از دست دادن یک دندان به ویژه اگر در ناحیه جلوی دهان باشد می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر اعتماد به نفس افراد بگذارد. تحمل چنین شرایطی حتی برای مدت کوتاه ممکن است برای برخی افراد آزار دهنده باشد. اگر به دنبال یک روش سریع برای حل این مشکل هستید می‌توانید از دندان مصنوعی تکه ای یا فلیپر استفاده کنید.

این دندان‌ها می‌توانند ظاهر طبیعی دندان شما را بازسازی کنند تا با خیال راحت لبخند بزنید. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل در مورد مزایا و معایب این دندان‌ها و روش ساخت آن‌ها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

دندان مصنوعی فلیپر چیست + توضیح

دندان مصنوعی فلیپر چیست؟

فلیپر یک دندان مصنوعی تکه ای متحرک است که دندانپزشکان یا جراحان دهان و دندان می‌توانند از آن به عنوان جایگزینی موقت، در صورت وجود یک یا چند دندان از دست رفته استفاده کنند. دندان‌های فلیپر از اکریلیک مصنوعی ساخته شده‌اند که شبیه لثه شما است و از دندان جایگزین حمایت می‌کند. بسته به تعداد دندان‌های از دست رفته، این دندان‌ها ممکن است مانند یک نگهدارنده در اطراف دندان‌های طبیعی شما گیره‌هایی داشته باشند تا آن‌ها را در جای خود نگه دارد.

مزایای دندان مصنوعی فلیپر

مزایای دندان مصنوعی تکه ای فلیپر چیست؟

بعضی از مزایای دندان مصنوعی فلیپر شامل موارد زیر است:

  • اصلاح ظاهر: جای خالی دندان‌های از دست رفته شما را پر می‌کند تا هیچ شکاف قابل مشاهده یا نداشته باشید.
  • سریع آماده می‌شود: اگر به دلیل آسیب یا بیماری نیاز به کشیدن دندان شما باشد، دندانپزشک می‌تواند خیلی سریع آن را با دندان مصنوعی تکه ای فلیپر جایگزین کند.
  • ثبات برای سایر دندان‌های شما: با نصب فلیپر دندان‌های طبیعی شما در نزدیکی شکاف ثابت می‌مانند و از لیز خوردن آن‌ها به جای دندان کشیده شده جلوگیری می‌شود.
  • نصب و برداشتن راحت: گذاشتن آن آسان است و برای تمیز کردن به راحتی از دهان خارج می‌شود.
  • مقرون به صرفه: این دندان‌ها ارزان‌تر از اغلب روش‌های جایگزینی دندان هستند.

معایب دندان مصنوعی فلیپر چیست؟

اگرچه این پروتزها معمولا مقرون به صرفه‌تر و سریع‌تر از سایر جایگزین‌های دندان‌پزشکی شناخته می‌شوند، اما معایب رایجی نیز وجود دارد که باید قبل از انتخاب در نظر بگیرید:

  • مواد سبک وزن به این معنی است که پروتز ممکن است به راحتی بشکند.
  • طراحی این پروتزها به گونه‌ای است که لثه‌های شما را می‌پوشاند. بنابراین بزاق نمی‌تواند لثه‌های شما را به درستی تمیز کند و احتمال رشد قارچ و باکتری افزایش می‌یابد.
  • در صورت عدم مراقبت مناسب، فلیپر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری لثه و پوسیدگی دندان را افزایش دهد.
  • پایداری آن‌ها بالا نیست. این پروتزها باید پایداری باید به سایر دندان‌های شما متصل شوند تا به درستی کار کنند، اما گیره اتصال می‌تواند به سرعت شل شود.
غذا خوردن با دندان مصنوعی فلیپر

آیا می‌توانید با دندان مصنوعی تکه ای فلیپر غذا بخورید؟

اگرچه پایداری این دندان‌ها مانند پروتز کامل یا ایمپلنت نیست، اما می‌توانید با آن غذا بخورید. یکی از مزایای این پروتزها این است که می‌توانید راحت‌تر از حفره‌های ناشی از از دست دادن دندان غذا بخورید و بجوید. فقط باید مراقبت باشید که فشار بیش از اندازه به آن‌ها وارد نشود.

تا چه مدت می‌توان از این دندان‌ها استفاده کرد؟

بعضی افراد از آن به عنوان یک گزینه دائمی برای رفع مشکل زیبایی به خصوص در دندان‌های جلو استفاده می‌کنند. اما در بسیاری از موارد نیز به عنوان یک گزینه موقت پیش از کاشت ایمپلنت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این صورت تا قبل از کاشت ایمپلنت، پروتز باید به طور موقت و در حالی که منتظر ترمیم لثه هستید، متصل شوند.

