راهکارهای مختلفی برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته وجود دارد. گاهی دندانپزشک توصیه می‌کند از پست و کور استفاده کنید و در برخی موارد ممکن است ایمپلنت گزینه بهتری باشد. حال ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که تفاوت این دو چیست؟ در این مقاله قصد داریم به مقایسه پست و کور دندان با ایمپلنت بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

تفاوت ایمپلنت با پست و کور

مقایسه پست و کور دندان با ایمپلنت از نظر عملکرد

هر دوی این موارد برای جایگزین کردن جای خالی دندان استفاده می‌شوند. با این حال تفاوت‌هایی با هم دارند. پست و کور دندان نوعی روش ترمیمی است که وقتی استفاده می‌شود که بخش قابل توجهی از دندان به دلیل پوسیدگی یا ضربه از بین رفته باشد. پست و کور در دو مرحله انجام می‌شود و علاوه بر حمایت از تاج جدید، زیبایی را به دندان‌های شما بازمی‌گرداند. 

اولین مرحله از درست کردن پست و کور شامل قرار دادن پایه یا میله فلزی کوچکی در کانال ریشه دندان است. سپس این میله با مواد مخصوص در جای خود محکم می‌شود. پس از آن کور یا پایه با استفاده از موادی که همرنگ دندان‌های دیگر بیمار است، پوشانده می‌شود. این روش راه حلی مقرون به صرفه است. علاوه بر این به تعداد جلسات زیادی نیاز ندارد. با این حال ممکن است به مینای دندان آسیب وارد شود یا بخشی از دندان‌های کناری خرد شود.

ایمپلنت نیز راه حل دیگری برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته است. در این روش از جراحی استفاده می‌شود و ریشه دندان مصنوعی یا پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار می‌گیرد. ایمپلنت پایه‌ای محکم برای تاج، بریج یا دندان مصنوعی است. در نهایت، نتیجه بسیار طبیعی جلوه می‌کند. برخلاف پست و کور دندان ایمپلنت روشی مناسب برای حفظ سلامت استخوان فک و ثابت نگه داشتن دندان‌های اطراف دندان از دست رفته است. میزان موفقیت ایمپلنت به عواملی مانند کیفیت و کمیت تراکم استخوان فک بستگی دارد؛ اما به طور کلی ایمپلنت دندان موفقیت بالایی دارد. ماندگاری این روش بسیار بالا است و به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از این روش استفاده کنند. در ادامه تفاوت‌های پست و کور را با ایمپلنت دندان بهتر توضیح خواهیم داد.

تفاوت ایمپلنت با پست و کور

مقایسه پست و کور دندان با ایمپلنت در میزان سازگاری

پست و کور دندان گزینه مناسبی برای کسانی است که بخش قابل توجهی از دندان خود را به دلیل پوسیدگی یا آسیب از دست داده‌اند اما میزان دندان باقی مانده می‌تواند روکش را تحمل کند. این روش برای دندان‌هایی که به شدت آسیب دیده‌اند یا دارای حفره‌های باکال یا زبانی بزرگ هستند، توصیه نمی‌شود. در مقابل، ایمپلنت‌های دندانی برای افرادی که دندان‌های طبیعی خود را به هر دلیلی به طور کامل از دست داده‌اند، مناسب است.

تفاوت ایمپلنت با پست و کور دندان در شیوه اجرا

در روش پست و کور بخش آسیب دیده دندان برداشته می‌شود. پستی را در کانال ریشه قرار می‌دهند که به عنوان پایه برای کور عمل می‌کند. در نهایت هم تاج را روی کور قرار می‌دهند تا ظاهر و عملکرد دندان بازیابی شود. این روش به چندین مراجعه به مطب نیاز دارد و ممکن است تا چند ماه طول بکشد.

استخوان فک بیمار باید برای ایمپلنت آماده باشد. در واقع، پس از معاینات اولیه و مناسب بودن شرایط بیمار برای اجرای این روش، ریشه دندان مصنوعی یا همان پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار داده می‌شود تا این پایه با استخوان فک ترکیب شود. به این فرایند، استخوان‌سازی گفته می‌شود. وقتی فرایند استخوان‌سازی انجام شد، تاجی که در لابراتوار ساخته شده است، روی پایه قرار می‌گیرد. گاهی این روش را می‌توان در یک جلسه انجام داد و گاهی هم ممکن است به چند جلسه نیاز باشد و کار بیمار چند ماه طول بکشد تا تکمیل شود.

مقایسه ایمپلنت دندان با پست و کور در ماندگاری

میزان ماندگاری پست و کور دندان به عوامل مختلفی از جمله بهداشت دهان و دندان بیمار، کیفیت روکش، وضعیت ساختار باقیمانده دندان و تجربه دندانپزشک بستگی دارد. با رعایت نکات بهداشتی پست و کور دندان تا ده سال یا حتی بیشتر هم باقی می‌ماند. ایمپلنت دندان نیز روشی با ماندگاری بسیار بالا است. با مراقبت درست ایمپلنت‌ها تا چند دهه هم دو‌ام می‌آورند. با این حال طول عمر ایمپلنت به عوامل مختلفی مانند رعایت بهداشت دهان، کیفیت و نوع ایمپلنت نیز بستگی دارد.

مقایسه قیمت ایمپلنت با پست و کور

تفاوت پست و کور دندان با ایمپلنت در قیمت

هزینه پست و کور دندان نسبت به ایمپلنت کمتر است. البته هزینه آن به شهرت دندانپزشک و جغرافیا نیز بستگی دارد. از طرفی هزینه ایمپلنت بالاتر است و عواملی مشابه، روی قیمت آن نیز اثر می‌گذارند. علاوه بر این، کیفیت مواد استفاده شده و تکنیک جراحی هم روی هزینه‌ها اثرگذار است. همان طور که پیشتر توضیح دادیم با وجود قیمت بالاتر، میزان ماندگاری ایمپلنت بسیار زیاد است. از طرفی هم گاهی استخوان کافی برای نگه داری از ایمپلنت در فک فرد وجود ندارد. برای همین بهترین روش برای بیمار، استفاده از پست و کور است.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های پست دندان با ایمپلنت پرداختیم. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند. در نهایت این دندانپزشک شما است که روش درست را انتخاب می‌کند. گاهی هم امکان استفاده از هر دو روش وجود دارد و بیمار باید با توجه به میزان ماندگاری هر روش و همچنین هزینه‌ها، یک گزینه را انتخاب کند. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما درمیان بگذارید.