فرض کنید آخر هفته است و شما در حال خوردن یک ناهار خانوادگی دلچسب هستید. ناگهان یک صدای ترک خوردن ناگهانی را از دهان خود می‌شنوید. غذا را با ترس قورت می‌دهید و متوجه می‌شوید که دندان مصنوعی درون دهان‌تان تکان می‌خورد! شما به دندانپزشک دسترسی ندارید و از طرفی نگران هزینه‌ای هستید که باید بابت تعمیر دندان مصنوعی‌تان پرداخت کنید. اما از شانس خوب‌تان یک چسب قطره‌ای همراه خود دارید. با این حال نمی‌دانید که آیا چسباندن دندان مصنوعی شکسته با چسب قطره‌ای امکان پذیر است؟ آیا ممکن است این کار عوارضی برای سلامتی شما داشته باشد؟ در مطلب امروز به این سوالات پاسخ می‌دهیم و درباره روش‌های چسباندن دندان مصنوعی شکسته صحبت خواهیم کرد.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

دندان مصنوعی شکسته قابل ترمیم است

آیا دندان مصنوعی شکسته قابل ترمیم است؟

دندان مصنوعی شکسته قابل ترمیم است؛ البته تمام صدمات وارد بر دندان مصنوعی قابل رفع نیستند. چسباندن دندان مصنوعی شکسته توسط یک دندانپزشک حاذق می‌تواند وضعیت آن را تقریبا شبیه قبل از آسیب دیدگی کند. با توجه به اینکه شکستگی دنچر در کدام بخش اتفاق افتاده است (قسمت دندان، لثه یا هر دو) از روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان مصنوعی شکسته استفاده خواهد شد.

اگر دندان مصنوعی شما شکسته یا آسیب دیده است، باید در اولین فرصت برای چسباندن دندان مصنوعی شکسته یا تعمیر آن به دندانساز یا دندانپزشک مراجعه کنید. دندانساز پس از ارزیابی میزان آسیب دیدگی دندان مصنوعی، از مناسب‌ترین روش برای بازگرداندن آن به وضعیت اولیه استفاده خواهد کرد.

روش های موقتی چسباندن دندان مصنوعی شکسته

روش‌های چسباندن دندان مصنوعی شکسته

شکستگی دندان مصنوعی یک اتفاق نسبتاً رایج است و معمولاً یک وضعیت اورژانسی محسوب نمی‌شود. با این حال، شکستگی دندان مصنوعی می‌تواند عملکردهای ضروری مانند غذا خوردن و صحبت کردن را دشوار کند، بنابراین لازم است دنچر در اسرع وقت ترمیم شود. تا قبل از مراجعه به دندانپزشک بررسی کنید که کدام قسمت از دندان مصنوعی شکسته است و ببینید که آیا امکان تعمیر موقتی وجود دارد یا خیر. در اینجا به معرفی چند روش چسباندن دندان مصنوعی شکسته می‌پردازیم. لازم به ذکر است که موارد زیر، راه حل‌های موقتی برای چسباندن دندان مصنوعی شکسته هستند و ترمیم اصولی و صحیح دندان مصنوعی شکسته فقط توسط دندانپزشک امکان پذیر خواهد بود.

چسباندن دندان مصنوعی شکسته با سوپرچسب (چسب فوری)

اگر میزان شکستگی دندان مصنوعی شما جزئی و محدود است، ممکن است بتوانید آن را با چسب فوری بچسبانید و به طور موقت پوشید. مطمئن شوید که دندان مصنوعی خشک است و روی یک سطح سخت و تمیز قرار دارد. مقدار کمی از چسب را روی محل شکستگی بمالید و دندان را به جای خود فشار دهید. منتظر شوید که چسب کاملا خشک شود و سپس دندان مصنوعی را دوباره در دهان قرار دهید. چسب فوری یک طعم شیمیایی دارد و کمی سمی است، بنابراین پروتزهای ترمیم شده با این روش فقط باید برای مدت بسیار محدودی مانند شرکت در یک جلسه کاری، حضور در یک مهمانی خاص یا تمام شدن تعطیلات مورد استفاده قرار گیرد. هر چه زودتر برای ترمیم دندان مصنوعی خود نزد یک دندانپزشک بروید، درمان بهتر و کم هزینه‌تری دریافت خواهید کرد.

