بسیاری از افراد پس از نصب پروتز دندان از ناپایداری آن گلایه دارند. این پروتز‌ها ممکن است هنگام جویدن غذا حرکت کنند یا با لقی خود باعث آسیب رسیدن به لثه‌ها شود. عواملی مثل ساخت نامناسب پروتز و ساییدگی بیش از حد لثه‌ها می‌تواند باعث لقی شود. در چنین مواردی استفاده از چسب دندان مصنوعی توصیه می‌شود. این چسب‌ها می‌تواند برای مدتی دندان را در جای خود محکم کنند و بعد نیز به راحتی جدا شوند. در این مقاله به معرفی این چسب‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

چسب دندان مصنوعی چیست

چسب دندان مصنوعی چیست؟

چسب دندان یک چسب خمیری یا پودری است که از یک ماده محلول در آب کاملا غیر سمی ساخته شده و بین دندان مصنوعی و خط لثه یا کام قرار می‌گیرد. این چسب‌ها به شما کمک می‌کنند تا راحت غذا بخورید، صحبت کنید و بخندید. چسب به پروتز اجازه می‌دهد تا به طور طبیعی با کمک بزاق به بافت بچسبد. فضای داخل دهان این چسب را به یک غشای الاستیک تبدیل می‌کند. به این ترتیب چسب دندان مصنوعی به لثه و پروتز می‌چسبد و آن را محکم نگه می‌دارد و همچنین چسبندگی طبیعی را بهبود می‌بخشد.

انواع چسب دندان مصنوعی

انواع چسب دندان مصنوعی

انواع این چسب‌ها می‌تواند به صورت‌های زیر باشد:

  • چسب‌های خمیری (کرم): کرم چسب دندان رایج‌ترین نوع چسبی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • چسب‌های پودری: این نوع چسب‌ها به صورت پودر هستند و با جذب آب کار می‌کنند تا دندان مصنوعی مانند خمیرهای چسبنده روی لثه شما بنشیند.
  • چسب‌های نواری: این نوارها قبل از قرار دادن در دهان مستقیما روی دندان‌های مصنوعی قرار می‌گیرند، اما می‌توانند گران باشند.
روش استفاده از چسب دندان مصنوعی

طرز استفاده از چسب دندان مصنوعی

چسب دندان مصنوعی از ورود ذرات غذا به داخل حفره‌ها جلوگیری می‌کند و دندان مصنوعی را محکم نگه می‌دارد و به ایجاد تناسب بسیار کمک می‌کند. چسب‌های دندان مصنوعی به روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • فرم چسب خمیری: پروتزها باید قبل از استفاده از چسب، کاملا تمیز و سپس خشک شوند. چسب باید به صورت نوارهای کوتاه، نه خیلی نزدیک به حاشیه پروتز اعمال شود. قبل از استفاده از دندان مصنوعی، دهان باید کاملا شسته شود. در نهایت پس از نصب پروتزها باید با کمک دندان‌ها فشار وارد کرد و چند ثانیه گاز گرفت تا آن‌ها را ثابت کرد.
  • فرم چسب پودری: قبل از استفاده از چسب مبتنی بر پودر، پروتزهای مصنوعی باید کاملا تمیز شوند و مرطوب شوند. پودر چسب باید خیلی سبک و یکنواخت روی سطح دندان مصنوعی که با لثه یا داخل دهان در تماس است مالیده شود. مجددا، قبل از قرار دادن دندان مصنوعی باید دهان شسته شود.
  • فرم چسب نواری: دندان مصنوعی باید قبل از استفاده از این نوع چسب دندان تمیز و سپس خشک شود. دست‌های شما هم باید خشک باشد. سپس نوار باز می‌شود و کمی با آب مرطوب می‌گردد. چسب به گونه‌ای قرار می‌گیرد که به لبه‌های پروتز خیلی نزدیک نباشد. قبل از قرار دادن دندان مصنوعی، دهان با آب شسته می‌شود. در نهایت پروتز دندان وارد می‌شود و با کمک دندان برای مدتی فشار وارد می‌شود.

