درمان‌های دندانپزشکی، برای بسیاری از افراد اضطراب‌آفرین است و زمانی که این درمان‌ها به عمل جراحی نیز نیازمند باشد، می‌تواند استرس مضاعفی ایجاد کند. یکی از جراحی‌های پیچیده دندانپزشکی که به برش لثه و استخوان فک شما نیاز دارد، عمل کاشت ایمپلنت است؛ خوشبختانه با روش‌های نوین دندانپزشکی، می‌توان این جراحی را به کمک بیهوشی انجام داد تا بیمار متوجه درد و ناراحتی نشود. کاشت ایمپلنت با بیهوشی روشی ایمن است که باعث می‌شود فرایند درمان شما کوتاه‌تر شده و نتایج مطلوب‌تری دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا شماره خود را وارد نمایید

ایمپلنت دندان چیست و چگونه عمل می‌کند؟

ایمپلنت نوعی دندان مصنوعی است که به طور دائمی و ثابت در دهان شما کاشته می‌شود. این روش شامل نوعی عمل جراحی است که طی آن، دندانپزشک لثه و استخوان فک شما را شکافته و یک پیچ فلزی را به عنوان ریشه دندان در آن نصب می‌کند. به طور کلی، جراحی کاشت ایمپلنت با بیهوشی و بی‌حسی موضعی قابل انجام است؛ در مراحل بعد، یک تاج مصنوعی نیز روی این دندان قرار خواهد گرفت. این دندان‌ها ظاهر بسیار طبیعی دارند و از نظر عملکرد، بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی شما هستند.

ایمپلنت دندان چیست و چگونه عمل می‌کند؟

آیا ایمپلنت دندان با بیهوشی انجام می‌شود؟

کاشت ایمپلنت با بیهوشی، فرایندی رایج است و در مواردی که انجام این فرایند به کمک بی‌حسی موضعی دشوار باشد، تجویز می‌شود. انجام این جراحی با بیهوشی، در اتاق عمل و با حضور متخصص بیهوشی و کادر اتاق عمل انجام خواهد گرفت. این روش، تکنیک مدرن‌تری محسوب می‌شود و می‌تواند مزایای قابل توجهی برای افراد داشته باشد. دندانپزشک شما، با توجه به سابقه پزشکی، وضعیت جسمانی، پیچیدگی جراحی و میزان استرس بیمار این روش را تجویز می‌کند.

آیا ایمپلنت دندان با بیهوشی انجام می‌شود؟

چرا ایمپلنت دندان با بیهوشی انتخابی مطمئن است؟

عوامل متعددی باعث می‌شود که دندانپزشکان ترجیح دهند به جای بی‌حسی، از بیهوشی برای انجام جراحی ایمپلنت استفاده کنند؛ باید گفت اگر تشخیص دندانپزشک شما این است که این عمل تحت بیهوشی انجام شود، حتما گزینه مناسب‌تری است. زیرا در بعضی موارد، انجام این جراحی ممکن است بیش از حالت عادی پیچیده بوده یا اضطراب بیمار به اندازه‌ای باشد که بی‌حسی روشی خوبی ارزیابی نشود.

در چنین شرایطی می‌توانید کاشت ایمپلنت با بیهوشی را انتخاب کنید و از مناسب و ایمن بودن آن مطمئن باشید؛ زیرا این تکنیک باعث می‌شود که بدون هیچ گونه احساس درد، استرس و عوارض قابل توجه عمل جراحی خود را پشت سر بگذارید.

انواع بیهوشی برای ایمپلنت دندان

در اغلب موارد، برای انجام این عمل از بی حسی موضعی استفاده می‌شود. این روش به کمک تزریق ماده بی‌حسی به لثه‌ها و استخوان فک شما انجام می‌شود که ارتباط بافت زنده را با گیرنده‌های لامسه و درد قطع می‌کند؛ اما در مواردی که بی‌حسی روش مناسبی نباشد، از تکنیک کاشت ایمپلنت با بیهوشی استفاده می‌شود که در دو نوع زیر قابل انجام است:

۱- بیهوشی با اکسید نیتروژن

اکسید نیتروژن یکی از مواد رایج بیهوشی در پزشکی و دندانپزشکی است؛ البته این ماده به طور کامل بیمار را بیهوش نمی‌کند بلکه او را در یک خواب مصنوعی فرو می‌برد. این روش به ویژه برای افرادی که استرس دارند بسیار مناسب است؛ زیرا آن‌ها را به سرعت آرام کرده و در حالت نیمه هوشیار قرار می‌دهد که درد و اضطرابی را احساس نخواهند کرد. بیهوشی در این روش معمولا به کمک ماسک استنشاقی انجام می‌شود و به همین دلیل ممکن است برای بیماران تنفسی مناسب نباشد.