چسباندن دندان مصنوعی شکسته با کیت تعمیر داروخانه‌ای

در حالی که فرآیند استفاده از این نوع کیت برای ترمیم دندان مصنوعی شکسته شبیه به روش سوپر چسب (چسب فوری) است اما چسب مورد استفاده باید مورد تأیید FDA یا مراجع مرتبط باشد زیرا فقط تعداد معدودی از چسب‌ها برای مصارف داخل دهانی ایمن محسوب می‌شوند. این کیت‌ها شامل چسب، برس و در برخی موارد چند دندان هستند که ممکن است جایگزین دندان‌های از دست رفته شوند.

ظرز چسباندن دندان مصنوعی شکسته

طرز استفاده از چسب دندان مصنوعی

برای چسباندن دندان مصنوعی شکسته با چسب به طور موقت، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تکه‌های شکسته دندان مصنوعی را با آب گرم و یک برس یا مسواک نرم به خوبی بشویید و خشک کنید.
  • با توجه به نوع چسب مورد استفاده ممکن است لازم باشد آن را از قبل آماده کنید.
  • با استفاده از کاردک، مقدار کمی از مخلوط چسب دندان مصنوعی را روی هر لبه شکسته پروتز یا در ناحیه دندان از دست رفته بمالید. 
  • اطمینان حاصل کنید که هر لبه شکسته دارای لایه نازکی از چسب است. 
  • فوراً قطعات شکسته پروتز را به هم بچسبانید یا دندان را در جای خود فشار دهید.
  • با استفاده از گیره‌های موجود درون جعبه کیت ترمیم یا با دست، قطعات شکسته دندان مصنوعی را ثابت نگه دارید و اجازه دهید چسب کاملا خشک شود.
  • خشک شدن کامل چسب ممکن است چند ساعت طول بکشد.
  • پس از خشک شدن کامل چسب، گیره‌ها را جدا کنید.
  • تا زمان مراجعه به دندانپزشک با احتیاط از دندان مصنوعی خود استفاده نمایید.
خطرات چسباندن دندان مصنوعی شکسته با چسب قطره ای

خطرات چسباندن دندان مصنوعی شکسته با چسب قطره‌ای

شاید چسباندن دندان مصنوعی شکسته با چسب قطره‌ای یک ایده فوق العاده بنظر برسد اما صرفا یک راه حل موقتی است تا زمانی که بتوانید برای ترمیم حرفه‌ای شکستگی دندان مصنوعی به دندانپزشک مراجعه کنید. موارد زیر، مهم‌ترین خطرات چسباندن دندان مصنوعی شکسته با چسب قطره‌ای هستند که بهتر است مد نظر قرار دهید.

عوارض برای سلامتی

چسباندن دندان مصنوعی شکسته با چسب قطره‌ای با ریسک‌های سلامتی متعددی همراه است، از جمله:

  • ریسک بلعیدن تکه‌های چسب یا مواد سمی
  • خطر عفونت
  • تحریک لثه و دهان
  • واکنش‌های آلرژیک 

عدم تناسب و ناراحتی

چسباندن دندان مصنوعی شکسته با چسب قطره‌ای باعث ایجاد احساس ناخوشایند در دهان بیمار خواهد شد، زیرا:

  • چسب قطره‌ای ممکن است به طور کامل شکاف‌ها را پر نکند و به لق شدن دندان مصنوعی و ایجاد ناراحتی منجر شود.
  • سفت شدن چسب می‌تواند جویدن و صحبت کردن را دشوار کند.
  • اگر تکه‌های شکسته به درستی روی هم سوار نشوند، دندان مصنوعی به خوبی روی لثه‌ها جا نمی‌افتد که این مسئله، پوشیدن دندان مصنوعی را دشوار می‌سازد.