چسب دندان مصنوعی دائمی

برخی از چسب‌های دندان در برابر فشار احتمالی مقاومت ایجاد می‌کنند، در حالی که برخی دیگر برای ایجاد پیوندهای شیمیایی پایدار تولید می‌شوند. چسب‌های مبتنی بر مواد شیمیایی پیوند ناگسستنی ایجاد می‌کنند و برای موارد شدید توصیه می‌شوند. به عنوان مثال، چسب دندان دائمی برای بیمارانی که عادت دندان قروچه دارند مفیدتر خواهد بود.

چسب دندان مصنوعی موقت و دائم

چسب دندان مصنوعی موقت

این چسب برای چسباندن پوشش‌های موقتی که ضعیف هستند و در مراحل بعدی به راحتی کنده می‌شوند استفاده می‌شود. این چسب از اوژنول، پودر اکسید روی و موادی مانند هیدروکسید کلسیم تشکیل شده است. مزایای چسب‌های موقت دندان عبارتند از:

  • چسبندگی خوبی برای دندان‌های مصنوعی و لثه‌ها ایجاد می‌کند.
  • به راحتی توسط بافت‌های اطراف قابل تحمل است.
  • حذف آن بسیار آسان است.
  • از دندان‌های آسیب دیده محافظت کرده و به کاهش حساسیت کمک می‌کند.

چسب دندان مصنوعی تکی چسبی

در صورتی که فرد یکی از دندان‌ها را از دست بدهد و تمایل نداشته باشد با ایمپلنت این مشکل را برطرف کند به کمک پروتزهای متحرک نیز می‌توان این مشکل را رفع کرد. دندان‌های تکی افتاده مخصوصا اگر در ناحیه جلو باشد می‌تواند در زیبایی فرد تاثیر منفی داشته باشد. یکی از مشکلات در ساخت دندان مصنوعی تکی ایجاد پایداری مناسب در آن است. معمولا این کار به وسیله ایجاد تکیه‌گاه با دندان‌های مجاور انجام می‌شود. همچنین می‌توان از چسب دندان نیز برای پایداری بیشتر آن استفاده کرد. چسب‌های خمیری برای این استفاده مناسب‌تر هستند.

عوارض چسب دندان مصنوعی

استفاده از این چسب‌ها می‌تواند با عوارض زیر همراه باشد:

  • این چسب‌ها حاوی فلز روی است که ممکن است در بزاق حل شده و وارد معده شود. مصرف روی به مقدار زیاد و برای مدت طولانی می‌تواند باعث بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن در بدن، ضعف در بازوها، مشکل در راه رفتن و تعادل و مشکلات خونی شود. در صورت بروز هر کدام از این علائم سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.
  • امکان بروز عفونت‌های قارچی افزایش می‌یابد. به همین دلیل باید نسبت به شستشوی مرتب دهان و دندان مراقبت داشته باشید.
  • این چسب‌ها دارای مواد شیمیایی مختلفی هستند که بلعیدن آن‌ها می‌تواند مضر باشد.
  • بروز واکنش آلرژیک نیز محتمل است. افراد ممکن است به هر چیزی آلرژی داشته باشند و برای برخی افراد این شامل مواد تشکیل دهنده چسب پروتز دندان نیز می‌شود. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، فورا استفاده از چسب را متوقف کنید.
  • استفاده هنگام داشتن بریدگی یا زخم باز در دهان می‌تواند موجب مضر باشد.

طرز تهیه چسب دندان مصنوعی

اجزای چسب‌های دندان مصنوعی از محصولی به محصول دیگر و با توجه به برند آن متفاوت است. شما می‌توانید لیست کامل مواد تشکیل دهنده را روی بسته بندی هر محصول و در صفحه هر محصول در وب سایت آن مشاهده کنید. به طور کلی طرز تهیه اغلب چسب‌های دندان مصنوعی شامل مواد زیر خواهد بود:

  • فلز روی: این ماده معدنی به چسب کمک می‌کند تا نگهدارنده مورد نیاز شما را ایجاد کند.
  • روغن معدنی: این جزء به چسب دندان مصنوعی قوام ایده آلی می‌دهد.
  • وازلین: مانند روغن معدنی، این ماده نیز به قوام چسب کمک می‌کند.
  • ترکیبات سلولزی: این جزء کمک می‌کند تا دندان مصنوعی چسبندگی بهتری داشته باشد.
  • سیلیس: این ماده همچنین به ایجاد ماندگاری مناسب کمک می‌کند.