برای کودکانی که پیش از ۱۷ سالگی یک دندان خود را از دست می‌دهند، دندان مصنوعی فلیپر می‌تواند راه حلی طولانی مدت باشد تا زمانی که فک آن‌ها به اندازه کافی بزرگ شوند و کاشت ایمپلنت امکان‌پذیر باشد. با این حال، پروتزهای تکه ای مستعد شکستن آسان هستند و برای تمیز نگه داشتن آن‌ها و محافظت از سایر دندان‌ها و لثه‌ها نیاز به نگهداری منظم دارند.

چگونه دندان مصنوعی تکه ای را تمیز کنیم؟

پروتزهای خود را در شب بردارید و آن‌ها را به آرامی با آب یا خمیر دندان بشویید، سپس آن‌ها را در طول شب در یک لیوان آب که می‌تواند حاوی یک قرص پروتز ضد قارچ و ضد باکتری باشد قرا دهید. دوباره هنگام صبح می‌توانید دندان مصنوعی را در دهان خود قرار دهید.

دو بار در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندان را به دقت بررسی کند و در صورت لق شدن آن‌ها را اصلاح نماید.

دندان مصنوعی فلیپر برای دندان جلو

آیا دندان مصنوعی فلیپر برای دندان‌های جلو مناسب است؟

پروتزهای تکه ای می‌توانند برای دندان‌های جلو و عقب استفاده شوند. یکی از کاربردهای رایج این پروتزها در دندان‌های جلو است. زیرا یک دندان افتاده قدامی می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش زیبایی افراد داشته باشد افرادی که دندان جلویی خود را از دست داده‌اند ممکن است با گاز گرفتن غذا مشکل داشته باشند و اغلب به دلیل از دست دادن دندان تمایلی به لبخند زدن ندارند. این افراد می‌توانند با یک دندان مصنوعی تکه ای شکاف را به صورت موقت یا دائم پوشش دهند. 

قیمت دندان مصنوعی تکه ای چقدر است؟

دندان مصنوعی فلیپر با پروتز کامل دندان کاملا متفاوت است. هنگامی که یک مجموعه کامل از پروتزها را دریافت می‌کنید، دندانپزشک شما معمولا ابتدا دندان‌های شما را می‌کشد و پروتز به دست آمده پس از اتمام فرآیند بهبود با ساکشن نگه داشته می‌شود. از طرف دیگر پروتزهای تکه ای تنها جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌شوند. به جای استفاده از ساکشن، پروتزهای جزئی با اتصال روی دندان‌های سالم مجاور نگهداری می‌شوند.

قیمت دندان مصنوعی فلیپر خیلی پایین‌تر از سایر روش‌ها است و می‌تواند یک گزینه مقرون به صرفه برای هر کسی باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد آن را انتخاب می‌کنند. نوع دندان می‌تواند در میزان هزینه تاثیر گذار باشد.

قالب گیری از دندان با اسکنر دیجیتال

روش های ساخت دندان مصنوعی تکه ای

درست مانند سایر انواع جایگزینی دندان، دندانپزشک شما در ابتدا وضعیت دهان و دندان شما را به طور کامل معاینه می‌کند. این معاینات می‌تواند شامل تصویربرداری نیز باشد. پس از معاینه دندانپزشک در مورد ساخت پروتز دندان مناسب شما تصمیم گیری می‌کند.

هنگامی که آن‌ها بدانند چه کاری باید از نظر شکل انجام شود و چه رنگی مناسب سایر دندان‌های شما است، فرایند ساخت شروع می‌شود. در ابتدا از دندان شما قالب‌گیری می‌شود و با دستورالعمل‌هایی که در دست دارند، ساخت پروتز شما را به یک آزمایشگاه سفارش می‌دهند. ساخت پروتز سریع انجام می‌شود و پس از قرار دادن در دهان شما مشکلات احتمالی اصلاح می‌شود.

پس از نصب دندانپزشک توصیه‌های لازم در مورد نگهداری از دندان مصنوعی را به شما ارائه خواهد داد. این توصیه‌ها می‌تواند شامل تنظیم رژیم غذایی خود برای مدت کوتاهی و تمرین صحبت کردن با پروتز برای سرعت بخشیدن به عادت کردن با پروتز باشد.

از آنجا که فرایند ساخت دندان مصنوعی فلیپر می‌تواند سریع انجام شود بعضی کلینیک‌ها و شرکت‌ها خدمات ساخت دندان مصنوعی در منزل را نیز ارائه می‌دهند که می‌تواند باعث دریافت سریع دندان مصنوعی در یک جلسه شود.

