درد دندان مصنوعی موثر باشد. بیشتر درمان‌ها شامل تهیه خمیر و مالیدن آن روی لثه‌ها یا غرغره است.

سایر روش‌هایی که می‌توانید برای کاهش درد دندان مصنوعی امتحان کنید، عبارتند از:

  • از ژل‌ها یا کرم‌های موضعی استفاده کنید که به طور خاص برای تسکین درد لثه فرموله شده‌اند.
  • پس از بیرون آوردن پروتزها، دهان خود را با آب نمک گرم بشویید. غرغره کردن آب نمک گرم به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در هر بار می‌تواند التهاب و درد را کاهش دهد.
  • به طور منظم لثه‌های خود را ماساژ دهید تا گردش خون را افزایش داده و تورم را به حداقل برسانید.
  • بعد از اینکه دندانپزشک اجازه داد از چسب دندان مصنوعی استفاده کنید. ممکن است لازم باشد چند هفته پس از دریافت پروتز خود صبر کنید تا از چسب استفاده کنید.
  • یک تا دو بار در روز روی دندان مصنوعی خود ژل آلوئه ورا بمالید تا لثه‌های شما را تسکین دهد.
  • مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید.
  • هنگام خواب، دندان مصنوعی خود را بیرون بیاورید و به لثه‌هایتان استراحت دهید.
مراجعه به پزشک برای درد دندان مصنوعی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالیکه درد دندان مصنوعی در چند هفته اول طبیعی و عادی محسوب می‌شود اما وجود برخی علائم در کنار درد دندان مصنوعی می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی‌تر باشد. اگر متوجه موارد زیر شدید، بسیار مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

درد مداوم: اگر پس از گذشت زمان معمول برای عادت کردن دهان به دندان مصنوعی جدید همچنان احساس درد می‌کنید، ممکن است این درد نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد. درد مداوم را نباید نادیده گرفت زیرا می‌تواند نشان دهنده یک دندان مصنوعی نامتناسب، مشکلات بهداشت دهان و دندان یا سایر عواملی باشد که نیاز به ارزیابی توسط دندانپزشک دارند.

مشکل در غذا خوردن یا صحبت کردن: پروتزهای مصنوعی برای افزایش توانایی شما در خوردن و صحبت کردن راحت طراحی شده‌اند. اگر پس از سپری شدن دوره سازگاری دندان مصنوعی همچنان در این فعالیت‌های ضروری با چالش مواجه هستید، توصیه می‌شود با دندانپزشک خود مشورت کنید. مشکل در خوردن یا صحبت کردن ممکن است به مسائلی مانند متناسب نبودن دندان مصنوعی، مشکلات هم ترازی یا سایر عواملی مربوط باشد که یک متخصص دندانپزشک می‌تواند به آنها رسیدگی کند.

آسیب یا فرسودگی قابل مشاهده: بررسی منظم دندان مصنوعی برای اطمینان از دوام پروتز و راحتی شما بسیار مهم است. اگر متوجه علائمی از سایش، ترک یا آسیب قابل مشاهده شدید، رسیدگی سریع به این موضوع ضرورت دارد. آسیب دیدن دندان مصنوعی، عملکرد آن را مختل می‌کند و می‌تواند به تداوم ناراحتی و درد دندان مصنوعی منجر شود. در اینصورت لازم است برای تعمیر یا جایگزینی دنددان مصنوعی به دندانپزشک مراجعه کنید.

راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از درد دندان مصنوعی

پیشگیری بهتر از درمان است و این امر در مورد درد دندان مصنوعی نیز صدق می‌کند. اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از ناراحتی دندان مصنوعی انجام دهید، مانند:

  • در هنگام خواب، دندان مصنوعی را از دهان‌تان بیرون بیاورید و درون آب یا محلول ضدعفونی کننده قرار دهید.
  • دندان‌های مصنوعی خود را به صورت منظم و روزانه تمیز کنید. ذرات غذا را خارج کنید تا لثه‌های شما را تحریک نکنند.
  • غذاهای نرم بخورید. 
  • برای کمک به جلوگیری از احساس درد در هنگام غذا خوردن سعی کنید غذا را به آرامی بجوید، زیرا این کار به بهبود کامل لثه‌ها در مدت عادت کردن به دندان مصنوعی کمک می‌کند.
  • از جویدن غذاهای چسبناک خودداری کنید. اگر چه زمانی که به دندان مصنوعی عادت کردید می‌توانید هر چیزی را با دندان مصنوعی بخورید؛ اما تا آن زمان با اجتناب از مصرف غذاخای چسبناک می‌توانید از تحریک لثه و درد دندان مصنوعی جلوگیری نمایید. 
  • از چسب دندان مصنوعی استفاده کنید. چسب دندان مصنوعی می‌تواند به جلوگیری از درد لثه کمک کند زیرا مانع قرار گرفتن ذرات غذا بین لثه و دندان مصنوعی خواهد شد. همچنین پروتز را در جای خود نگه می‌دارد تا از حرکت و تحریک لثه‌ها جلوگیری کند؛ به شرطی که پروتز شما به درستی بر روی آن نصب شود.
  • از محرک‌هایی مانند نوشیدنی های داغ، تند، اسیدی یا شور خودداری کنید. غذا و نوشیدنی خیلی داغ یا تند می‌تواند زخم‌های ناشی از دندان مصنوعی را بیشتر تحریک کند.
کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

حرف آخر

تحمل کردن درد دندان مصنوعی می‌تواند تجربه ناخوشایندی باشد و حتی شما را دلزده کند اما نگران نباشید. این وضعیت موقتی است و در اغلب موارد در عرض یک ماه برطرف خواهد شد. رعایت نکات ارائه شده در بالا می‌تواند در تسکین و جلوگیری از درد دندان مصنوعی موثر باشد. با این حال اگر درد دندان مصنوعی شما غیر قابل تحمل است و با مشکلاتی نظیر خونریزی از لثه‌ها، تورم یا اختلال در صحبت کردن یا غذا خوردن همراه شده است، توصیه می‌شود برای پیگیری علت اصلی مشکل به دندانپزشک مراجعه کنید.