قیمت چسب دندان مصنوعی

قیمت این چسب‌ها با توجه به نوع و برند آن می‌تواند تفاوت نسبتا زیادی داشته باشد. ابتدا لازم است با مشورت دندانپزشک خود بهترین چسب را انتخاب کنید و سپس با بررسی برندهای مختلف مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

دوام چسب دندان مصنوعی

چسب دندان مصنوعی چقدر دوام دارد؟

اینکه چسب چقدر ماندگار باشد نیز می‌تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. اولین عامل می‌تواند میزان لقی اولیه دندان مصنوعی شما باشد. در صورتی که لقی زیاد باشد دوام چسب‌ها نیز سریع تر به پایان می‌رسد. افرادی که بزاق زیادی در دهان خود دارند نیز احتمالا سریع‌تر با حل شدن چسب‌ها مواجه می‌شوند. به طور کلی در فک پایین که میزان اتصال پروتز کمتر است نیز معمولا چسب‌ها زودتر بی‌اثر می‌شوند.

همچنین استفاده از یک برند معتبر می‌تواند زمان استفاده از آن را افزایش دهد. به طور متوسط چسب‌ها می‌توانند بین چند ساعت تا چند روز ماندگاری داشته باشند.

بهترین چسب دندان مصنوعی

مهمترین ویژگی‌هایی که یک چسب دندان باید داشته باشد شامل موارد زیر است:

  • یک برند معتبر و شناخته شده باشد.
  • ماندگاری بالایی داشته باشد.
  • محتویات آن روی جعبه ذکر شده باشد. (مقدار روی نباید زیاد باشد.)
  • به راحتی در بزاق دهان حل نشود.
  • لقی دندان را به خوبی مهار کند.

انواع برند چسب دندان مصنوعی

برندهای زیادی در بازار موجود است که اقدام به تولید چسب دندان می‌کنند. رایج‌ترین و بهترین مارک چسب دندان مصنوعی موجود در بازار ایران می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فیکسودنت (Fixodent)
  • پرافشنال (Professional)
  • داینابیس (Dinabase)
  • اورال بی (Oral-b)

چسب دندان مصنوعی را از کجا تهیه کنیم؟

چسب دندان معمولا در اغلب فروشگاه‌های لوازم بهداشتی و داروخانه‌ها قابل تهیه است. به علاوه که می‌توانید از بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی آن را تهیه کنید. نکته لازم این است که حتما به اصالت کالا توجه کنید و به هیچ وجه کالاهای غیراصل خریداری نکنید که در درازمدت می‌تواند تاثیراتی مخربی بر سلامت شما بگذارد.

کلام آخر

چنانچه دندان‌های شما دچار لقی باشد و این موضوع شما را ناراحت می‌کند، می‌تواند با استفاده از چسب‌های پروتز دندان این مشکل را برطرف کنید. این چسب‌ها می‌توانند به صورت کرم، پودر و نواری موجود باشند که استفاده از همه آن‌ها راحت است.

چسب‌ها برای چند ساعت تا چند روز پروتز را به خوبی در دهان شما نگه می‌دارند. در بعضی موارد ممکن است فرد دچار حساسیت به این چسب‌ها شود که باید سریعا با دندانپزشک خود مشورت نماید. چسب دندان مصنوعی دارای برندهای مختلفی است که در این مقاله به معرفی معتبرترین آن‌ها پرداختیم. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در زمینه نگهداری و مراقبت از پروتزهای دندانی می‌توانید سایر مقالات سایت ما را مطالعه کنید.

سوالات متداول

۱- آیا فرو بردن چسب دندان خطرناک است؟

چسب دندان حاوی مقادیری روی است که در صورت بلعیدن زیاد می‌تواند باعث بروز عوارض در شما شود.

۲- چسب دندان خمیری بهتر است یا پودری؟

به طور کلی چسب‌های دندان خمیری به علت سهولت استفاده بیشتر مورد اقبال قرار می‌گیرند.

۳- با وجود چسب می‌توان چند روز دندان مصنوعی را خارج نکرد؟

اگرچه بعضی چسب‌ها می‌توانند چند روز نیز پروتز را محکم در دهان شما نگه دارند، اما توصیه می‌شود که دندان مصنوعی خود را هر شب از خارج کرده و پیش استفاده دوباره شستشو دهید. چسب دندان امکان رشد آلودگی‌ها را افزایش می‌دهد.