نحوه ساخت دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای از موادی ساخته می‌شود که قابل انعطاف هستند و این باعث می‌شود که راحتی بیشتری در دهان ایجاد کنند و لثه را تحت فشار قرار ندهند. به علاوه رنگ طبیعی دارند و دیرتر از سایر مواد تغییر رنگ می‌دهند. به همین دلایل در سال‌های اخیر توجه به این پروتزها بیشتر شده شده است.

برای ساخت این پروتزها نیز پس از معاینه در مرحله اول قالب‌گیری انجام می‌شود. پس از تهیه قالب ساخت پروتز به یک آزمایشگاه سپرده می‌شود که در مدت کوتاهی پروتز را آماده می‌کند.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع بندی

افراد ممکن است به دلایل مختلف از جمله پوسیدگی یا ضربه یک یا چند دندان خود را از دست بدهند. روش‌های مختلفی برای جایگزین کردن این دندان‌ها وجود دارد که یکی از مقرون به صرفه‌ترین  آن‌ها استفاده از دندان فلیپر است. این دندان‌ها به صورت تکه ای یا تک دندان ساخته می‌شوند و به دندان‌های مجاور متصل خواهند شد. 

از این پروتزها معمولا به صورت موقت استفاده می‌شود تا شکاف ایجاد شده را پر کند و زیبایی را به لبخند برگرداند. همچنین تا حدودی عملکرد جویدن را بهبود می‌بخشد. اما این پروتزها پایداری زیادی در دهان ندارند و در اثر فشار زیاد خارج می‌شوند. به همین دلیل غالب افراد به آن به عنوان یک روش دائمی نگاه نمی‌کنند. در این مقاله این دندان مصنوعی تکه ای فلیپر را معرفی کردیم و مزایا و معایب آن را توضیح دادیم. در صورتی که علاقه‌مندید در این باره بیشتر بدانید به سایر مقالات ما مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱- آیا دندان‌های تکه ای ناراحت کننده هستند؟

درست مانند هر نوع جایگزینی دندان دیگری، مدتی طول می‌کشد تا به استفاده از دندان مصنوعی فلیپر عادت کنید. البته باید به این نکته توجه کرد که پایداری ضعیف این دندان‌ها می‌تواند یک ناراحتی همیشگی برای شما به وجود آورد. به همین دلیل است که بیشتر به عنوان یک راه حل موقت به جای دائمی استفاده می‌شود، مگر اینکه ضروری باشد.

۲- آیا دندان فلیپر می‌تواند دائمی باشد؟

مواردی وجود دارد که افراد از این دندان‌ها به عنوان یک پروتز مصنوعی دائمی استفاده می‌کنند، اما در بیشتر موارد، فقط به طور موقت استفاده می‌شود. دلیل این امر این است که گزینه‌های دیگر راحت‌تر هستند و در عین حال طول عمر بیشتری را برای جایگزینی تک دندان فراهم می‌کنند.

۳- آیا می‌توانید با دندان مصنوعی تکه ای غذا بخورید؟

هدف نهایی این است که دندانپزشک عملکرد دندان‌های شما را با نصب دندان تکه ای مناسب کند، این پروتزها گاز گرفتن را برای شما آسان تر می‌کند. به خاطر داشته باشید که این روش گزینه‌ای است که معمولا در هنگام از دست دادن دندان جلویی استفاده می‌شود و به پر کردن شکاف بین دندان‌های شما کمک می‌کند، اما به میزان کافی پایدار نیست.

۴- آیا می‌توانید با دندان فلیپر بخوابید؟

دندان فلیپر از پلاستیک (همچنین به عنوان اکریلیک شناخته می‌شود) ساخته شده است و احتمال خشک شدن سریعتری نسبت به قطعات جزئی یا سایر روش‌های جایگزین دندان متحرک دارد. هنگام خواب باید آن را خارج کرده و در آب قرار دهید. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است باعث ترک خوردن یا شکستن کامل آن شود.

۵- آیا دندان‌های مصنوعی تکه ای طبیعی به نظر می‌رسند؟

بله؛ این پروتزها در طول سال‌هایی که طراحی و تولید می‌شوند بهبود یافته‌اند و یکی از جنبه‌های اصلی که بهبود یافته ظاهر طبیعی آن‌ها است. قسمتی که روی خط لثه قرار می‌گیرد، رنگی است که با لثه‌های شما ترکیب می‌شود، و خود دندان نیز با تمام دندان‌های دیگر شما مطابقت دارد.