۲- بیهوشی عمومی

این روش، همان روشی است که در اتاق عمل برای انجام جراحی‌های باز و پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر فرایند جراحی شما پیچیده و زمان‌بر باشد یا اضطراب به حدی باشد که مانع کار دندانپزشک شود، روش کاشت ایمپلنت با بیهوشی عمومی تجویز می‌شود. این تکنیک از این جهت که بیمار هیچ چیزی را از فرایند جراحی درک نمی‌کند بسیار مناسب است و باعث می‌شود که درد و ناراحتی در حین جراحی به صفر برسد.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان با بیهوشی

مراحل کاشت ایمپلنت دندان با بیهوشی: از آماده‌سازی تا بهبودی

به طور کلی باید گفت برای انجام این جراحی، لازم است مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

۱- آماده‌سازی پیش از عمل

• معاینه: لازم است قبل از جراحی، ابتدا توسط دندانپزشک معاینه شوید و وضعیت سلامتی شما مورد ارزیابی قرار گیرد. دندانپزشک از دهان شما عکس‌برداری کرده و تراکم و حجم استخوان فک را بررسی می‌کند.
  • پیوند استخوان: اگر استخوان فک شما نازک باشد، لازم است که ابتدا جراحی پیوند استخوان انجام شود؛ البته این مرحله برای افرادی که استخوان فک مناسبی داشته باشند لازم نیست.
  • درمان عفونت‌ها: اگر لثه‌های شما عفونت داشته باشند، ابتدا باید به خوبی درمان شوید؛ عفونت می‌تواند از پیوند مناسب ایمپلنت جلوگیری کند.
  • آزمایشات: پزشک شما با انجام یک آزمایش خون، وضعیت کلی سلامت بدن شما را بررسی می‌کند.

۲- انجام جراحی

• اعمال بیهوشی: در قدم اول برای انجام جراحی، لازم است که ماده بیهوشی اعمال شود. این مرحله توسط متخصص بیهوشی انجام شده و طبق تشخیص دندانپزشک شما، به صورت خواب مصنوعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد.
  • کاشت ایمپلنت: در این مرحله از کاشت ایمپلنت با بیهوشی، لثه شما برش می‌خورد و استخوان فک سوراخ می‌شود؛ سپس پیچ‌های ایمپلنت در استخوان فک شما قرار داده می‌شوند و زخم به کمک بخیه بسته می‌شود. در طول عمل، نبض، فشار خون و تنفس شما کنترل خواهد شد.

۳- فرایند بهبودی و جوش خوردن ایمپلنت

• لازم است یک  دوره ۲ الی ۴ ماهه طی شود تا ایمپلنت به خوبی با استخوان فک شما ادغام شود و در جای خود جوش بخورد.
  • در این مرحله، لازم است که با تغذیه مناسب شامل انواع پروتئین، ویتامین، آب فراوان، سبزیجات و… فرایند ترمیم را تسریع بخشید. همچنان پرهیز از موادی مانند سیگار و الکل، به ویژه در دو هفته اول ضروری است.
  • از فشار وارد کردن به فک در این دوره پرهیز نمایید؛ لازم است که تا جای ممکن از غذاهای نرم و آبکی استفاده نمایید.

۴- نصب اباتمنت و روکش

• نصب اباتمنت: پس از طی شدن دوره بهبودی، قطعه‌ای فلزی به نام اباتمنت روی پیچ‌های ایمپلنت نصب می‌گردد تا امکان نصب روکش فراهم شود.
  • نصب تاج: پس از اینکه زخم‌های شما به طور کامل بهبود یافت، دندانپزشک یک روکش دندان سرامیکی، فلزی یا… روی اباتمنت نصب می‌کند تا ظاهر و کارکرد دندان شما کاملا بازسازی شود.

مزایا و معایب ایمپلنت با بیهوشی

به طور کلی، مزایا و معایب این روش شامل موارد زیر است:

مزایا

• کاهش درد و اضطراب: با انجام بیهوشی، هیچگونه درد و اضطرابی را حس نخواهید کرد؛ این مزیت به خصوص برای افراد استرسی یا حساس بسیار مفید است.
  • راحتی بیشتر بیمار: با سست شدن ماهیچه‌ها و عضلات، انجام جراحی برای دندانپزشک و بیمار راحت‌تر خواهد شد.
  • امکان انجام جراحی‌های پیچیده: هر نوع جراحی پیچیده‌ای به کمک بیهوشی قابل انجام است؛ در حالی که بی حسی چنین قابلیتی ندارد.
  • کاهش تعداد جلسات: کاشت ایمپلنت با بیهوشی محدودیتی در زمان و تعداد ندارد و می‌توان در یک جلسه تمام ریشه‌های لازم را کاشت.