آسیب به دندان‌ها و لثه

چسباندن دندان مصنوعی شکسته با چسب قطره‌‌ای می‌تواند به لثه‌ و دندان‌های شما نیز صدمه بزند:

  • لبه‌های تیز قطعات شکسته می‌توانند به لثه و بافت‌های دهان آسیب برسانند.
  • جویدن با دندان مصنوعی شکسته می‌تواند به دندان‌های طبیعی شما صدمه بزند.
نکات نگهداری از دندان مصنوعی

نکات نگهداری از دندان مصنوعی

برای جلوگیری از صدمه دیدن و شکستن دندان مصنوعی باید روش صحیح مراقبت از آن را بدانید. با توجه به وبسایت معتبر ada.org مهم‌ترین نکات نگهداری از دندان مصنوعی شامل موارد زیر هستند:

  • با دندان مصنوعی نخوابید. قرار دادن دندان مصنوعی در آب (یا محلول پاک کننده دندان مصنوعی) در هنگام خواب به دندان مصنوعی کمک می‌کند شکل خود را حفظ کند، انعطاف پذیر بماند و مانع خشک شدن آن می‌‌شود. علاوه بر این دندان قروچه در هنگام خواب می‌تواند باعث ترک خوردگی و شکستگی دندان مصنوعی شما شود.
  • دندان مصنوعی را هرگز نباید در آب داغ یا در حال جوش قرار داد زیرا این کار ممکن است به تاب برداشتن آن منجر شود.
  • چسب‌های دندان مصنوعی، یک راه حل قطعی برای دندان مصنوعی نامتناسب نیستند زیرا ممکن است برای جلوگیری از ایجاد زخم‌های دهانی لازم باشد دندان مصنوعی شما ریلاین و یا تعویض شود.
  • اگر به توصیه دندانپزشک‌تان از چسب دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، دستورالعمل‌های محصول را دنبال کنید و از مقدار مناسب چسب استفاده کنید. هر شب قبل از خواب، چسب را با یک مسواک نرم، صابون ملایم و آب از روی دندان مصنوعی جدا کنید.
  • برای جلوگیری از تجمع ذرات و بقایای غذا، دندان مصنوعی خود را بعد از خوردن و آشامیدن بیرون بیاورید و با آب گرم بشویید.
  • دندان‌های مصنوعی شکننده هستند و به راحتی می‌شکنند. با احتیاط از آنها استفاده کنید و در هنگام تمیز کردن آنها عجله نکنید. همیشه دندان‌های مصنوعی خود را بالای یک سینک آب یا روی یک حوله تا شده بیرون بیاورید و تمیز کنید تا در صورت افتادن، ضربه‌ای به آنها وارد نشود.
  • برخی از مواد شیمیایی برای دندان مصنوعی بسیار خشن هستند. خمیر دندان یا محصولات سفید کننده دندان را به دندان مصنوعی خود نزنید. خمیر دندان ساینده می‌تواند باعث ایجاد خراش شود و محصولات سفید کننده می‌توانند رنگ دندان مصنوعی شما را تغییر دهند.
  • اگر دندان مصنوعی شما شکست، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. سعی نکنید خودتان پروتزهای شکسته را تعمیر کنید. این کار می‌تواند باعث آسیب بیشتر به دندان مصنوعی شما شود.
کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

سخن پایانی

شکستن دندان مصنوعی ممکن است در هر شرایطی اتفاق بیفتد و باعث اضطراب و ناراحتی شما شود. در چنین وضعیتی ممکن است به چسباندن دندان مصنوعی شکسته فکر کنید اما توصیه می‌شود این کار را فقط در مواقع ضروری و برای استفاده موقت و کوتاه مدت انجام دهید و در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با توجه به میزان آسیب وارد شده به دندان مصنوعی شما می‌تواند آن را به بهترین روش ممکن ترمیم نماید.