بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته خود استفاده کنند. این روش مدرن محبوبیت زیادی در بین افراد دارد. با این حال محدودیت‌هایی برای استفاده از این روش وجود دارد و تمامی متقاضیان نمی‌توانند از آن استفاده کنند. افرادی که روماتیسم دارند نیز در این دسته قرار می‌گیرند و در صورت مصرف دارو شرایط استفاده از ایمپلنت کمی پیچیده می‌شود. علاوه بر مشکلاتی که ممکن است با بهداشت دهان و دندان خود داشته باشید، داروهایی که برای کنترل این بیماری استفاده می‌کنید، ممکن است بر ایمپلنت دندان شما تأثیر منفی بگذارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی ارتباط روماتیسم با ایمپلنت دندان بپردازیم و تأثیر این بیماری را بر موفقیت ایمپلنت ارزیابی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

روماتیسم چیست؟

منظور از روماتیسم چیست؟

روماتیسم وضعیتی است که باعث تورم و درد مفاصل می‌شود. این‌ بیماری مزمن به سلول‌های سالم حمله می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی مانند تب، خستگی، سفتی و درد می‌شود. متأسفانه، درمانی برای این بیماری خود ایمنی وجود ندارد، اما با کمک تغییر سبک زندگی و داروها می‌توان آن را مدیریت کرد.‌ بسیاری از افراد مبتلا به روماتیسم می‌توانند از ایمپلنت‌های دندانی بهره ببرند، اما دندان پزشک باید شرایط بیمار را کامل بررسی کند.

تأثیر روماتیسم بر موفقیت ایمپلنت دندان

به دلایلی مختلفی گفته می‌شود که برخی از بیماران روماتیسم نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند. در این بخش این موارد را بررسی می‌کنیم.

اثر روماتیسم روی ایمپلنت دندان

تأثیر روماتیسم بر بهداشت دهان و دندان

بیماران مبتلا به روماتیسم ممکن است نتوانند برخی از اقدامات ساده مثل مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن را انجام دهند و انجام این کارها برای آن‌ها دشوار باشد. ایمپلنت هم مانند دندان طبیعی به مراقبت نیاز دارد. ایمپلنت‌ها حتی در برابر بیماری‌های دهان همچون عفونت لثه حساس‌تر هم هستند. اگر فرد بیماری‌هایی داشته باشد که به بهداشت دهان و دندان مربوط باشد، کار سخت‌تر هم می‌شود.

به عنوان مثال، عفونت بافت لثه می‌تواند اطراف ایمپلنت را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه اگر نتوانید درست مسواک بزنید، ممکن است دور ایمپلنت شما پلاک ایجاد شود. اگر روماتیسم شما کنترل شده باشد و شدت آن کم باشد، می‌توانید خودتان مسواک بزنید و بهداشت را رعایت کنید. در صورتی که شدت بیماری زیاد باشد و انجام این کارها برایتان دشوار باشد، باید از فرد دیگری برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک بگیرید؛ زیرا معمولاً در دست گرفتن مسواک برای فرد دشوار می‌شود. البته برخی از افراد می‌توانند از مسواک برقی استفاده کنند. به جای نخ دندان کشیدن هم می‌توان از خلال دندان آبی استفاده کرد که با کمک فشار زیاد آب خطوط لثه و بین دندان‌ها را تمیز می‌کند.

تاثیر داروهای روماتیسم روی ایمپلنت

تأثیر داروهای روماتیسم بر ایمپلنت

بیمارانی که دچار بیماری‌های اختلال خود ایمنی می‌شوند، احتمالاً داروهایی را برای سرکوب سیستم ایمنی خود مصرف می‌کنند. برای مدیریت این بیماری، مصرف این داروها واجب است اما از طرفی هم خطر ابتلا به عفونت افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این برخی از بیماران باید از متوترکسات استفاده کنند. این دارو می‌تواند روی استخوان فک فرد اثر بگذارد و ایمپلنت به خاطر آن جوش نخورد. استفاده طولانی مدت از این دارو می‌تواند روی تراکم استخوان فرد اثر منفی بگذارد. برای این که بتوان ایمپلنت را در محکم کرد، فرد باید استخوان کافی در فک خود داشته باشد و میزان تراکم آن به اندازه باشد. در غیر این صورت نمی‌توان پایه ایمپلنت را در استخوان فک محکم کرد.

چرا سابقه پزشکی فرد مبتلا به روماتیسم برای انجام ایمپلنت و سایر درمان‌های دندانپزشکی مهم است؟

افرادی که به روماتیسم مبتلا هستند باید بدانند که ذاتاً واجد شرایط کاشت دندان نیستند. در نتیجه اگر قصد انجام چنین کاری داشته باشند باید با دندانپزشکی ماهر و با تجربه ملاقات کنند. دندان پزشک معاینات لازم را انجام خواهد داد و بیمار می‌تواند تمامی سوالات خود را از وی بپرسد. دندانپزشک باید بداند که بیمار هنوز تحت درمان هست یا خیر.

دانستن این موارد مهم است تا خطر مشکلات طولانی مدت به حداقل برسد. برای اینکه شیوه درمان شخص منحصر به فرد و مطابق با شرایط وی باشد، دندانپزشک باید تمامی سوابق پزشکی وی را بدانند. دانستن این موارد مهم است و هرگونه ناهنجاری باید از قبل بررسی شود. در صورت چک کردن تمامی موارد دندانپزشک وضعیت را ارزیابی می‌کند و در نهایت به بیمار می‌گوید که می‌توانند از ایمپلنت استفاده کند یا خیر.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی ارتباط روماتیسم و ایمپلنت پرداختیم. همان طور که توضیح دادیم این بیماری می‌تواند روی موفقیت ایمپلنت و نتیجه آن تأثیر بگذارد. برخی از بیماران مبتلا به روماتیسم نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. به همین دلیل دندانپزشک باید وضعیت بیمار را به طور کامل ارزیابی کند و بر اساس آن تصمیم بگیرد که آیا می‌توان از این روش استفاده کرد یا خیر. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

  1. آیا روماتیسم بر موفقیت ایمپلنت تأثیر می‌گذارد؟

بله، این بیماری می‌تواند از جنبه‌های مختلف روی ایمپلنت اثر بگذارد.

  1. چرا روماتیسم می‌توانند تأثیر منفی روی ایمپلنت بگذارد؟

بسیاری از افراد مبتلا به روماتیسم نمی‌توانند بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند زیرا مسواک زدن برای آن‌ها دشوار است. علاوه بر این برخی از داروهای مصرفی ممکن است روند بهبودی پس از ایمپلنت را مختل کنند.