معایب

• هزینه بالاتر: طبعا هزینه بیهوشی بالاتر از بی حسی است؛ به ویژه اگر از روش بیهوشی عمومی استفاده کنید.
  • ریسک‌های بیهوشی: بیهوشی خالی از ریسک نیست؛ به ویژه افراد سالمند در معرض خطر بالاتری قرار دارند. بیهوشی ممکن است عوارض تنفسی یا مشکلاتی مانند تهوع و سرگیجه را به همراه داشته باشد.
  • نیاز به تجهیزات ویژه و تخصصی: بیهوشی به ابزارهای تخصصی نیاز دارد؛‌ اگر از بیهوشی عمومی استفاده کنید لازم که جراحی در اتاق عمل بیمارستان و با حضور متخصص بیهوشی انجام گیرد.

هزینه‌های کاشت ایمپلنت دندان با بیهوشی

جراحی ایمپلنت با بیهوشی می‌تواند هزینه‌های بیشتری برای شما به همراه داشته باشد. این هزینه بالاتر به دلیل قیمت بیشتر مواد بیهوشی و نیاز به تجهیزات ویژه است. البته ممکن است برخی بیمه‌ها این خدمات را پوشش دهند و در نهایت هزینه نهایی شما پایین‌تر بیاید. به هر حال، امکان تعیین دقیق هزینه، بدون ویزیت و معاینه دندانپزشک ممکن نیست؛ در صورتی که تمایل دارید در مورد هزینه کاشت ایمپلنت با بیهوشی بیشتر بدانید، می‌توانید با کارشناسان کلینیک دکتر سریتا مشورت کنید.

هزینه‌های کاشت ایمپلنت دندان با بیهوشی

جمع بندی

کاشت ایمپلنت به کمک عمل جراحی انجام می‌شود که شامل برش لثه و سوراخ کردن استخوان فک شما است؛ به همین علت، ممکن است این جراحی برای افراد حساس اضطراب‌آفرین باشد. همچنین دلایلی مانند تعداد زیاد ایمپلنت‌ها، تحلیل استخوان فک، شرایط جسمانی بیمار و… می‌توانند باعث شوند که انجام عمل جراحی پیچیده شود؛ در چنین شرایطی، دندانپزشک شما کاشت ایمپلنت با بیهوشی را توصیه خواهد کرد.

انجام این روش تحت بیهوشی، باعث می‌شود که بیمار هیچ درد و ناراحتی احساس نکند و از طرفی، دندانپزشک تسلط بهتری روی کار خود داشته باشد؛ همچنین این تکنیک می‌تواند باعث کاهش تعداد جلسات درمانی شما گردد. در مجموع، می‌توان گفت این روش برای افراد حساس، انتخاب بسیار مناسب و مطمئنی است. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد ایمپلنت دندان نیاز دارید، می‌توانید سایر مقالات ما را مطالعه نمایید.

سوالات متداول در مورد ایمپلنت دندان با بیهوشی

۱- آیا کاشت ایمپلنت فوری با بیهوشی ممکن است؟

بله کاشت همه انواع ایمپلنت از جمله ایمپلنت فوری تحت بیهوشی قابل انجام است.

۲- امکان کاشت ایمپلنت با بیهوشی برای همه دندان‌ها وجود دارد؟

بله این روش محدودیتی در مورد تعداد و جای دندان‌ها ندارد و می‌توانید از کاشت یک دندان یا کاشت کامل دندان‌ها را با این روش انجام دهید.

۳- آیا بعد از به هوش آمدن درد دارم؟

در آغاز به هوش آمدن احتمالا به دلیل باقی ماندن اثر داروها دردی را احساس نخواهید کرد؛ اما به مرور درد کمی ظاهر خواهد شد؛ جای هیچ نگرانی وجود ندارد و این درد به کمک مسکن‌های خوراکی قابل کنترل است.

۴- چه زمانی برای کاشت ایمپلنت از بیهوشی استفاده می‌شود؟

در صورتی که دندانپزشک شما تشخیص دهد پیچیدگی عمل بیشتر از حالت عادی است، بیمار اضطراب زیادی دارد یا شرایط جسمانی او اجازه بی حسی موضعی را نمی‌دهد، جراحی با بیهوشی را تجویز می‌کند.

۵- کاشت ایمپلنت با بیهوشی بهتر است یا با بی حسی؟

نمی‌توان پیش از معاینه دقیق درباره بهترین روش اظهار نظر کرد؛ بسته به شرایط بیمار، هر یک از این روش‌ها می‌توانند مزایا و معایبی داشته باشند.